خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ضبط مکالمات تصویری اینترنتی توسط سازمان‌های اطلاعاتی

بر اساس افشاگری تازه ادوارد اسنودن که در روزنامه انگلیسی گاردین منتشر شده، سازمان اطلاعات بریتانیا (GCHQ) مکالمات تصویری از طریق اینترنت را شنود و تصاویر دوربین‌های کامپیوتر میلیون‌ها نفر را ضبط می‌کرده است.
به گزارش انصاف نیوز به نقل از دویچه وله، اسناد ادوارد اسنودن، همکار سابق “آژانس امنیت ملی امریکا” نشان می‌دهد که سازمان‌های اطلاعاتی بریتانیا و امریکا تصاویر دوربین‌های کامپیوتر کاربران شرکت یاهو Yahoo را ضبط می‌کرده‌اند. طبق گزارشی که روزنامه گاردین روز پنجشنبه (۲۷ فوریه) بر اساس اسناد اسنودن منتشر کرده است، در ۶ ماه سال ۲۰۰۸ یک میلیون و ۸۰۰ هزار کاربر یاهو شنود شده‌اند.
در این رابطه از برنامه‌ای به نام “عصب بینایی” (Optic Nerve) استفاده شده است که علاوه بر ضبط مکالمات کاربران یاهو تصاویری از دوربین کامپیوتر آن‌ها را نیز هنگام مکالمات ویدیویی ضبط می‌کرده است. اسناد فاش شده‌ی سازمان اطلاعات بریتانیا (GCHQ) به سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ برمی‌گردد، ولی شواهد نشان می‌دهد که روند شنود و ضبط تصویر کاربران حداقل تا سال ۲۰۱۲ ادامه داشته است.
همچنین آژانس امنیت ملی امریکا در این رابطه با سازمان اطلاعات بریتانیا همکاری نزدیک و تبادل اطلاعات داشته و محتوای شنود کاربران یاهو را دریافت می‌کرده است.
آزمایش برنامه‌های تشخیص چهره
بر اساس گزارش روزنامه “گاردین” تصویر کاربران هنگام مکالمات ویدیویی هر ۵ دقیقه ضبط می‌شده است. این کار بدون تصمیم‌گیری خاص و انتخاب کاربر مشخصی به صورت “اتفاقی” انجام می‌گرفته است. همچنین فراداده‌های (Metadata) این تصاویر مانند مکان کاربران و مدت مکالمه نیز دقیقا کنترل می‌شده است.
هدف این برنامه پیدا کردن افراد مظنون و آزمایش سیستم‌های جدید برای تشخیص چهره افراد بوده است. ولی در این میان سازمان اطلاعات بریتانیا به تصاویر برهنه افراد نیز دسترسی پیدا کرده است. در یکی از اسناد این سازمان آمده است: «تعداد قابل توجهی از مردم از مکالمات تصویری برای نشان دادن بخش‌های خصوصی بدنشان به طرف مقابل استفاده می‌کنند.»
واکنش “یاهو”
شرکت یاهو نسبت به افشاگری‌های جدید اسنودن واکنش نشان داده و از این‌گونه فعالیت‌ سازمان‌های اطلاعاتی ابراز بی‌اطلاعی کرده است. شرکت یاهو گفته است در صورتی که گزارش گاردین درست باشد نقض حریم خصوصی کاربران یاهو ابعاد جدیدی به خود گرفته و کاملا غیرقابل‌قبول است.
سازمان اطلاعات بریتانیا به گزارش گاردین مانند موارد مشابه افشاگری در گذشته واکنش نشان داده و گفته است: «کار این سازمان همواره در چارچوب حقوقی و سیاسی انجام می‌گیرد تا اطمینان حاصل شود که فعالیت‌های ما قانونی، لازم و مناسب هستند.»
سازمان اطلاعات بریتانیا افزوده است که درباره‌ی فعالیت‌های اطلاعاتی خود اظهارنظری نخواهد کرد.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا