خرید تور تابستان ایران بوم گردی

حلقه‌های گمشده‌ی معمای قتل خاشقچی

ایسنا نوشت: «اکنون چند هفته‌ای است از قتل دردناک و وحشیانه جمال خاشقچی روزنامه نگار و منتقد سیاست‌های پادشاهی عربستان سعودی و ولیعهد این کشور می‌گذرد. تا پیش از سخنرانی رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه در پارلمان این کشور، گمانه زنی‌ها و تحلیل‌های بسیاری درباره این تراژدی در داخل کنسولگری عربستان صورت گرفته است که اگر بین این اطلاعات و اطلاعات ارائه شده از سوی اردوغان مقایسه‌ای انجام دهیم نشان داده می‌شود که اطلاعات درز کرده از داخل موسسات امنیتی و اطلاعاتی ترکیه موسوم به “میت” در رسانه‌های گروهی ترکیه و دنیا کاملا دقیق و درست بوده و اردوغان چیزی اضافه بر این اطلاعات و تحلیل‌ها ارائه نکرده است.

بر اساس اطلاعات و اخبار موجود، در این گزارش تلاش شده تا چگونگی حادثه قتل خاشقجی در کنسولگری عربستان از ابتدا تاکنون مجددا بررسی شود.

گرایشات سیاسی خاشقجی

جمال خاشقجی سپتامبر 2017 پس از ترک عربستان سعودی عازم ایالات متحده آمریکا می‌شود. وی که نگران امنیت خود بوده همه درخواست‌ها برای بازگشت به عربستان و اصلاح مواضعش را رد می‌کند. علاقه‌مندی وی به تجربه حزب عدالت و توسعه باعث می‌شود تا روابط خوبی با این حزب و و مقامات بلندپایه حزب و شخص رجب طیب اردوغان ایجاد کند، همین امر باعث می‌شود تا گرایشی مثبت به اخوان‌المسلمین داشته باشد، حزبی که از سوی عربستان به عنوان دشمن سرکش پادشاهی سعودی قلمداد می‌شود.

ازدواج با خدیجه چنگیز و مراجعه به کنسولگری عربستان در واشنگتن

او طی اقامت در آمریکا و رفت و آمد به ترکیه با خانم خدیجه چنگیز آشنا می‌شود و تصمیم می‌گیرد با وی ازدواج کند. برای ثبت ازدواج در ماه آگوست با کنسولگری عربستان در واشنگتن تماس می‌گیرد اما درخواست وی تحت این عنوان که همسرش شهروند ترکیه است رد می‌شود و کنسولگری عربستان در واشنگتن به وی اعلام می‌کند که این موضوع باید در کنسولگری عربستان در ترکیه پیگیری و عملا در برنامه‌ای حساب شده وی را به سوی استانبول می‌فرستند. جمال خاشقجی این اقدام کنسولگری سعودی را یک مردم آزاری آشکار تحلیل می‌کند و متوجه نمی‌شود که این اقدام آغاز اجرای یک سناریوی شوم است لذا تصمیم می‌گیرد برای انجام امور اداری و ثبت ازداوجش با خدیجه چنگیز عازم استانبول شود و اوایل ماه سپتامبر وارد استانبول می‌شود.

از سوی دیگر عناصر اطلاعاتی و امنیتی عربستان در آمریکا می‌دانستند که خاشقجی برای ادامه کار اداریش عازم ترکیه شده است و از پیش عوامل اطلاعاتی و امنیتی عربستان منتظر تماس خاشقجی با کنسولگری عربستان در استانبول بودند.

تماس با کنسولگری عربستان در استانبول

جمال خاشقجی چند روز پس از ورود به استانبول با کنسولگری عربستان سعودی در استانبول تماس می‌گیرد و موضوع اداری مورد نظر را با یکی از کارمندان کنسولگری در میان می‌گذارد. در پایان مکالمه بین این دو ، کارمند کنسولگری از خاشقجی می‌خواهد که مجددا جهت پیگیری کارش تماس بگیرد. کارمند اداری کنسولگری عربستان پس از اتمام تماس فورا موضوع را با سرکنسول عربستان محمد العتیبی اطلاع می‌دهد.

سرکنسول عربستان نیز فورا موضوع را به رییس ایستگاه امنیت سفارت سعودی در آنکارا منتقل می‌کند و رییس ایستگاه از سرکنسول می‌خواهد که منتظر دستورات باشد.

موضوع از طریق ایستگاه اطلاعات و امنیت سفارت عربستان در آنکارا فورا به مقامات امنیتی سعودی و سعود القحطانی، مشاور امنیتی مورد اعتماد ولیعهد عربستان اعلام می‌شود و وی نیز موضوع را با محمد بن سلمان در میان می‌گذارد. سعود القحطانی یکی از مدیران جوخه‌های ترور سعودی است که وظیفه‌اش از میان برداشتن مخالفان در داخل و خارج کشور عربستان سعودی است.

برنامه عملیاتی استانبول

موضوع بررسی و تصمیم گیری درباره پرونده خاشقجی در کمیته‌ای با حضور احمد العسیری، سعود القحطانی، محمد الرمیح و ماهر عبدالعزیز مطرب و  دو تن از افسران گارد پادشاهی عربستان (ولید عبدالله الشهری و مشعل سعد البستانی) که از عوامل اجرایی جوخه‌های ترور هستند، انجام می‌شود. بر همین اساس تصمیمات ذیل به سرعت اتخاذ می‌گردد:

1-      به خاشقجی اطلاع داده شود که روز 28 سپتامبر به کنسولگری مراجعه کند.

2-     به سرکنسول عربستان در استانبول ابلاغ شود که در فضایی آرام و بسیار دوستانه جمال خاشقجی را برای بازگشت به عربستان دعوت و راضی کند.

3-      از خاشقجی به منظور امضای مدارک و تنظیم و ارسال آن به ریاض برای روز دوم اکتبر جهت حضور در کنسولگری به صورتی کاملا رسمی و دوستانه دعوت به عمل آید.

پس از تعیین وضعیت حضور خاشقجی در کنسولگری جلسه کمیته شش نفره تیم جوخه‌های ترور برای اجرایی کردن دو هدف ادامه می‌یابد و پنج تصمیم گرفته می‌شود:

1-      تلاش برای بازگرداندن خاشقجی به عربستان به صورت مسالمت آمیز

2-     تلاش برای بازگشت جبری خاشقجی به ریاض با تدابیر عملیات ویژه

3-      در صورت عدم موافقت خاشقجی برای بازگشت به ریاض و عدم امکان انتقال وی، تصفیه فیزیکی شود.

4-     ترجیحا سرکنسولگری عربستان در استانبول برای ترور خاشقجی در نظر گرفته می‌شود.

5-     جهت هماهنگی‌های لازم با سرکنسول عربستان، احمد عبدالله المزینی از نیروهای سازمان اطلاعاتی عربستان، عازم استانبول شود.

برای همین منظور عملیات اجرایی به شکل ذیل برنامه ریزی می‌شود:

1-      دو تیم 9 نفره و 6 نفره با هواپیماهای مجزا و در چند روز متفاوت عازم استانبول شوند.

2-      اعضای تیم باید شامل فرد گفتگو کننده با خاشقجی، پزشک متخصص، عوامل حفاظت و مراقبت، عوامل پاکسازی محل و عوامل نقل و انتقال و اسکان باشند بر همین اساس افراد ذیل انتخاب می‌شوند:

صلاح الطبیقی، ولید عبدالله الشهری، نایف حسن العریفی، مشعل سعد البستانی، ثائر غالب الحربی، خالد عائض العتیبی، فهد شبیب البلوی، منصور عثمان البوحسین، ماهر مطرب، مصطفی المدنی، سیف القحطانی، محمد سعد الزهرانی، بدر لطیف العتیبی، عبد العزیز الهوساوی، ترکی مشرف الشهری.

هفت تن از این پانزده نفر عضو گارد حفاظت امنیتی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در طی دیدارهای اخیر وی از آمریکا و اروپا بوده‌اند، این اطلاعات از سوی سازمان سیا و تشکیلات امنیتی اتحادیه اروپا نیز تایید شده است.

3-     با فرض این که گفتگوها به نتیجه نمی‌رسد، تصمیم گرفته می‌شود تا عوامل محلی همکار با سازمان اطلاعاتی عربستان در آماده باش بسر برند تا در اختفای جنازه یا انتقال آن به سعودی یا اماکن دیگر در استانبول یا اماکن و شهرهای اطراف همکاری کنند.

4-      در همین جلسه تصمیم گرفته می‌شود تا تمامی دوربین‌های مدار بسته کنسولگری در روز ورود و خروج و استقرار عوامل تیم بازجویی و ترور در کنسولگری از کار بیفتد.

5-      در همین جلسه تصمیم گرفته می‌شود تا از ظهر روز حضور خاشقجی در کنسولگری همه عوامل محلی ترکیه‌ای، از کنسولگری خارج شوند و فقط عناصر اعزامی از ریاض در کنسولگری حاضر باشند.

6-      محل اقامت دو تیم اعزامی در دو هتل جداگانه تعیین می‌گردد و چهار تن از همین عناصر در استراحتگاه کنسولگری جهت اجرای مقدمات کار اقامت می‌یابند.

اولین ورود خاشقجی به کنسولگری عربستان در استانبول

براساس هماهنگی‌های به عمل آمده طی تماسی تلفنی از جمال خاشقجی درخواست می‌شود تا روز 28 سپتامبر ساعت 11 صبح در محل کنسولگری حاضر شود.

پیش از ورود خاشقجی در ساعت 11 و 50 دقیقه صبح، احمد عبدالله المزینی، نماینده کمیته اداره عملیات در ریاض، صبحدم روز 28 سپتامبر وارد استانبول و سپس کنسولگری عربستان می‌شود و همه گفتگوهای سرکنسول عربستان با خاشقجی را شنود و ضبط ویدیویی می‌کند.

سرکنسول عربستان در این گفتگو با حسن رفتار و بسیار دوستانه در کنار پیگیری کار خاشقجی از وی دعوت می‌کند تا به عربستان برگردد و نگران امنیتش نباشد. در گفتگوهای جاری، العتیبی از جمال خاشقجی می‌خواهد از مواضع و لهجه‌های تند انتقادی‌اش دست بردارد و کمک کار پادشاهی و ولیعهد سعودی باشد. این گفتگوی دوستانه و در عین حال نکوهش گرایانه حدود یکساعت به طول می‌انجامد اما جمال خاشقجی آنها را رد می‌کند و بر عدم بازگشت به سعودی تاکید می‌کند و پس از آن در یک شرایط عادی و فضایی دوستانه کنسولگری را ترک می‌کند.

ماموریت احمد المزینی

احمد عبدالله المزینی، نماینده کمیته اداره عملیات روز 29 سپتامبر ساعت 14 و 31 دقیقه از طریق فرودگاه بین‌المللی صبیحه کوکچن استانبول به سوی ریاض باز می‌گردد و همه اطلاعات گفتگوی العتیبی و خاشقجی را با خود با ریاض می‌برد.

وی پس از بازگشت به ریاض با کمیته سه نفره شامل احمد العسیری، جانشین سازمان اطلاعات و امنیت عربستان، سعود القحطانی، مشاور عالی دیوان پادشاهی سعودی و محمد الرمیح، معاون عملیات سازمان اطلاعات و امنیت عربستان دیدار کرده و پس از ارائه گزارشی کامل از سفر به استانبول، ترتیبات اتخاذ شده در کنسولگری را به اطلاع آنها می‌رساند. اعضای این کمیته سه نفره همه توسط محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به این سمت‌ها منصوب شده بودند. این تیم سه نفره که به شکل سری عملیات استانبول را هدایت می‌کردند ولیعهد عربستان را در جریان امر می‌گذارند. ولیعهد سعودی ابتدا تاکید می‌کند که خاشقجی به ریاض بازگردانده شود و در غیر این صورت تصفیه فیزیکی شود.

این کمیته تصمیم می‌گیرد تا احمد عبدالله المزینی برای اداره عملیات، مجددا به ترکیه بازگردد و بر همین اساس وی روز اول اکتبر ساعت 13 از طریق فرودگاه بین‌المللی آتاتورک با پرواز هواپیمایی سعودی مجددا به استانبول بازگشته و بدون رزرو هتل در استانبول، در استراحتگاه کنسولگری مستقر می‌شود که عمدتا برای استقرار شخصیت‌ها، عناصر امنیتی و نیروهای ویژه سعودی استفاده می‌شود. وی با در دست داشتن برنامه‌ها، با محمد العتیبی سرکنسول عربستان دیدار و از وی می‌خواهد مقدمات و تدابیر اندیشیده شده را اجراء کند.

وی حامل برنامه اجرایی گفتگوی کوتاه مدت قاشقچی بوده و به عنوان معتمد کمیته سه نفره در ریاض به استانبول اعزام می‌شود و مسیری کاملا متفاوت با آن پانزده نفر را طی می‌کند. وی همچنین روند اجرایی عملیات را به احمد العسیری در ریاض گزارش می‌کرده است.

کمیته سه نفره

کمیته سه نفره اطلاعاتی و امنیتی ریاض بازوان اجرایی ولیعهد عربستان در عملیات ویژه و ترورهای خاموش محسوب می‌شدند. تیم‌های اجرایی نیز از میان کسانی انتخاب می‌شدند که امتحان پس داده بوده و مورد اعتماد دیوان پادشاهی عربستان بودند که مجموعه اجرایی و مدیریت این دیوان به شکل کامل نیروهای گماشته شده از سوی محمد بن سلمان را تشکیل می‌دادند.

سه نیروی مورد اعتماد محمد بن سلمان در عملیات استانبول

در میان تیم‌های اجرایی عملیاتی قتل خاشقجی سه تن بسیار به محمد بن سلمان نزدیک بودند. یکی از آنها ماهر عبدالعزیز مطرب بود که از میان نیروهای نخبه گارد پادشاهی به گارد حفاظت محمد بن سلمان رسیده بود. وی در دیدارهای اخیر محمد بن سلمان از آمریکا و اروپا به عنوان فرمانده گارد حفاظت او را همراهی کرده است. وی به عنوان یک دیپلمات سعودی در سال 2007 در سفارت عربستان در لندن بود اما در حقیقت پوشش دیپلماتیک وی برای انجام کارهای اطلاعاتی و امنیتی به عنوان یکی از عناصر اطلاعاتی سعودی در ایستگاه لندن بود. وی در درجات نظامی صاحب جایگاه سرتیپی است از همین رو فردی با تجربه و امین برای محمد بن سلمان محسوب می‌شد.

فرد دوم  صلاح محمد الطبیقی بود که عنوان ریاست پزشکی قانونی وزارت کشور سعودی را داشت. وی تمامی امور مربوط به رتق و فتق امور کشته شدگان در قالب عملیات ترور را در جوخه‌های ترور دنبال می‌کرده است و مجوزهای قانونی و عادی کفن و دفن کشته شدگان را صادر می‌کرده است و خود نیز به عنوان یک پزشک، عملیات ترورهای خاموش با استفاده از مواد شیمیایی یا ویروس‌های خاص را پیگیری می‌کرده است. وی همچنین مدیریت تشریح اجساد، بازخوانی اماکن و صحنه‌های وقوع جرم و جنایت را در وزارت کشور سعودی به عهده داشته است.

فرد سوم از میان تیم پانزده نفره محمد سعد الزهرانی است که بارها با محمد بن سلمان در دیدارهای رسمی داخلی دیده شده است و به عنوان یک گماشته ویژه از میان نیروهای امنیتی از سوی ولیعهد تعیین شده و به همین دلیل همیشه در چپ یا راست محمد بن سلمان در تلویزیون سعودی دیده می‌شد.

روایت اول عملیات قتل خاشقجی در استانبول

·         ساعت 3 و نیم صبح روز دوم اکتبر هواپیمای اختصاصی شرکت سکای برایم به شماره ( HZ-SK2) با 9 سرنشین در فرودگاه آتاتورک استانبول فرود می‌آید. این هواپیما از سوی سرتیپ سازمان اطلاعات و امنیت عربستان ” ماهر عبدالعزیز مطرب ” اجاره شده بود. در بین 15 نیروی عملیاتی اعزامی به استانبول ماهر مطرب نزدیکترین فرد به محمد بن سلمان بود.

·         به این گروه 9 نفری، سپس شش تن دیگر نیز ملحق می شوند که با پروازهای جداگانه خود را به استانبول رسانده بودند. پنج تن از مهمترین این عناصر عبارت بودند از:

1-     مشعل سعد البستانی، افسر نیروی هوایی و از نیروهای گارد ویژه سلطنتی

2-     سرهنگ صلاح محمد الطبیقی، مسئول پزشکی قانونی در وزارت کشور سعودی

3-      محمد سعد الزهرانی از نیروهای ویژه گارد حفاظت پادشاهی و محمد بن سلمان و لیعهد عربستان

4-     ولید عبدالله الشهری، افسر ویژه نیروی هوایی عربستان

5-     ثائر غالب الحربی که از سوی محمد بن سلمان با درجه افتخاری سرگردی به نیروهای گارد حفاظت سلطنتی پیوسته بود.

·         تیم امنیتی اعزامی از ریاض در دو هتل ،هتل بزرگ ویندهام و هتل موونبیگ در نزدیکی کنسولگری مستقر می‌شوند که از قبل برای مدت چهار روز رزرو شده بود. برخی از این نیروها نیز که چهار تن برآورد می شوند از همان لحظه ورود در کنسولگری مستقر می‌شوند.

·         در میان این تیم امنیتی دو تن بودند که مسئولیت ارتباط  و هماهنگی با ریاض را داشتند. یکی از آنها ماهر عبدالعزیز مطرب و دیگری احمد عبدالله المزینی بودند که بارها در روز دوم اکتبر با ریاض تماس می‌گیرند. در این میان ماهر عبدالعزیز مطرب در طی حدود 14 ساعت حضورش در استانبول  19 بار تماس های تلفنی با ریاض داشته که فقط چهار بار آن با منشی ویژه محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در دفتر کارش بوده است.

·         هفت ساعت پس از ورود تیم امنیتی به استانبول و حدود ساعت 11 صبح روز دوم اکتبر، کارمندی از کنسولگری عربستان با موبایل خاشقجی تماس می‌گیرد و به او اعلام می‌کند که مدارکش آماده است و برای این منظور ساعت یک بعد از ظهر به کنسولگری بیاید.

·         ساعت 12 و نیم ظهر، کار اداری کنسولگری برای صرف غذا و استراحت یکساعته تعطیل می‌شود، پس از آن کلیه کارمندان محلی، کنسولگری را برای صرف غذا ترک می‌کنند اما بعد از خروج آنها به همه کارمندان اطلاع داده می‌شود که کنسولگری به دلیل یک نشست و جلسه دیپلماتیک تعطیل است و از آنها خواسته می‌شود که روز بعد به محل کار بازگردند.
·         ساعت 13 و 14 دقیقه بعد از ظهر جمال خاشقجی از درب اصلی وارد کنسولگری می‌شود و مستقیما به دفتر سرکنسول عربستان محمد ابراهیم العتیبی راهنمایی می‌شود. العتیبی پیرو گفتگوی قبلی‌اش در 28 سپتامبر به سرعت و بدون مقدمه از خاشقجی می‌خواهد که برای بازگشت به عربستان آماده شود اما با مخالفت و واکنش تند خاشقجی مواجه می‌شود. در گفتگوی قبلی، العتیبی موضوع مصالحه با خاشقجی را در فضایی دوستانه مطرح کرده بود و از وی خواسته بود که به ریاض بازگردد اما خاشقجی هم در فضایی آرام موضوع را رد کرده بود اما العتیبی به زبانی آرام و دیپلماتیک از وی خواسته بود که موضوع را مجددا مطالعه و بررسی کند. به دنبال مخالفت دوباره خاشقجی یعنی پس از حدود 2 تا 4 دقیقه، چند نفر از اعضای تیم عملیاتی سراسیمه وارد دفتر العتیبی شده و دست‌ها و پاهای خاشقجی را می‌گیرند و ابتدا وی را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند و سپس آمپولی را به وی تزریق می‌کنند. این اتفاقات که جلوی چشمان سرکنسول سعودی می‌افتاد موجبات ترس و وحشت وی را فراهم می‌کند و از آنها می‌خواهد از هرگونه اقدام فیزیکی علیه خاشقجی در دفتر کارش خودداری کنند اما عناصر امنیتی که خاشقجی را در اختیار داشتند این خواسته را رد می‌کنند و یکی از آنها (ماهر عبدالعزیز  مطرب) به العتیبی می‌گوید که اگر می‌خواهی زنده به عربستان باز گردی خفه شو.

·         پس از گذشت حدود ده تا پانزده دقیقه از ورود تیم امنیتی به دفتر سرکنسول و دستگیری و تزریق آمپول به خاشقجی وی صدایش برای همیشه خاموش شده و به قتل می‌رسد، یعنی تا پیش از ساعت یک و نیم بعد از ظهر خاشقجی در محل کنسولگری به قتل رسیده بود.

·         در کنار اتاق سرکنسول عربستان، مکانی خاص تدارک دیده شده بود تا زیر نظر صلاح الطبیقی، مدیر پزشکی قانونی وزارت کشور عربستان، بدن قاشقچی تکه تکه شود تا امکان حمل آسان وی و انتقال به خارج از کنسولگری فراهم شود. در حین قطعه قطعه کردن جسد خاشقجی، این پزشک سعودی با اعصابی آرام از همکارانش می‌خواهد که به یک موسیقی گوش کنند. آنها سپس جنازه تکه تکه شده خاشقجی را در کیسه‌های مخصوص می‌پیچند و داخل چند چمدان و کیف‌هایی می‌گذارند که از قبل آماده شده بود. این اقدامات چون از قبل طراحی شده بود در ظرف کمتر از یکساعت انجام می‌گردد.

·        روایتی دیگر نیز وجود دارد که می‌گوید العتیبی حدود چهل تا پنجاه دقیقه مجددا در فضایی ناآرام و متشنج با جمال خاشقجی برای بازگشت اجباری به ریاض صحبت کرده است و جمال خاشقجی به شدت آن را رد کرده و در شرایطی که ترس سراسر وجودش را فرا گرفته بود با آن مخالفت کرده است و پس از آن در حدود ساعت دوی بعد از ظهر بوده است که خاشقجی توسط عوامل امنیتی سعودی در کنسولگری کشته و جسدش به سه قسمت سر، نیم تنه و پاها تقسیم شده و بخشی از این جسد در چاه منزل سرکنسول سعودی محمد العتیبی در سیصد متری کنسولگری انداخته می‌شود.

·         در اولین گام و به منظور ظاهر سازی خروج جمال خاشقجی از کنسولگری، فردی در شکل و شمایل خاشقجی لباس‌های وی را می‌پوشد و از کنسولگری خارج می‌شود اما وی فراموش می‌کند کفش‌های خاشقجی را بپوشد (شاید هم اندازه پایش نبود) سپس تیم ترور و قتل خاشقجی جنازه تکه تکه شده خاشقجی را به خارج از کنسولگری منتقل می‌کنند و برای این منظور از 16 ماشین استفاده می‌کنند. این اقدام پس از آن انجام شد که صحنه قتل خاشقجی از هرگونه نشانه‌ای در داخل کنسولگری پاکسازی شد و برای این منظور، تیم اعزامی در داخل کنسولگری از برخی مواد پاک کننده که در تخصص الطبیقی بود استفاده کردند تا هیچ اثری از وقوع قتل در داخل کنسولگری و یا ماشین‌های کنسولگری و دیپلماتیک پیدا نشود. آنها به شکلی این کار را انجام دادند که حتی با استفاده از ماده شیمیایی لومینول آثار خون و جرم در کنسولگری قابل مشاهده نباشد.

·         پس از این امر ساعت 3 بعداز ظهر 16 ماشین در مسیرهای مختلف از کنسولگری خارج می‌شوند و تیم قتل را از کنسولگری به بیرون منتقل می‌کنند. از این تعداد ماشین‌ها برخی به منزل سرکنسول سعودی، برخی به سوی هتل بزرگ ویندهام و هتل موونبیگ و برخی دیگر به سوی فرودگاه حرکت می‌کنند که حرکت این ماشین‌ها همه توسط دوربین‌های مدار بسته رصد شده است. از میان این 16 ماشین، دو ماشین از دید دوربین‌های مدار بسته خارج می‌شوند که مشخص نمی‌شود به کجا رفته‌اند. برخی از چمدان‌های بسته بندی شده به یکی از همکاران محلی سازمان اطلاعات و امنیت عربستان تحویل داده می‌شود که او نیز از تیرراس دوربین‌های مدار بسته خارج می‌شود.

·         هم زمان با عملیات در داخل کنسولگری و پاکسازی محل وقوع قتل و انتقال جنازه قطعه قطعه شده خاشقجی، ساعت پنج عصر، هواپیمای اختصاصی اسکای برایم به شماره (HZ-SK 1) در فرودگاه به زمین می‌نشیند تا اولین گروه از تیم عملیاتی را از ترکیه خارج کند. این هواپیما، گروه اول متشکل از 9 نفر را ساعت پنج و 40 دقیقه عصر از استانبول خارج و به سوی دبی حرکت می‌کند و سپس عازم ریاض می‌شود.

·         جمال خاشقجی که با همسرش خدیجه چنگیز در مقابل کنسولگری حاضر شده بود به همسرش می‌گوید که اگر به هر دلیلی از کنسولگری خارج نشدم فورا با یاسین آکتای (صاحب امتیاز مجله تذکره و جامعه مدنی، عضو حزب آک پارتی و از نویسندگان روزنامه ینی شفق ) تماس گرفته و موضوع را به وی منتقل کند. لذا خدیجه چنگیز که از ساعت 2 و 10 دقیقه بعد از ظهر ارتباط  خود را به شکل کامل با جمال از دست داده بود (از طریق موبایل و ساعت اپل جمال که با خود به داخل برده بود) ابتدا با کنسولگری تماس گرفته و آنها اعلام می‌کنند که جمال خاشقجی کنسولگری را ترک کرده است و هیچکس در کنسولگری حضور ندارد، سپس خدیجه چنگیز ساعت بین چهار و نیم تا پنج عصر دوم اکتبر با یاسین اکتای تماس گرفته و عدم بازگشت جمال خاشقجی از کنسولگری را به اطلاع وی می‌رساند. یاسین به شدت مضطرب شده و رفتن خاشقجی به داخل کنسولگری را به شدت نکوهش می‌کند. یاسین پس از این مکالمه با چند تن از دوستان و همکاران روزنامه نگار عرب و غربی جمال خاشقجی تماس می‌گیرد و تصمیم گرفته می‌شود تا ضمن رسانه‌ای کردن موضوع، مراتب توسط یاسین اکتای به مراکز و مقامات مهم ترکیه‌ای اعلام شود. برهمین اساس یاسین اکتای با مدیر دفتر رییس جمهور و شخصیت‌های برجسته حزب عدالت و توسعه و مقامات نزدیک به هاکان فیدان، رییس سازمان اطلاعات ملی ترکیه “میت” تماس گرفته و موضوع را اعلام می‌کند. بدین ترتیب حدود ساعت بین پنج و نیم تا شش عصر، مقامات و مراکز امنیتی ترکیه از موضوع مطلع می‌شوند.

·         در حالی که هواپیمای اختصاصی اول خاک ترکیه را ساعت پنج و چهل دقیقه عصر ترک کرده بود، سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه با توجه به رصدهای اطلاعاتی فوری و قبلی، دستور توقف هواپیمای اختصاصی دوم در فرودگاه استانبول را می‌دهد تا اگر خاشقجی ربوده و در این پرواز باشد از خروج وی از کشور جلوگیری کنند.

·         در حالی که هواپیمای دوم آماده پرواز بود، برج مراقبت فرودگاه آتاتورک استانبول دستور توقف آن را صادر می‌کند در حالی که آماده حرکت به سوی قاهره بود. نیروهای امنیتی ترکیه اقدام به تفتیش هواپیما می‌کنند اما هیچ اثری از خاشقجی پیدا نمی‌کنند. این در حالی بود که امنیت ترکیه از ساعت شش تا 9 شب دوم اکتبر احتمال قتل خاشقجی را نمی‌دانند بلکه بر این تصور بودند که شاید خاشقجی ربوده شده باشد لذا در بازرسی از هواپیمای دوم فقط دنبال خاشقجی بودند برهمین اساس چمدان‌های حامل نیروهای امنیتی سعودی را بازرسی نکردند و وقتی خاشقجی را در این هواپیما پیدا نکردند اجازه پرواز آن را صادر کردند. این هواپیما 40 دقیقه بعد از بازرسی عازم قاهره می‌شود و از آنجا به ریاض می‌رود.

·         اما احمد عبدالله المزینی، مسئول اداره عملیات و هماهنگ کننده با کمیته سه نفره در ریاض، شب حادثه قتل خاشقجی با پرواز هواپیمایی سعودی ساعت 21 و 31 دقیقه نیز خاک ترکیه را ترک می‌کند. المزینی در حین بازگشت به ریاض بدون هرگونه بازرسی با پاسپورت دیپلماتیک، کیف مشکی رنگ بزرگی را با خود حمل می‌کرد.

·         پس از همه این تحولات ابتدا موضوع ربوده شدن خاشقجی در صدر اخبار قرار می‌گیرد، از همین رو از ساعت 6 عصر روز دوم اکتبر، کنسولگری عربستان تحت مراقبت قرار می‌گیرد. در همین اثناء و ساعت ده شب، دو ماشینی که از دید دوربین‌های مدار بسته منطقه خارج شده بودند به کنسولگری عربستان باز می‌گردند. این دو ماشین چند مسیر بیشتر نمی‌توانستند داشته باشند، یکی جنگل‌های بلگراد و دیگری منطقه بندک در استانبول و مقاصد بعدی و احتمالی می‌توانسته شهر یالوا در نزدیکی استانبول و در کنار دریای مرمره بوده باشد.

چگونه صداها در کنسولگری در حین قتل خاشقجی ضبط شده است؟

اما چرا ادعا می‌شود که همه گفتگوهای ابتدایی خاشقجی با سرکنسول عربستان و سپس شکنجه و ضرب و شتم وی و سپس قطعه قطعه کردنش ضبط شده است. این فرضیه از سه حالت خارج نیست:

اول: دستگاه های اطلاعاتی ترکیه با کار گذاشتن دستگاه‌های شنود در اتاق سرکنسول و کنسولگری عربستان در استانبول موفق به ضبط صداها شده‌اند. این فرضیه وقتی قوت می‌گیرد که بدانیم در محل کنسولگری عربستان در زمان وقوع جرم، فقط افراد اعزامی از عربستان در داخل کنسولگری حاضر بوده‌اند و هیچ کارمند محلی ترک در آنجا نبوده است.

دوم: موبایل‌های هوشمند سرکنسول یا یکی از اعضای تیم اعزامی از ریاض در میان غفلت آنها به اینترنت متصل بوده و عملیات استراق سمع از طریق همین موبایل صورت گرفته است.

سوم: از طریق ساعت اپل جمال خاشقجی، ضبط صداها بر روی موبایلش صورت گرفته است و این موضوع از سوی عناصر امنیتی عربستان در محل کنسولگری مورد غفلت قرار گرفته است و همین امر باعث لو رفتن سناریوی قتل وی شده است. خاشقجی پیش از ورود به کنسولگری عربستان، موبایل اپلش را به نامزدش تحویل می‌دهد و ساعت اپل مچی‌اش را به داخل می‌برد. خاشقجی با علم به تکنولوژی ساعت‌های اپل، سیستم انتقال صدا به موبایل اپل را بر روی ساعت اپل فعال و سپس وارد کنسولگری می‌شود. خدیجه چنگیز نیز تصریح کرده است که ارتباط او از ساعت 2 و 8 دقیقه بعد از ظهر روز دوم اکتبر بشکل کامل با جمال خاشقجی قطع شده است.

کسانی که گوشی موبایل اپل همراهشان نیست و به برخی اطلاعات همراه موبایل خود به شدت نیازمند هستند،درچنین شرایطی، اپل خدمات و سرویس ویژه‌ای را در اختیار مشتریان می‌گذارد که فقط با وصل شدن به اینترنت می‌توانند به اطلاعات ضروری خود دسترسی پیدا کنند، این در حقیقت همان سرویس آیکلود است که گفته می‌شود از همین تکنولوژی برای دسترسی به اطلاعات ساعت اپل خاشقچی استفاده شده است.

پیشتر هم از همین سرویس برای کشف برخی پرونده‌های جنایی در آمریکا با موافقت و کمک اپل استفاده شده و توانسته‌اند به مجرمان واقعی دسترسی پیدا کنند، گفته می‌شود که اطلاعات گوشی و ساعت اپل بر روی سرورها و دیتاسنترهای بزرگ برنامه اپل در قالب بک آپ ذخیره می‌شود و از همین روی هیچگونه اطلاعاتی از بین نمی‌رود. براساس تکنولوژی به کار رفته در اپل، ایکلود ( iCloud ) فضای ذخیره سازی اپل است که فضایی برابر با 5 گیگ به صورت رایگان در اختیاز مشتریان وجود دارد که هر مشتری هر وقت بخواهد می‌تواند صداهای ضبط شده، مدارک، اسناد، فیلم و عکس ها را بر روی این فضا ذخیره کند و به همین شکل می‌تواند همه این اطلاعات را بر روی دیوایس یا آیفونی دیگر انتقال دهد.

ادعای متخصصان اپل گواهی می‌دهد که می‌توان اطلاعات ضبط شده بر روی ساعت اپل را از طریق موبایل همان اپل استخراج کرد و این در حالی بوده است که موبایل اپل خاشقجی نزد نامزدش بوده است.

این اخبار گویای آن است که خاشقجی با توجه به نگرانی‌هایی که داشته است همین ویژگی خاص را بر روی موبایلش قبل از ورود بر روی موبایل اپلش فعال کرده و سپس با ساعت اپل وارد کنسولگری شده است. همین اخبار درز کرده نشان می‌دهد که عوامل اطلاعاتی و امنیتی سعودی در کنسولگری در یک اشتباه آشکار فنی، پس از قتل خاشقجی متوجه شده‌اند که ساعت اپل وی در حال ضبط کردن صداهای محیط  است لذا پس از قتل خاشقجی با استفاده از اثر انگشت وی تلاش کرده‌اند که فایل‌های داخلی آن را محو کنند اما موفق به از بین بردن همه فایل ها نشده‌اند، همین امر به متخصصان ترکیه‌ای امکان داده است که به برخی از این اطلاعات بر روی موبایلش دسترسی پیدا کنند.

این فرض در حالی قوت می‌گیرد که سوالات ذیل را با دقت مورد بررسی و پاسخ قرار دهیم:

فرض کنیم که سازمان اطلاعاتی ترکیه دستگاه‌های استراق سمع یا حتی ضبط تصاویر در کنسولگری عربستان نصب کرده باشد و آنها از همان آغاز ماجرا فهمیده‌اند که خاشقجی توسط عوامل امنیتی سعودی در حال به قتل رسیدن و قطعه قطعه شدن است، این جا این سوال پیش می‌آید که پس چرا برای جلوگیری از این امر وارد گود نشده اند؟ اگر به دلیل مقرارت و قوانین مصونیت دیپلماتیک نمی‌توانسته‌اند در آن لحظه یعنی بین ساعت 1 و 20 دقیقه تا دوی ظهر وارد کنسولگری شوند پس چرا پس از ساعت سه بعد از ظهر نسبت به دستگیری قاتلان در مسیر فرودگاه و منزل سرکنسول و هتل‌های محل اقامتشان، عاملان قتل را دستگیر نکرده‌اند؟ یا آن که چرا اجازه پرواز اول به سوی دبی را به هواپیمایی اجازه داده است که با شماره HZ-SK 1 ساعت 5 و چهل دقیقه عصر فرودگاه آتاتورک را ترک کرده است؟ یا آن که چرا چمدان‌های مسافران پرواز دوم را چک نکرده و فقط دنبال پیدا کردن خاشقجی در هواپیمای دوم بوده‌اند؟ و یا چرا اجازه خروج احمد عبدالله المزینی در ساعت 21 و 31 دقیقه دوم اکتبر را داده‌اند؟

پاسخ به این سوالات اثبات می‌کند که تشکیلات امنیتی ترکیه تا روز بعد یا تا ساعات پایانی شب دوم اکتبر نمی‌دانسته‌اند که خاشقجی در کنسولگری به قتل رسیده است. این گمانه زنی را اگر در کنار فرضیه کشف قتل از طریق ساعت و گوشی اپل بگذاریم متوجه می شویم که این فرضیه می‌تواند قوی‌تر باشد.

اما در عین حال یک فرضیه دیگر هم وجود دارد و آن این است که سازمان اطلاعات ملی ترکیه “میت” به شکل عمدی فرضیه موبایل و ساعت اپل را رسانه‌ای و نشان دار کرده است تا فرضیه نصب شنود در کنسولگری عربستان را مخفی کند تا بعدها از آثار سیاسی، امنیتی و مصونیت مراکز دیپلماتیک و عدم جاسوسی از مراکز دیپلماتیک چیزی بر این سازمان و دولت ترکیه مترتب نشود.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا