خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شهردار تهران به‌دنبال کرسی‌های مجلس دهم

به گزارش انصاف نیوز، آرمان در گزارشی نوشت: قیل و قال‌های ماه‌های منتهی به انتخابات و حضور پررنگ در رسانه‌ها تا 24خرداد ماه در مقابل سکوت این روزها، دو نقطه تقابل را برای جدی‌ترین رقیب حسن روحانی در انتخابات در برابر افکار عمومی ایجاد کرده‌ است. محمدباقر قالیباف شهردار تهران که شاید باید تا چندی دیگر او را با عنوان شهردار سابق یاد کرد، مدت‌هاست آرزوی ریاست‌جمهوری در سر دارد و برای کسب این سمت تمام تلاش خود را هم انجام داده است. بر خلاف آنچه اعضای ستاد انتخاباتی وی و حتی شاید تا حدودی خود او، شهردار تهران را برنده انتخابات تلقی می‌کردند اما چند شوک تبدیل این رویا به واقعیت را ناممکن کرد. در میان شوک‌هایی که به او و اطرافیانش وارد شد و اغلب آنها ناشی از کم‌تجرگی بود، به نوعی تنها حضور آیت‌ا… ‌هاشمی را می‌توان شوکی خارج از حیطه اشتباهات وی دانست. حال که این عرصه به پایان رسیده است برای قالیبافی که در مقایسه با سایر کاندیداها جوان‌تر بود بهترین کار درس گرفتن از اشتباهات و برنامه‌ریزی برای آینده است. به نظر می‌رسد حالا که قالیباف در سطح جامعه شناخته شده است دیگر شور و شوقی برای حضور در شهرداری تهران ندارد که اگر اینگونه بود در آخرین روزهای فعالیت شورای شهر بیشتر از قالیباف می‌شنیدیم. اما به نظر او اهدافی دیگر در سر دارد و برای جلوگیری از اشتباهات و همچنین برنامه‌ریزی دقیق نیاز به حضور شخصیتی باتجربه و با نفوذ در کنار خود دارد.

از انتقاد تا تمجید

شاید پس از انتقاداتی که علی لاریجانی در آخرین روزهای اسفند ماه سال گذشته از قالیباف در مباحث فضای سبز شهرداری تهران مطرح کرده بود کسی پیش‌بینی نمی‌کرد که پیش از انتخابات رئیس مجلس در مراسم بهره‌برداری از بزرگراه امام علی(ع) به طور ناگهانی به تعریف و تمجید از قالیباف بپردازد. لاریجانی که در غیاب قالیباف سخن می‌گفت، اظهار کرد: «قطعا روح وی در این مراسم حاکم است و بنده از او سپاسگزاری می‌کنم به طوری که در حال حاضر قالیباف به دنبال جمع‌آوری رأی حلال است.» همین مورد باعث شد که به زعم مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود در مجلس و به خصوص فراکسیون رهروان موج خوبی برای قالیباف ایجاد شد. شاید همین موضوع بود که فراکسیون رهروان که علی لاریجانی در صدر آن قرار دارد را در رسیدن به گزینه نهایی در ریاست‌جمهوری از بین ولایتی و قالیباف ناکام گذاشت؛ هر چند بنابر گفته عزت‌ا… یوسفیان ملا «اکثریت قریب به اتفاق اعضای فراکسیون رهروان ولایت که بیش از 180 عضو دارد به آقای قالیباف گرایش دارند و هیچ کاندیدایی به‌اندازه ایشان در فراکسیون رهروان و کل مجلس اقبال ندارد.»

صعود مرحله‌ای ایازی

به نظر نمی‌رسد قالیباف برای آینده سیاسی سکوت و گوشه‌نشینی را مدنظر داشته باشد. او به نوعی لابی‌های خود را انجام داده است و حالا که رحمانی فضلی به عنوان یکی از افراد نزدیک به لاریجانی به عنوان وزیر کشور انتخاب شده است فعالیت‌های شهردار این روزهای تهران می‌تواند وارد فاز جدیدی شود. حضور احتمالی یکی از نزدیکان قالیباف در وزارت کشور بهانه‌ای است تا گفته شود فعالیت ستادی محمدباقر قالیباف هرچند به طور رسمی از چندی پیش از انتخابات نمایان شد اما تیم انتخاباتی وی در کلانشهر تهران مدت‌ها قبل و از همان سال پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در قالب یکی از زیر مجموعه‌های شهرداری تهران با تکیه بر جوانان زیر 25 سال فعالیت جدی خود را آغاز کرده بود. این مجموعه که در واقع خود از زیرمجموعه‌های سازمان فرهنگی-هنری شهرداری تهران به ریاست سید محمد‌هادی ایازی بود به طور گسترده در سطح تهران فعالیت‌های وسیعی برای جذب نیروهای جوان انجام داده بود و به نظر می‌رسید ایازی به عنوان مغز استراتژیک این مجموعه مطرح باشد. اما نتیجه نگرفتن در انتخابات 24 خرداد92 برای قالیباف آغاز فصل جدیدی از فعالیت است، حالا که رحمانی‌فضلی به یکی از کلیدی‌ترین وزارتخانه‌ها رسیده است نزدیکی قالیباف و لاریجانی شکل خود را کم‌کم نشان می‌دهد. در اولین مورد انصاف نیوز خبر داد احتمالا سیدمحمد‌هادی ایازی به عنوان معاون سیاسی وزیر کشور منصوب خواهد شد. به نظر می‌رسد با توجه به پررنگ بودن نقش احزاب در ادامه مسیر سیاسی کشور شاید قالیباف به دنبال فعالیت حزبی است تا با حضور ایازی بتواند با خیال راحت‌تر برنامه‌های احتمالی خود را برای حضور خود یا نزدیکانش در مجلس دهم فراهم کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا