خرید تور تابستان ایران بوم گردی

فیلم | «انفجار بیروت بر اثر شلیک موشک نیمه هسته ای بود»

نادر طالب‌زاده مستندساز و مجری تلویزیونی در برنامه عیدانه شبکه افق درباره اتفاقات رخ داده در انفجار بیروت مطالبی را بیان کرد.

به گزارش سایت برترین‌ها نادر طالب‌زاده مستندساز و مجری تلویزیونی در برنامه عیدانه شبکه افق درباره اتفاقات رخ داده در انفجار بیروت گفت: این انفجار بر اثر شلیک یک موشک نیمه هسته ای بوده.

 

قدرت انفجار بیروت با یک انفجار هسته ای قابل مقایسه بود

پیش از این هم خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه لبنانی الاخبار نوشته بود: قدرت این انفجار معادل قدرت یک بمب هسته‌ای تاکتیکی بود. میزان زیادی از نیترات آمونیوم در بندر بیروت از بیش از ۶ سال قبل تاکنون در شرایط نامطلوبی انبار شده بود.

بر اساس این گزارش، قدرت انفجار صورت گرفته در بندر بیروت معادل ۶۰۰ تا ۸۰۰ تن ماده تی ان تی است. هنوز نمی‌دانیم که آیا تمام ماده موجود در انبار بندر منفجر شده است یا خیر اما آنچه که به وقوع پیوست بیشتر شبیه انفجار یک بمب هسته‌ای کوچک بود.

این روزنامه افزود: یکی از سرویس‌های امنیتی در لبنان از وجود پسماندهای سمی از قرن گذشته تا کنون در نزدیکی محل انفجار خبر داده است که باعث می‌شود پیامدهای این انفجار وخیم‌تر جلوه کند.

آمونیوم نیترات چیست و چگونه منفجر می‌شود؟

رونامه فرهیختگان نیز در گزارشی به بررسی این ادعا پرداخت: به گزارش «فرهیختگان»، درباره انفجار در بیروت برخی از گمانه زنی ها مبنی بر هسته ای بودن این انفجار است تا آنجا که حتی روزنامه کویتی تیتر بیروتشیما را انتخاب کرد. این گمانه زنی ها آنجایی تقویت شد که فردا 6 آگوست سالروز بمباران اتمی هیروشیما نیز می باشد.

بعد از بحث و بررسی کارشناسان در مورد انفجار بیروت نخست‌وزیر لبنان انفجار ۲۷۵۰ تن نیترات آمونیوم در بندر بیروت را تأیید کرد.

اما آمونیوم نیترات چه ویژگی دارد که باعث چنین انفجاری می‌شود؟ آمونیوم نیترات (AN) با فرمول شیمیایی NH4NO3 یک کود شیمیایی است که برای نیتراته کردن خاک جهت کشاورزی بکار می‌رود اما به علت گرماگیری فوق العاده هنگام حل شدن در آب به شدت مشتعل است. از این ماده به عنوان کود شیمیایی استفاده می‌کنند؛ به همین دلیل، معمولا در انبارها به وفور یافت می‌شود. همین اتفاق باعث شده بزرگترین و مهیب ترین انفجارهای تاریخ توسط این ماده شیمیایی به وقوع بپیوندد.

آمونیوم نیترات ماده ای است که رفتار پیچیده ای در آتش سوزی دارد. این جسم به روشنی یک عامل اکسید کننده است و استعداد انفجار آن شدیداً در اثر وجود مواد دارای کربن زیاد است. موادی مانند نیتروسلولز، سولفور، زغال سنگ، زغال چوب، پارافین، گازوئیل و .. باعث حساسیت نیترات آمونیوم می شوند. فلز روی، کاتالیست بسیار موثری برای تجزیه این ماده است و مقدار بسیار جزئی پودر فلزاتی مانند روی، کادمیوم، مس ، نیکل و منیزیم باعث تحریک آن می‌گردد.

انفجارهای بسیاری در تاریخ به علت این ماده شیمیایی به وقوع پیوسته است. یک مثال معروف در این رابطه انفجار تگزاس است. در 16 آوریل 1749 یک کشتی در بندر گالوستون، حاوی 9939 تن آمونیم نیترات پس از 91 ساعت سوختن منفجر شد. این انفجار آتش سوزیهای دیگر در انبارها و دیگر کشتی های حاوی آمونیم نیترات به وجود آورد و یک کشتی دیگر منفجر شد. در این ماجرا 463 نفر کشته شدند، و تمام 99 آتش نشان شهر تگزاس نیز جزء کشته شدگان بودند، زیرا آمونیوم نیترات را تنها به عنوان کود در نظر گرفتند و نه به عنوان یک اکسید کننده قوی که ممکن است آن منفجر شود.

یک مثال مشهور ایرانی در رابطه با این انفجار هم وجود دارد. حادثه قطار نیشابور در سال 1382. در این حادثه ابتدا دو قطار باری با یکدیگر برخورد کرده و دچار آتش سوزی مختصری شدند. آتش نشانان سریعا خود را به محل حادثه رسانده و از لحظه وقوع حادثه(نزدیک 4 صبح) تا 9 صبح تقریبا موفق می‌شوند که آتش را اطفاء کنند. با این حال، مدت کوتاهی بعد نزدیک ساعت 9.30 صبح انفجاری مهیب به وقوع می‌پیوندد که کل منطقه را در بر گرفته و باعث کشته شدن صدها انسان می‌شود. گویا یکی از واگن های قطار باری پر از آمونیوم نیترات بوده است. در حادثه انفجار قطار نیشابور نیز آتش نشانان هر چند در ابتدا محموله آمونیوم نیترات به آنها اعلام نشده بود ولی شواهد و قراین نشان می دهد که آنها پس از حضور در محل کود نیترات را مشاهده نموده اند ولی آن را فقط کود در نظر گرفتند نه یک ماده اکسید کننده و منفجره قوی و این محموله نیز به دلیل مجاورت با شعله های آتش و حرارت پس از حدود یک ساعت منفجر گردید. (درسهایی از حادثه انفجار قطار نیشابور/ محمد هادی قانع/ واحد آموزش سازمان آتش نشانی شیراز).

بدون شک برای روشن شدن همه ابعاد این ماجرا باید صبر کرد و همدردی با مردم لبنان و کمک هر چه بیشتر و سریعتر به آنان می تواند از درد و رنج آنان بکاهد.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. موشک نیمه هسته ای چه معنایی دارد؟

    چرا از پیش خودشان اصطلاح اختراع می کنند.

    اگر از ایشان بپرسید که موشک نیمه هسته ای چیست و چه خصوصیاتی دارد و ایشان این اطلاعات و معلومات در مورد این موشک را از کجا به دست اورده اند یا هیچ پاسخی نمی تواند بدهد و یا حرف بی ربط و بیهوده خواهد زد.

    4
    13
    1. سلام. منظورشان احتمالا مواد رقیق شده هسته ای است که در چند نقطه تا کنون از سوی امریکا بکار گرفته شده. چون عدم بکار گیری تسلیحات اتمی یک توافق بین المللی است ازمایشات ان بصورت رقیق شده در جنگهای منطقه ای داره تست میشه و اثارش بررسی میشه.

  2. سلام. منظورشان احتمالا مواد رقیق شده هسته ای است که در چند نقطه تا کنون از سوی امریکا بکار گرفته شده. چون عدم بکار گیری تسلیحات اتمی یک توافق بین المللی است ازمایشات ان بصورت رقیق شده در جنگهای منطقه ای داره تست میشه و اثارش بررسی میشه.

  3. یعنی ماکرون ریس جمهور فرانسه مغز خر خورده که رفته تو مرکز تشعشعات و رادیو اکتیو رها شده از انفجار اتمی یا نیمه اتمی

  4. همچین هستهای کوچک همممممممممممممم نبود لبنان نابود شده

    بیخیالی تا کی باید سرمون بیادددددددددددددددد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا