خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نقدی به شیوه نظرسنجی فردوسی پور در نود

عصر ایران نوشت: وقتی فضای فوتبال ایران دو قطبی «آبی و قرمز» است، نمی‌توان به چنین نظرسنجی‌هایی اعتنا کرد. قطعا آبی‌ها علیه قرمزها رأی می‌دهند و قرمزها علیه آبی‌ها…

مشکلات استقلال در سه هفته اول لیگ باعث شد تا عادل فردوسی‌پور تصمیم بگیرد نظر سنجی برنامه 90 را به استقلال و منصوریان اختصاص بدهد. او از مردم پرسید آیا استقلال با علی منصوریان می‌تواند از این وضعیت خارج شود؟

بیش از یک میلیون و 350 هزار نفر در نظرسنجی برنامه 90 شرکت کردند و به این سوال فردوسی پور جواب دادند. 52 درصد از مخاطبان نود معتقد بودند علیرضا منصوریان نمی‌تواند استقلال را از شرایط بحرانی فعلی نجات دهد و 47.9 درصد بر این باور بودند که او می‌تواند ماموریت خود را به خوبی انجام دهد.

سؤالی که در این میان مطرح می‌شود این است که آیا 52 درصد مخالف منصوریان، استقلالی هستند؟ آیا استقلالی‌ها معتقدند که منصوریان نمی‌تواند استقلال را به سر منزل مقصود برساند؟ حمایت هواداران در ورزشگاه بعد از باخت به صنعت نفت آبادان و در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که هواداران تیم آبی پایتخت فعلا طرفدار منصوریان هستند. اگر آبی‌ها منصوریان «نه» نگفتند، پس این 52 درصد چه کسانی بودند؟ می‌شود گفت بخش اعظمی از این 52 درصد طرفداران تیم قرمز پایتخت بودند.

طرفداران پرسپولیس قطعاً در این نظرسنجی شرکت کردند تا رأی منفی منصوریان را بالا ببرند و همین امر باعث می‌‍شود که بگوییم نظرسنجی‌های برنامه 90 چندان نمی‌تواند مورد وثوق و قابل تأمل باشد.

وقتی فضای فوتبال ایران دو قطبی «آبی و قرمز» است، نمی‌توان به چنین نظرسنجی‌هایی اعتنا کرد. قطعاً آبی‌ها علیه قرمزها رأی می‌دهند و قرمزها علیه آبی‌ها. آیا می‌توان با توجه به این نگاه به رأی مردم در نظرسنجی‌های نود اطمینان کرد؟

حتماً به یاد دارید که مثلاً در نظرسنجی‌های بهترین گل ماه یا بهترین بازیکن سال وقتی پای یک استقلالی یا پرسپولیسی وسط باشد می‌توان به صورت قطعی گفت یکی از آنها رأی مردم را به خود اختصاص می‌دهد. به طنز می‌توان گفت اگر روزی نود نظرنسجی بگذارد که بهترین بازیکن سال ایران کیست و رقابت میان پنج بازیکن از تیم‌های مختلف لیگ و یک بازیکن از پرسپولیس که در طول فصل 10 دقیقه نیز بازی نکرده است باشد، مردم با توجه به علایق رنگی خود به بازیکن نیمکت‌نشین قرمزها رأی می‌دهند تا او با 10 دقیقه بازی به عنوان بهترین بازیکن سال انتخاب شود.

با توجه به این مسائل باید از فردوسی‌پور عزیز پرسید که فلسفه نظرسنجی در برنامه نود چیست؟ اگر هدف به رخ کشیدن مخاطبان نود است و تعداد شرکت‌کنندگان نظرسنجی‌ها، هیچ ایرادی به عادل فردوسی‌پور وارد نیست، اما اگر این نظرسنجی‌ها برای کمک به فوتبال است باید بگوییم هیچ کمکی به فوتبال نمی‌کند.

خودتان را جای بازیکن یک تیم شهرستانی بگذارید. یک فصل در بالاترین سطح فوتبال بازی می‌کنید و در نظرسنجی تنها یک درصد رأی می‌آورید و می‌بینید کسی که 10 درصد شما هم توانایی ندارد انتخاب می‌شود، تصمیم می‌گیرید برای دیدن شدن به یکی از این دو تیم بپیوندید. می‌بینید، همین نظرسنجی به ظاهر ساده به دو قطبی کردن فوتبال ایران کمک می‌کند.

شاید وقت آن رسیده باشد که عادل فردوسی‌پور تجدیدنظری جدی در نظرسنجی‌های برنامه خوب خود انجام دهد، زیرا تا زمانی که شیوه همین است نمی‌توان به نتایج این نظرسنجی‌ها اطمینان کرد.

بهتر است بهترین مجری ورزشی ایران نظرسنجی‌های برنامه خود را به مسائل ملی اختصاص دهد. ماندن یا رفتن کی‌روش و ماجرای انتقال تیم نفت تهران به اراک نمونه‌های بارز نظرسنجی‌ها تاثیرگذار برنامه نود بود. نظرسنجی‌های برنامه نود همچون خود برنامه نود باید به فوتبال ایران کمک کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. سلام-پیرامون این تحلیل غلط این سوال پیش میاید ک چطور سال گذشته ک همین سوال را در زمانی ک تیم برانکو انتهای جدول بود طرح و سپس برانکو رای اورد ایا طرفداران استقلال ب برانکو رای منفی ندادند؟پس چطو او رای اورد؟!خود بنده ب منصوریان رای منفی دادم اما علتش علیرغم پوزیشن ظاهری و تسلط بر کلام ؛او را برای تیم بزرگ استقلال در حال حاضر موفق نمیدانم-یادمان باشد تیمهای بزرگ مربیان بزرگ با نقش کاریزما میخواهند و البته منصوریان در سالهای نه چندان دور البته موفق خواهد بود.

  2. حقير تا حدودي با نظر نويسنده محترم اين مقاله كه با نقدي سازنده نيت كمك به بهبود كيفي برنامه نود را داشته اند موافقم ليكن معتقدم اشكال در طرح سئوال نظرسنجي از جانب فردوسي پور يا عوامل برنامه پرمخاطب نود نيست بلكه اشكال در نحوه نگرش مخاطبيني است كه همه چيز را با عينك تعصب رنگي خويش ميبينند و واقعيت را فداي همين تعصب ميكنند ، گروهي هم معتقدند تيم بزرگ نيازمند سرمربي بزرگ است و منصوريان جوان با تجربه اندك قادر به جمع و جور كردن حواشي زيادي كه در اطراف تيم پرطرفدار و بزرگي چون استقلال بوجود ميآيد نيست و صدالبته ممكن است در گروه اخير تعدادي از طرفداران دغدغه مند استقلال هم حضور داشته باشند و هم اينان بدليل نتايج ضعيف تيم در آغاز ليگ شانزدهم نگرانند كه اين مربي جوان از پس مشكلات مربيگري در آن برنيايد و زمان را هم از دست بدهد و شايد بهمين دليل معتقدباشند منصوريان قادر به خارج كردن استقلال از شرايط فعلي نيست .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا