خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«رهبری رهبر تفکر اصولگرایی است، چنین جایگاهی را در رئیسی نمی‌بینم»

یک فعال سیاسی اصولگراگفت: «رئیسی و دوستانش می‌توانند در کادر رهبری جریان اصولگرایی نقش ایفا کنند، اما در مورد اینکه بخواهند رهبر جریان اصولگرایی باشند باید بگویم چنین جایگاهی را در او نمی‌بینم.»

حسین کنعانی‌مقدم در گفت‌وگو با  ایلنا، در زمینه تغییر مکانیسم در اصولگرایی و بحث گفتمان مدرن اصولگرایی، گفت: باید تفکیکی بین تفکر  و خط مشی سیاسی اصولگرایی قائل شویم، چراکه اصول مورد پذیرش اصولگرایان همانی است که حضرت امام (ره)، انقلاب اسلامی را بر آن پایه‌گذاری کردند و رهبری هم آن را ادامه دادند و به مراتب به این اصول اشاره کردند. بنابراین تغییری در اصول رخ نمی‌دهند و گفتمان اصولگرایی، گفتمانی کاملاً انقلابی است.

دبیرکل حزب سبز ایران با اشاره به مشی سیاسی اصولگرایی گفت: با توجه به تحولات مختلف که بعد از انقلاب اسلامی رخ داده است، با ظهور و بروز دولت‌ها و جریان‌های مختلف، اصولگرایان گفتمانی را طرح کرده که برخی مواقع توانسته آرایی را به خود جذب کنند و در بعضی مواقع هم موفق نبوده‌اند. بنابراین در گفتمان و مشی سیاسی باید یک نوع بازنگری متناسب با نسلی که وارد صحنه سیاسی کشور می‌شوند، انجام شود.

گفتمان مدرن اصولگرایی نمی‌‌تواند پاسخگوی نیازهای انقلابی جامعه باشد

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد مفهوم گفتمان مدرن اصولگرایی و یا نواصولگرایی که برخی آن را مطرح می‌کنند، نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای انقلابی جامعه باشد، اظهار داشت: باید به فکر آن باشیم که اگر تفکر اصولگرایی به جریان سیاسی تبدیل شده است، یک سازمان‌دهی تشکیلات سیاسی رهبری، نقشه راه و ظهور و بروز در بین مردم و ایجاد مقبولیت مطرح کند و مطالبات مردم را به عنوان مطالبات اصلی خود قرار دهد و از چارچوب‌های تصنعی که عمدتاً چارچوب بسته حزبی است و صرفاً منافع حزبی و نه منافع مردم را دنبال می‌کند، خارج شود.

ضرورت طرح گفتمان غالب در جریان اصولگرایی 

کنعانی‌مقدم، اظهار داشت: گفتمانی که قالب باشد و مردم را به سمت صندوق‌های رای بیاورد و اصولگرایان را وارد عرصه جدیدی از رقابت‌های سیاسی کند، گفتمان انقلابی است، که باید خود را متناسب با شرایط جامعه و مطالبات مردم طرح کند. در این صورت اگر اصولگرایان نتوانند گفتمان غالبی را مطرح کنند، نمی‌تواند جایی برای مطرح شدن داشته باشند.

جریان اصولگرای انقلابی بر اصولگرای محافظه‌کار غلبه دارد

وی درباره فعالیت تشکل‌های جوان و نوپا که اصولگرایان را به دو قشر سنتی و نو تبدیل کرده است، گفت: در اصولگرایی دو وجهه قالب داریم که  شامل اصولگرایی انقلابی و اصولگرایی محافظه‌کار است و البته اخیراً هم برخی مشی اعتدال‌گرا را مطرح کرده‌اند؛ اکنون جریان اصولگرای انقلابی بر اصولگرای محافظه‌کار غلبه دارد و این گفتمان بیشتر مورد توجه است اما برخی از افرادی که در  جریان محافظه‌کار هستند، عمدتاً برای حفظ شرایط موجود تلاش می‌کنند و معتقد به تغییر نیستند و شرایط را برای خود مناسب می‌دانند اما اصولگرای انقلابی، معتقد به اصولگرایی اصلاح‌طلبانه و مشی انقلابی است که باید ادامه یابد و از حالت ایستایی به حالت پویا حرکت کند.

این فعال سیاسی اصولگرا تاکید کرد: اگر اصولگرایی را از انقلابی بودن جدا کنیم و اسلام منهای روحانیت را ترویج دهیم هر دو آنها انحراف است و هیچ نسبتی با اصولگرایی ندارد و ما باید به اصول برگردیم.

اگر جامعتین مطالبه‌گر یک جناح سیاسی باشد، جایگاهش تنزل می‌یابد

وی در پاسخ به اینکه مطرح می‌شود جامعتین دیگر دارای نفوذ در جریان‌ اصولگرایی نیست و نقش جامعتین را در تصمیم‌گیری‌های کنونی چگونه تعریف می‌کنید، گفت: اگر روحانیت انقلابی جایگاهی که امام تعریف کردند و رهبری بر آن تاکید دارند را حفظ کند، می‌تواند در بین مردم به عنوان مهم‌ترین عنصر تشکیلاتی ظهور و بروز داشته باشد و در سیاست‌گذاری و مراتب جامعه نقش خود را بازی کند اما اگر بخواهد از این نقش خارج شود و به کارهایی بپردازند که در شان روحانیت و مطالبات مورد نظر مردم نباشد، قطعاً تنزل پیدا می‌کند و تبدیل به یک حزب سیاسی می‌شود.

کنعانی مقدم بیان‌کرد: توصیه ما همیشه به دوستان این بوده که روحانیت باید به  تکلیف اصلی و انقلابی خود و حضور در بین لایه‌های جامعه بپردازد و بلندگوی مطالبه‌گر مردم باشد و اگر بنا باشد روحانیت مطالبه‌گر یک جناح سیاسی باشد، به طور طبیعی جایگاهش تنزل می‌یابد. جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکنون تلاش کرده‌اند در مواضعی که دارند در مصادیق دخالت نکرده و در انتخابات بیشتر جنبه تشویق مردم و جریان‌های سیاسی در مشارکت‌های سیاسی و حفظ آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب را داشته باشند که نباید از این نقش دور شوند.

حرکت جمنا کافی نیست، نیاز به شورای رهبری و نقشه راه داریم

عضو جبهه ایستادگی درباره بحث محوریت اصولگرایان و تلاش جبهه مردمی برای این موضوع گفت: حرکتی که جمنا انجام داد یک حرکت آغازین و مثبت بود که در جهت همدلی و همراهی گروه‌های سیاسی انجام گرفت اما این کفایت نمی‌کند و جمنا نیاز به یک ساماندهی، شورای رهبری، نقشه راه دارد که بتواند در بین آحاد مردم با مطرح کردن مطالبات آنان مقبولیت کافی را به دست آورد.

برخی جریان‌های اصولگرا  وحدت را  «با من بودن» تعریف می‌کنند 

کنعانی مقدم با بیان اینکه اگر هرکسی بخواهد خود را محور قرار دهد و دیگران را با خود هماهنگ کند، از ابتدا به انحراف رفته است، گفت: بحث وحدت یعنی اینکه همه با هم باشند نه اینکه همه با من باشند و متاسفانه برخی جریان‌ها در اصولگرایی وجود دارند که وحدت را« با من بودن» تعریف می‌کنند که این امر غلط است.

وحدت‌های اصولگرایان ائتلاف انتخاباتی و موقتی است 

وی با اشاره به اجماع بین جریان‌های اصولگرا گفت: تا زمانی که نتوانیم به یک خردجمعی برای اجماع بین جریان اصولگرایی و فراگیر شدن چتر اصولگرایی برسیم، تمام وحدت‌هایی که شکل می‌گیرد، ائتلاف انتخاباتی و موقتی است که نمی‌تواند پایداری لازم را داشته باشد.

جریان اصولگرایی دارای دو رهبری نیست

وی درباره اینکه آیا رئیسی می‌تواند به عنوان محور فعالیت‌های سیاسی اصولگرایان در آینده مطرح شود، گفت: از ابتدا در جریان بحث‌های سیاسی گروه‌های اصولگرا در این مسئله به قطعیت رسیدیم که جریان اصولگرایی دارای دو رهبری نیست. اینکه فکر کنیم یک رهبری، مقام معظم رهبری است و یک رهبری جریان سیاسی داریم، اشتباه است.

نباید به دنبال رهبری برای اصولگرایان باشیم

کنعانی‌مقدم با بیان اینکه در زمینه کادر رهبری سیاسی، جریان اصولگرایی باید به این نکته بپردازد که کادری باشد که بتواند همه طیف‌های مختلف سیاسی اصولگرایی را در خود جای دهد و کسانی باشند که بتوانند از عهده ساختار و سازمان سیاسی برآیند، افزود: نباید به دنبال رهبر درست کردن برای اصولگرایان باشیم، لذا یک رهبر داریم که مقام معظم رهبری است و ایشان را رهبر تفکر اصولگرایی می‌دانیم.

در شخصیت رییسی جایگاه رهبری اصولگرایان را نمی‌بینم 

این فعال سیاسی اصولگرا بیان کرد: رئیسی و دوستانش می‌توانند در کادر رهبری جریان اصولگرایی نقش ایفا کنند، اما در مورد اینکه بخواهند رهبر جریان اصولگرایی باشند باید بگویم چنین جایگاهی را در او نمی‌بینم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا