خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«خاتمی معامله‌گر سیاسی نیست»

عضو شورای مشورتی اصلاح طلبان در پی واکنش‌های اصولگرایان به انتشار عکس‌هایی از سیدمحمد خاتمی و علی لاریجانی در کنار یکدیگر در مراسم عزاداری محرم در حسینیه‌ی جماران گفت: خاتمی هیچ وقت اهل معامله‌ی سیاسی نبوده و همیشه به منافع ملی فکر می‌کرده است.

«عبدالله ناصری» در گفت و گو با خبرنگار انصاف نیوز گفت: آقای خاتمی را یکی از ویژگی‌های بارزشان در صدر منزلت جامعه نشانده است و به همین دلیل در سال 92 رسما از آقای عارف خواست که کنار رود و آقای روحانی مورد حمایت اصولگرایان معتدل و اصلاح طلبان قرار گیرد. در نتیجه هیچ چیز جز منافع ملی و سرعت در توسعه‌ی کشور و رفاه حال مردم در چهارچوب قانون اساسی برای ایشان مهم بوده است. به همین دلیل راهبردهای انتخاباتی‌شان هم که تصمیم فردی نیست بلکه مبنی بر خرد جمعی و مشورتی است و ابلاغ به آقای عارف نیز مبتنی بر نظرسنجی بود که در یازده استان انجام شده بود. در هر کنشگری سیاسی ایشان منافع ملی را ترجیح می‌دهند.

ناصری افزود: لاریجانی بازیگر حرفه‌ای سیاسی نیست و مانند خیلی از اصولگرایان و اصلاح طلبان نیست که به خوبی نقش بازی می‌کنند. آقای لاریجانی هم تغییر کرده است و همان لاریجانی دو دهه قبل نیست. بسیار واقع بین و مصلحت اندیش شده است. به همین جهت، برجام را با تدبیر خودش در مجلس نهم با وجود کارشکنی‌ها به امضا رساند. در مجلس دهم هم با دولت یازدهم همسو بود و در این مجلس نگاه نظارتی خودش را دارد. آقای لاریجانی در عصر جدید خودش قرار دارد ولی با یک سری واقعیت‌ها آشنا شده است. در نتیجه نه آقای لاریجانی بازیگر سیاسی حرفه‌ای است نه آقای خاتمی به دنبال معامله‌گری سیاسی است و به چیزی جز مصلحت مردم نمی‌اندیشد.

ناصری درباره‌ی تحلیلی مبنی بر چرخش لاریجانی به سمت اصلاح طلبان گفت: لاریجانی به سمتی نیامده است. به عنوان یک سیاستمدار با واقعیت‌هایی مواجه شده است. سرمایه‌ی عظیمی را در صدا و سیما برای تخریب دولت خاتمی قرار داد و سرمایه‌ی هنگفتی نیز برای حمایت از احمدی نژاد در مجلس نهم گذاشت. الان به این نتیجه رسیده است که نه آن تخریب کار درستی بود نه آن دفاع از جریان احمدی نژادیسم و پوپولیسم احمدی نژاد. من معتقدم امروز آقای لاریجانی شخصیت واقع گرایی است که به منافع ملی و حیات کشور توجه دارد و چیز دیگری جز این نیست. وقتی مطالبات دو فرد سیاسی در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی مشترک باشد طبیعی است که ائتلافی بین آنها شکل می‌گیرد.

ناصری درباره‌ی واکنش اصولگرایان افراطی به انتشار عکس لاریجانی و خاتمی گفت: آقای خاتمی و ناطق نوری دو رقیب بزرگ انتخاباتی در انتخابات سال 76 بودند اما امروز با حفظ هویت اصلاح طلبی و اصولگرایی خودشان هر دو برای پیشرفت و تداوم کشور و آشتی ملی کنار هم هستند. آقای لاریجانی و ناطق نوری و ولایتی و توکلی، اینها شخصیت‌های تاثیرگذاری هستند که با توجه به موقعیت خودشان با واقعیت‌های جدید آشنا شدند. اگر بخواهیم جبهه‌ی اصولگرایی را وزن کشی کنیم بیشتر وزن و قدرت این جبهه متوجه این آقایان است.

وی همچنین ادامه داد: بخش رادیکال اصولگرایان فقط قدرت سخت افزاری در بعضی از نهادها دارد، از لحاظ اجتماعی نمی‌تواند جامعه‌ی مدنی را در اختیار داشته باشد، اگرچه از طریق سخت افزاری بتواند جامعه‌ای را بسیج کند برای اینکه به فردی خاص رای بدهند. طبیعی است که جریان رادیکال اصولگرا در مقابل جریان عقلانیت اصولگرایی بایستد و مقاومت کند. حتما باید به ملت شاد باش گفت و خدا را شکر کرد که همه به سمت همراهی با رقیب با حفظ هویت سیاسی خود با تعامل و همراهی در حرکت هستند. هر دوجناح پذیرفته‌اند که بدون یکدیگر نمی‌توانند کار را جلو ببرند و به توسعه‌ی کشور بپردازند.

ناصری در پایان گفت: آرزوی من اینکه یک روزی شاهد باشم که لاریجانی و ناطق نوری دبیران کل یک حزب فراگیر اصلاح طلب در جامعه باشد. اصلاح طلبان به دنبال این جور یار گیری‌ها نیستند. همین که رقیب تاریخی و سیاسی خودش یعنی اصولگرایان عاقل و دور اندیش قواعد بازی و رقابت سالم را بپذیرند و در درون جامعه‌ی مدنی و تحول خواه در هدف‌های کلان و مطالبات خودشان هماهنگ باشند و نگاهشان به مسایل بین المللی و ملی و داخلی و مدیریت کشور وجه اشتراک داشته باشند. برای اصلاح طلبان مهم نیست، همانطور که روحانی از خاستگاه یک حزب سنتی و اصولگرایی آمد و به مدیریت اجرایی کشور رسید، در عین حال گفتمان مدرن و مردم پسندانه‌ی خودش را هم اجرا کرد. اصلاح طلبان به دنبال تحقق عمق بخشیدن به گفتمان اصلاح طلبی هستند و اصولگرایان را هم می‌تواند با خود همراه کند، همانطور که علی مطهری الان با علی مطهری مجلس هفتم متفاوت است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا