خرید تور تابستان ایران بوم گردی

این کمدی را تراژدی فرض کنید

«بهناز شیربانی» در روزنامه شرق نوشت: مدتی قبل بیانیه‌ای از سازمان سینمایی، تکلیف اکران برخی فیلم‌ها در ایام ماه محرم را روشن کرد. بیانیه‌ای که طبق آن نمایش فیلم‌های «نهنگ عنبر ٢»، «ساعت ٥ عصر»، «اکسیدان» و «من و شارمین» متوقف می‌شود. در متن نامه مدیرکل سینمای حرفه‌ای خطاب به رئیس شورای صنفی اکران نوشته شده: «از آنجایی‌که نمایش فیلم‌های شاد و طنز در ایام ماه محرم و عزاداری سالار شهیدان شایسته و جایز نمی‌باشد و درحال‌حاضر درباره برخی فیلم‌های سینمایی به احتمال قوی این هم‌زمانی صورت خواهد گرفت؛ بنابراین خواهشمند است اقدامات مقتضی دراین‌باره صورت گیرد».
مدت زمان زیادی از رسانه‌ای‌شدن این ابلاغیه نگذشت که علی سرتیپی، مدیرعامل فیلمیران، اعلام کرد فیلم مهران مدیری که با نام فیلمی کمدی نمایشش را آغاز کرد و به گفته کارگردانش کمدی متفاوتی نیز هست، تغییر ژانر داد و سرتیپی عنوان کرد فیلم مهران مدیری کمدی نیست و شامل حال دستورالعمل وزارت ارشاد مبنی بر توقف فیلم‌های کمدی نمی‌شود و نمایش فیلم می‌تواند در ایام محرم ادامه داشته باشد!. برخلاف ادعای سرتیپی، فیلم‌نامه «ساعت ۵ عصر» تیر ۹۳ با تأکید بر ژانر کمدی در بانک فیلم‌نامه خانه سینما ثبت شده و آبان ۹۵ هم پروانه ساخت آن باز هم در گونه کمدی صادر شده است.
از اکران نخستین ساخته سینمایی مهران مدیری «ساعت ٥ عصر»، چند هفته‌ای گذشته و با وجود تبلیغات وسیع تلویزیونی و محیطی، تنها در هفته‌های نخست اکران توانست مخاطبانش را به سالن‌های سینما بکشاند و به مرور دچار افت فروش در گیشه شد و نتوانست رکورد‌شکنی در گیشه را که سازندگانش انتظار داشتند، به ثبت برساند. بااین‌حال، این فیلم سینمایی نیز به روزهای انتهایی اکرانش نزدیک می‌شود و مشخص نیست به چه دلیل توجیه غیرکمدی‌بودن فیلم برای ادامه اکران در ماه محرم در نظر گرفته شده است.
فیلم «من و شارمین» هم از دیگر فیلم‌هایی است که اکرانش در روزهایی که فیلم‌های کمدی از نمایش منع شده‌اند، سالن‌هایش را در اختیار دارد و به گفته سازندگانش این فیلم هم صرفا کمدی نیست!.
محمدرضا فرجی، مدیرکل سینمای حرفه‌ای سازمان سینمایی، در گفت‌وگو با «سینما» به این موضوع اشاره می‌کند و می‌گوید: «بخش‌نامه‌ای که خطاب به شورای صنفی نمایش صادر شد، بیشتر جنبه یادآوری داشت نه ابلاغیه. درباره مصادیق هم قرار بر این شد که شورای صنفی نمایش در جلساتی فیلم‌های مدنظر را مشخص کند. به همین دلیل، در بخش‌نامه اشاره‌ای به نام هیچ فیلمی نشد». فرجی از برگزاری جلسه‌ای با حضور اعضای شورای صنفی اکران درباره بررسی مجدد این موضوع خبر داد و گفت در صورت لزوم و پس از بررسی مجدد، نام فیلم‌ها به صورت مصداقی به شورای صنفی نمایش اعلام خواهد شد. او در پاسخ به اینکه آیا احتمال تغییر ترکیب اکران پس از جلسات وجود دارد، گفت: «بله احتمال آن وجود دارد و در صورتی که در این زمینه به نتیجه مشخصی برسیم، حتما اقدام خواهیم کرد».
طبق پیگیری‌های «شرق» ظاهرا تغییری در اکران‌های تعیین‌شده ایجاد نخواهد شد و دو فیلم «من و شارمین» و «ساعت ٥ عصر» در ایام ماه محرم به اکران خود ادامه خواهند داد. این در حالی است که هیچ‌یک از مدیران سازمان سینمایی، پاسخ روشنی به شرایط حال حاضر اکران در ایام ماه محرم ندادند.
پرسش اینجا است که هر سال معمولا نمایش فیلم‌های کمدی در ایام ماه محرم امری متداول نبوده و تداخل و اکران دیرهنگام فیلم‌های کمدی نیز مانع ادامه اکرانشان در این ایام شده است. به نظر می‌رسد امسال اکران فیلم‌هایی که کم‌وبیش رگه‌هایی از کمدی در آنها دیده می‌شود و به نام فیلم‌های غیرکمدی به اکرانشان ادامه می‌دهند، تا حدی مصداق نابرابری در اکران را پررنگ‌تر می‌کند.

 

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا