خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نمایندگان مجلس از پاسخ‌های روحانی قانع نشدند[+حاشیه‌ها]

رییس‌جمهور روحانی برای پاسخگویی به سوالات پنجگانه نمایندگان مجلس شورای اسلامی صبح روز سه‌شنبه در صحن علنی این نهاد قانونگذاری حاضر شد و به سوالات آنها پاسخ داد اما نهایتا نمایندگان تنها نسبت به یکی از پاسخ های وی قانع شدند.

به گزارش ایسنا، سوال ۸۲ نماینده از رییس جمهور درباره‌ی عدم موفقیت دولت در کنترل قاچاق کالا و ارز، استمرار تحریم‌های بانکی، عدم اقدام شایسته دولت در خصوص کاهش نرخ بیکاری، رکود اقتصادی شدید چندین ساله و افزایش شتابان نرخ ارزهای خارجی و کاهش خرید ارزش پول ملی بود که دهم مرداد با ۸۰ امضا در مجلس اعلام وصول شد و در دستور کار جلسه علنی صبح امروز(سه‌شنبه) مجلس قرار گرفت.

امکان سوال از رییس جمهور عمیق بودن تفکر دموکراتیک در نظام را نشان می‌دهد

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در آغاز جلسه علنی امروز ضمن تبریک عید سعید قربان و عید سعید غدیر، بیان کرد: اینکه در قانون اساسی طبق اصل ۸۸ آمده است که حداقل یک چهارم کل نمایندگان می توانند از وظایف رییس جمهور سوال کنند نشانگر عمیق بودن تفکر دموکراتیک در نظام جمهوری اسلامی است که بالاترین مقام اجرایی کشور خود را پاسخگوی ملت می‌داند و این ارزش بزرگی برای ملت ما است که همه مسئولین حتی در بالاترین سطوح خود را خادم ملت و پاسخگو در برابر ملت و نمایندگان ملت می‌دانند.

رییس‌جمهور کسانی که به کشور خسارت وارد کرده‌اند را معرفی کند

محمد دهقان نایب رییس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که رییس جمهور باید بگوید چه کسانی به کشور خسارت وارد کرده‌اند، گفت: در ماه‌های اخیر ده‌ها میلیارد دلار ارز از کشور بدون برنامه برای واردات کالاهای لوکس و غیرضروری اختصاص داده شده است.

آقای رییس‌جمهور رکود تورمی در دولت شما به اوج رسید

محمدحسین فرهنگی عضو فراکسیون ولایی مجلس گفت: آقای رییس‌جمهور در دولت شما به دلیل فقدان مدیریت کارآمد تورم تشدید شد و به اوج رسید و رکود تورمی ایجاد شد. وی گفت: در اصل ۱۳۴ قانون اساسی آمده که رییس جمهور مسوول اقدامات هیات وزیران است. جناب آقای رییس‌جمهور در ابتدای شروع دولت، شما تصویر موفقی از  مدیریت آتی خود در اقتصاد ترسیم کردید هر چند که رکود مسئله نیست که در دولت شما ایجاد شده باشد اما در دولت شما به دلیل فقدان مدیریت کارآمد، تشدید شد و به اوج رسید و به رکود تورمی مبدل شد.

آقای رییس جمهور اختلاف سیاسی داریم اما ما در کنار شما ایستاده‌ایم

همچنین سیدحسن نقوی حسینی سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: همه می‌دانند ام‌الفساد کشور، بیکاری است. آقای رییس جمهور خانواده‌هایی را در نظر بگیرد که ۲ تا ۵ فرزند با سنین ۲۰ تا ۴۰ سال بیکار دارند که به دلیل نداشتن شغل به خانه پدری می‌روند؛ به خانه‌ای که خودِ پدر یا بیکار است یا با دستمزد پایین برای این جوانان سفره پهن می‌کند. آقای رییس‌جمهور بیکاران کشور چند نفر هستند؟ ۲، ۳ یا ۵ میلیون نفر؟

چطور با داعش مبارزه می‌کنیم اما نمی‌توانیم با قاچاق مبارزه کنیم؟

یکی دیگر از متقاضیان سوال از رئیس جمهورگفت، چطور می‌توانیم با داعش مبارزه کنیم اما نمی‌توانیم با قاچاق مبارزه کنیم؟ کوروش کرم‌پور حقیقی نماینده مردم فیروزآباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد:‌ دولت و مجلس در خدمت به مردم باید به درستی انجام وظیفه کنند. من نماینده‌ای هستم که به شهادت مردم و شخص شما همواره حامی دولت بوده وهستم و معتقدم حضور رئیس جمهور محترم در مجلس برگ زرینی از پاسخگویی مسئولین نظام به مردم است.

بیش از نیمی از احکام قانون بهبود محیط کسب و کار اجرا نشده است

حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان درمجلس نیز از عدم اجرای احکام قانون بهبود محیط کسب و کار و همچنین قانون رفع موانع تولید انتقاد کرد. وی اظهار کرد: چرا رییس جمهور به برنامه‌های اقتصادی خود پایبند نبوده است. متاسفانه شرایط کشور به سمتی رفته که هم معیشت مردم در تنگنا قرار گرفته و هم فعالان اقتصادی بیشترین مشکلات را از ناحیه تصمیمات دولت بر دوش خود حس می‌کند و ما شاهد رکود پروژه‌های صنعتی و عمرانی هستیم.

دولت برای خروج آمریکا از برجام سناریو نداشت

در ادامه جلسه سوال از رییس جمهور، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: بعد از خروج آمریکا از برجام دولت برنامه‌ای برای ادامه راه نداشت چون کاخ آرزوهایی به نام برجام ساخته شده که با خروج ترامپ آن کاخ خراب شد. وی افزود: بعد از خروج آمریکا از برجام دولت برنامه‌ای برای ادامه راه نداشت.


رئیس‌جمهور تاکید کرد: هیچ کس از مردم شریف ایران از دوستان ما در جهان یا دشمنان ما، فکر نکنند امروز، آغاز شکاف میان دولت و مجلس است. کاملا این تصور اشتباه است. مجلس و دولت، هدف بسیار بزرگی را بر دوش دارند و می‌بینند و این بار مسئولیت را با همکاری یکدیگر باید به مقصد برسانند.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز در جلسه امروز صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: میلاد مسعود امام هادی (ع)، عید سعید قربان و پیشاپیش عید بزرگ غدیر را خدمت ملت بزرگ ایران و نمایندگان تبریک و تهنیت عرض می‌کنم. امیدوارم بهترین کلام و سخن و نیکوترین جملات را بکار ببریم.

وی ادامه داد: امیدوارم توصیه‌هایی که رهبری به من فرمودند را بتوانم نکات مورد نظر ایشان را دقیقا مراعات کنم.

امروز را روز مبارکی برای دموکراسی، کشور و مردم‌سالاری دینی می‌بینم

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه امروز را روز مبارکی برای دموکراسی، کشور و مردم‌سالاری دینی می‌بینم، اظهار داشت: هیچ کس فکر نکند، پاسخگو بودن به عنوان یک نقطه ضعف است بلکه به عنوان بالاترین نقطه قوت مسئولان جمهوری اسلامی است که همه مسئولان باید پاسخگو باشند؛ هر کدام در چارچوب وظایف و قانون که برای همه مقرر کرده است.

روحانی افزود: هیچ کس از مردم شریف ایران از دوستان ما در جهان یا دشمنان ما، فکر نکنند امروز، آغاز شکاف میان دولت و مجلس است. کاملا این تصور اشتباه است. مجلس و دولت، هدف بسیار بزرگی را بر دوش دارند و می‌بینند و این بار مسئولیت را با همکاری یکدیگر باید به مقصد برسانند.

ملت ایران هم سوال دارند

وی با بیان اینکه لحن سوالات، سوال از دولت‌های یازدهم و دوازدهم است که از نظر من ایرادی ندارد، تصریح کرد: همواره در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تلاش من این بوده است که میان دولت و مجلس، ارتباط نزدیک و برادرانه باشد که از نظر من، اینچنین بوده است. بسیاری از نمایندگان، در انتهابات ۹۶، حضور فعالانه‌ای داشته‌اند و نمایندگان در دولت دوازدهم و طرح‌‌ها و لوایح کنار هم بوده‌ایم.

رئیس‌رجمهور با بیان اینکه ممکن است از یکدیگر گلایه داشته باشیم ولی این گلایه‌ها دوستانه و برادرانه است، خاطرنشان کرد: از نظر من سوال نمایندگان در پنج بند تنظیم شده است. مشابه این سوالات، سوالات ملت ایران هم است. نه تنها یک چهارم نمایندگان امروز مجلس این سوالات را دارند، بلکه به اعتقاد من، بسیاری از مردم این سوالات را دارند که چرا بیکاری؟ چرا وضع بانک اینچنین؟ چرا رکورد و روق شرایطی را طی می‌کنند که مورد انتظار مردم نیست و چرا رشد قیمت ارز؟

شک مردم را باید درمان کنیم

روحانی تاکید کرد: شما به هر کوچه  و خیابانی بروید شاید برخی سوالات مردم همین‌ها باشد؛ حق هم دارند بپرسند. مردمی که در دولت یازدهم در طول چهار سال و در ماه‌های اولیه دولت دوازدهم شاهد تحول مثبت در اقتصاد و فرهنگ و مسائل اجتماعی و امنیت ملی و سیاست داخلی و خارجی بودند، امروز برایشان این سوال مهم مطرح شده که چه شده است که مردم ما باید از آینده زندگی و کشور خود نگران باشند؟  سوال اصلی این است که چرا در طول چهار سال و نیم حرکت ما به سرعت رو به جلو بود، در رشد اقتصادی و تورم و اشتغال و تعادل قیمت ارز و رونق اقتصادی که همه آمار  موجود است و همه چیز شاهد است، در این هفت، هشت ماهه اخیر ناگهان با شرایط نویی مواجه شدیم؟

وی گفت: شما ممکن است بفرمایید این شرایط نو از اشتغال و ارز و رکود و قاچاق بود. از سیستم بانکی بود؛  به نظر من اشکال از تصور مردم و ترسیم ملت ایران نسبت به آینده ایران بود. ناگهان تصور مردم نسبت به آینده ایران دچار تغییر شد و این درد بزرگی است.

روحانی با بیان اینکه اشتغال بسیار مهم است، بیکاری درد بزرگی است، نابسامانی بانکی مشکل است و من قبول دارم، گفت: مساله رونق و قیمت ارز هم مهم است اما همه این‌ها در برابر اعتماد و امید به مردم ناچیز است. چرا امید مردم تغییر کرده است؟ چرا نسبت به آینده ایران دچار تردید شدند و بالاتر حتی نسبت به عظمت نظام و قدرت نظام و رشد و توسعه آینده دچار شک شده‌اند؟ این شک را باید درمان کنیم. ما باید با زبانی درست و صحیح به گونه‌ای با مردم سخت بگوییم که قانع شوند که مشکلات این چند ماهه زودگذر است. کلید مساله فقط در همین است. ما باید برای مردم توضیح دهیم از این مشکلات به حول قوه الهی با هدایت رهبری و هماهنگی سه قوه و نیروهای مسلح عبور خواهیم کرد. باید به ملت بگوییم نخواهیم گذاشت توطئه‌های آمریکا پیروز شود.

کاخ سفید فکر نکند از پایان جلسه امروز خوشحال خواهد بود

رئیس‌جمهور خطاب به ملت گفت: ملت مطمئن باشید؛  ما نمی‌گذاریم یک مشت ضد ایرانی که امروز در کاخ سفید جمع شده‌اند علیه ما توطئه کنند. کاخ سفید فکر نکند از پایان جلسه امروز خوشحال خواهد بود. بداند از پایان جلسه امروز اندوه بار خواهد شد، چون پایان این جلسه اتحاد بالاتر بین مجلس و دولت و بین دو قوه و قوه قضائیه و بین هر سه و نیروهای مسلح و بین هر چهار و نظارت و راهبری مقام رهبری است نه ترسی از آمریکا داریم نه از مشکلات. از مشکلات به خوبی عبور می‌کنیم.

روحانی افزود : من در فرصت اولم به این پنج سوال به طور خلاصه اشاره می‌کنم البته از دستگاه‌های مربوطه گزارش را گرفته‌ام و اینجا موجود است.

ستاد مبارزه با قاچاق تنها به قوه اجرائیه وصل نیست

وی درخصوص اولین سوال در زمینه قاچاق کالا و ارز گفت: همه می‌دانید مبارزه با این موارد با فرمان رهبری آغاز شد و بعد نمایندگان محترم مجلس در سال ۹۲ قانون مربوطه را نوشتند و ابلاغ کردند و دولت همه آیین‌نامه‌های آن را تدوین کرد و ابلاغ کرد و ۶۰۰ میلیارد تومان برای تشکیل سامانه‌های لازم برای مبارزه با قاچاق و اتصال سامانه‌ها به هم تهیه شد. چرا قاچاق ایجاد می‌شود؟ جنس از بیرون می‌آید کالای ما به بیرون منتقل می‌شود وقتی برای کالاهایی در داخل یارانه می‌دهیم و قیمت متعادل نیست و یارانه‌ای است، خود به خود این کالا تمایل پیدا می‌کند به خارج برود. چون قیمت خارج و داخل نامتعادل است. هرچه قیمت ارز پایین بیاید، واردات قاچاق بیشتر می‌شود؛ هرچه ارز بالا برود واردات کنار و به عکس خروجی بیشتر می‌شود اساس برای جلوگیری از قاچاق، تولید با کیفیت داخلی است همه باید به تولید داخلی کمک کنیم. اگر اینطور باشد معنی ندارد قاچاق وارد شود، مگر جنس‌هایی که از نظر فرهنگی ما نمی‌توانیم به سمت آن برویم و کسی در گوشه و کنار متقاضی آن  باشد.

وی با طرح این سوال که ما چطور توانستیم از ۲۵ میلیارد دلار قاچاق برسیم به ۱۲.۵ میلیارد دلار، گفت: در عرض چهار سال و خردهای این اتفاق افتاد! این تحول چطور ایجاد شد؟ ستاد مبارزه با قاچاق به قوه اجرائیه تنها وصل نیست و نیروهای مسلح و قوه قضائیه هم نیروهایشان در این ستاد است همه با هم داریم تلاش می‌کنیم آمار و ارقام این ستاد که به کمک دانشگاه تهیه شده می‌گفت قاچاق در سال ۹۲،  ۲۵ میلیارد دلار است به عدد ۱۲ میلیارد رسید. در قاچاق خروجی، عمدتا سوخت است که قاچاق می‌شده و هنوز می‌شود. یعنی بنزین و گازوئیل و موارد دیگر.

رئیس جمهور گفت: دولت با برنامه ریزی که انجام داد، برای کنترل پیمایش خودروها و دادن گازوئیل،  مبنای پیمایش قاچاق ۷.۸ میلیارد در سال ۹۲ تبدیل شد به نیم میلیارد در سال ۹۵.

مبارزه قاچاق در آب‌های جنوبی را در اختیار سپاه قرار دهیم

حسن روحانی افزود:‌ هفت میلیارد و ۲۰۰ میلیون جلوی قاچاق خروجی گرفته شده است. البته باید اضافه کنم در زمینه قاچاق تلاش‌هایی داشتیم که نقش نیروی انتظامی، سربازان گمنام و نیروهای مسلح علی‌الخصوص سپاه پاسداران نقش ارزشمندی است. ما از ۱۰ ماه پیش با شورای عالی امنیت ملی درباره آب‌های جنوب که شامل خلیج فارس و دریای عمان می‌شود، تصمیم گرفتیم مبارزه قاچاق را در اختیار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در منطقه غرب و شرق هم نقاطی از مرز در اختیار سپاه پاسداران است و مشغول کمک هستند. با کمک سپاه پاسداران توانستیم به این نقطه مطلوب برسیم. سوال باید این باشد که چطور دولت به کمک مجلس و قوه قضائیه و نیروهای مسلح قاچاق ۲۵ میلیارد را به ۱۲ میلیارد رساند و اکنون برنامه دولت برای اینکه این ۱۲ میلیارد را به صفر برساند، چیست. اگر سوال این بود من با ذوق بیشتری برنامه‌های دولت را ارائه می‌کردم.

شورای عالی امنیت سازمان ملل به جای اینکه بگوید تحریم، باید بگوید تشویق

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه نمایندگان در خصوص باقی ماندن تحریم‌های بانکی سوال پرسیدند، گفت:‌ یکی از نمایندگان گفت برجام اجرا شده پس چرا تحریم‌ها باقی مانده است. در پاسخ باید بگویم وزیر امور خارجه پاسخ این سوال را مفصل داده است. من از شما می‌پرسم هدف برجام چه چیزی بود؟ برجام برای این بود که به دنیا بگوییم فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای که آنها به دروغ گفتند غیرصلح‌آمیز است و بر مبنای همین دروغ و اتهام برنامه‌های فراوانی را علیه ما تصویب کردند و به ذیل دنیا اینچنین رساندند، برای صلح و امنیت جهانی مخاطره‌انگیز نیست البته نظام ما را هم به فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد بردند برجام آمد تا این را بگوید که برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است و هیچ صلح و امنیتی را تهدید نمی‌کند.

وی افزود: شورای عالی امنیت سازمان ملل به جای اینکه بگوید تحریم، باید بگوید تشویق، و همه کشورها را به کمک ایران تشویق کند. ما به اینجا رسیدیم کارنامه گذشته شورای امنیت این است که ایران صلح و امنیت را تهدید می‌کند و بعد از برجام قطعنامه شورای امنیت این است که ایران می‌تواند فعالیت هسته‌ای داشته باشد و از دنیا هم می‌خواهد که در کنار ایران باشد. این معنی اصلی برجام است.

برجام بخش بزرگی از مشکلات اقتصادی را حل کرد

حسن روحانی تاکید کرد: ما در برجام دستاوردهایی داشتیم که هرگز از بین نمی‌رود که شامل دستاورهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و… می‌شود. تحریم تسلیحاتی کشور که می‌گفت ایران نه حق خرید سلاح را دارد و نه می‌تواند سلاحی بفروشد را به پنج سال تقلیل دادیم که دو سال و نیم از آن باقی مانده است.

رئیس عالی شورای امنیت ملی خاطرنشان کرد: اهداف برجام روشن است و در زمینه اقتصاد هم برجام گشایش‌های زیادی را ایجاد کرد. امروز تردیدی نداریم حال که شرکت‌ها در حال رفتن از ایران هستند، نشان از این دارد که روزی به ایران آمدند که حالا دارند می‌روند. اگر فلان بانک با ما از دیروز کار نمی‌کند نشان می‌دهد که روزی با ما همکاری داشته است. بنابراین برجام بخش بزرگی از مشکلات اقتصادی را حل کرده و تحریم بعد از اجرای برجام و اجرایی شدن آنچه مربوط به برنامه هسته‌ای بود لغو شد.

وی افزود: می‌دانید تحریم‌های ما هسته‌ای بوده و بخشی از آن مربوط به سیستم بانکی است. درواقع شامل مولفه‌های زیادی می‌شود. علی‌رغم این موضوع ما از ۳۰۰ بانک حدود ۲۸۷ بانک رابطه کارگزاری داریم و هزاران حواله و گشایش اعتباری از طریق بانک‌‌های خارجی انجام شده است. بانک مرکزی گزارشی به من داده است که در این مدت حدود ۷۰ میلیارد پول از طریق سیستم بانکی تبادل شده است و این اتفاق از سال ۹۴، ۹۵، ۹۶ اتفاق افتاده است. بنابراین بانک اساسی دارد که آن هم حفظ روابط اولیه است که آن هم انجام شده است.

مجلس در تصویب لوایح چهارگانه تسریع داشته باشد

روحانی تصریح کرد: ما چهار لایحه ارائه کردیم که این چهار لایحه برای بانک اساسی است. برای حیثیت ایران هم اساسی است. ما کشوری ضدپولشویی و تروریسم هستیم و لوایح شما بسیار می‌تواند به ما در زمینه مسائل بانکی کمک کند. یکی از این لوایح تصویب شده و سه تای آن باقی مانده است. من از ریاست محترم مجلس و نمایندگان درخواست دارم در تصویب این لوایح و تصمیم‌گیری در خصوص آنها تسریعی داشته باشند این لوایح بسیار در زمینه بانکی ما تاثیرگذار است. ما سرمایه و فاینانس زیادی در این مدت از کشورهای خارجی گرفتیم.

رئیس جمهور اضافه کرد:‌ مقدار فاینانس‌های اجرا شده بیش از ۲۲ میلیارد دلار است. البته در شرایط فعلی که آمریکا تحریم‌ها را آغاز کرده مشکلات جدیدی برای ما ایجاد شده است که باید مرتفع شود.

کارنامه دولت‌های یازدهم و دوازدهم در زمینه بیکاری بسیار درخشان است

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه مسئله سوم، مسئله بیکاری است، اظهار داشت: در زمینه بیکاری کارنامه دولت‌های یازدهم و دوازدهم بسیار درخشان است و جزو کمتر کارنامه‌هایی است که در کشورهای دیگر می‌یابید. در سال ۸۴ تا ۹۱ اشتغال ما چقدر بوده است؟ اشتغال خالص آنقدر بوده است که نمی‌توان گفت یعنی ۱۰ هزار نفر بوده است. امروز اشتغال خالص ما در پنج سال گذشته ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر است.

روحانی با اشاره به آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار تصریح کرد: اشتغال سرمایه‌گذاری خارجی، امنیت داخلی و شرایط خاص سکون و آرامش سیاسی می‌خواهد ولی در زمینه اشتغال موفقیت بزرگ داشته‌ایم. در بهار ۹۷، بیش از آنچه که دواطلب کار بودند، کار ایجاد کردیم. ۷۱۱ هزار جویای کار بودند ولی ۷۵۶ هزار شغل ایجاد شده است ولی مردم قانع نیستند و هنوز بیکاری فراوانی داریم.

رقم بیکاری ما ۱۲.۱ درصد است که قابل قبول نیست

وی با بیان اینکه ما بیکاری مزمن چندین ساله داریم و رقم بیکاری ما ۱۲.۱ درصد است که قابل قبول نیست، خاطرنشان کرد: خانواده‌های فراوانی هنوز هستند که حس نکردند. اگر دولت یازدهم و دوازدهم مانند نهم و دهم کار می‌کرد، امروز رقم بیکاری ما ۲۲ درصد بجای ۱۲ درصد بود. این هنر دولت‌های یازدهم و دوازدهم است.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه در زمینه رکورد، اولین دولتی بعد از جنگ بودیم که وقتی روی آمدیم رشد منفی ۷.۷ داشت، ابراز داشت: در سال ۹۲ هم باز رشد منفی داشتیم. در سال ۹۳ رشد مثبت داشتیم. در سال ۹۴ رشد مناسبی نداشتیم که به خاطر کاهش قیمت نفت بود ولی از سال ۹۴ رشد اقتصادی داریم. رشد اقتصادی سال ۹۵، ۱۲.۵ درصد بوده که در دنیا بی‌نظیر است. ما در زمینه رونق اقتصادی تلاش کردیم.

اجماع اقتصاددان را تصمیمات ارزی داشتیم

روحانی با بیان اینکه تا رونقی که مطلوب مردم است، فاصله داریم، عنوان کرد: درخصوص مسئله ارز، دو، سه جمله می‌گویم. ارز چرا شرایطش اینچنین شد؟ آیا عامل سیاسی یا اقتصادی یا روانی بود؟ من در نوبت دوم اشاره بیشتری به این مسئله می‌کنم که مسائل سیاست خارجی و روانی تاثیر بیشتری داشت تا اقتصادی. ما قبل از تحریم یک جور تصمیم گرفتیم و بعد از تحریم یک جور تصمیم گرفتیم. در تصمیم قبلی هم اجماع همه اقتصاددان را داشتیم که می‌دانستیم یک نرخ واحد را اعلام کنیم.

وی ادامه داد: اینکه چرا به مسافر ارز دادیم، اگر ندهیم مسافر از کوچه و پس کوجه ارز می‌خرد و آن شاخص می‌شود. این ارز دادن برای کنترل بوده است.

وزرا به سوالات پاسخ دهند

روحانی در بخش دوم پاسخگویی به سوالات و بعد از نطق ذوالنوری، با تشکر از همه نمایندگان مجلس و طراحان سوال اظهار داشت: دوستان نکاتی را مطرح کردند که باید به آنها پاسخ داده شود. من از وزرای مربوطه می‌خواهم در زمینه این پنج سوال هم توضیح لازم را بدهند و هم نکاتی را ارسال کنند و توضیحات بیشتری به مردم بدهند.

وی اضافه کرد: کشور در مسیر آرام حرکت می‌کرد، حتی وقتی ترامپ هم بر سرکار آمده بود و به عربستان آمد ولی مردم در انتخابات حماسه آفریدند و به او و کشورهای کوچک ضربه زدند ولی چه شد که شرایط عوض شد؟

تاریخ تغییر شرایط کشور پنج دی سال ۹۶ است

رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه تاریخ این تغییر پنج دی سال ۹۶ است، تصریح کرد: هر کس تاریخ دیگری بگوید به اعتقاد من آدرس غلط به مردم داده است. مردم ناگهان دیدند عده‌ای در خیابان‌ها شعار می‌دهند که کم کم به شعارهای هنجارشکنانه شد. مردم دچار حیرت شدند. این حادثه، حادثه کم‌نظیری در سال‌های گذشته بود.

روحانی با تاکید بر اینکه حادثه دی ماه ترامپ را به طمع انداخت تا اینکه در اواخر دی ماه اعلام کند من در برجام نمی‌مانم مگر آنکه اروپا و دیگران درباره اروپا و موشک با من همراه شوند، خاطرنشان کرد: بعد از این تهدید، با آن ناآرام داخلی و تهدیدات بیرون مردم نگران شدند. بدانید تخریب خرابی می‌آورد و سیاه‌نمایی، زندگی مردم را به سمت سیاهی می‌آورد. اجتماع و شعار نیست.

چه شده است که عده‌ای جرات کرده‌اند رئیس‌جمهور کشور را تهدید به مرگ کردند؟

وی به تهدید شدنش برای مرگ اشاره کرد و ابراز داشت: البته اگر شعار علیه فردی مانند حسن روحانی باشد، اهمیتی ندارد. من دلم علیه اینها نمی‌سوزد. من سربازی مانند دیگر سربازان هستم. من اگر تهدید به ترور شوم، برایم مهم نیست ولی چه شده است که عده‌ای جرات کرده‌اند رئیس‌جمهور کشور را تهدید به مرگ کردند؟ چون فکر کردند میان دولت و مجلس و قوه قضاییه فاصله است.

رئیس‌جمهور افزود: اگر ما وحدت و اتحاد یکپارجه داشته باشیم فیضیه مرکز انقلاب تبدیل به جایی نمی‌شود که عده‌ای آب به آسیاب دشمن بریزند. ما باید دست به دست هم بدهیم و پشت سر رهبری حرکت کنیم.

اگر برجام هیچ بود پس چرا امروز غصه داریم؟

روحانی با بیان اینکه می‌گویند چرا ارز بالا رفت و همه جای برجام اجرا نشد؟ عنوان کرد: قبول داریم طرف مقابل ما به ویژه آمریکایی‌ها تخلفاتی داشتند. همه منصفانه قضاوت کنیم اگر برجام هیچ بود پس چرا امروز غصه داریم؟ شما گفتید هیچ شرکتی به ایران نیامده است پس چرا می‌گویید شرکت‌ها بیرون می‌روند؟ شما گفتید هواپیما نیامده و کاغذی است ولی چرا می‌گوید چرا هواپیما نمی‌آید؟ شما می‌گویید برجام هیچ رابطه بانکی درست نکرد ولی وقتی گفتیم سوئیفت درست شده، ناچار شدیم خبرنگاران را به بانک مرکزی ببریم. یکی از افراد نوشته بود هرچه شود، سوئیفت ممکن نیست

وی ادامه داد: بله، ما به صد در صد خواسته‌هایمان نرسیدیم، در بعضی مسائل ۸۰ درصد و در برخی ۶۰ درصد ولی در برخی از مسائل به صد در صد اهداف‌مان رسیدیم. همه می‌گفتند هر چه حل شود پی‌ام‌دی حل شدنی نیست ولی پی‌ام‌دی حل شد، قطعنامه‌ها برچیده شد و تحریم‌های نظامی پنج ساله شد و در زمینه اقتصادی گام‌های زیادی برداشته شد.

با تندروی به جایی نمی‌رسیم

رئیس جمهور تاکید کرد: مردم باید نسبت به آ‌ینده خود آرامش داشته باشند نمایندگان محترم شما می‌گوئید زندگی مردم مطلوب نیست این حرف درست است اما من از شما می‌پرسم آیا دولت یازدهم برای رفاه مردم کاری نکرد آیا اگر تورم در طول چهار سال ۶۰ و چند درصد شد حقوق کارمند افزایش پیدا نکرد؟ اگر زندگی مردم سخت شد برای مبارزه با فقر مطلق حقوق مستمری‌بگیران را افزایش ندادیم؟ حقوق مستمری‌بگیران چهار برابر افزایش پیدا کرده است. اگر بناست مشکلات را بگوییم باید راهکارهایی که انجام دادیم را بگوییم.

وی افزود: دوستان می‌گویند افرادی که در سیاست‌های ما اشتغال یافتند در حال حاضر از اشتغال خارج شدند عزیزان منظور من اشتغال خالص است یعنی حساب کردیم کسانی که وارد بازار کار شدند و آنهایی که خارج شدند را منها کردیم و تبدیل به اشتغال خالص شد این را مرکز آمار می‌گوید بانک مرکزی و مراجع رسمی آماری این اعداد را اعلام می‌کنند.

حسن روحانی خطاب به مردم و نمایندگان گفت: در دنیای امروز آنچه من قول دادم و در انتخابات ۹۲ و ۹۶ از آن سخن گفتم راه اعتدال است و باز هم می‌گویم مردم ایران ما با تندروی به جایی نمی‌رسیم حال آنکه این تندروی از راست باشد یا از چپ ما راهی جز اعتدال، دوستی، برادری و حدت نداریم. ایرادی ندارد اگر عده‌ای با دولت مخالف هستند یا مشکل دارند حق آنهاست اما باید برای منافع ملی کنار هم باشیم.

اگر من و شما به فکر درمان موقت باشیم، مردم نمی‌پذیرند

وی تاکید کرد: می‌خواهم نکته‌ای را خدمت نمایندگان محترم بگویم. خواهش می‌کنم هم شما و هم ما بر اساس اصل ۴۰ قانون اساسی رفتار کنیم. اصل ۴۰ قانون اساسی می‌گوید ما در اجرای حق نمی‌توانیم به منافع ملی ضربه بزنیم. اصل منافع ملی به عنوان یک شرط محفوظ در تمام برنامه‌هاست. مجلس قوه قضائیه، نیروی مسلح و همه باید به اصل ۴۰ قانون اساسی توجه کنند.

روحانی تصریح کرد: اینکه دولت نقص دارد قطعی است ما هم دولتی مثل همه دولت‌ها هستیم من تلاش داشتم بهترین‌ها را کنار هم جمع کنم حق شماست سوال و استیضاح است. این مسائل مهم نیست. آنچه مهم است این است که باید برای مشکلات مردم دست به دست یکدیگر بدهیم. مردم از ما نمی‌خواهند شما از ما بپرسید و من آمار و ارقام ارائه دهم. مردم درد را از من و شما بهتر می‌دانند. مردم گرانی‌ها را احساس می‌کنند لمس این مساله که زندگی مردم توام با مشکل است مهم نیست از زبان من و شما گفته شود.

رئیس شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: اگر من و شما به فکر درمان موقت باشیم مردم نمی‌پذیرند مردم درمان دائم می‌خواهند درمان دائم با کار دولت و مجلس و قوه قضائیه و همه در کنار یکدیگر حل می‌شود ما حتما از مشکلات عبور می‌کنیم.

هیچ گاه کاری خلاف خرد جمعی انجام نداده و نمی‌دهیم

روحانی با انتقاد از اینکه برخی در تریبون‌ها اعلام می‌کنند کشور دچار بحران شده است، گفت: در تریبون‌ها نباید این چنین اعلام کنند ما دچار بحران نیستیم اول مساله است بعد آسیب بعد تهدید و در نهایت به بحران تبدیل می‌شود که ما در حال حاضر در مرحله آسیب هستیم و گاهی به لبه تهدید می‌رویم. چرا می‌گویید بحران قطعا ما مشکلاتی داریم.

وی افزود: ما همه باید دست به دست یکدیگر دهیم و مشکلات را حل کنیم. ما معصوم نیستیم و قطعا اشتباهاتی داشته‌ایم. من به ملت و شما قول می‌دهم هیچ گاه کاری خلاف خرد جمعی انجام نداده و نمی‌دهیم. خودسری، خودرایی و استبداد رای را قبول ندارم.

رئیس جمهور با اشاره به افرادی که در مساله ارز و سکه و طلا احتکار کردند گفت: در مساله ارز پرونده افرادی که سوء استفاده از شرایط ارزی کشور کردند از سوی وزارت صمت و بانک مرکزی به قوه قضائیه فرستاده می‌شود و قوه قضائیه با آنها برخورد می‌کند. افرادی که با ۴۲۰۰ کالا وارد کردند و در حال حاضر در گمرک است از آنها مابه‌التفاوت گرفته می‌شود. مساله را در حد خود ببینیم و بیشتر از آن بیان نکنیم ما می‌توانیم مشکلات را حل بکنیم.

امسال در زمینه برق موفق عمل کردیم

وی با اشاره به انتقاد برخی مبنی بر ضعف رابطه مجلس و دولت گفت: ما هر زمانی با وزرا کار داشتیم مجلس بودند اما حال که شما می‌گویید رابطه دولت و وزرا ضعیف است باید این رابطه را بیشتر کنیم هفته پیش از نمایندگان دعوت کردیم تا جلسه‌ای با یکدیگر داشته باشیم اما رئیس مجلس زمان را مناسب ندیدند حتما باید روابطمان را قوی‌تر کنیم تا بتوانیم مسائل را حل و فصل کنیم.

روحانی خاطرنشان کرد: شما می‌گویید یا باید در برجام بمانید یا از آن خارج شوید اما راه سومی هم وجود دارد. من دیروز با رئیس جمهور فرانسه صحبت می‌کردم و گفتم اگر اروپا به تعهدات خود در برجام عمل نکند ما رویه دیگری را در پیش می‌گیریم. ما راه سومی را هم داریم من خطاب به مردم می‌گویم مردم مشکلات اقتصادی و اجتماعی ما قابل حل است و همه توان خود را به کار می‌گیریم تا کالاهای ضروری با قیمت مناسب در اختیار شما قرار بگیرد.

وی افزود: ما همه تلاش خود را به کار می‌گیریم تا تولید به رویه قبل خود باز گردد. ما بسیاری از قیمت‌ها را که مربوط به دولت بوده دست نزدیم و تغییر ندادیم مثل قمیت آب، برق و … که مردم تحت فشار قرار نگیرند چرا ما امسال در زمینه برق اینقدر موفق عمل کردیم چون مردم با ما همکاری کردند و اگر این اتفاق نمی‌افتاد دچار مشکلات عدیده‌ای می‌شدیم اگر در زمستان نیز در خصوص گاز همکاری کنیم صادرات ما بیشتر خواهد شد.

مردم دغدغه اختلاف مجلس، دولت و نهادها با یکدیگر رادارند

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دشمن قصد دارد نفت ایران به فروش نرود گفت: اگر ما در خصوص نفت هم صرفه‌جویی کنیم قطعا صادرات ما افزایش خواهد یافت. من این نکته را یک بار دیگر گفتم اگر ما باهم متحد باشیم از تحریم‌ها عبور خواهیم کرد و زمان زیادی هم نمی‌برد اگر باهم نباشیم زمان زیادی می‌برد و موفق نمی‌شویم.

وی افزود: نمایندگان محترم و ملت شریف ایران مردم دغدغه اختلاف مجلس، دولت و نهادها با یکدیگر را دارند در و اقع مساله آنها این است که دولت، مجلس، قوه قضائیه و همه نهادها در کنار یکدیگر عمل کنند. مردم از تهدید و تحریم‌های خارجی نمی‌ترسند آنها از دعواهای داخلی می‌ترسند اگر ما متحد باشیم و تمام جناح‌ها متحد باشند مشکلات مردم به راحتی حل می‌شود اگر مردم مطمئن شوند که ما باهم هستیم امیدوار می‌شوند که مشکلات حل می‌شود. مقام معظم رهبری دستور به تشکیل شورایی متشکل از سه قوه دادند که نشان از اتحاد بین سه قوه است و اولین پیام آن به مردم این است که هر سه قوه با یکدیگر متحد هستند ما امروز یک بار دیگر این علامت را به جامعه و دنیا می‌دهیم که متحد هستیم.


ایسنا نوشت: دومین سوال از رییس جمهور بعد از انقلاب اسلامی امروز در مجلس شورای اسلامی پرسیده شد با این تفاوت که این بار نمایندگان باید درباره قانع شدن و یا نشدن از پاسخ‌ها نظرات‌شان را اعلام می‌کردند و مجلس شورای اسلامی از پاسخ‌های رییس جمهور قانع نشد.

به گزارش ایسنا، بعد از اولین نوسانات ارزی تعدادی از نمایندگان عمدتا عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس به دنبال طرح سوال از رییس جمهور بودند سوالاتی که به دلیل پس گرفتن امضاها مجالی برای طرح پیدا نمی‌کرد. این بار ۸۲ نماینده سوال از رییس جمهور را در پنج محور مطرح کرده، پای امضاهایشان ماندند تا یک ماه گذشته سوال اعلام وصول شد. امروز (سه‌شنبه) حسن روحانی به مجلس شورای اسلامی آمد و به سوالات پاسخ داد.

طبق آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، رییس جمهور یک ساعت و نمایندگان سوال کننده نیم ساعت زمان برای بیان نقطه نظرات‌شان داشتند. مجلس شورای اسلامی راس ساعت ۸:۸ آغاز شد. اعضای کابینه همچون ظریف، وزیر خارجه، زنگنه وزیر نفت، علوی وزیر اطلاعات، نوبخت معاون رییس جمهور، رحمانی فضلی وزیر کشور و جنیدی معاون حقوقی کشور در جلسه حضور داشتند.

بعد از تلاوت قرآن رییس جمهور با استقبال علی مطهری نایب رییس مجلس شورای اسلامی، کاظم جلالی، احمد مازنی و محمدرضا تابش وارد مجلس شورای اسلامی شد و مابقی اعضای مجلس نیز در جلسه حضور پیدا کردند.

جلسه با صحبت‌های پنج نماینده سوال کننده یعنی دهقان نماینده طرقبه، فرهنگی نماینده تبریز، نقوی حسینی نماینده ورامین، فولادگر نماینده اصفهان و کرم‌پور نماینده فیروزآباد آغاز شد. این نمایندگان از مدت ۳۰ دقیقه، ۲۱ دقیقه صحبت کردند.

بعد از آن رییس جمهور پشت تریبون رفت و در ۳۴ دقیقه به بیان توضیحاتی در پنج محور سوال پرداخت؛ توضیحاتی که دو بار باعث احسنت گفتن نمایندگان پاسخ داده شد.

رییس جمهور تردید داشت صحبت‌هایش را در دو قسمت بیان کند؛ وقتی که او قصد داشت که به سمت صندلی‌اش برود مجلس شلوغ شد که رییس مجلس شورای اسلامی از نمایندگان خواست نظم را رعایت کنند.

بعد از صحبت‌های رییس جمهور ذوالنور به عنوان آخرین نماینده پشت تریبون رفت و در ۹ دقیقه صحبت‌هایش را بیان کرد.

ذوالنور در میانه اظهاراتش از هیات رییسه خواست که یک لیوان آب به او بدهند. لاریجانی گفت که «یک پارچ آب برای ایشان بیاورید.»

در این هنگام ذوالنور گفت که کوفی‌ها از آب هم مضایقه کردند که لاریجانی در واکنش گفت: چرا شما کوفی شدید؟ در آخر هم ابطحی نماینده خمینی‌شهر برای ذوالنور یک بطری آب آورد.

بعد از صحبت‌های ذوالنور رییس جمهور در پشت تریبون حاضر شد و در ۲۶ دقیقه باقی‌مانده پاسخ‌هایی را مطرح کرد که بخشی از آن واکنشی به تجمع قم و صحبت‌های یکی از مداحان بود که در آن او را به تعبیری تهدید به مرگ کرده بودند.

روحانی در آخر صحبت‌هایش با خنده گفت «ما هروقت وزیرها را می‌خواهیم می‌گویند یا مجلس یا کمیسیون‌ها هستند» که لاریجانی با خنده گفت «اینجا که نیستند ببینید کجا می‌روند.» روحانی بلافاصله واکنش نشان داد و در پاسخ با خنده گفت «شما که کمیسیون نمی‌روید.»

باز هم روحانی خطاب به نمایندگان گفت که می‌خواستیم شما را به عنوان هفته دولت دعوت کنیم که ما اینجا آمدیم؛ حداقل ما به شما شیرینی می‌دهیم اینجا که هیچی نیست.

در حاشیه جلسه سوال از رییس جمهور حسینعلی حاج دلیگانی نماینده شاهین شهر برای استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت امضاء جمع می‌کرد.

جلسه سوال از رییس جمهور برخلاف جلسه سوال از احمدی‌نژاد آرام بود و نمایندگان نظم را رعایت کردند، کما این‌که رییس مجلس شورای اسلامی هم در نطق ابتدایی‌اش براین نکته توجه داشت.

از نکات قابل توجه این جلسه خوش و بش ذوالنور از نمایندگان منتقد دولت با صالحی رییس سازمان انرژی اتمی در زمان خروج از مجلس شورای اسلامی بود.

رییس جمهور و اعضای کابینه ساعت ۱۰:۱۰ دقیقه از مجلس شورای اسلامی خارج شدند و بعد از آن مجلس وارد رای‌گیری پنج سوال شد که ۲۲ نماینده خواستار رای‌گیری علنی شدند بدان معنا که برگه‌هایی بین همه نمایندگان توزیع شود تا آنها با قید نام خود رای‌شان را به سوال اعلام کنند، موضوعی که به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسید و رای‌گیری به صورت مخفی صورت گرفت.

از پنج سوال مطرح شده از رییس جمهور، نمایندگان از چهار سوال قانع نشدند، یک سوال باقی‌مانده نیز رای لب مرزی گرفت، یعنی نمایندگان از پاسخ روحانی درباره کنترل قاچاق کالا و ارز، شاخص نرخ بیکاری، رکود اقتصادی و ارزهای خارجی و ارزش پول ملی قانع نشدند و تنها پاسخ‌ها را درباره تحریم‌های بانکی قانع‌کننده دانستند.

در زمان رای‌گیری اکثر نمایندگان فراکسیون ولایی با فریادهای دو دو به نشانه‌ مخالفت با پاسخ‌های رییس جمهور نظرشان را اعلام کرده و حتی آن را به سمت دوربین‌ها نشان می‌دادند. در این بین دو سوال مربوط به کاهش بیکاری و نرخ ارز خارجی باعث فریادهای بسیار بلند نمایندگان به عنوان مخالفت با پاسخ‌ها شد.

یکی دیگر از نکات قابل توجه این بود که در زمان رای‌گیری برای سه سوال پایانی مانیتورهای مجلس شورای اسلامی با مشکل مواجه شد که رحیمی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی از پشت تریبون مجلس بخش IT را صدا می‌کرد.

طبق ماده ۲۱۳ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی اگر اکثریت نمایندگان حاضر در مجلس از پاسخ‌های رییس جمهوری به سوالی قانع نشده باشند موضوع مورد سوال نقض قانون و یا استنکاف از قانون محسوب می‌شود و آن سوال به قوه قضاییه ارسال می‌شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. به هر حال روحانی نشان داد دولتش آسمانی نیست بلکه زمینی است و پاسخگوی عملکردش می باشد. جناب روحانی به بهانه اعتدال و با شعار مخالفت با تندروی، نخبگانی که برایش دل می سوزاندند وقت می گذارند وقت گذاشتند را کنلار گذاشته و فقط پله ارتقا و ابقا بازماندگان ناکارامد مهرورز و یا معامله گران تمام فصول شده. نتیجه این رویکرد چیزی جز نابودی سرمایه اجتماعی نیست. پیشنهاد می شود رئیس جمهور تحلیل مبتنی بر توطئه را از این ماجرا دور نماید و واقع بینانه دست به اصلاحات اساسی در ترکیب کارگزاران لایه های مختلف بزند. با یک تحلیل از توپوگرافی ناکارمدی های موجود و مدریران مربوطه به این نتیجه خواهد رسید که تمام ناکارمدی ها یا مربوط به مدیران تمتام فصول بوده یا باقی مانده ها و ارتقا یافتگان مهرورز

  2. نمیدانم روحانی چرا سکوت میکند ؟چرا افشا نمیکند؟ از چی چیز واز کی واز کجا واهمه دارد؟؟ مراعات که را میکند؟؟اینان که این شوهای مسخره وکمیک را راه انداخته اند ابزار ی مانند همان گردانندگان مراسم […]اند همان[…]………بان یاوه گو وپرگوی بیسواد وبی خرد شان…………این دیگر ربطی به حقوق خودت ندارد اقای روحانی شما مکلفید این مافیای اختاپوسی را معرفی کنی……..

  3. سلام وهزار درود بر اقای روحانی که اینقدر شیوا ومستدل تمام حقایق را گفتن وباعث حل تمام مشکلات کشور شدن……بعد از سخنان ایشان من که سه ماه تمام شرمنده زن وبچه هام بودم به بازار رفتم وبا خرید گوشت مرغ ماهی ومیگو وانواع واقسام میوه های رنگارنگ تابستانی به خانه برگشتم/فقط کمی مشکل بیکاری ونداشتن بیمه خانواده را نگران کرده که انهم باسخنرانی بعدی رییس جمهور مرتفع خواهد شد ……فقط سئوالی از دولتمردان دارم:ایا تاکنون شرمنده زن وبچه هاشون شدن/ایا تا حالا طعم بی پولی وفقر رو چشیدن؟؟؟….ایا تاحالا شده روی امدن به خونه شون رو بخاطر بی پولی نداشته باشن؟وهزاران سئوال دیگه……….مشکل امروز مملکت ما شکم سیری وبی دردی ورفاه بیش از حد مسئولان واقازاده هاشونه….اونارو چه به سفره خالی شرمندگی اضطراب و افسردگی و…………………………………………………………………

  4. سلام/ شما از چی می تر سین که نظر دیروز بنده رو منتشر نکردین/شما دم از ازادی بیان می زنید اما از حقیقت گریزانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا