خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چه کسی رییس هلال احمر شود؟

در روزهای اخیر چندین موضع گیری و یادداشت درباره‌ی انتخاب رییس جدید هلال احمر به انصاف نیوز رسیده است که برخی پیشتر منتشر شده و 4 یادداشت باقی مانده در پی می‌آیند:

 


آیا دلواپسان جمعیت هلال احمر را رها خواهند کرد؟!

یادداشت ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «اعتدال زدایی در هلال احمر» در پی می‌آید:

صدای پای «اعتدال زدایی» در جمعیت هلال احمر به گوش می‌رسد! درحالیکه طی هفته‌های اخیر، مناقشه بر سر انتخاب رییس جدید جمعیت هلال احمر تشدید شده؛ داوطلبان و دلسوزان این سازمان مردم نهاد شاهد بسیاری از اقدامات کم سابقه در این جمعیت هستند. جمعیت هلال احمر که در دولت نهم و دهم با حضور عبدالرضا داوری در رأس تیم رسانه‌ای این جمعیت، به عنوان مرکز و ثقل فرماندهی جریان دلواپس در کشور شناخته شده بود، با ورود دولت یازدهم به جایگاه حقیقی خود یعنی یک سازمان مردم نهاد و اجتماعی بازگشت. اما این روزها بار دیگر صحبت از بازگشت این گروه در جمعیت هلال احمر شنیده می‌شود؛ «بازگشتی با عنوان اعتدال زدایی».

یادمان باشد یکی از پروندهای میلیادری مطرح در پرونده‌ی دکتر احمدی نژاد مربوط به این جمعیت و در زمان آن دلواپسان شکل گرفته و هنوز لاینحل باقی مانده است و… .

در چند روز اخیر که تغییرات مدیر ارشد جمعیت هلال احمر در سپهر رسانه‌ای کشور پیچیده است ضروری است شاخص‌هایی را برای نامزدهای احتمالی برای تصدی مدیریت جمعیت هلال احمر به عنوان یک سازمان عضو سازمان مردم نهاد بین المللی، فعال در عرصه‌ی رفاه و خدمات اجتماعی، فعال در حوزه مدیریت بحران و متولی قانونی آموزش همگانی و امداد و نجات کشور، فعال در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، فعال در حوزه خدمات بشر دوستانه درون مرزی و بیرون مرزی، و از همه مهمتر فعال در حوزه جوانان و آسیب‌های اجتماعی و همچنین مواردی که در آینده ممکن است جامعه با آن در گیر و روبرو شود و دولت به تنهای توان پاسخگویی را ناداشته باشد ذکر کرد. نظیر خیل آوارگان در درگیریهای قومیتی در کشورهای مرزی و یا درگیریهای نظامی و ضرورت ورود برای امداد رسانی وبرپایی اردوگاه ویژه آوارگان و…بدیهی است فردی که خود را نامزد این کرسی در ساختمان صلح می‌نماید برای مؤثر و اثر گذار بودن حتماً، حتماً با دارای شاخصه‌های نظیر:

الف) باید قبل از همه چیز اشراف کامل به اصول، اهداف، ماموریت‌ها، فرصت‌ها و تهدیدات این سازمان به مانند یک دولت، داشته باشد چرا که با مطالعه صرف و مشاوره ناقص با از تعدادی افراد محدود وبعضا مغرض و وابسته به طیف خاص رانده شده از صحنه سیاسی کشور که از قضا آنها هم چیز عمیقی از جمعیت ندارند باعث شناخت از جمعیت و اشراف به آن و کارآمدی مدیر نمی‌شود.

در طول 11 سال اخیر پنجمین مدیر جدید در حالی می‌خواهد وارد جمعیت شود که به‌جز دکتر فرهادی هیچ کدام شناختی از جمعیت نداشتند و از سویی هر چهار مدیر تمام معاونین، روسای سازمان‌ها، مسوولین دفاتر و مدیران کل خود را از دستگاه متبوع خود به جمعیت وارد کردند و در نتیجه اضمحلال منابع انسانی و مالی و مهمتر از همه منابع معنوی که همان اعتماد عمومی به عنوان یک سازمان غیر سیاسی بود، افزایش تهدیدات علیه جمعیت و بعضاً با سوء استفاده‌های موقعیتی و مالی همراه بوده است به‌عنوان مثال هنوز تکلیف سوء استفاده از شرکت رشد در آلمان به سر انجام نرسیده، صدمات جبران ناپذیری به روحیه‌ی همکاری کارکنان و همچنین انگیزه‌ی نوآوری کارکنان استخدامی جمعیت داشته است و دارد. اگر توجه شود به‌طور میانگین هر مدیر تقریباً دو و نیم سال در جمعیت بوده‌اند و این دو و نیم سال را نیز با طی پروسه سعی و خطا طی کرده و باعث تحقیر کارکنان و همچنین سلب انگیزه و به هم زدن فرهنگ سازمانی منبعث از اصول هفتگانه جمعیت شده‌اند و سلامت کارکنان استخدامی نه مأمور به جمعیت شده است.

ب) با عنایت به اینکه این جمعیت معین دولت محسوب می‌شود نه همکار و یا شریک به‌جز در بخش امداد و نجات ضروری است مدیر این سازمان توانمندی و پختگی لازم را برای تعامل سازنده با بالاترین مقام سازمانها و وزارتخانه‌های داشته باشد و این تعامل به‌صورت مستمر، کارساز، و هم افزا باشد که نیازمند مقبولیت فرد منتخب بین مدیران سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها و وزارتخان‌ها باشد. و همچنین مدیران منتخب ایشان در راستای این سیاست گام بردارند به عبارت ساده‌تر سیاست‌های دولت منتخب مردم را قبول داشته و تلاش نماید واقعاً معین دولت باشد نه منتقد و یا … از سطح ستاد کشوری تا استانی و با حفظ افراد مغرض با دولت منتخب تحت عنان غیر سیاسی بودن جمعیت ضربه به سیاست‌ها و برنامه‌های دولت بزنند.

ج) متعهد به اصوال ارزشی جمعیت از جمله استقلال و غیر سیاسی بودن جمعیت باشد به‌طوری که ضمن تعامل سازنده و همراهی کامل با دولت در سیاست‌های مربوط به خدمات انساندوستانه، استقلال سازمان را فدای تعاملات بین شخصی، قومی و قوم و خویشی و یا هم محله‌ای نکند به عبارت صریحتر سازمان را بسان یک تیول در نظر نگیرند و دستور رییس جمهور منتخب در تاریخ 22 شهریورماه را در خصوص شایسته سالاری به عنوان چراغ راه در نظر گیرند.

د) بیش از اینکه یک نخبه نظری باشد یک نخبه میدانی و فعال اجتماعی باشد چرا که این سازمان با عنایت به وظایفش یک سازمان صرفاً تخصصی در یک بخش نیست بلکه یک سازمانی هست کاملاً اجتماعی و فرهنگی و مخاطب محور، تا بتواند روندها موجود جامعه بر مبنای اقشار مختلف اجتماع را مطالعه کند و خط و مشی‌های درست را به سازمان منتقل نماید فرصت‌های بیرون را بشناسد و از امکانات جمعیت و منابع عمومی و مردمی به نفع مخاطبان بهره گیرد و حرکت سازمان را دائماً رصد نماید تا از مسیر تعریف شده منحرف نگردد و یا توان بهره گیری از چنین تیم‌هایی را داشته باشد، لذا این جمعیت صرفاً یک پزشک دانشگاهی بدون فعالیت‌های اجتماعی را نمی‌طلبد بلکه فردی انتقاد پذیر، دارای سعه صدر اجتماعی، فرهنگی و توانمند را می‌طلبد.

ه- در عین اینکه در انجام ماموریت‌ها سیاسی عمل نمی‌کند و کاملا بیطرفانه رفتار می‌کند (نظیر دوره ریاست دکتر نوربالا در جمعیت) کاملاً به سیاست، اقتصاد، مسایل فرهنگی و اجتماعی آگاهی لازم را دارد و مسیر حرکت نیازهای مخاطبان (مشتریان) را رصد می‌کند ضمن اینکه به مسایل بین المللی و مراودات منطقه‌ای نیز توجه لازم را دارد و می‌تواند به عنوان یک مدیر توانمند یاری‌گر فعال در عرصه‌ی دیپلماسی بشر دوستانه در راستای صلح بین اقوام و ملل در خدمت سیاست خارجه کشور باشد.

ز) توان جلب اعتماد عمومی را با رفتارهای صادقانه و مداخلات بشر دوستان به موقع را دارد چرا که اعتماد عمومی و مشارکت داوطلبان تنها سرمایه جاودان جمعیت هلال احمر است، بهره گیری از توان افکار عمومی یکی از ویژیگی‌های مدیران عصرحاضر در دنیایی شیشه‌ای است که رفتار صادقانه مبنای مشترک همکاران در درون سازمان و مخاطبان بیرون سازمان برای فهم مشترک تلقی می‌شود.

ه)…..

از چهار نامزد حاضر در عرصه انتخابات ریاست جمعیت (آقایان مصطفی محمدیون، علی صارمیان، دکتر علی اصغر پیوندی و دکتر سید رضا پیوندی) که دو نفر آنها توسط اعضاء 16 نفره شورای عالی به رییس جمهور معرفی خواهند شد، دو گزینه‌ی مطرح کسب کرسی مدیریت بزرگترین سازمان بشر دوستانه‌ی کشور در ساختمان صلح عبارتند

1) دکتر سید رضا رییس کرمی معاون اسبق بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر با چهار سال سابقه‌ی حضور در جمعیت و مشاور فعلی رییس جمعیت هلال احمر ضمن داشتن سابقه‌ی اجرایی خارج از جمعیت نظیر ریاست دانشگاه علوم پزشکی قم، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، معاون دانشگاه علوم پزشکی تهران و همچنین انجمن اسلامی جامعه پزشکی، جانباز بالای پنجاه درصد و… که می‌توان گفت اشراف کامل به جمعیت دارد از یک سو و فعال فرهنگی و اجتماعی از سوی دیگر که در جمعیت به فردی اخلاقمدار و پاکدست و مدیر شهره است که در جمعیت هلال احمر از دکتر سید رضا رییس کرمی به عنوان گزینه‌ای معتدل و مشرف به امورات جمعیت یاد می‌شود، وی در انتخابات سال 96 ریاست جمهوری با اخذ مرخصی سه ماهه، ریاست ستاد سلامت دکتر روحانی در کشور بودند.

2) دکتر اصغر پیوندی دارای سوابقی چون ریاست دانشگاه سمنان، معاون نظام پزشکی، سردبیر مجله‌ی علمی نظام پزشکی و دیگر سوابق در حوزه پزشکی (گوش و حلق و بینی) و همچنین کمتر از یکسال ریاست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را داراست، تنها آشنایی ایشان با جمعیت هلال احمر از دریچه‌ی کانون دانشجویی هلال احمر در دانشگاه شهید بهشتی بوده است لذا سابقه‌ی اجرایی در جمعیت هلال احمر ندارد؛ ضمن اینکه از دو سال پیش ابراز علاقه به جمعیت داشته است تا جایی که علاقمند بود به عنوان عضو هیات اجرایی جمعیت وارد انتخابات اعضای داوطلبان جمعیت شود که با عدم اقبال داوطلبان از رقابت انصراف داد، حامیان اصلی او در جمعیت مدیران دوره‌ی «دولت هشتم و نهم» هستند.

این در حالی است که انتخاب رییس جمعیت هلال احمر بر اساس ماده‌ی ده اساسنامه که در ذیل می‌آید صورت می‌گیرد.

ماده‌ی 10: ترکیب و وظایف شورای عالی، هیات مدیره استان و شورای اجرایی شهرستان:

الف- اعضای شورای عالی عبارتند از:

  1. هفت نفر عضو منتخب مجمع عمومی به مدت چهار سال.
  2. چهار نفر از شخصیتهای برجسته و صاحب نظر کشور، مطلع و مسلط به امور امدادی،‌ بهداشتی، درمانی، امور جوانان و حقوق‌بشردوستانه با معرفی رییس جمهور به مدت چهار سال.
  3. رییس جمعیت.
  4. دبیرکل.
  5. خزانه دار کل.
  6. یک نفر از مدیران ارشد اجرایی جمعیت به انتخاب رییس جمعیت.
  7. بازرسان (بدون حق رأی)
  8. نماینده ولی فقیه در جمعیت با اذن معظم له.
  9. ب- وظایف و اختیارات شورای عالی:
    • تدوین سیاست‌های کلان و پیشنهاد آن به مجمع عمومی.
    • تنظیم برنامه و بودجه و ترازنامه سالانه جمعیت و ارائه آن به مجمع عمومی.
    • تدوین راهکارهای لازم جهت اجرای مصوبات مجمع عمومی.
    • تصویب آیین نامه‌های داخلی شورای عالی و آیین نامه‌های مالی، محاسباتی، معاملاتی و استخدامی و ضوابط ساختار تشکیلاتی و پست‌های سازمانی جمعیت.
    • معرفی دو نفر مدیر مدبر شایسته از افراد واجد شرایط به رییس جمهور جهت انتخاب یکی از آنها به عنوان رییس جمعیت به مدت چهار سال.

لازم به ذکر است وزن رأی تمام اعضاء شورای عالی اعم از هفت نفر منتخب اعضای داوطلبان (جوانان و داوطلبان) و همچنین چهار نفر نماینده‌ی دولت در شورای عالی یکسان است و ضرورتا دو نفر معرفی شده برای انتخابات رییس جمعیت توسط دولت نباید حتماً پزشک باشد.

جلسه‌ی شورای عالی جمعیت برای معرفی دو گزینه، روز دوم مهرماه برگزار خواهد شد و باید دید اعضاء شورای عالی از چهار نفر ذکر شده کدام یک را اصلح برای سکانداری جمعیت هلال احمر ترجیح و انتخاب خواهند کرد.


 

مدیرِ مدبرِ شایسته هلال احمر کیست و باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

«نادر گلستانی»، کارشناس و مدرس اصول بین‌المللی هلال احمر در یادداشت ارسالی به انصاف نیوز نوشت:

جمعیت‌های ملی صلیب سرخ و هلال احمر به عنوان بزرگترین نهاد مردمی در بین جوامع بشری دنیا مطرح هستند. ارزش‌های اصول بنیادین موجب اعتبار جهانی هلال احمر شده و فعالیت‌های بشردوستانه با ارزش‌های اصول معتبر است.

بشردوستی، شان و شخصیت و هویت هلال احمر است که با تکیه بر دیپلماسی بشردوستانه برای جلب حمایت‌های داوطلبانه مادی و معنوی مردم نوعدوست ایران اسلامی و جذب و سازماندهی خیرین نیکوکار و همچنین اعانات دولتی اهداف والای جمعیت محقق می‌شود. اساس این دیپلماسی تجلی ارزش‌های هلال احمر در گفتارها و رفتارهای مدیران ارشد به ویژه رییس جمعیت به عنوان الگوی بشردوستی برای تمام دست اندرکاران و اعضای وابسته به جمعیت مطرح بوده و اخلاق بشردوستانه آنان نقش به سزایی در ساری و جاری شدن ارزشها درون جمعیت و حتی دربین عامه مردم دارد. دراین صورت است که فضای بشردوستانه جمعیت برای همگان کاملاً مشهود و ملموس می‌باشد.

کمیته‌ی بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر با رعایت این ارزش‌ها توانسته است جان میلیون‌ها انسان را در اقصی نقاط جهان نجات دهد و مانع فجایع انسانی گردد. حال در نظر بگیرید همین نهاد بشر دوستی با زیرپاگذاشتن اصول اساسی به‌ویژه اصول بی‌طرفی، بی‌غرضی و استقلال تسیلیم فشارهای سیاسی شود و به محرومانِ نیازمند مثل سوریه و یمن و غزه و …کمک نکند؛ این‌گونه اقدامات موجب بی‌اعتمادی جوامع بشری و سیاستمداران و دولت‌ها دردنیا می‌شود.

به عنوان نمونه سه سال قبل دکتر روحانی رییس جمهور محترم به کمیته و فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر در خصوص رعایت اصول بی‌طرفی و بی‌غرضی برای کمک به مردم بی‌دفاع یمن تذکر داد و خواستار ارسال سریع کمک‌های بشردوستانه شد.

بنابراین جمعیت‌های ملی برای کسب اعتماد اقشار مختلف مردم و حتی دولتمردان باید نسبت به ارزش‌ها و اصول یاد شده احترام بگذارند و به رسمیت بشناسند.

متاسفانه طی یک دهه گذشته افراد ذی نفوذ با نگرشها و اغراض سیاسی به دلیل عدم لحاظ کردن ارزش‌های اصل بی‌غرضی در اساسنامه جمعیت و همچنین عدم دفاع بعضی از مدیران درون جمعیت از ارزش‌های اصول هلال احمر موجب شد تا آنان بتوانند افرادی را با نگرش‌های سیاسی وارد چرخه مدیریتی جمعیت کتتد و فضای آکنده از بشردوستی درون جمعیت را تنزل داده و فضای سیاسی را جایگزین آن کنند.

البته رؤسا و اکثر مدیران ارشد جمعیت گرچه در دستگاه‌های مربوطه دارای سوابق مدیریتی درخشان و از مدیران موفق محسوب می‌شدند اما به دلیل جهت‌گیری‌های سیاسی نتوانستند نسبت به ارزش‌های اصول بنیادین هلال احمر متعهد و وفادار بمانند در حقیقت این افراد مدیرِ مدبرِ شایسته برای تصدی ریاست جمعیت نبودند.

چرا که این افراد با حمایت گروه سیاسی خاص به ریاست و مدیریت جمعیت منصوب شده بودند و نمی‌توانستند از یک سو از گروه سیاسی خاص، حمایت و جانبداری نکنند و از سویی دیگر بی‌بصیرتی آنها از عمق ارزش‌های اصول اساسی هلال احمر، سبب شد تا اصول بی‌طرفی و بی‌غرض و استقلال را نقض کنند.

لذا از اعضای شورای‌عالی و مجمع عمومی جمعیت که دارای سوابق درخشان، با روجیه خدمات داوطلبانه و نوعدوستی درهلال احمر هستند؛ انتظار داریم از طریق مدافعه‌گری و مطالبه‌گری از ارزش‌های اصول یاد شده راههای نفوذ بر افراد با نگرش‌های سیاسی را ببندند و اجازه ندهند با تکرار تجربه تلخ گذشته این افراد با لابی‌های سیاسی بر کرسی بشر دوستی ریاست جمعیت تکیه بزنند.

از ریاست محترم جمهور هم درخواست می‌کنیم؛ حکم فردی را برای ریاست جمعیت امضا کند که نسبت به اصول متعهد بوده و دارای روحیه بشردوستی وخدمات داوطلبانه باشد.

حال دو سؤال مطرح است:

1 – اعضای محترم شورای‌عالی چگونه به مسوولیت خطیر و سرنوشت ساز خود درخصوص، معرفی دو نفر مدیرِمدبرِ شایسته ریاست جمعیت عمل کنند؟

2 – شاخص‌های شناسایی و انتخاب مدیرِمدبرِ شایسته ریاست جمعیت چیست؟

در پاسخ باید بگوییم اگر شورای عالی جمعیت، از ارزش‌های اصول و اهداف والای هلال احمر که رهبر معظم انقلاب آنها را با دستورات دین مبین اسلام منطبق دانستند و خواستار توسعه و تقویت ارزش‌های گرانبهای جمعیت شدند (حکم انتصاب نماینده ولی فقیه درجمعیت) به عنوان شاخص و معیارهای ارزیابی افراد واجد شرایط استفاده کنند، آنگاه می‌توانند طبق بند 5 ب (وظایف و اختیارات شورای عالی) از ماده 10 اساسنامه جمعیت 2 نفر مدیرمدبر شایسته را انتخاب و به رییس محترم جمهور جهت دریافت حکم ریاست جمعیت معرفی کنند.

شاخص‌های انتخاب مدیرِمدیرِ شایسته ریاست جمعیت به شرح زیر است:

اولین شاخص اصل انسانیت است:

الف: رییس جمعیت باید طبق اصل انسانیت، بشردوستی را که زیربنای آن عشق بدون تبعیض به نوع بشر و همچنین حفظ احنرام و کرامت انسانها را سرلوحه تمام کارهای خود و اقدامات جمعیت قرار دهد.

ب: آلام بشری دردمندان کشور با هر مذهب، سیاست. ملیت را درد خود بداند و برای تسکین آن از هیچ تلاشی دریغ نکند.

ج: از زندگی و سلامت انسانها حمایت کند.

د: با ایجاد تفاهم، همکاری و برقراری دوستی، صلح پایدار را در بین ملتها ترویج کند.

دوم، اصل بی‌غرضی:

الف: هرگونه جهت‌گیری سیاسی ملی و مذهبی در جمعیت ممنوع است.

ب: باتوجه به گسترش آلام بشری درکشور وکاهش شدید منابع مردمی (خیرین، واقفین، و داوطلبان خدمت بدون منت) و حتی کاهش منابع دولتی در هلال‌احمر، اولویت کمک را به نیازمندترین دردمندان اختصاص دهد.

متاسفانه بند الف این اصل به دلیل جهت‌گیری سیاسی برخی مدیران جمعیت در برخی انتخابات ریاست جمهوری به صورت علنی نقض شده است.

سوم، اصل بی‌طرفی: جمعیت نباید با جهت‌گیری‌های سیاسی، ملی و مذهبی در هیچ کدام از مناقشات و منازعات مسلحانه مداخله کند و حق ندارد از هیچ گروه سیاسی، ملی و مذهبی حمایت و جانبداری کند اما می‌تواند برای مداوای مجروحین و ایجاد آتش‌بس و صلح آرامش بین طرفین میانجی‌گری کند.

یادآوری می‌کنیم این اصل نیز به دلیل جهت‌گیری‌ها و نگرش‌های سیاسی برخی مدیران در برخی انتخابات ریاست جمهوری به‌صورت علنی نقض شده است.

چهارم، اصل استقلال: با اینکه جمعیت تابع قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی ایران است و از منابع دولتی برای انجام ماموریت‌های محوله استفاده می‌کند؛ مستقل است و رییس جمعیت باید برای حفظ استقلال جمعیت قبل از هرگونه همکاری و تعامل با دولتمردان به دو نکته زیر توجه کند:

الف: نحوه همکاری و تعامل کاملاً واضح و روشن باشد و از غیر سیاسی بودن آن اطمینان پیدا کند.

ب: دولتمردان نیز باید اصل استقلال جمعیت را به رسمیت بشناسند.

لازم به ذکر است عزل و نصب‌های مدیران جمعیت براساس توصیه‌ها و سفارشات سیاسی دولتمردان، با اصل استقلال مغایرت دارد و به منزله وابستگی جمعیت به دولت محسوب می‌شود. بنابراین رییس جدید جمعیت باید با مدافعه‌گری از اصل استقلال عزل و نصب‌ها را براساس شایسته سالاری و افرادی که سال‌ها رنج جمعیت را برده‌اند انجام دهد و اجازه ندهد اصول بی‌غرضی، بی‌طرفی و استقلال همانند دوره‌های مدیریتی گذشته نقض گردد.

پنجم، اصل خدمات داوطلبانه:

الف: رییس جمعیت با روحیه بشردوستی و اعتقاد به ارزش‌های اصل خدمات داوطلبانه می‌تواند با ترویج ارزش‌های این اصل دربین عامه مردم نوعدوست ایران اسلامی و همچنین نهادینه شدن آنها دربین اعضای جوانان و داوطلبان از زندگی و سلامت هزاران نفر از دردمندان کشورحمایت کند.

ب: اصل خدمات داوطلبانه ازطریق سازمان داوطلبان باید مجدداً احیا گردد؛ تا جمعیت بتواند با جذب منابع مادی و معنوی خیرین و واقفین و همچنین حمایت‌های عمومی مردم، فعالیت‌های بشردوستانه را گسترش داده و تعداد بیشتری از آلام بشری نیازمندان را تسکین دهد.

ششم، اصل یگانگی:

طبق این اصل در هرکشور فقط یک جمعیت هلال احمر می‌تواند فعالیت کند، این جمعیت باید خدماتش را برای همه مردم ایران با هرسیاست، مکتب، نژاد و قومیت به صورت یکسان گسترش دهد.

۱ ـ اصل یگانگی تاکید دارد که عضویت برای همه مردم از هرسیاست، ملیت و مذهب آزاد است مشروط به اینکه اعضای وابسته به جمعیت باید نسبت به ارزشهای اصول بنیادین هلال احمر متعهد و وفادار باشند در غیر این صورت جمعیت باید آنان را از چرخه عضویت و حتی مدیریت هلال احمر اگرچه سالها خدمات داوطلبانه داشته باشند؛ خارج کند.

برای تحقق این اصل باید جمعیت زیرساخت‌هایی را ایجاد کند تا همه مدیران و اعضای وابسته به جمعیت ابتدا عمق ارزش‌های اصول را درک کنند سبس از آنها بخواهیم نسبت به ارزش‌ها متعهد باشند. متاسفانه بی‌توجهی به آموزش ارزش‌های اصول درون جمعیت موجب شده تا بسیاری از مدیران و حتی اعضای جوانان و داوطلبان هیچ آشنایی با ارزش‌ها نداشته باشند.

هفتم، اصل جهانشمولی:

جمعیت بایدحوزه فعالیت‌های بشردوستانه و امدادی‌اش در جهت تسکین آلام بشری و ترویج فرهنگ صلح و دوستی با دیگر جمعیت‌های ملی به ویژه کشورهای مسلمان گسترش دهد.

اگر به این شاخص‌ها در انتخاب رییس جمعیت توجه کنیم؛ رییس جمعیت مؤمن، متعهد، مخلص با روحیه داوطلبی را برگزیده‌ایم. آنگاه مردم و جمعیت می‌توانند؛ مانند دوره‌های مدیریتی آقایان دکتر خطیبی، دکتر وحید دستجردی و حتی دکتر نوربالا طعم شیرین بشردوستی را بچشند.

در پایان پیشنهاد می‌کنم تا رییس جمعیت هم همانند اعضای جوانان و داوطلبان سوکند یاد کند که به ارزش‌های اصول متعهد و پایبند خواهد بود و …


 

فقیه و فریدون؟! / بر سر هلال احمر چه خواهد آمد؟

اخبار رسیده حاکی از لابی گسترده برای به قدرت رسیدن علی اصغر پیوندی در جمعیت هلال احمر کل کشور دارد.

گفته می‌شود وی از اقوام مرحومه سکینه پیوندی مادر حسن روحانی رییس جمهور است. بالاترین سمت مدیریتی‌اش هم ریاست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است. دست راست پیوندی، اسماعیل رمضانی مدیر روابط عمومی فعلی وی است که در دوره صدارت ابوالحسن فقیه در سازمان بهزیستی کشور نیز بر صدر روابط عمومی این سازمان نشسته و از یاران نزدیک وی به شمار می‌آمد.

ابوالحسن فقیه کیست؟

وی مشاور احمدی نژاد در شهرداری تهران بود و در انتخابات سال 84 ریاست جمهوری قائم مقام ستاد انتخاباتی «حمایت از احمدی نژاد» شد. فقیه با روی کار آمدن دولت نهم با حمایت‌های خاص رییس دولت و تحت عنوان جوانگرایی، پله‌های ترقی را جهشی طی کرد و از مدیر یک بخش در نهاد رهبری دانشگاهها و مسوولیت روابط عمومی پزشکی قانونی کشور به ریاست سازمان بهزیستی کل کشور منصوب شد. وی در دولت دهم از ریاست سازمان مذکور به ریاست جمعیت هلال احمر کشور مهاجرت کرد.

در آن موقع برخی سایت‌های درباره‌ی او مسایلی را مطرح کردند و علیرضا زاکانی، نماینده‌ی وقت مجلس شورای اسلامی که اصولگراست، ابوالحسن فقیه را به جعل مدرک و سوءاستفاده از سهمیه‌ی رزمندگان برای قبولی در رشته‌ی پزشکی، بدون رفتن به جبهه متهم کرد.

* نامزد مورد حمایت اصلاح طلبان

رقیب اصلی علی اصغر پیوندی بر سر تصاحب این کرسی، سید رضا رییس کرمی رییس کمیته‌ی پزشکان ستاد انتخاباتی حسن روحانی، نایب رییس انجمن اصلاح طلب جامعه‌ی اسلامی پزشکان است. وی 4 سال معاونت اسبق بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر کل کشور را در رزومه‌ی کاری خود دارد.

رییس کرمی در محافل اصلاح طلب به سلامت نفس و کارآمدی در مدیریت شناخته می‌شود.

* فریدون و هلال احمر؛ ژن یا پیشینه خوب؟!

اصلاح طلبان از آنچه لابی گسترده‌ی برادر رییس جمهور برای بر صدر نشستن پیوندی (هم ولایتی خود) در جمعیت هلال احمر کشور خوانده می‌شود ناراضی‌اند. شنیده می‌شود کارکنان هلال احمر آمدن پیوندی را به منزله‌ی سلطه‌ی دوباره‌ی تیم احمدی نژاد بر این جمعیت می‌دانند.

حال باید تا فردا صبر کرد و دید از بین دو گزینه‌ی ژن خوب و کارآمدی کدام یک بر صدر کرسی هلال احمر خواهد نشست؟

آیا فقیه رییس در سایه‌ی جمعیت هلال احمر خواهد شد؟!


 

«گیوه‌های این امدادگر در هلال احمر برکشیده است»

«محمدحسن مصلی نژاد»، روزنامه نگار و سردبیر سابق رادیو در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز در آستانه‌ی انتخاب رییس جدید هلال احمر نوشت:

سال 92 بود. چند هفته بعد از راهیابی حسن روحانی به ساختمان پاستور، اکبر ترکان قائم مقام و معاون ستاد انتخاباتی او در ساختمان مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام از ما میزبانی کرد. من، یکی از خبرنگاران رادیو و برادرم علی صارمیان. برای همفکری درخصوص تغییرات مدیریتی و اصلاح ساختار در جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران. رییس جمعیت، هنوز یک پزشک اخراجی بود که گفته می‌شد بدون سابقه جبهه، از سهمیه رزمندگان برای کنکور و پذیرش در رشته پزشکی استفاده کرده است. و حالا به حکم قضایی می‌بایست ما به‌التفاوت حقوق بر مبنای مدرک دیپلم تا حقوق بر مبنای دکترای عمومی پزشکی را به سیستم مالی دولت باز می‌گرداند. بالاجبار کار به تغییرات بنیادین در جمعیت هلال احمر رسیده بود و مأموریت این تغییر به ترکان -مرد مورد اعتماد رییس جمهور – سپرده شده بود. نام محمد فرهادی وزیر فرهنگ و آموزش عالی در دولت دوم میرحسین موسوی و وزیر بهداشت در دولت اول محمد خاتمی خروجی آن جلسه برای جمعیت هلال احمر بود که البته بعد از گذشت یکسال و اندی با رأی قاطع مجلس، به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیوست.

حالا دور دوم ریاست جمهوری حسن روحانی است؛ جای جلسات آن روزهای مرد مورد اعتماد رییس جمهور با اهالی رسانه خالی است. اما این عدم حضور، دلیل و حجت کافی نیست برای آنکه بپذیریم رییس بزرگترین جمعیت بشردوستانه غیرسیاسی کشور از جنس مدیرانی باشد که با تابلوی ژن خوب می‌آیند و ضعف‌ها را با خود به سازمان‌های بی دفاع سرازیر می‌کنند و بعد هم می‌نشینند و از برکات این فتح! لذت می‌برند.

علی صارمیان جوان و باانگیزه است. او امروز آرمان‌های خود را تبدیل به برنامه در سازمانی کرده که 20 سال از عمر خود را در آنجا گذرانده است و لابد مشاور آقای رییس جمهور همچنان بر حرف خود ایستاده است که «آنچه مردم از رییس جمهور انتظار دارند، تغییر است و دولت روحانی در دولت دوازدهم باید کامل‌تر شود بنابراین نیاز به نیروهای بهتر و البته نیروهای جوان‌تر است».

او زلال و دغدغه‌مند است. از نگاه نگران پدری که فرزند معلول خود را بغل کرده و از روستا برای درمان به شهر آورده و خسته و افسرده مجبور به برگشت می‌شود، روزها و بلکه هفته‌ها بی خواب و مکدر و بی آرام می‌شود تا آن روز که کاری کند. اگر بتواند از حقوق ناچیز کارمندی. اگر نه دست به دامن این رسانه و آن رسانه و آن مقام مسوول در جایی دیگر می‌شود. او از تبار حاج میر ولی صارمیان در خرم آباد لرستان است. مردی که بنیانگذار دسته‌ی سینه‌زنی مطهری بوده و محرم‌های هر سال پیشاپیش هیات می‌ایستاده است. یک بار ندیدم که این دوست روزنامه نگار به این ژن حقیقتاً خوب خود بنازد و رانت و امتیاز بطلبد. او اهل سهم خواهی نیست.

صارمیان از آن بعضی‌ها نیست که به قول آقای رییس جمهور پاشنه‌ی گیوه‌شان خوابیده بود و بر نکشیدند و به لخ لخ بسنده کردند. همیشه در شمار مردانی بوده که گیوه را بر کشیده و بی مزد و منت به میدان آمده‌اند. در همین انتخابات اخیر ریاست جمهوری، به تنهایی و با نام «حزب تک نفره» اما به استعداد یک ستاد انتخاباتی کار کرد و از چشم خود گذاشت و هنوز هم سخت مجاهدت می‌کند. آقای رییس جمهور! آیا وقت آن نرسیده که حلقه‌ی تنگ مدیریتی در کشور با میدان دادن به مدیرانی چنین شایسته و جواب پس داده شکسته شود؟

صارمیان امدادگر است. حقوقدان است. معلم است. شاعر است. روزنامه نویس است. و البته سیاست را خوب فهم می‌کند و سیاسیون را بهتر از خودشان می‌شناسد. در نوشته‌هایش همچون وقایع نگاری حوادث را به ثبت می‌رساند و آنها را از صندوقچه خاطرات بیرون می‌کشد و از زاویه دید آن روز و آن هنگام خود، به نمایش می‌گذارد.

ایده‌ی «روبان سیاه» را او بود که نخستین بار در واکنش به فاجعه منا، در فضای مجازی به دولتمردان پیشنهاد داد. نشان سیاهی برسینه. نشانی که برای شیعیان، نشانه‌ی محرم اعتراضی حسینی بود و برای جهانیان کنجکاو، آکسیون برای فهم غم و اعتراض فرد معترض. آن زمان، هفتادمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک بود و این نشان تصویری و این زبان رسانه‌ای را ظریف هوشمندانه در دیدار با جان کری وزیر خارجه امریکا بزرگترین متحد سعودی‌ها بر روی کت خود استفاده کرد.

عزیز محمدی منش سرباز معلمی که کوه به کوه و دشت به دشت دنبال دانش آموز می‌دود و تا امروز حدود 40 مدرسه‌ی کانکسی را با کمک هلیکوپتر هلال احمر و قرارگاه خاتم الانبیا و هوافضای سپاه در روستاهای صعب العبور دور از مرکز مستقر کرده است، کشف بزرگ او برای رسانه‌ی ملی و البته فرامرزی است. تردید نکنیم که این قوی‌ترین رزومه کاری برای اوست. هلال احمر امروز، محتاج این نگاه است.

رییس جمعیت هلال احمر، این بار می‌تواند لزوماً پزشک نباشد. می‌تواند جوان‌ترین اما کارآمدترین و دلسوزترین فرد لیست چهارنفره باشد. فردی که با لایه لایه‌ی جمعیت در تماس نزدیک بوده و در حوزه‌های مختلف از تدارکات و خدمات گرفته تا رفاه و امور اداری و روابط عمومی تجربه کاری مؤثر داشته است. مردی که با توکل و لسان صدق پا به این میدان گذاشته و خوف از تهدیدهای شبانه و کذا برای انصراف و عافیت نشینی ندارد.

آقای رییس جمهور! گیوه‌های این امدادگر سال‌هاست که در هلال احمر برکشیده است. بسم الله…

و علی الله فلیتوکل المومنون

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا