خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«انقلاب اسلامی ایران با هدف نفی آمریکا به‌وجود نیامد»

یک کارشناس سیاسی در پی گمانه‌زنی‌های موجود از دیدار احتمالی ظریف و تیلرسون در آمریکا ، نتایج این دیدار و مذاکرات احتمالی را تحلیل کرده و کنش عقلایی و مناسبی که ایران می‌تواند در دوران افزایش تنش‌ها در پساترامپ از خود نشان دهد را ارزیابی کرد.

«مهدی مطهرنیا» درباره‌ی دیدار احتمالی ظریف و تیلرسون به خبرنگار انصاف نیوز گفت: هنوز مشخص نیست که آیا ظریف و تیلرسون به‌طور خصوصی با یکدیگر مذاکره خواهند کرد و یا تنها در چارچوب نشست حاشیه‌ی مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ارتباط با برجام این گفت‌وگوها انجام خواهد شد؛ اما از نظر من دیدار ظریف و تیلرسون باید در چارچوب‌هایی که اشاره خواهم کرد مورد توجه قرار گیرد؛ گفت‌وگو، به هر ترتیب در جهان امروز یکی از مهمترین و مطمئن‌ترین راه‌ها برای حصول بیشترین منافع است؛ نفس گفتگو و پذیرش مذاکره، یعنی قبول حتمی و اثبات شده‌ی برد برد است. مذاکره بالعکس مناظره، نه رودررو بلکه رقابت با ابزار بخردانه و متمدنانه، به منظور رسیدن به امتیازات ممکن و محتمل برای هر دو طرف میز مذاکره است.

وی ادامه داد: حال آیا دو طرف می‌توانند در پیچ و خم‌های رسیدن به امتیازهای مطلوب و ممکن، به امتیازات مطلوب خود دست یابند؟ این بستگی به شاخص‌های متفاوتی دارد؛ اما در مجموع مذاکره اساساً امری مثبت و رو به جلو تلقی می‌شود. حتی اگر مذاکرات در نهایت به شکست بیانجامد، از منظر منطق عقلایی یعنی: امتحان یک راه بخردانه برای کم کردن هزینه‌ها و رسیدن به بیشترین فایده‌ها است؛ لذا باید گفت حتی با قبول شکست یک مذاکره و پیش‌بینی این شکست در چارچوب‌های متفاوت باید قبول کنیم که مذاکره در یک وضعیت بسیار منفی، یعنی شکست هر دو طرف مذاکره و اعلام شکست، همچنان امری است که باید مثبت محاسبه شود.

این استاد دانشگاه درباره‌ی کنش مناسب و عقلایی ایران در این مقطع گفت: ایران باید از جنبه‌ی logocentrical یا کلام‌محور خارج شود. انقلاب اسلامی ایران با هدف نفی آمریکا به‌وجود نیامد؛ انقلاب اسلامی ایران با هدف اثبات اصول و ارزش‌های برخواسته از فرهنگ ایرانیان در بازتعریف آرمان‌های انتزاعی دین اسلام به‌وجود آمده است.

مطهرنیا در آخر تاکید کرد: به عبارت دیگر انقلاب اسلامی به دنبال ایجاد یک نظام حکومتی مبتنی بر دریافت‌های فرهنگی ملت ایران از آرمان‌های انتزاعی دین اسلام بود، که در قالب اصول و ارزش‌های اسلامی و انقلابی، خود را پس از انقلاب 57 نشان داد؛ لذا به‌نظر می‌رسد که باید به این نکته توجه داشت که در حال حاضر، ما باید از جنبه‌های متفاوت نفی‌گرایانه خارج و به‌جای تکیه بر گفتمان منفی، به گفتمانی مثبت تکیه کنیم و براساس آن راه‌های ایجاد تحرکات بهتر و کم هزینه‌تر را برای رسیدن به منافع ملی دنبال کنیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. ظریف باید این امتیاز را از امریکا بگیرد که امریکا دست از حمایت اسرائیل بردارد تا ما بتوانیم قبل از 25 سال پیش بینی شده اسرائیل را به زباله دانی تاریخ بفرستیم !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا