خرید تور تابستان ایران بوم گردی

حمله تند گلپا به شجریان و ابتهاج

شجریان که در دهه شصت در موسیقی ایران برای خود امپراتوری ایجاد کرده بود، چرا اکنون معترض شده است؟

به گزارش جام نیوز، علی اکبر گلپایگانی معروف به گلپا در مصاحبه ای با روزنامه قانون جملات تندی علیه استاد شجریان و هوشنگ ابتهاج بر زبان آورد.

 

بخشی از این اظهارات را در ادامه می خوانید: آقای شجریان که در دهه شصت در موسیقی ایران برای خود امپراتوری ایجاد کرده بود، چرا اکنون معترض شده است؟ مگر نه آنکه وقتی که من در دهه ‌شصت خانه‌نشین بودم، او برای خود یکه‌تازی می‌کرد. من که هیچ‌گاه از مواهب قدرت بهره‌مند نبوده‌ام. آن‌ها و طرفداران‌شان نباید این نقد را به من کنند، زیرا اگر قرار به حرف‌زدن باشد، شرمنده خواهند شد.

 

*شجریان گل‌های جاویدان را به عمر خود ندیده است، او در گل‌های رنگارنگ می‌خواند و بعد هم با آقای ابتهاج توده‌ای روی هم ریختند و در جشن هنر شیراز مشغول به فعالیت شدند.
آن‌ها راهی را انتخاب کردند که مسئولیت دنیوی و اخروی آن‌راه با خودشان است. تنها وظیفه‌ای که من دارم این است که به جوانان بگویم از راه آن‌ها دوری و راه امثال تجویدی و خالقی را طی کنند.

 

*جوانان ما باید به جای الگو قرار دادن اشخاصی مثل لطفی و علیزاده بروند پرویز یاحقی، جلیل شهناز و حسن کسایی را الگو قرار دهند، اما حواس‌شان باشد که باز هم از ایشان تقلید نکنند و خودشان باشند.

 

*آقای ابتهاج یک توده‌ای تمام‌عیار بود و بعدها تغییر ایدئولوژی داد و حزب‌اللهی شد و دوباره رویه‌اش را عوض کرد و چندی بعد از کشور رفت. این منش، همان روحیه‌ای است که باعث جدایی ابتهاج، لطفی و شجریان از برنامه گل‌ها شد.

 

*بر مردم واضح است که در طول این سالها به ‌خصوص در دهه‌شصت، این آقایان چه کردند. هرکسی می‌آمد که کار موسیقی انجام دهد، همین‌ها چوب لای چرخش می‌گذاشتند و نمی‌گذاشتند که مکتب‌های موسیقی ادامه پیدا کند، زیرا می‌خواستند همه مقلد خودشان باشند. اکنون که مقابل شما نشسته‌ام با افتخار می‌گویم مکتب گلپا، ادیب و تاج ادامه خواهد داشت، اما تردید دارم که آن‌ها در یاد مردم بمانند.

 

*آیا همه منتقدان من مطمئن‌اند که در طول سال‌های پس از انقلاب برای ذات هنر تلاش کرده‌اند؟ من اگر برای شاه خواندم، برای امیرالمونین(ع) نیز خواندم. پس اینکه می‌گویند گلپا درباری بود، سخن درستی نیست. بهتر است بگویند گلپا سیاسی نبود.

 

*کسی نمی‌تواند «خسرو و شیرین» من را بازخوانی کند، زیرا وقتی با جلیل شهناز آن را کار کردیم،‌ موقع خواندن آن از تحریری استفاده کردم که همه حیرت‌زده شدند. حالا اگر کسی بخواهد آن تحریر را تقلید کند، سرخورده می‌شود. هرکسی باید مانند خودش بخواند. بعضی از مدعیان امروزی حتی نمی‌توانند دستگاه راست‌پنج‌گاه را به‌طورکامل اجرا کنند. تنها دعایی که می‌توانم در حق این دوستان داشته باشم، این است که خدا شفای‌شان دهد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. حیف وصدحیف که ان دولت بیدار گذشت جناب استادگلپایگانی حیف نبود؟ چقدر تقلیدتحریرت میکردم…ولی…حیف بودی اری هرگز تحریرت را کسی مانند خودت نتوانست ..اما میگوییدسیاسی نبودید خب ولی استاد معظم واموزگار بزرگ انزمان از خون جوانان وطن لاله دمیده را خواند مگر کسی با شما دشمنی داشت؟مگراستاداکبرگلچین فردای پیروزی نخواند؟ ……..ولی ما دعا میکنیم هم شمارا وهم بزرگان واساتید مسلم را میخواهیم بخوانید وبخوانیدتا اوازه این هنر در دنیا بپیچد….

    4
    2
  2. انصافتان را شكر جناب گلپا ! كم لطفى در حق شما چه ارتباطى به اسطوره آواز ايران دارد ؟! كارشكنى يا چوب لاى چرخ خواننده ها گذاشتن آنهم با نسيتى كه شجريان همواره با ارشاد داشته امر غريبيست ! همانگونه كه توده اى يا حزب اللهى بودن سايه !

    7
    14
    1. جالب اینکه استاد گلپا پس از انتقاد از شجریان و لطفی گفتند که “مدعیان امروزی حتی نمی‌توانند دستگاه راست‌پنج‌گاه را به‌طورکامل اجرا کنند”. در برنامه گلها، تکنوازی ساز در راست پنجگاه کمتر از انگشتان یک دست است ولی آواز در راست پنجگاه بسیار نادر است؛ چرا که اجرای گوشه ها برای نوازنده سخت و برای خواننده بسیار بسیار مشکل است. البته جناب گلپا فراموش کرده اند که اتفاقا اولین اجرای راست پنجگاه که ضبط شد و هنردوستان شنیدند توسط روان شادان شجریان و لطفی اجرا شد و لطفی و شجریان بعدها آلبوم ها و اجراهای خصوصی متعددی را در دستگاه راست پنجگاه کار کردند.

      2
      5
    2. خانه نشینی استاد گلپا از زمان ریاست ایشان شروع شد و اگر واقعا ریگی به کفش این حضرات نبود با اینهمه ادعای اعتراضی بودن و آزادیخواه بودن یک اشاره کوچک به خانه نشینی این اساتید در طول این همه سال نکردند

  3. 1- آقای گلپا نشان دادند که […] خصلتی است که با شیر به جسم و روح ایشان وارد شده و با مرگ هم بیرون نمی رود و فقط به خاطر همین خصلت […] است که فرموده اند: «آقای ابتهاج یک توده‌ای تمام‌عیار بود».

    5
    5
  4. سلام ،
    کار شما آواز خواندن است و بس ! ( که آنهم سالهاست از پسِش برنمیآیید) لطفآ از حرف زدن اجتناب کنید، آنهم در مورد بزرگان این سرزمین !

    8
    16
  5. سلام گلپا صدای بی نظیری داره ک اوارها وترانه های او در دل مردمه …کسی مثل او نمیتونه اینقدر با ح و قری اجرا کنه دوستدار گلپا محمودرضا غلامی

    9
    1
  6. من صدای گلپا و شجریان هردو را دوست دارم.حدس میزنم گلپا به شجریان حسادت میکند زیرا در دل مردم جای دارد و توانسته تا اندکی به مرگش همچنان قدرت خوانندگی داشته .اگر گلپای عزیز به توانمندی خود باور دارد و مردم هم در زمان اوج گلپا بسیار دوستش داشتند چرا به هنرمندان دیگر ناروا میگوید؟در شان او نیست که به این نحو در مورد هنرمندان دیگر بی لطفی کند.لطفی،علیزاده،شجریان هنرمندان کاملی هستند و ابتهاج نیز به تعریف نیازندارد

    4
    11
  7. درود بر استاد گلپا ، استاد بزرگوار چیزهای دیگر را هم در مورد این هیئت تصمیم گیرنده بگویید تا مردم بدانند و بشناسند .

  8. استاد گلپا بگویید بر سر بعضی از نوازندگان چه آمد ، بگویید با امان آله تاجیک چه کردند بگویید انگشتان دست کدام هنرمند قطع شد و بگویید اسم این هنرمندان مظلوم و بی آزار را چه کسی به کمیته انقلاب داده بود .

    7
    1
  9. حرف درست و منطقی رو خود استاد شجریان در مورد گلپا گفته بود: وقتی من هفده سالم بود، گلپا آواز می خواند و من و بسیاری از جوانان با اواز گلپا به آواز علاقمند می شدیم، این همون تواضع و فروتنی بسیار زیاد استاد شجریان در برابر پیشکسوت و هنرمند هست.همین یک جمله استاد شجریان نشان دهنده قلب سلیم و پاک اون هست،در مورد این مصاحبه گلپا هم باید بگم خیلی متأسفم چون، چون سراسر توهم و قلب واقعیت بود،گلپا چون رزومه برجسته ای در تاریخ موسیقی نداره، اومده قصور و شکست خودش رو اینگونه فرا فکنی کرده، تقصیر ابتهاج و علیزاده و لطفی و مشکاتیان و چاووشی ها… نبوده،تقصیر اونهایی بوده که کاباره ها رو بسته بودند و به امثال گلپا مجال بروز ندادند، هرچند که اگر هم چنان دایر بود دیگه با ظهور خوانندگان جدید مجالی برای امثال گلپا نمونده بود.اثار هنرمندان نشان دهند هوش و فکر و احساس و روحیات شون هست،اثار بهتر با آدم صحبت می کنه تا انجام چنین مصاحبه هایی.

    3
    6

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا