خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تلویزیون را که نمی‌شود خصوصی کرد، به حال مطبوعات فکری کنید!

رقابت میان نشریات خصوصی و دولتی که اغلب از سوی مدیران مسوول رسانه‌های خصوصی «نابرابر» عنوان می‌شود، از مهمترین دغدغه‌های رسانه‌های مکتوب ماست.

در این راستا بهروز بهزادی ـ رییس شورای سیاست‌گذاری روزنامه «اعتماد» و روزنامه‌نگار باسابقه ـ در گفت‌وگو با ایسنا، درباره رقابت میان رسانه‌های دولتی و خصوصی اظهار کرد: همیشه گفته‌ام که مشکل اصلی مطبوعات ما وجود روزنامه‌ها و نشریات دولتی است و در واقع این مطبوعات دولتی است که فضای رسانه‌ای ما را خراب کرده است. تصور کنید که رادیو و تلویزیون ما که به عنوان رسانه‌ای دولتی فعالیت می‌کند، اگر دولتی نبود و با تلویزیون‌های داخلی دیگری رقابت می‌کرد، چقدر فضای رسانه‌ای تغییر می‌کرد. الان کشورهای افغانستان و عراق که در حوزه رسانه بسیار عقب‌تر از ما بودند، در حال پیشرفت هستند و رسانه‌های خصوصی زیادی دارند.

او ادامه داد: زمانی رسانه‌های ما موفق می‌شوند که اسیر رقابت با رسانه‌های دولتی نباشند. دولتی بودن رادیو و تلویزیون در قانون اساسی آمده است و فعلاً نمی‌توان برای آن کاری انجام داد، اما برای روزنامه‌ها که می‌توان فکری کرد. با چند مصوبه می‌توان رسانه‌های دولتی را تعطیل و فضا را برای رقابت رسانه‌های خصوصی آزاد کرد. اگر این اتفاق بیافتد حتی دولت می‌تواند این بحث یارانه‌ها را هم جمع کند، هر روزنامه‌ای که موفق به جلب نظر مخاطب شود، فروش می‌کند و مخارج آن تامین می‌شود.

بهزادی در پاسخ به این پرسش که چقدر احتمال دارد که در عمل رسانه‌های دولتی تعطیل شوند و عرصه رقابت رسانه‌ای به رسانه‌های خصوصی اختصاص پیدا کند، گفت: این موضوع باید عملی شود. این بحث خصوصی و دولتی بودن تنها به روزنامه‌ها اختصاص ندارد و الان خبرگزاری‌ها و سایت‌هایی در حال فعالیت هستند که از برخی نهادها بودجه کلان دریافت می‌کنند. با آنها چه می‌توان کرد؟ از طرفی هم تعطیل کردن این رسانه‌ها باعث می‌شود که عده زیادی از کار بی‌کار شوند و مشکلات زیادی به دنبال خواهد داشت.

رییس شورای سیاست‌گذاری روزنامه «اعتماد» با اشاره به توییت حسین انتظامی، معاون امور مطبوعاتی در حمایت از نشریات خصوصی، اظهار کرد: صحبت آقای انتظامی بسیار درست است. اگر بخواهیم روزی کشورمان رسانه‌هایی داشته باشد در قواره رسانه‌های حداقل منطقه، باید خصوصی شوند. ما از دولتی بودن بسیار زیان دیده‌ایم؛ چه در بحث‌های اقتصادی و چه در حوزه رسانه. شاید اوایل انقلاب لازم بود که برخی رسانه‌ها دولتی باشند، اما امروز که ما در همه حوزه‌ها به سمت خصوصی‌سازی می‌رویم، بهترین راه برای ترقی رسانه‌ها همین کار است.

بهزادی در پایان خاطرنشان کرد: رسانه‌ها وقتی دولتی باشند ناچارند از آن منبعی که آنها را تغذیه می‌کند، حمایت کنند، اما این موضوع با رعایت اصول اخلاقی رسانه‌ای در رسانه‌های خصوصی مصداق ندارد.

انتهای پیام

 

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا