خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تاکید مولوی عبدالحمید: مسئله ما یک مسئله داخلی است

پیشنهاد امام جمعه اهل سنت زاهدان برای رفراندوم | یک اصولگرا: در عربستان برگزار شود!

مولوی عبدالحمید، امام جمعه‌ اهل‌سنت زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه ۱۳ آبان ضمن تاکید بر این که «مسئله ما یک مسئله داخلی است» خواستار برگزاری رفراندوم با حضور ناظران بین‌المللی برای تغییر سیاست‌ها شد و خواست که «صدای اعتراضات» شنیده شوند.

سعید آجرلو، فعال رسانه‌ای اصولگرا، در توییتی در واکنش به این اظهارات نوشت: «آقای عبدالحمید اونجایی که باید براش رفراندوم پیشنهاد کنی حکومت سعودیه.»

خبرگزاری فارس در گزارشی با تیتر «سیستان و بلوچستان با تحریک عبدالحمید همچنان قربانی می‌گیرد» به اتفاقات این استان به ویژه خاش پرداخته است که متن آن در پایین این گزارش می‌آید. این خبرگزاری با این جمله گزارش خود را شروع کرده است: «ظهر امروز پس از خطبه‌های نماز جمعه و اقامه نماز در مسجد مکی باز هم فضای استان سیستان و بلوچستان ملتهب شد. تمرکز این آشوب‌ها این‌بار نه در زاهدان که در خاش بود».


خلاصه‌ی سخنان عبدالحمید

به گزارش انصاف نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه‌ی اهل سنت زاهدان، او گفت: «در سال ۵۷ ملت ایران خیزش بسیار بزرگی انجام داد. آن زمان که ملت ایران انقلاب کرد و روحانیت پیشاپیش بود، ملت دلیل انقلاب خود را نبود آزادی می‌دانست»، «بنابراین مردم انقلاب را پیروز کردند و زنان و مردان، دانشجویان و بازاریان، همه به صحنه آمدند و برای تحقق آزادی کشته دادند و به زندان رفتند. انقلاب را ملت پیروز کرد و به جمهوری اسلامی هم همین ملت، رأی داد. این نظام مشروعیت خود را از رأی ملت گرفت»، «تمام مقامات و مسئولان مشروعیت خود را، مستقیم یا غیرمستقیم، از مردم گرفته‌اند».

مولوی عبدالحمید با بیان این که «بسیاری از زنان ماهرتر و بااستعدادتر از مردان هستند»، گفت: زنان در کشور مورد تبعیض قرار گرفته‌اند. من این‌ها را می‌گویم تا همه بدانند که مشکل کجاست». به اعتقاد او «تبعیض در اسلام و قانون اساسی کشور، جایی ندارد»، «این زنان شایستگی و لیاقت دارند و باید به‌کار گرفته شوند. به‌کارگیری زنان و اقوام و مذاهب در هیئت دولت شما را خوشنام می‌کند و به نفع حاکمیت و نظام است».

او با بیان این که «زنان بی‌مهری دیده‌اند. چرا زنان روسری‌هایشان را می‌سوزانند؛ درحالی‌که پوشیدن روسری یک فرهنگ ایرانی و اسلامی است؟ چه کسی این زنان را به خشم درآورده است؟ این پرسش‌ها را باید از خودمان بپرسیم».

مولوی عبدالحمید علت دین‌گریزی در جامعه ایرانی را نیز عملکردها در کشور دانست و با ابراز تاسف از دین‌گریزی و برداشت خود از علت اعتراض آنها، گفت: «تا به حال از ایرانیان نظرخواهی نکرده‌اید؛ حالا بپرسید و مشورت کنید. ما جز خیر کشور و خیر ملت خواسته دیگری نداریم».

او با بیان این عقیده که «نه شیعه و نه سنی، به زور به بهشت نمی‌رود»، گفت: ایرانیان هم با شمشیر اسلام را نپذیرفته‌اند بلکه با محبت و اخلاق زیبا دین پذیرفته شده است. عدالت مسلمانان دین را به دنیا آورده است و اشتباه است که کسی فکر کند ملت‌ها به زور اسلام را پذیرفته‌اند.

امام جمعه اهل‌سنت زاهدان با یادآوری اینکه مسئله ما یک مسئله داخلی است، گفت: «من خدمت رئیس‌جمهوری فعلی رسیدم و به او گفتم اگر عزت ایران را می‌خواهی زنان و اقوام را در کابینه‌ات بیاور اما متأسفانه تا به حال از مسئولان گوش شنوایی ندیده‌ام و همیشه سلیقه‌ای عمل شده است».

او درباره‌ی جایگاه زنان در فرهنگ مردم بلوچ نیز گفت: «در منطقه ما فرهنگ عجیبی نسبت به زنان وجود دارد. اگر کسی بخواهد قاتل خویشاوندانش را بکشد و ببیند زنی همراه آن قاتل است، سرش را پایین می‌اندازد. زن در فرهنگ ما احترام ویژه‌ای دارد. این‌ها دختران، خواهران و مادران شما هستند. بگذارید زنان شما را بزنند. اگر زنی ما را بزند، ما از خود دفاع نمی‌کنیم. حتی اگر شما را کتک بزنند، نباید پلیس آن‌ها را بزند. کدام شریعت و قانون به گشت ارشاد اجازه داده دست و پای زنان را بگیرد و آن‌ها را در ماشین بیندازد؟».

امام جمعه اهل‌سنت زاهدان ضمن انتقاد به رویه طالبان در جلوگیری از تحصیل دختران، گفت: «به طالبان پیام داده‌ام که جلوی تعلیم زنان را نگیرید. من این را مسئولیت شرعی طالبان می‌دانم که حقوق زنان را رعایت کنند».

او همچنین درباره‌ی اعتراضات اخیر با بیان این که علمای اسلام صدای مردم را بشنوند، گفت: «شاید عده‌ای به مسئولان بگویند مشکلی در کشور نیست اما آن‌ها که در میان مردم هستند می‌دانند که مشکلات وجود دارد. خارجی‌ها مردم را تحریک می‌کنند اما این فریادها نتیجۀ آن تحریک‌ها نیست.

مولوی عبدالحمید ضمن مخالفت با اعدام به عنوان مجازات، گفت: کسی که جرمی مرتکب می‌شود، باید زندانی شود یا به شیوه دیگری مجازات شود.

او همچنین گفت که به نظرش پخش اعترافات اجباری جامعه را ملتهب‌تر می‌کند.

امام جمعه‌ اهل‌سنت زاهدان تأکید کرد: «ما همه ایرانی هستیم و چه از نیروهای نظامی کشته شود، چه از مردم، این خسارتی بر ماست. ما شیعه و سنی و اقوام نداریم. همه یکی هستیم. ما می‌گوییم مشکل ملت ایران حل بشود و جز این هیچ‌چیزی نمی‌خواهیم.

او بر اصلاح فیلترها در گزینش‌ها و انتخابات‌ها تاکید کرد.

مولوی عبدالحمید در پایان درباره‌ی حوادث چند هفته پیش زاهدان با بیان این که «دیه نمی‌خواهیم؛ مقصران را در هر رده‌ای مجازات کنید»، به مردم زاهدان توصیه کرد: «امروز نیرویی در شهر نیست و امنیت در دست شماست. هیچ‌کس به مالی تعرض نکند و هرکس به اموال و آبروی مردم تعرض کند، از ما نیست؛ چرا که این بر خلاف شریعت است. امنیت شهر امروز در دست خودتان است و هیچ‌کس آسیبی به کسی نرساند».


خبرگزاری فارس: سیستان و بلوچستان با تحریک عبدالحمید همچنان قربانی می‌گیرد

خبرگزاری اصولگرای فارس روز جمعه ساعت ۱۰ شب در گزارشی با این تیتر نوشت:

«ظهر امروز پس از خطبه‌های نماز جمعه و اقامه نماز در مسجد مکی باز هم فضای استان سیستان و بلوچستان ملتهب شد.

تمرکز این آشوب‌ها این‌بار نه در زاهدان که در خاش بود.

جایی که امام جمعه اهل سنت آن، مولوی محمدعلی شهنوازی از نخستین امام جمعه‌های اهل سنتی است که در سطح این استان حادثه تروریستی شاهچراغ را محکوم کرده بود!

منابع آگاه از وارد آوردن فشار مضاعف بر امام جمعه خاش پس از موضع‌گیری‌های اخیر او خبر می‌دهند.

البته خطبه‌های نماز جمعه امروز خاش را نیز فرد دیگری به نام محمد عثمان قلندرزهی که امام جماعت مسجد الخلیل خاش که همسو با عبدالحمید است، خوانده است.

مشاهدات عینی خبرنگار فارس نشان می‌دهد اظهارات امروز وی متاثر از عبدالحمید بوده که بر مبنای آن تحریک مردم در دستور کار قرار داشته است.

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد آتش تحرکات امروز خاش که طی آن علاوه بر تعرض به فرمانداری، به اموال خصوصی و عمومی مردم آسیب وارد شد نیز از مسجد مکی فراهم شده است.

شدت اغتشاشات به حدی بود که تقریبا هیچ بانکی در شهر خاش از گزند آن در امان نبوده است.

اغتشاشگران علاوه بر فرمانداری به ساختمان جهاد کشاورزی خاش و دیگر ساختمان‌های دولتی خسارت وارد کردند.

آنها چندین کیوسک و خودرو پلیس را به آتش کشیدند و حتی خودروی شخصی مردم را با پرتاب مواد آتش‌زا سوزاندند.

همچنین در جریان ناآرامی‌های امروز در خاش چند نفر کشته و زخمی شده‌اند که آمار دقیق آن هنوز اعلام نشده است.

این اغتشاشات تنها یک روز پس از پایان عملیات گاز‌رسانی به خاش صورت گرفته که منابع محلی آن را محل تامل می دانند.

در روزهای گذشته امام جماعت مسجد مکی بارها با تحریک اهل سنت زمینه ساز اغتشاش در زاهدان شده بود که به کشته و زخمی شدن مردم و نیروهای حافظ امنیت منجر شده است.

برخی منابع سال‌هاست درخصوص ارتباط مشکوک مولوی عبدالحمید با عربستان و برخی سرویس های امنیتی کشورهای منطقه هشدار داده اند.

آنها با توجه به جلوداری عبدالحمید در التهابات این روزها معتقدند وی خط آشوب را از بیرون مرز‌ها دریافت و در داخل استان پیگیری می‌کند.

همزمان شبکه سعودی اینترنشنال پوشش گسترده اظهارات عبدالحمید و تصاویر ناآرامی‌ها در زاهدان در دستور کار قرار داده است.»


کنایه‌ای به مواضع مولوی عبدالحمید درباره‌ی زنان

کانال تلگرامی مکتوبات، وابسته به طیف عدالتخواه جناح اصولگرا، با تیتر «ضد زن ترین گونه ایرانی مدعی ازادی زن و ازادی است!»، نوشت:

جناب مولوی؛ حاکمیت ساختار قبلیه‌ای بر  بلوچستان عامل اصلی جلوگیری از توسعه و عامل اصلی تجمیع نابرابر قدرت هست.

از آزادی تحصیل زنان در سیستان بعنوان بحرانی ترین نقطه در ایران برای آزادی زن آغاز کنید.

نیاز به ارائه آمار و بازی با اعداد برای بیان این وضع اسفناک  نیست. و امر بدیهی است.

جمهوری اسلامی هر کاری برای سیستان نکرده باشد؛ دانشگاه‌هایی که در سیستان و بلوچستان ساخته که یکی از مدرن‌ترین مجموعه‌های دانشگاهی نه تنها در کشور که در غرب آسیاست.

اجازه تحصیل را به زنان مظلوم بلوچ بدهید و حقوق اولیه آنها را احیا کنید.

بگذارید دختران مظلوم اهل سنت بلوچ خودشان برای ازدواج؛ تحصیل و کارشان تصمیم بگیرند.


این کانال همچنین در متنی با عنوان «دم خروس طرفداران حقوق زنان در قضیه بلوچستان»، با اشاره به یک اینفوگرافی که منبع آن را «رادیوفردای امریکا» ذکر کرده، نوشت:

تمام مطالعات مشابه نیز عقب افتادگی اجتماعی زنان در بلوچستان را تایید می کنند. آیا مساله اقلیمی است؟ و یا به میزان توسعه اقتصادی ارتباط دارد؟

در این صورت به رنگ سبز استان کرمان در مجاورت بلوچستان نگاه کنید تا درباره عامل اصلی سخن بگوییم.

مولوی منحصر به فردی که خود نیز تصریح می‌کند بلوک رای بزرگی دارد و سرنوشت انتخابات سیاسی را معین می کند و با یک سخنرانی جمعیتی را پای خون دادن و خون ریختن می کشاند و یا به خانه بر می گرداند، درباره حقوق زنان و حق تحصیل و پیشرفت آنان کارنامه سیاهی دارد که جدی ترین طرفدارانش نیز درباره آن سکوت می کنند.

چگونه است که این همه آزادی خواهان برنده جوایز رنگ به رنگ حقوق بشر با رسانه های تا دندان مسلحشان برای تغییر وضع زنان بلوچستان به بانفوذترین عنصر موثر بر سرنوشت این مردم حتی یک کلمه خشک و خالی نمی گویند؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. عجب!!!
    طالبانیسم دم از حقوق وازادی زن میزنه؟!!!
    این روزها پلیدیها پشت شعارهای زیبا پناه گرفته

    15
    18
  2. پارسال که مولوی عبدالحمید در انتخابات ریاست جمهوری از کاندیداتوری کاندیدای شما آقای رئیسی حمایت کرد آدم خوبی بود و این حمایت نشانگر هوش و ذکاوت و اصولگرایی ایشان بود، امروز که صدای اعتراض مردم شده و حرف مردم را می زند و از مسئولین خواسته های مردم را طلب می کند ، هشدار می دهید که با سعودی ها در ارتباط است!!! حاشا و کلا که نه دین دارید و نه آزاده اید.

    31
    12
  3. دروغ ميگه،اونجا مردها هر كدام ٤زن دارند ،خود مولوي عبدالحميد جلوگيري از بچه دار شدن را حرام مي داند.وهر زن بيچاره١٠ تا بچه يا بيشتر مي آورد.دليل فقرشون هم بيشتر همين هست من مدت ٢سال اونجا بودم.اينقدر بچه زياد دارن كه تو غذاشون موندن.اونجا قبيله اي عمل ميكنن وقتي كسي كشته ميشه پيش پليس نميرن و خودشون از قبيله اي كه قاتل از آنهاست يكي را مي كشند.

    18
    15
  4. مولوی عبدالحمید ثابت کرد که حق‌خواهی، شیعه و سنی نمی‌شناسه و باید برای احقاق حقوق فریاد زد..
    کاش آیت‌الله سیستانی و باقی مراجع تقلید هم در برابر [شرایط] سکوت نمیکردن..
    در تاریخ نوشته خواهد شد که سیستانی ساکت بود و مولوی عبدالحمید فریاد زد

    25
    15
    1. آقای مولوی عبدالحمید هر که هست و هر عقیده ای دارد برا خودش و طرفدارانش محترم اما اگر واقعا مدافع عدالت و رفع تبعیض و رعایت حقوق زنان است شایسته است این اصلاحات را از سیستان و حوزه سخنرانی خود شروع کنند تا سایر مناطق از ایشان الگو بگیرند . مهمتر از همه این که چرا این همه در دل و بیان مشکلات در این جو ملتهب مطرح می شود و ایشان هرچه از تضمین امنیت می فرمایند برعکس نتیجه می دهد . همه این اقدامات بوی سوریه می دهد .خدای ناکرده اگر این کشتی بشکند همه غرق خواهند شد حتی خود این برادران.

  5. مولوی عبدالحمید چرا اونوقت که دست نسانده ای جنابعالی یکجا ۴۰نفر از جوانان شیعه اصفهانی رو سربریدید حرفی نزدید مردم بلوچ در برابر این توهین های این وهابی دست نشانده عربستان رو جمع کند وگر نه خون هر نفر طرفدارش پای خودش هست خدا لعنتش کند

    14
    14
  6. ضد زن ترین «گونه» ایرانی؟
    این چه توهین آشکاری است که در حق یکی از مظلوم‌ترین و محروم‌ترین هموطنانمان روا می‌دارید؟ انصاف نیوز هم که چشم خود را بسته و فقط نقل قول می‌کند. از شما انتظار بیشتری می‌رفت. شاید من اشتباه می‌کردم.

  7. ضد زن ترین «گونه» ایرانی؟
    این چه توهین آشکاری است که در حق یکی از مظلوم‌ترین و محروم‌ترین اقوام هموطنمان روا می‌دارید؟ انصاف نیوز هم که چشم خود را بسته و فقط نقل قول می‌کند. از شما انتظار بیشتری می‌رفت. شاید من اشتباه می‌کردم.

  8. آقای مولوی عبدالحمید هر که هست و هر عقیده ای دارد برا خودش و طرفدارانش محترم اما اگر واقعا مدافع عدالت و رفع تبعیض و رعایت حقوق زنان است شایسته است این اصلاحات را از سیستان و حوزه سخنرانی خود شروع کنند تا سایر مناطق از ایشان الگو بگیرند . مهمتر از همه این که چرا این همه در دل و بیان مشکلات در این جو ملتهب مطرح می شود و ایشان هرچه از تضمین امنیت می فرمایند برعکس نتیجه می دهد . همه این اقدامات بوی سوریه می دهد .خدای ناکرده اگر این کشتی بشکند همه غرق خواهند شد حتی خود این برادران.

    1. آنجایی حرفهاش غلط هست که درعملشون باید دید چیکاره هستند. ایشان چند نفر از خانمها و دختران خاندانشون جایگاه علمی دارند. دیگه جمهوری اسلامی که جلوی دانشگاه رفتن خانمها را که نگرفته مخصوصا دانشگاه سیستان و بلوچستان دیگه این را هر ابلهی میدونه. اگه از این شهر خانمی به جایگاه رفیع علمی نرسیده مقصرش فرهنگ داعشی این قوم از خدابیخبر نان به روز خور هستند حیف که رهبرمون دستور اتحاد شیعه و سنی دادند و بعضا انسانهای خوبی هستند وگرنه ماکه از آنها خیری ندیدیدم و بدمون نمیاد گوشمالیشون بدیم

  9. چهار روز دیگر که به خاطر همجنس بازی و استعمال الکل بخواهند اغتشاش کنند او یا حمایت می کند و طرفداران اسلام خواهش را از دست خواهد داد و یا محکوم می کند و طرفداران لیبرالش را از دست خواهد داد. آینده او چیزی مانند علی مطهری هست و همه را از دست خواهد داد.

  10. خود همین حضور اکثریتی مردم در مراسم22 بهمن یک همه پرسی و رفراندوم هست ولی میان میگن رفراندوم برگزار کنید انگار مردم اکثرشون نیستن با حکومت،در صورتی که هستن.این حرفا در این حکومت باعث تفرقه میشه.مراجع هم گفتن.خانم ها هم اکثرا حجاب رو انتخاب کردن و قبول دارن و در عرصه های مختلف پیروز شدن و ازادی در چهارچوب عقلی دارن.همیار دشمن نباشیم

  11. چرا دروغ میگی مولانا توی خطبه هاش میگه خانمها را بیارید برای نماز بخدا خودشون نمیان کجا چهارتا زن دارن اگه اونجوری بود باید زن وارد میکردند به استان کلا اگه پنج تا ده درصد دو زنه یا بیشتر باشن که مال قبلنها بوده الانه توی یکیش موندن حتی با یکی دو بچه شهر زابل که شیعه زیاد داره هر کدوم ده تا بچه دارن یا زابلیهای زاهدان به ولله فقط دروغ میگین در مورد قتل حرفت درسته اگه قاتل رو گیر نیارن از نزدیکترین کساش یکیو میکشن مگه اینکه صلح کنن و دیه اش رو بدن بقیه اش کاملا عامدانه هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا