خرید تور تابستان ایران بوم گردی

روند تغییر نسلی اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش‌رو

مصطفی رسته‌مقدم، عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز در یادداشتی نوشت:
چهار سال فترتی که از سال 88 تا 92 برای فعالیت احزاب و به طور اولی گفتمان اصلاح طلبی ایجاد شد، گپی به نسبت عظیم میان نسل جوانان و بزرگترهای اصلاح طلب ایجاد کرد. شرایط خاص آن دوران باعث شد که انتقال تجربیات از نسل پیشین اصلاحات به نسل جدیدتر با وقفه مواجه شود و مشکلات پیش آمده برای احزاب و تشکل های اصلاح طلب اولا امکان جابجایی مدیران حزبی قدیم تر با نسل میانی و ثانیا امکان تجربه سیاست ورزی تشکیلاتی را از نسل تازه گرفت.

اما انتخابات پیش رو طلیعه ی تازه ای برای اصلاح طلبان است. اصلاح طلبان که پس از انتخابات 92 با برگشت روند امور کشور به ریل عقلانیت مجال تازه ای برای فعالیت پیدا کردند، ابتدا نسل بعدی خویش را که از سال 76 تا 92 در کوران حوادث مختلف آبدیده شده بودند، در ارکان تصمیم ساز خود بیش از پیش به کار گرفتند و بعد هم زمینه را برای تجربه سیاست ورزی مدرن و حرفه ای را برای نسل تازه نفس جوان فراهم کردند.

حال در انتخابات مجلس پیش رو همچنان که «حسین نقاشی» عزیز – یک فعال جوان اصلاح‌طلب – به درستی اشاره کرده است، اصلاح طلبان توامان به نسل جوانترشان نگاهی استراتژیک و تاکتیکی دارند. استراتژیک از این منظر که اصلاح طلبان با عقلانیت و تدبیر روند تدریجی تغییر نسل‌شان را آغاز کرده‌اند و تاکتیکی بدین معنا که جوانان هم می توانند حاملان خوب و قابل اعتمادی برای گفتمان اصلاح طلبی باشند و هم از فیلتر نظارت شورای نگهبان احتمالا بهتر به سلامت رد خواهند شد.

نسل قدیمی‌تر اصلاح‌طلبان با فراهم آوردن زمینه برای حضور جوانترها در انتخابات مجلس آینده در تهران و شهرستان‌ها هم به صورت جدی‌تر راه را برای تغییر نسل‌شان هموار می‌کنند و هم مجلس آینده با در کنار هم قرار گرفتن انرژی و انگیزه‌ی جوان‌ترها و تجربه‌ی گرانسنگ بزرگترها، مجلسی کاراتر و عقلانی‌تر خواهد بود.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا