خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اینفلوئنسر یا ترویج پوچی در شبکه‌های اجتماعی

«سحر فاطمی» در یادداشتی با عنوان «ترویج پوچی در شبکه‌های اجتماعی» نوشت:

شبکه‌های اجتماعی و اتفاقات جاری در آن این روزها مورد توجه اصناف مختلف قرار گرفته است. از صنف تبلیغات گرفته تا پزشکان؛ گویی اصناف مختلف موفقیت خود را به شبکه‌های اجتماعی پیوند زده‌اند و رقابت جالبی در دنیای مجازی شکل گرفته است.

داستان شبکه‌های اجتماعی برای مطبوعات اما دگرگونه نوشته شده است. از چگونگی حضور و فعالیت رسانه‌های نوشتاری در شبکه‌های اجتماعی که بگذریم یکی از نکات قابل توجه استقبال کم از صفحات این رسانه‌ها در شبکه‌های اجتماعی است. رسانه‌هایی که در تحریریه‌ی آنها هنوز هم شور و هیجان در جریان است و در لابلای مطالب کوتاه و بلند آنها خواندنی و آموختنی کم نیست.

با این حال اما اگر میزان علاقه و پیگیری توسط کاربران شبکه‌های اجتماعی در این بخش را با افرادی که تحت عنوان فشن بلاگر يا «اينفلوئنسر» فعالیت می‌کنند، مقایسه کنیم واقعیتی تلخ نمایان می‌شود؛ واقعیتی که مهر تاییدی است بر رواج سطحی نگری در جامعه و دور شدن از اندیشه. اتفاقی که شاید بتوان آن را ترویج پوچی در شبکه‌های اجتماعی نامید.

رويگرداني مخاطب از رسانه‌های رسمي كشور دلائل عديده‌اي دارد كه در حوزه‌ی مد بزرگترين و مهمترين دليل آن نبود رسانه‌ی تخصصي با آزادي عمل لازم است. اين مهم باعث شده است تا شاهد روند ناميموني در اين حوزه باشيم. این روند که حرکت جامعه در مسیر انحطاط را سرعت بخشیده است، بازیگران بسیاری دارد که خواسته و ناخواسته در آن ایفای نقش می‌کنند.

دانش و آگاهی پایین اکثریت مردم جامعه از مد و فشن در کنار میل به دیده شدن موجب شده است تا شاهد ظهور افرادی کم سواد به عنوان «اینفلوئنسر» و «بلاگر مد» باشیم. نگاهی دقیق و فنی به مطالب منتشر شده توسط این افراد در شبکه‌های اجتماعی نشان دهنده‌ی این مهم است که کمترین اشراف به مقوله‌ی مد را دارند. البته در این بین هستند افرادی که به صورت حرفه‌ای دنیای مد را پیگیری می‌کنند؛ افرادی که تعداد آنها به زحمت به تعداد انگشتان دو دست مي‌رسد. همین نکته موجب شده است تا افراد بسیاری در فضای مجازی با بهره گیری از تلفن هوشمند و لباس‌های رنگارنگ تحت عنوان بلاگر در حوزه‌ی مد فعالیت کنند. مغفول ماندن فرهنگ سازی در این عرصه هم به این افراد کمک کرده است تا بسیاری از اتفاقات مد و فشن در فضای مجازی را رهبری کنند.

بی شک تداوم این روند در نهایت آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی بسیاری را به دنبال خواهد داشت. سرخوردگی حاصل از این اتفاق بسیاری از ارزش‌های جامعه و حتی خانواده را به مرز نابودی خواهد کشاند. شاید، نه، مسلما باید تا دیر نشده راهکاری اتخاذ کرد تا با سوار شدن بر موج ایجاد شده در شبکه‌های اجتماعی از بروز هرگونه اتفاق ناخوشایندی جلوگیری کرد؛ اتفاقی که صدای آن فرداهای بسیار نزدیک به گوش خواهد رسید.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا