خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چریک باغچه بان | محمدجواد روح

«محمدجواد روح» روزنامه نگار، در یادداشتی تلگرامی با عنوان «چریک باغچه بان» درباره‌‌ی گزارشی از دیدار با بهزاد نبوی [لینک] نوشت:

✍️ تصویر بهزاد نبوی دیدنی است. چریک پیر با تیشرتی که روی آن عبارت ARMANI EXCHANGE خودنمایی می‌کند. شاید اگر بخواهیم شیطنت کنیم و با ادبیات راستگرایان بهزاد نبوی را بنوازیم؛ می‌توان آن را ترجمه کرد: “مبادله آرمان‌!”

✍️ اما روایتی که خبرنگاران خبرگزاری ایسنا از دیدار کوتاه خود با بهزاد نبوی می‌دهند؛ اتفاقا تصویر فردی است که به دلیل ایستادن بر آرمان و عقاید خود، چنین حاشیه‌نشین شده است. زمانی که پس از حوادث 88 تاکید کرد “موسوی را تنها نمی‌گذاریم” و هزینه آن را پرداخت.

✍️ روایت خبرنگاران ایسنا از این روزهای بهزاد نبوی، مرا ناخودآگاه به یاد آخرین سال‌های حیات دکتر ابراهیم یزدی می‌اندازد.

✍️ بهزاد نبوی و ابراهیم یزدی در موضوعات مختلف از ابتدای انقلاب اختلاف و حتی تعارض و تضاد داشته‌اند؛ از اعلامیه الجزایر در ابتدای دهه 60 برای پایان گروگان‌گیری تا تقسیم‌بندی نیروهای سیاسی در ارگان مجاهدین انقلاب در دهه هفتاد که نهضت آزادی را رسما غیرخودی خواند.

✍️ با این حال، یزدی و نبوی به‌عنوان نیروهایی که بیش از شش دهه زندگی خود را پای سیاست گذاشتند و علیرغم فرصت‌های زیاد برای افزایش نفوذ و قدرت، راهی را که درست می‌دانستند؛ در پیش گرفتند و هزینه و تهمت و حاشیه‌نشینی را به جان خریدند؛ نمادهایی شاخص در جریان‌های خویش هستند.

✍️ یزدی و نبوی از بعد فعالیت تشکیلاتی هم در جریان‌های خویش محوریت و تاثیر جدی داشته‌اند.

✍️ نهضت آزادی ایران برای تداوم خود بدون ابراهیم یزدی با چالش جدی مواجه است؛ همچنان که احزاب جدیدالتاسیس منتسب به سازمان مجاهدین انقلاب بعید است بدون بهزاد نبوی چنان جایگاهی پیدا کنند.

✍️ حتی فراکسیون پارلمانی و شورایعالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان که امروز در دوگانه “چهره‌های معتقد به اصلاحات اما فاقد توان سازماندهی سیاسی” و “چهره‌های دارای توان سازماندهی سیاسی اما نه‌چندان معتقد به اصلاحات” گرفتار آمده‌اند؛ جای چهره‌هایی موثر و در راس آنان بهزاد نبوی را خالی می‌بینند که هم دارای توان سازماندهی سیاسی بودند و هم واقعا معتقد به اصلاحات.

✍️ چه در عصر مدیریت جامعه انقلابی و چه پس از آن، در ورود به عرصه اصلاح‌طلبی، چهره‌هایی چون ابراهیم یزدی و مجموعه نهضت آزادی ایران بر بهزاد نبوی و مجاهدین انقلاب و یاران و همراهان آنان فضل تقدم دارند (چنانکه سعید حجاریان گفت).

✍️ امروز، بهزاد نبوی چنانکه در دیدار کوتاه خود با خبرنگاران ایسنا گفته؛ وارد عصر “سیاست‌ورزی حاشیه‌نشینانه” شده است. عصری که البته، ابراهیم یزدی و نهضت آزادی در ورود به آن هم فضل تقدم دارند!

✍️ با این حال، حاشیه نشستن در سیاست، با اعتبار و نیک‌نامی پس از شش دهه میدان‌داری کاری خطیر است؛ کاری که ابراهیم یزدی و اینک بهزاد نبوی کرده‌اند و در خانه نشستن و به گل‌های باغچه رسیدن را بر در میدان ماندن و بر شاخ نشستن و بن بریدن، ترجیح داده‌اند…

بهزاد نبوی

🔅چکیده‌ای از روایت خبرگزاری ایسنا از دیدار با بهزاد نبوی

🔹وقتی از او درباره فعالیت‌های سیاسی این روزهایش سوال می‌پرسیم می‌گوید: “طبق قانون جدید فعالیت احزاب کسانی که سابقه محکومیت داشته باشند، نمی‌توانند در قالب احزاب و تشکل‌های سیاسی فعالیت داشته باشند؛ بنابراین من هم فعالیت سیاسی ندارم اما در همین منزل خود دیدارها و جلسات دوستانه‌ای مانند جلسه همین امروز داریم که در محضر خدا برگزار می‌شود”.

🔹می‌گوید بیشتر وقتش را برای رسیدگی به فضای سبزی که در بالکن منزلش دارد می‌گذراند و به زندگی شخصی و خانوادگی خود مشغول است.

🔹درباره نحوه بازداشتش در سال 88 که می‌پرسیم به وقایع آن روزها اشاره کرده و اظهار می‌کند: “من فعالیتی در زمان انتخابات سال 88 نداشتم. پس از انتخابات یک روز عده‌ای در یکی از میادین نزدیک منزل ما تجمع کرده بودند که من و همسرم رفتیم ببینیم چه خبر است اما وقتی برگشتیم جلو در منزل بازداشت شدم”.

🔹از او می‌خواهیم با توجه به اینکه دولت دوازدهم در روزهای آغازین کار خود است، توصیه‌ای داشته باشد که بهزاد نبوی در پاسخ ما می‌گوید: “دولت از من توصیه‌ای نخواسته است”، وقتی ما اصرار می‌کنیم درباره لزوم فعالیت دولت برای جذب سرمایه صحبت می‌کند.

🔹بهزاد نبوی اظهار داشت: “پس از پیروزی روحانی در سال ۹۲، نامه‌ای برای رئیس جمهور فرستادم و در ضمن تبریک به او، تاکید کردم که دولت باید تمام وقت خود را برای سیاست خارجی و اقتصاد بگذارد. در حال حاضر نیز مشکل کشور مسائل اقتصادی است و اقتصاد هم در گرو سیاست خارجی است”.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا