خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«اعضای شورای شهر طرحی را فی‌البداهه مطرح و تصویب نکنند»

عضو شورای شهر پنجم تهران گفت: اولین معیار برای حکمرانی در شهرهای مدرن، شاخص جهان‌شهری بودن است. شهرهایمان باید به سمت شرایطی برود که شهرهایی بین‌المللی شوند.

به گزارش ایسنا، مجید فراهانی شامگاه گذشته در مراسمی با عنوان تبیین نظام مدیریت شهری در عصر نوین که در دفتر حزب ندای ایرانیان شعبه خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: از مهم‌ترین منابعی که در زمینه مدیریت شهری در دنیا وجود دارد، سندی است با عنوان شاخص‌های حکمرانی شهری در شهرهای مدرن که «یو ان دی پی» سازمان ملل در سال 2008 به آن اشاره می‌کند. بر اساس این شاخص 5 معیار برای حکمرانی شهری در شهرهای مدرن وجود دارد.

وی ادامه داد: اولین شاخص جهان‌شهری بودن شهرهاست. شهر باید به سمت شرایطی برود که شهری بین‌المللی شود. شهرها به میزان جذب توریست داخلی و خارجی، مبادلات اقتصادی و… رتبه‌بندی می‌شوند.

عضو شورای شهر پنجم تهران گفت: برای اینکه یک شهر بین‌المللی شود، باید شرایطی همچون جذب سرمایه‌گذاری، اتصالات بانکی، جذب توریست و… ایجاد شود.

فراهانی هوشمند بودن شهرها را دومین شاخص معرفی و عنوان کرد: در دنیای جدید، شهر مدرن شهری است که به سمت دیجیتال شدن و استفاده از نرم‌افزارها و… حرکت کرده است. به میزانی که در هوشمندسازی شهرها، سرمایه‌گذاری کنیم، برد خواهیم داشت.

تپسی، اسنپ و… بخش عمده‌ای از مشکلات حمل‌ونقل را حل کرد

وی افزود: اپلیکیشن‌های تپسی، اسنپ و… بخش عمده‌ای از مشکلات حمل‌ونقل را حل کرده‌اند و مردم با قیمت‌های پایین ماشین می‌گیرند.

عضو شورای شهر پنجم تهران تصریح کرد: شهرداری‌ها باید به سمت راه‌اندازی پارک‌های فناوری بروند و از نیروهای کارآفرین که استارت‌آپ‌های مختلف را راه‌اندازی کرده‌اند، دعوت کنند تا در زمینه تحول دیجیتال شهر طرح و ایده دهند.

فراهانی عنوان کرد: شاخص سوم برابری و عدالت است. یک شهر مدرن نمی‌تواند مرکز توسعه‌یافته و حاشیۀ محروم داشته باشد. متاسفانه در کلان‌شهرهایمان بحث محرومیت، فاصله غنی و فقیر، بی‌عدالتی و… یک معضل اساسی است.

عضو شورای شهر پنجم تهران افزود: یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که سال جاری در توزیع بودجه مناطق دیدیم، این است که هر منطقه به میزان درآمد خود برخوردار می‌شود. منطقه‌ای که بیشترین درآمد را داشت، بیشترین بودجه را هم می‌گرفت. بر اساس قانون برای تشویق مناطق به کسب درآمد بیشتر، به هر منطقه به میزان درآمد بودجه تعلق می‌گیرد و این موضوع به عمیق‌تر شدن فاصله غنی و فقیر کمک می‌کند.

فراهانی گفت: متاسفانه افرادی که شعار 96 درصدی و 4 درصدی می‌دادند و خودشان را مدافع 96 درصدی‌ها می‌دانستند، در عمل به عدالت‌گریزترین روش‌ها در مدیریت شهری دست زدند.

وی مشارکت اجتماعی را چهارمین شاخص دانست و خاطرنشان کرد: این شاخص عنوان می‌کند که شهر مدرن شهری است که از مشارکت اجتماعی شهروندان در اداره شهر کمک می‌گیرد. باید به روش‌هایی بیندیشیم که بتوانیم مشارکت اجتماعی مردم را در اداره شهر جذب کنیم. به طور مثال، سال‌ها پیش شورای شهر تهران شورایاری را راه‌اندازی کرد و در هر محله یک نفر با برگزاری انتخابات به‌عنوان رابط شورای شهر و شهرداری با مردم انتخاب می‌شد.

نباید اعضای شورای شهر طرحی را فی‌البداهه مطرح و تصویب کنند

عضو شورای شهر پنجم تهران اظهار کرد: پنجمین شاخص، مدیریت علمی شهر است. شهر باید به شکل علمی مدیریت شود؛ یعنی باید تجربیات شهرهای دیگر را رصد کنیم. هیچ طرحی در شورا مطرح نشود، مگر اینکه آن طرح مطالعه و بررسی شده باشد. این‌گونه نباشد که اعضای شورای شهر طرحی را فی‌البداهه مطرح و تصویب کنند.

فراهانی تصریح کرد: تصمیم‌گیری‌ در شوراهای گذشته غیرعلمی بوده است و منجر به تخریب پایدار شهر شده است. چرا باید 70 درصد درآمد شهری تهران وابسته به تراکم، جرایم کمیسیون ماده 100، صدور پروانه‌های ساختمانی و به‌طور کلی درآمد ناپدار باشد.

وی ادامه داد: بخش عظیمی از بودجه تهران به درآمد ناپایدار وابسته است؛ به همین دلیل، در زمینه تأمین مالی شهر بحران داریم؛ چرا نرفته‌ایم ببینیم در دنیا چگونه تأمین منابع مالی انجام می‌دهند و همان روش را بومی‌سازی کنیم؟ زیرا می‌خواسته‌ایم از شهرداری تهران به عنوان پلی برای ریاست جمهوری استفاده کنیم.

شهرها نباید هیئتی اداره شوند

وی خاطرنشان کرد: شهرها نباید هیئتی و بر اساس سلیقه اداره شوند؛ بلکه باید بر روش‌های علمی و منطقی و پژوهشی استوار باشند.

عضو شورای شهر پنجم تهران عنوان کرد: موضوع مدیریت شهری بحثی سهل‌ و ممتنع است. اگرچه در نگاه اول ساده به نظر می‌رسد، اما مسئله ساده‌ای نیست و پیچیدگی‌های مهمی دارد.

وی افزود: در مشهد، تهران و همچنین دیگر کلان‌شهرها، بیش از 14 سال است که یک تفکر خاص حاکم بوده است و بافت مدیریت شهری بر اساس یک نگاه خاص شکل گرفته است. پس از 14 سال شاهد شوراهای اصلاح‌طلبانه در شهرها و به ویژه کلان‌شهرها هستیم.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا