خرید تور تابستان ایران بوم گردی

از کوروش هخامنشی تا حمله اعراب به ایران ساسانی

سایت مشرق مطلبی را با تیتر «از کوروش هخامنشی تا حمله اعراب به ایران ساسانی» به عنوان «مقاله شفاهی استاد حسن رحیم پور، شماره 72» منتشر کرده که در این نوبت به پرسش‌های زیر پرداخته است:

1_ آیا ملت ایران به زور شمشیر مسلمان شدند؟

2_ “اسلام انقلابی”  با “مردم ایران” درگیر شد یا با “استکبار ساسانی”؟

3_ مرز میان “جنبش جهانی آزادی بخش اسلامی” با “استکبار عربی” از نوع بنی امیه در ایران و جهان کجا بود؟

4_ جزیه و مالیات های پس از سقوط ساسانی در مقایسه با مالیات های سنگین دوره ساسانی چه توضیحی داشت؟

5_ پیامبر اکرم (ص) چرا خود را وکیل مدافع پیروان سایر ادیان الهی و بویژه پاسدار حقوق اقلیت های دینی اعلام کردند؟

6_ موضع ما در برابر نزاع “استکبار عربی” و “استکبار عجمی” یعنی کفر و شرک “جزیره العرب” و کفر و شرک “امپراتوری روم” و “شاهنشاهی ساسانی” چیست؟

7_ چه تحلیلی از سقوط سلطنت ساسانی به دست مسلمانان در این چهار ضلعی تاریخی باید داشت؟

الف) ارتش آزادی بخش اسلام

ب) ملت مستضعف ایران

ج) سلطنت استبدادی ساسانی

چ) برخی قبایل جنایتکار عرب

8_ چگونه انگلیس اشغالگر باهدف تسلط بر ایران و ایجاد تقابل میان “مسلمان بودن” و” ایرانی بودن”  در جهت ایجاد یک ایدئولوژی “نژاد پرستانه” ، ارتباطی جعلی در تاریخ  میان پهلوی ، ساسانی و هخامنشی برقرار ساخت بی آنکه این ایدئولوژی ، هیچ موضع شرافتمندانه ای در برابر انگلیس و استعمار غرب در ایران داشته باشد؟

9_ چند قرائت از تاریخ هخامنشی از سوی باستان شناسان و دانشمندان ارائه شده است و هر قرائت چه وجوهی دارد؟

10_ آیا “جناب کوروش” همان “حضرت ذوالقرنین” و  ولی بزرگ خدا نبود که نخستین تمدن توحیدی و عادلانه در سطح جهان را سامان داد؟

11_ بنابر آن قرائت که جناب کوروش ، حضرت ذوالقرنین نباشد و سلسله ی هخامنشی صرفا” یک قدرت بزرگ دنیوی بوده باشد چرا بازهم  هیچ نسبت و شباهتی میان یک رژیم ذلیل و دست نشانده ی غرب همچون پهلوی بایک قدرت جهانی همچون هخامنشی که ارتش های بزرگ رم و تمدن غرب را در هم کوبید وجود ندارد؟

12_ حتی بنا بر قرائت سوم ، چگونه میتوان میان ارزشهای مثبت و منفی هخامنشی ، تفکیک و ارزیابی کرد؟

13_ به کدام بخش از فرهنگ وتمدن ایران قبل از اسلام میتوان وباید افتخار کرد و به کدام بخش نمیتوان؟

14_ چرا همه ی رفتار ها و سیاست های حکومت های ایران پس از اسلام را نمیتوان اسلامی دانست؟

15_ چگونه از ترکیب “غیرت ایرانی” و”شرف اسلامی” دراین دوره از تاریخ میتوان معجزه کرد و ” انقلاب اسلامی ایران” ، آغاز این معجزه جهانی در عصر جدید بود؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. فقط بدانید آنچه ما از کوروش میدانیم، روایتهای متناقض است. اما کوروش بیش از 2500 سال پیش بود، 1600 سال قبل اسلام، پس انتساب دشمنی هخامنشی و وروش به اسلام، غلط است و از طرفی ساسانیان حدود 450 سال ایران سرپا نگه داشتند. طولانی ترنی حکومت سراسری ایران. بیایید منصف باشیم. اگر ساسنیان نبودند ایران امروز اساس وجود خارجی نداشت. ساسانیان در مواجهه با نفوذ تجزیه طلبانه رومی های مسیحی با مسیحیت برخورد داشتند. این قدر تیشه به ریشه خود نزنیم. ساسانیان اجداد ما بودند. ساسانی فقط چند خانواده اشرافی نبود بلکه اتحادیه ای از قبایل و اقوام ایرانی بودند و این ساسنی و اشکانی و هخامنشی و ماد… ذخایر تاریخ حقوق-سیاسی ما در حفظ تمامیت راضی هستند و بدونشان مشکل میخوریم در اقناع مردمان داخل و جهان در حفظ تمامیت ارضی.
    توقع داشته باشیم یک شاهنشاه متفاوت بوده و یک مثلا سوسیال دموکرات قرن 21 م، عجیب است! همینکه کوروش مدارا میکرد با مردمان و همینکه بعد فتح بابل مردم کشتار عمومی نکرد؟(بر طبق روایات تاریخ معتبر) و همین که اولین منشور حقوق بشر نوشت، موجب فخر ما و همه بشریت است. در دنیایی که کشورها باری ساختن پیشینه تارخی و حقوقی به چیزی متوسل میشوند، بایست قدر جناب کوروش دانست.
    چند سال پیش رئیس جمهور معولستان میهمان ایران بود، در کمال تعجب رئیس جمهور معولستان از برج گنبد سلطانیه زنجان دیدن کرد و عملا به چنگیزخان در وطن ما افتخار رکد1 که موجب اعتراض بسیرای شد1 ما برج سطانیه بنابر خردمندی فرهنگی و توصیه های مراکز و مراجع میراث فرهنگی بایست نگه داریم، اما کار رئیس جمهور مغلوستان چند نکته داشت، اول اینکه کشور کم اعتبار مغولستان، به چنگیزخان این فرد منفور تاریخ افتخار میکند! دوم مسئولان ما گاهی درک درستی مسائل راهبردی تاریخ سیاسی و حقوقتاریخ ندارند! اجازه دادن به رئیس جمهور مغلوستان زا برج سلطانیه از نظر مسائل راهبردی سیاسی یک خبط استراژیک است. تا ما بیاییم مسائل راهبردی سیاسی-حقوقی درک کنیم، چند نسل دیگر از دنیا غقب هسیتم. اهمیت کوروش در این است، ما اگر کروش و هخامنشی نداشتیم، بسیاری مسائل راهبردی تاریخی-حقوقی و فرهنگی مشکل داشتیم برای اقناع منطقه ای و جهانی در حفظ تمامیت ارضی و انسجام ملی.
    امیدوارم حرفم درک کرده باشید.

    5
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا