خرید تور تابستان ایران بوم گردی

توصیه‌های آیت‌الله سیستانی به مناسبت فرا رسیدن محرم

آیت‌الله سیستانی در پیامی به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم ۱۴۳۹ توصیه‌هایی را خطاب به مبلغان، خطبا، مداحان و عزاداران حسینی بیان کرد که این توصیه‌ها توسط حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمرتضی کشمیری نماینده ایشان منتشر شد.

به گزارش خبرآنلاین ترجمه متن این پیام بدین شرح است:

«بسم‌الله الرحمن الرحیم

بار دیگر سالروز عاشورا و یاد و خاطره حماسه سربلندی سیدالشهدا امام حسین صلوات الله علیه فرا می رسد؛ امامی که نماد ارزش های بلندی همچون فداکاری، از خود گذشتگی، ظلم ستیزی و مبارزه با طاغوت و الگوی عزت و کرامت است و اکنون ما در آستانه مناسبت جاویدانی قرار داریم که یادآور مسائل مهمی در زمینه احیاء مکتب اهل بیت علیهم السلام می باشد؛ اهل بیتی که خدای متعال سرسپردگی و محبت آنها را بر ما واجب کرده است.

ضرورت به روز بودن منبر و توجه به شبهات معاصر

۱. پیام منبر حسینی، مخاطب قرار دادن آگاهانه توده های مردم است به گونه ای که از روزهای محرم برای شرح حقایق و مبانی دین و مذهب اهل بیت(ع) بر اساس منطق علمی و مبتنی بر ادله محکم عقلی و نقلی استفاده شود.

در اینجا دوست داریم توجه خطبا و مبلغان محرم و اهالی محترم منبر (اعزهم الله) را به این نکته جلب کنیم که بخش فزاینده ای از نسل جوان امت اسلامی(پسر و دختر) در فضایی آکنده از افکار الحادی و موج های سرکش شبهه در اصول اعتقادات و ضروریات دین و مذهب قرار دارند و از این رو منبرها باید توجه ویژه ای به این فضا و طرح و شرح اعتقادات صحیح و حق مبتنی بر ادله محکم داشته باشند و در این راه از ابزارهای مؤثر بر نسل جوان و متناسب با فرهنگ معاصر استفاده شود و از گفتمان غیر مناسب و تاریخ گذشته پرهیز شود و از سوی دیگر شایسته است هر خطیبی مطالب متنوعی را متناسب با تخصص و توانایی خود در زمینه های تاریخ صحیح و عبرت آموز، موعظه های نافذ و مؤثر، احکام شرعی مبتلابه یا مسائل تربیتی مربوط به خانواده انتخاب و بیان کند.

مداحان،‌ شان اهل بیت و مجالس حسینی را حفظ کنند

۲. یکی از مهم ترین شعائر که تاثیر زیادی بر نسل جوان حسینی دارد هیئت های عزاداری هستند و از این رو یک مسئولیت بزرگ شرعی بر دوش برادران مداح و شعرا(خداوند توفیق آنها را زیاد کند) وجود دارد و این مسئولیت عبارت است از تمرکز بر اشعاری که بیانگر حرمت و مقام بلند اهل بیت عصمت علیهم السلام باشد و اشعار آنها به گونه ای نباشد که در خور مقام و شأن اهل بیت(ع) نباشد یا موجب مخدوش ساختن قداست و جایگاه این بزرگواران در دلها باشد و در این زمینه لازم است علاوه بر اشعار، از لحن ها و سبک های متناسب با مجالس لهو و طرب پرهیز شود و کاری انجام نشود که موجب مخدوش شدن جایگاه بلند مذهب اهل بیت(ع) باشد یا بهانه ای به دست دشمنان بدهد یا موجب وارد شدن ضرر و زیان به مؤمنان شود و تلاش شود اشعاری که خوانده می شود در بر دارنده تعالیم و آموزه های اهل بیت(ع) باشد که در حدیث آمده: «اگر مردم زیبایی های سخنان ما را بدانند از ما پیروی می کنند» و علاوه بر اینها تمرکز بر ذکر مصائب عترت پیامبر(ص) در این روزها نیز امری لازم است.

مردم حضور حداکثری در شعائر حسینی داشته باشند و از بدعت ها دوری کنند

۳. از تمام مسلمانان به ویژه عزاداران حسینی انتظار می رود در مراسم های عزاداری حضور انبوه و چشمگیر داشته باشند و در این روزهای بزرگ به خیل دوستداران اهل بیت(ع) بپیوندند و در رسومی که از قدیم بیانگر دوستی و محبت اهل بیت(ع) است شرکت کرده و در میان عزاداران سیدالشهدا(ع) حاضر شوند و از دست زدن به اعمالی که مبنا و اصلی در شرع ندارد پرهیز کنند و کاری نکنند که موجب فراری دادن مسلمانان و محروم شدن آنها از این مجالس شود و تناسبی با این مراسم و شعائر نداشته باشد.

از خداوند متعال می خواهیم توفیق احیاء مکتب و شعائر اهل بیت(ع) به بهترین روش را به همگان عنایت کند و توفیق قدم نهادن در راه هدایت عترت و ایستادگی در این راه و خدمت همیشگی به این خاندان و بهره مندی از شفاعت آنها را به همه ما عنایت کند.

عظم الله اجورنا و اجورکم بمصاب ابی عبدالله الحسین

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته – مؤسسه امام علی(ع) لندن

28 ذی الحجه 1438 – 20 سپتامبر 2017»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا