خرید تور تابستان ایران بوم گردی

حمایت چین از رفتار دولت میانمار

در ماه مارس گذشته دولت های چین و روسیه از انتشار بیانیه شورای امنیت در نگرانی از وضعیت اقلیت قومی روهینگیا در استان راخین میانمار جلوگیری کردند.

دولت چین به عنوان بزرگ ترین حامی و متحد حکومت نظامیان میانمار در دهه های گذشته، از آنچه که “تلاش های دولت میانمار برای حفظ ثبات” در این کشور خوانده، حمایت کرده است.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری فرانسه در آستانه نشست روز چهارشنبه (امروز) شورای امنیت ملل متحد برای بررسی وضعیت خشونت ها در استان راخین میانمار که در هفته های گذشته منجر به فرار صدها هزار مسلمان روهینگیایی به کشور بنگلادش شده است، دولت پکن از موضع دولت یانگون در برقراری و حفظ ثبات در این استان غربی خود حمایت کرده است.

حمایت چین از رفتار دولت میانمار در قبال مسلمانان روهینگیا

سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه شنبه در این باره گفته است:” ما حملات خشن در استان راخین میانمار را محکوم می‌کنیم و از تلاش‌های میانمار برای حفظ صلح و ثبات در راخین حمایت می‌کنیم و امیدواریم نظم و زندگی عادی به زودی به آنجا برگردد.”

این موضع دولت چین در حالی است که کشورهای غربی و نهادهای حقوق بشری وابسته به سازمان ملل در روزهای گذشته از احتمال پاکسازی قومی در استان راخین ابراز نگرانی کرده اند.

سازمان ملل تخمین زده که ممکن است دستکم هزار نفر از اقلیت قومی مسلمان روهینگیا در خشونت های روزها و هفته های گذشته در استان راخین کشته شده باشند. همچنین بر اساس برآوردها در هفته های اخیر بیش از 350 هزار نفر از اقلیت قومی روهینگیا از بیم جانشان به کشور همسایه بنگلادش گریخته اند.

ارتش و دولت میانمار با رد گزارش های رسانه های جهانی از پاکسازی قومی علیه مسلمانان روهینگیا، از مقابله با گروه های تروریستی سخن می گویند. این ادعا حتی در اظهارات اخیر “آنگ سان سوچی” رهبر میانمار نیز مطرح شد. این برنده نوبل صلح با رد ادعای پاکسازی قومی علیه مسلمانان گفت که ارتش میانمار در حال مبارزه با تروریست هاست.

ارتش میانمار مدعی است خشونت ها با حمله گروه های مسلح روهینگیایی – که آنها را تروریست می خواند – به پاسگاه های پلیس در استان راخین آغاز شده است.

در ماه مارس گذشته دولت های چین و روسیه از انتشار بیانیه شورای امنیت در نگرانی از وضعیت اقلیت قومی روهینگیا در استان راخین میانمار جلوگیری کردند.

دولت چین از متحدان سنتی دولت نظامی میانمار در دهه های گذشته بوده است و روابط اقتصادی گسترده ای با این کشور دارد. چین مهم ترین شریک تجاری و اقتصادی میانمار در دوران تحریم و انزوای بین المللی حکومت نظامی میانمار بوده است.

از زمان انجام اصلاحاتی سیاسی در میانمار و پایان حبس خانگی آنگ سان سوچی و راه یابی او به قدرت سیاسی، کشورهای غربی از این اصلاحات و کم شدن قدرت نظامیان در امور سیاسی میانمار استقبال کرده و تحریم های اقتصادی علیه دولت یانگون را لغو کرده اند.

در روزهای گذشته اما موضع گیری خانم سوچی در قبال خشونت های جاری در استان راخین واکنش انتقادی بسیاری از مجامع حقوق بشری و رسانه های جهان را در پی داشته است. خانم سوچی خبرهای منتشره از وضعیت خشونت ها علیه مسلمانان در میانمار را ساخته و پرداخته تروریست ها دانسته است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. چه کنیم! که همه تخم مرغ های رسانه ی جریان محافظه کار اقتدارگرا دربست درسبد حمایت از رفتار روسیه وچین گذاشته شده، تو گویی همه رفتار و موضعگیریهای آن ها مطابق منافع جهان اسلام است!
    جالب است !سایت […] که وابسته به یکی از نهادهای […] است، با ارائه ی گزارش هایی، فکر می کند، این گونه با این یادداشتها و تاختن به رسانه های مستقلِ اصلاح طلب ها، خدمت می کند!
    تحلیلش در مورد چچن و انتقاد به مرحوم هاشمی را بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا