خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چون «90» آید، 100 هم پیش ماست!

مهدی شادمانی درباره‌ی برنامه‌ی برنامه 90 در عصرایران نوشت: علی پروین امروز در مصاحبه ای گفته که «فردوسی پور» مدت ها بود از این کارها نمی کرد و روز قبل ترهم امیرقلعه نویی گفته بود که «مجری نود هزاردستان است و آمده فوتبال را نابود کند.»

داستان ناخوشی علی پروین و امیرقلعه نویی با عادل فردوسی پور آن هم به خاطر برنامه نود خیلی قدیمی است ، حالا هرچند علی پروین چندپیراهن بیشتر پاره کرده و با لحن کم نیش تری حرف می زند و البته بازنشسته هم شده و منافعی در فوتبال ندارد ؛ اما در اصل حرف او همان حرف قلعه نویی است.

نمایندگان فوتبال سنتی ایران که از محبوب ترین ها هم هستند از برنامه نود و مجری اش انتظار مهربان تر بودن را دارند. حالا شاید بشود این انتظار را گاهی در غالب کلمات «حفظ آبرو»،«حفظ حرمت ها»،«شان فوتبال» شنید و گاهی هم در برابر انتظار برآورده نشده، شنید که می گویند: «نود تیشه به ریشه فوتبال می زند.»

اما برنامه نود چه کار می کند؟ آخرین کارش چه بوده که دوباره صدای قطب های سنتی فوتبال را درآورده ؟ بگذارید با هم اتفاقی که در نود رخ داده را مرور کنیم :« 4 عضو یک باشگاه روی خط زنده برنامه آمده اند و حداقل2 تایشان به صراحت دروغ گفته اند و این دروغگویی ، عدم شفافیت و گاها منفعت طلبی شان عیان شده »

حالا امثال امیرقلعه نویی و علی پروین انتظار دارند که برنامه نود سراغ این افراد نرود که معلوم نشود که در باشگاه استقلال یا هر تیم دیگری روزانه چه خبر است. رسانه کارش را انجام ندهد که هم مدیر و هم مربی و هم بازیکن 4 صباحی راحت تر در آن باشگاه هرکاری دلشان خواست بکند.

البته که نمایندگان تفکر سنتی در فوتبال تا حد زیادی هم موفق بوده اند. آنها در همه این سال ها نود را به محافظه کاری انداخته اند و کار را به جایی رسانده اند که فردوسی پور برخلاف وظیفه رسانه های در جریان برنامه به ملکی رازداری اسرار باشگاه را یادآوری می کند.

فشار قطب های سنتی قرمز و آبی در همه این سال ها سبب شده که برنامه نود در حالت انفعالی قرار بگیرد و هر گاه بخواهد سراغ سوژه ای برود با ترس از ناراحتی های هواداران میلیونی دو باشگاه مواجه باشد. نود اگر سراغ استقلال برود که ببیند چرا اوضاعش خراب است با یک گرای سنتی به تخریب استقلال متهم می شود و اگر سراغ پرسپولیس برود باز هم به تخریب متهم می شود.

قسمتی مهم از هواداران میلیونی فوتبال برای هر کدام از پرونده های جنجال ساز چند سال اخیر بازوی متحرک تفکر سنتی برای فشار به نود و سکوتش بوده اند.

شاید اصلا تحت همین فشار شبکه های مجازی است که نود از انتقاد مستقیم به منصوریان خودداری می کند و ترجیح می دهد که مدیروبازیکن و مربی خودشان حرف بزنند و اصلا شاید برای همین است که یکدفعه فاش گویی ملکی خود فردوسی پور را هم می ترساند. لابد او پیش خودش گفته :« نکند به حاشیه سازی برای استقلال متهم شوم»

اما حقیقت ویژه درباره نود این است که به تنهایی بار رسانه بودن در تلویزیون را به دوش می کشد. رسانه ای پرسشگر که هروقت جایی از کار می لنگید پیش بیاید و با زیر و رو کردن اصل و فرع به مردم نشان دهد که پشت پرده چه خبر است .

سال قبل در ماجرای پیراهن های تیم ملی ، نود موفق شد برند عجیب و غریب جیووا را دور کند ، با فشار در مورد بلیط فروشی ، اجازه ویژه خواری 35 درصدی را از شرکت برهان مبین گرفت و موفق هم بود. اما هروقت سراغ سوژه های دیگر باشگاهی رفت با دیوار بلند هواداران و بازوهای تفکر سنتی مواجه شد.

ماجراهای رامین رضاییان و پرسپولیس و بازیکنان اوکراینی قرمز از یک سو ، ماجرای محرومیت استقلال از نقل و انتقالات و جابه جایی مدیریت آبی هاازسوی دیگر اما پرونده های رنگی و باشگاهی در مورد سرخابی ها بوده است . نود در این موارد هم تلاش کرد اما با موج های هجومی از شبکه های اجتماعی مواجه شد که از دو تیم سرخابی حمایت می کردند.

نکته جالب اینجاست که رامین رضاییان در نهایت اخراج شد و پرسپولیس صدقه سری فشارهای نود به جای بازیکنانی که شبیه کشتی گیر بودند ، امروز گادوین منشا و بشار رسن را دارد. در مورد استقلال هم که خب ظاهرا فشار لازم به این تیم و مدیریت از طریق رسانه وارد نیامد که همچنان مدیریت آبی ها همان قبلی است و کادر فنی اش همان و استقلال هم با بهترین بازیکنان در انتهای جدول . کم اثری نود در اتفاقات باشگاه سرخابی را باید در دنباله روی هواداران از تفکر سنتی فوتبال دنبال کرد.

تفکری که رسانه وظیفه شناس را دوست ندارد.رسانه ای که سراغ اشتباهات بازیکنان ، مربی ، مدیریت باشگاه ها می رود ، رسانه ای است که پرده ها را می اندازد و به پرده نشینان اجازه جولان دادن نمی دهد.

نود در حقیقت وظیفه اش این است که پرده ها را بیاندازد. وقتی که در باشگاه پرسپولیس و استقلال به اعتبار هوادارانش میلیاردها هزینه می شود. کار رسانه این است که ببیند پول کجاست ؟ کجا می رود؟ چطور خرج می شود ؟ و از این خرج آیا نتیجه درستی به دست می آید؟برنامه نود در همه سال های اخیر تنها برنامه ای بود که وظیفه رسانه ای اش را در حوزه فوتبال به انجام رسانده و حتی اگر در سوال پرسیدن ضعیف شده باید تحت حمایت و کمک هم قراربگیرد. «نود» باید مجبور شود بیشتر نود باشد تا دستهای آلوده را از فوتبال دور کند.

فوتبال و ایران این روزها به رسانه هایی مانند نود و حتی قدرتمندتراز نود نیاز دارند رسانه هایی که بپرسند و مسوولان را مجبور به پاسخگویی کنند. رسانه هایی که مورد حمایت مردم هستند و دانستن راحق مردم می دانند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا