خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش ندا به توقیف مردم امروز: مناسب نیست

هبه گزارش انصاف نیوز، حسن یونسی سخنگوی موقت حزب ندای ایرانیان در مورد تعطیل شدن روزنامه مردم امروز با ارگان این حزب گفتگویی کرده که در پی می آید:
تعطیل شدن روزنامه مردم امروز و به طور کل محدود شدن جریان رسانه‌ای چه اثری بر فضای رسانه‌ای و مطبوعاتی کشور می‌گذارد؟ 
خبر توقیف روزنامه مردم امروز برای اهالی سیاست و فرهنگ مایه شگفتی شد. معتقدم تولد یک نشریه مانند تولد موجودی است که حیات و سرزندگی دارد. در کنار تولد یک رسانه، هویتی حقوقی شکل می‌گیرد به وسیله این هویت، فعالین سیاسی و رسانه‌ای فرصت پیدا می‌کنند تا حضوری موثر در عرصه اجتماع داشته باشند. توقیف یک نشریه را می‌توان به مرگ یک انسان تشبیه کردم. انسانی که حیات، زندگی و هویت دارد همه می‌دانیم که اشتباه هم می‌کند. متاسفانه در خصوص روزنامه مردم امروز هم همین اتفاق ناگوار رخ داد و این روزنامه در سرآغاز فعالیت خود، طعم توقیف را چشید. انتظار می‌رفت نهادهای نظارتی هم در رابطه با نشریات و مطبوعات با تسامح بیشتری برخورد کنند و فرصت جبران را به مطبوعات و رسانه‌ها بدهند تا اگر اشتباهی هم رخ داد رسانه‌ها جبران کنند. به هر روی قرائن و شواهد در مورد روزنامه مردم امروز نشان می‌داد که سوء نیتی در رابطه با مطالب منتشر شده در کار نبوده است. قطعا ما هم وظیفه داریم میان این موارد تفاوت بگذاریم. حال انتظار ما از مسئولین نظارتی این است که در موارد مشابه با تسامح و صبوری بیشتری برخورد کنند. همگان به درستی می‌دانند که تعطیلی یک روزنامه جمع زیادی از خبرنگاران را خانه نشین می‌کند و با از دست رفتن یک رسانه فرصت تبادل افکار میان اعضای آنجامعه کمتر از گذشته می‌شود. تعطیلی یک رسانه فرصت ارائه دیدگاه‌ها را از فعالین عرصه سیاست و فرهنگ می‌گیرد و باعث یاس و نا‌امیدی آن‌ها خواهد شد. 
آیا برخورد با رسانه منتسب به یک جریان خاص سیاسی و عدم برخورد با رسانه جناح دیگر نشان دهنده تبعیض نیست؟ 
 به هرحال ممکن است که تعطیلی یک رسانه و برخورد با تسامح در قبال رسانه‌ای دیگر این احساس تبعیض را در میان فعالین رسانه‌ای افزایش دهد. اینکه یک روزنامه مکررا تذکر می‌گیرد و بدون توجه، دولت مورد حمایت مردم را با دروغ‌پردازی به سخره می‌گیرد و نشریه دیگری با یک اشتباه به محاق توقیف می‌رود پسندیده نیست. البته ما اهانت نشریه فرانسوی به مقدسات اسلام را هم محکوم می‌کنیم و ریشه بسیاری از رفتارهای خشونت آمیز و غیر انسانی را بی‌توجهی به اعتقادات و باورهای دینی می‌دانیم. 
روزنامه «مردم امروز» از منتقدان سرسخت فعالیت‌های حزب ندای ایرانیان بود. این مساله در قضاوت شما تاثیر ندارد؟ 
پیشینه سیاسی و رفتار هیچ رسانه‌ای در قضاوت ما در خصوص تعطیلی‌اش تاثیری ندارد. ما به خودی خود تعطیلی یک رسانه را مطلوب نمی‌دانیم و حزب ندای ایرانیان توقیف را راه مناسبی در برخورد با رسانه‌ها نمی‌داند. جامعه ما نسبت به بسیاری از کشور‌ها حضور نشریات مکتوبش در جامعه کمتر است. نشریات مکتوب و روزنامه‌های ما یک دهم تیراژ روزنامه‌های کشورهای توسعه یافته را هم ندارد ما برای توسعه متوازن و همه جانبه کشور نیازمند رسانه‌هایی فراگیر و قدرتمند هستیم. قطعا دولت‌ها باید اجازه رشد، بلوغ وتمرین را به جامعه رسانه‌ای کشور بدهند البته لازم است فعالین مطبوعاتی هم دقت کافی را نسبت به انتشار مطالب خود داشته باشند. به هر حال از نهادهای نظارتی انتظار داریم تا بیشتر مراقب نهال رسانه کشور باشند و با کوچک‌ترین خطا حکم مرگ یک نشریه را صادر نکنند. موضع حزب ندای ایرانیان حمایت از آنچه منتشر شده است نیست بلکه ما به نهادهای نظارتی توصیه می‌کنیم در چنین مواردی به راحتی حکم به تعطیلی نشریات ندهند. انتظار داریم مسئولین نظارتی با در نظر گرفتن نیت و سوءنیت با صبوری بیشتری حکم صادر کنند. 
قبول دارید که وظیفه رسانه‌ها بیش از هر چیز شفاف سازی است؟ فارغ از مسائل سیاسی با توجه به معضل فساد اقتصادی و اداری کشورمان، رسانه‌ها چه کمکی می‌توانند به شفاف شدن فضا و برخورد با فساد کنند؟ 
ما می‌دانیم دولت روحانی وارث یک اقتصاد بیمار و فسادآلود و نسبتا ورشکسته‌ای است. فساد اداری و اقتصادی بجای مانده از دولت قبلی بیش از هر چیز دولت روحانی را فشل کرده است. فساد اداری به سان اختاپوسی است یکه بر مدیریت کشور خیمه زده است و مانع گام برداشتن کشور به سمت توسعه است. باید بدانیم میراث فساد اداری و ناکارآمدی مدیریتی دولت‌های گذشته برای دولت روحانی هزینه زیادی را به بار آورده است. ما هر روز خبری می‌شنویم در رابطه با یک فساد اداری و اقتصادی چند هزار میلیاردی که بالطبع این خبر‌ها از اعتماد عمومی مردم به دولتمردان و مدیران خواهد کاست. فساد گسترده اداری که در اثر بی‌تدبیری دولت قبل، تبدیل به معضل اقتصادی ایران شد اکنون به صورت یک مسئله حل نشده باقی مانده است. بیش از ۲ میلیارد دلار از درآمدهای نفتی، تحت عنوان فساد اقتصادی بابک زنجانی از منابع مالی کشور برداشت شده و مبلغی از آن به خزانه کشور بازنگشته است. چند روز پیش معاون اول رئیس جمهور اعلام کرد که ۲۲ میلیارد دلار از اموال مردم در دولت گذشته به صورت حواله به برخی از کشورهای همسایه ارسال شده است و هنوز وضعیت مشخصی ندارد. در همایش مبارزه با فساد ادرای و اقتصادی رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید موکدی بر این امر داشت که قوای سه گانه موظف هستند اقدام کنند برای ریشه کنی فساد و عزم جدی در این خصوص داشته باشند و هیچ توجیهی در این خصوص برای عدم برخورد با فساد وجود ندارد. هرچند دولت یازدهم مکررا اطلاعات فساد‌های مالی و اداری را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهد تا سهمی در شفاف شدن وضعیت اقتصادی کشور داشته باشد. رسانه‌ها هم باید در شفاف شدن فضا به دولت کمک کنند. از سوی دیگر لازم است همه جریان‌های سیاسی پیگیر حقوق از دست رفته ملت ایران باشند. ما امیدواریم مبارزه با فساد اقتصادی در صدر مطالبات جریان‌های سیاسی قرار بگیرد تا راه سوء استفاده از درآمدهای عمومی کشور برای همیشه بسته شود. کوتاهی کردن در رسیدگی به این موضوعات به معنای فضا دادن به کسانی است که در گذشته از امکانات دولت سو استفاده کرده‌اند. قطعا دستگاه قضایی باید بدون مسامحه با این قضیه برخورد کند. با اجازه دادن به جریان آزاد اطلاعات مانع گسترش فساد اقتصادی شویم. از سوی دیگرر رسانه‌ها و شخصیت‌های سیاسی نباید از موضوعاتی این چنینی که خواسته و دغدغه مردم است چشم پوشیده و درگیر مسائل سیاسی  و جناحی خود شوند. موضوع فساد اقتصادی در راس موضوعاتی است که حزب ندای ایرانیان آن را دنبال خواهد کرد.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا