خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تایید ۶ مرجع برای تایید اجتهاد سیدحسن کافی نبود؟

آیت‌ا… مومن، عضو مجلس‌ خبرگان رهبری و از فقهای شورای‌ نگهبان گفت: «نبود تاییدیه اجتهاد از سوی مراجع، منجر به عدم تایید صلاحیت سیدحسن خمینی در انتخابات‌ خبرگان شد.»

روزنامه آرمان نوشت:‌ «روز گذشته متن گفت‌وگوی آیت‌ا… مومن با یک خبرگزاری‌ منتشر شد. بخشی از این گفت‌وگو سبب ابهامات زیادی شد و سوالاتی را در ذهن ایجاد کرد. این عضو مجلس‌ خبرگان رهبری و از فقهای شورای‌ نگهبان گفته است: «نبود تاییدیه اجتهاد از سوی مراجع، منجر به عدم تایید صلاحیت سیدحسن خمینی در انتخابات‌ خبرگان شد.»

او در مورد تایید یادگار امام از سوی مراجع اظهار داشت: «نه بابا، نداده‌اند. پدربیامرز این حرف‌ها چیه؟ کدام‌ مرجع تاییدیه داده؟ این حرف‌هایی است که زده‌اند. اگر زده باشند، من نمی‌دانم. مرجعی تاییدیه نداده.»

و در پاسخ به این سوال که اگر تایید شده باشد، باز هم باید امتحان دهد، اظهار داشت: «نه، نداده‌اند.»

او در پاسخ به این که اگر مراجع تایید کنند که کسی به درجه اجتهاد رسیده نیازی به امتحان‌ خبرگان نیست، توضیح داد: «اگر دو نفر مرجع تایید کنند، کسی را قبول می‌کنیم. آن دور اول که به این سختگیری که خود خبرگان بر اساس اصل ۱۰۸ قانون اساسی خود خبرگان آن چه را مربوط به خودشان است را می‌توانند تصمیم‌گیری و تصویب کنند در مجالسشان. اول که اصلا خبرگان تشکیل نشده بود. این نظر خبرگان نبود در کل. آمدند و اشخاصی که می‌خواستند عضو شوند همین‌ که دو نفر تایید می‌کردند، اکتفا می‌کردند. این در دور اول بود و الان دور پنجم خبرگان‌ رهبری است. دور اول یک‌ عده از طرف بعضی مراجع چیزهایی را آوردند که ما آدم‌های باسوادی هستیم. مثل حضرت آیت‌ا…فاضل و مثل مرحوم حاج‌میرزاجواد تبریزی که اینها تایید کرده بودند. بعد همین‌ها گفتند که به این نوشته‌ها توجه نکنید. نزد ما می‌آیند و قسم می‌خورند یا کسی برایشان خیلی سینه‌چاک می‌کند و ما هم می‌گوییم که آدم درستی هستند. خودشان گفتند اعتنا نکنید، نه‌ این که ما خواستیم بی‌اعتنایی کنیم به نوشته که این هم مال دور اول بود. اما برای دورهای دوم، سوم و چهار اصلا چنین‌ چیزی نبوده. این که من می‌گویم نبوده، برای دوره‌ آخر است. برای دور پنجم که انتخابات بود، این طور نبوده که یک‌ نفر، مرجعی، یک‌ نفر را تایید کند و ما بگوییم که نه. اگر شخصی را تایید نکردیم به‌ خاطر این که خودمان نمی‌شناختیم؛ در امتحان هم شرکت نکرده است.»

مقایسه اظهارات آیت‌ا… مومن با آن چه پیش از این مطرح و منتشر شده بود، موجب برخی سوالات شد. بنابراین برخی به سخنان مطرح‌ شده در گذشته رجوع کردند که قدری متفاوت است.

همان روزها حضرت آیت‌ا… موسوی‌ اردبیلی ضمن مفید دانستن حضور آیت‌ا… سیدحسن‌ خمینی در انتخابات‌ خبرگان فرمودند: سیدحسن‌آقا صلاحیت‌ حضور در مجلس‌ خبرگان را دارد و به‌ گمان من کارشکنی‌های صورت‌ گرفته به جایی نخواهد رسید؛ چرا که مردم ما به امام عقیده دارند و ایشان علاوه بر انتساب به امام، فردی خوشنام و مورد علاقه مردم است.

حضرت آیت‌ا… شبیری‌ زنجانی هم اظهار داشت: «از آنجا که مبانی شهادت به اجتهاد متفاوت است، به‌ طوری که برخی از علما مانند آقای آسیدجمال خوانساری می‌فرموده است: من فقط یک‌ نفر را مجتهد می‌دانم. در حالی که در دوره ایشان علمای بسیار بزرگی وجود داشته‌اند و همچنین از مرحوم آقای خمینی نقل شده است که تمام یا اکثر شاگردان من مجتهدند که قطعا آقای آسیدحسن از کثیری از آنها افضل است و در مقایسه با بسیاری از کسانی که متصدی برخی از امور حکومتی‌اند که شرط آن اجتهاد است و به‌ عنوان مجتهد پذیرفته شده‌اند، مراتب علمی ایشان کمتر نمی‌باشد.»

آیت‌ا… سیدعلی محقق داماد هم تصریح کرد: «سیدحسن‌ خمینی به رتبه اجتهاد و قدرت استنباط نائل آمده است.»

و در متن تاییدیه ایشان آمده است: «از زمره نعمت‌هایی که خداوند بر من به‌ واسطه آنها منت نهاد، حضور برادر عزیزم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن‌ خمینی دامت‌ افاضاته در دروس فقه و اصولم بود. ایشان که نواده رهبر انقلاب اسلامی ایران مرحوم آیت‌ا…‌ العظمی خمینی است، دارای قوه‌ علمی بالا و سلیقه مستقیم و نظر دقیق است. ایشان یک‌ دوره کامل در درس اصول شرکت کرده و شانزده‌ سال نیز به‌ طور مستمر در درس فقه حاضر می‌شد؛ در حالی که خود در همان زمان، مکاسب و کفایه، یعنی دروس سطح‌ عالی حوزه‌ علمیه را تدریس می‌کرد. لذا با عنایت به هوش‌ خانوادگی سرشار و تلاش‌ علمی بسیار و نیز حضور مداوم در مجالس‌ علمی و کوشش وافر در فهم عمق مسائل، به بالاترین مراتب‌ علمی رسیده است و دیگر نیازی به شرکت در درس ندارد و خود به تدریس فقه و اصول بر شاگردانش مبادرت کرده و الحمدلله به بالاترین درجات و مراتب علمی دست یافته است؛ به‌ حدی که به رتبه اجتهاد و قدرت استنباط نائل آمده است. از خدای متعال دوام توفیقاتشان را خواستارم و امید دارم که ذخیره انقلاب اسلامی و یادگار صالحی برای جدّ خویش باشد. امیدوارم که مرا از دعای‌ خیر فراموش نکند. سلام و رحمت و برکات خداوند بر او باد. سیدعلی محقق‌ داماد.»

آیت‌ا… محفوظی گفت: «حاج سیدحسن‌ آقا علما و عملا شایستگی دارد. هیچ‌ شبهه‌ای از لحاظ شایستگی و صلاحیت ایشان برای خبرگان وجود ندارد و من ایشان را علما و عملا تایید می‌کنم و این سخن برای این نیست که رشوه‌ زبانی بدهم، بلکه من صلاحیت ایشان را واقعا درک کرده‌ام.»

این مرجع تقلید همچنین به‌ صورت مکتوب اجتهاد سیدحسن خمینی را تایید کرد. آیت‌ا… سیدجعفر کریمی، رئیس شورای استفتائات مقام معظم رهبری گفت: «سیدحسن‌ خمینی همه شرایط علمی، سیاسی و اعتقادی برای خبرگان را دارد. من کتاب ایشان (الافادات و الاستفادات) را دیده‌ام؛ قوت‌علمی ایشان برای من معلوم است و همان ذوق و اندیشه امام در ایشان نیز وجود دارد.»

همچنین آیت‌ا… جوادی‌ آملی در پاسخ به سوال بعضی از شاگردانشان در مورد حضور یادگار امام در انتخابات‌ خبرگان ضمن ابراز خشنودی از این حضور برای او آرزوی موفقیت کردند. در این جلسه آیت‌ا… جوادی آملی پیرامون شخصیت علمی آیت‌ا… سیدحسن خمینی فرمودند: سید‌حسن‌ آقا از نظر فقهی در زمره علمای بزرگ است که جلسات درس‌فقه و اصول را بسیار خوب و پربار برگزار می‌کند.

ایشان که سال‌ها عضو برجسته‌ خبرگان بودند، در ادامه سخنان خود نسبت به ‌صلاحیت سیدحسن‌خمینی اظهار داشت: بنده ایشان را از هر جهت واجد شرایط می‌دانم.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. انصاف بازهم؟مگر من چه گفته بودم که منعکسش نکردی ؟ظاهرا علاقه داری بازبان حضرات معنونین با شما سخن بگویم……در مجالس علمی طرح یکی از فروعات ومباحثه دران موضوع وبیان اقوال از اسلاف وووووو یکی از سنن سنیه علماست .خب تا اینجاکه اشکالی نداشت؟اشکالی هم ندارد این سنت حول هر بحثی که باشد بین حضرات بیان شودتا………..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا