خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«غیر معصومان باید حتماً از مردم مشروعیت بگیرند»

محمدتقی فاضل میبدی گفت: مشروعیت از بالا وجود ندارد و فقط به معصومان ربط پیدا می‌کند. انسان‌های غیر معصوم باید حتماً از مردم مقبولیت و مشروعیت بگیرند و نصب و عزل آن‌ها در دستان مردم قرار دارد. قانون اساسی هم به همین نکته اشاره‌کرده که از ولی‌فقیه گرفته تا نمایندگان مردم و رئیس‌جمهور به‌طور مستقیم توسط رأی مردم انتخاب می‌شوند، بنابراین این نظر قابل‌قبول نیست.

این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در گفت و گو با رویداد۲۴ در ارتباط با این دست از اظهارنظرها گفت: در زمان مرحوم امام که ایشان میزان رأی ملت است را مطرح کرد عده‌ای که اعتقادات سلفی گری داشتند با آن مخالف بودند، اما جرات بیان آن را نداشتند. الآن زمینه طرح چنین مباحثی مهیا شده، قطعاً در هیچ نظامی به‌ویژه در دنیای امروز جز رأی مردم و انتخاب آن‌ها هیچ مشروعیتی برای هیچ‌کسی به وجود نمی‌آید.

وی دراین‌باره اضافه کرد: مشروعیت از بالا وجود ندارد و فقط به معصومان ربط پیدا می‌کند. انسان‌های غیر معصوم باید حتماً از مردم مقبولیت و مشروعیت بگیرند و نصب و عزل آن‌ها در دستان مردم قرار دارد. قانون اساسی هم به همین نکته اشاره‌کرده که از ولی‌فقیه گرفته تا نمایندگان مردم و رئیس‌جمهور به‌طور مستقیم توسط رأی مردم انتخاب می‌شوند، بنابراین این نظر قابل‌قبول نیست.

این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در رابطه با مهیا شدن زمینه برای طرح چنین مباحثی اظهار داشت: اتفاقات زیادی در این رابطه به وقع پیوسته، اکنون گروهی در کشور هستند که حس می‌کنند قدرت و توجه مردم را نسبت به خود ازدست‌داده‌اند و به دنبال راهی هستند تا نظر مردم را جلب کنند یا به گونه دیگر به حضور خود مشروعیت بخشند.

فاضل میبدی در ادامه تصریح کرد: در چند انتخاب اخیر که مردم در برابر این شیوه فکری رویکرد دیگری را برگزیدند به مذاق آنان خوش نیامد، بنابراین تلاش می‌کنند به شکلی خود را توجیه کنند. راه آن‌هم همین است که بگویند رأی مردم خیلی تأثیر و نقش ندارد و این دو مسئله از جای دیگری به وجود می‌آید، درواقع این توجیهی برای شکست خود در انتخابات است.

وی دراین‌باره که طراحان چنین نظراتی دور از قدرت نیستند، توضیح داد: قدرت‌های انتسابی با اکتسابی متفاوت است. اگر همین افراد در معرض انتخاب مردم قرار گیرند جایگاهی ندارند و به همین دلیل است که از چنین توجیهاتی بهره می‌برند که جایگاه ما از سوی خداوند است و ازآنجا مقبولیت به دست آورده‌ایم.

این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم درباره سرانجام چنین طرز تفکراتی تصریح کرد: تفکراتی ازاین‌دست به هیچ جا نمی‌رسد و جز شکست نتیجه دیگری به دنبال ندارد و نظراتی ازاین‌دست در دنیای امروز و بین مردم شکست‌خورده محسوب می‌شود و در شرع، فقه و قانون اساسی هم جایگاهی ندارد. به عبارتی دیگرنمی توان برای چنین مباحثی جایگاهی در شرع و قانون یافت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا