خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کردستان ، بحران پسا داعش

«محمدرضا کلاهی» جامعه شناس، یادداشتی درباره ی کردستان عراق را در کانال خود به اشتراک گذاشته که در پی می‌آید:

در نوشتار «قرن ۲۱» به طور خلاصه به قدرت روز افزون ایران و روسیه و چین در خاورمیانه و کوریدورهای شرق به غرب و به سوی سواحل مدیترانه که از طرف این سه کشور در حال تاسیس هستند اشاره شد. برخی تحلیل گران معتقدند که وجود داعش در این مسیرها موجب اختلال بود و به همین دلیل این گروه تروریستی مورد حمایت تسلیحاتی حامی اصلی آمریکا در منطقه یعنی دولت سعودی واقع شده است. اما در بحبوحه‌ی انتخابات جنجال برانگیز آمریکا در پاییز ۲۰۱۶ و سپس در دوران تغییر دولت در آمریکا یعنی ژانویه ۲۰۱۷ و در طی دو عملیات گسترده توسط روسیه و ایران در عراق، داعش متحمل شکست‌های پی در پی شد. این روند در طی زمان استقرار دولت تازه کار ترامپ توسط روسیه و ایران ادامه یافت. سوال بزرگ در انتهای نوشتار «قرن ۲۱» آن بود که آمریکا و غرب برای دوران پسا داعش چه طرحی را در ذهن دارند؟

چگونه قادر خواهند بود تغییر معادلات جهانی و منطقه ای به نفع ایران و چین و روسیه را به هم بزنند؟ ایران به هدف خود در ایجاد هلال شیعی از یمن تا لبنان از هر زمانی نزدیک تر شده است. چگونه غرب خواهد توانست بعد از اضمحلال داعش در این مسیر خلل ایجاد کند؟ ستون نویس مجله نیویورک تایمز در سال ۲۰۱۴ اشاره کرده بود که ایران بعد از دوران صفویه، هیچ گاه به اندازه امروز، از قدرت و نفوذ در منطقه دست نیافته بود. متحدان ضد ایران در منطقه یعنی عربستان و اسرائیل و قدرت حامی آنها یعنی آمریکا چه ترفندی اندیشیده اند؟

جواب به این سوال هیچ گاه به اندازه امروز ساده نبود. گزارش‌های بی بی سی فارسی را دنبال کنید. آن چنان ذوق زده رفراندوم کردستان شده‌اند که حتی نیاز نیست دقت زیاد به خرج دهی تا شور و شوق و هیجان این رسانه را ببینی. تا همین دو روز پیش به خاطر شیوه حرفه‌ای این رسانه بایستی تلاش می‌کردی تا مچ عدم بیطرف بودنشان را بگیری. امروز چه شباهتی داشت شیوه‌های پوشش خبرشان به صدا و سیمای ایدئولوژیک خودمان.

و چه غم انگیز است نگاه به ساده دلانی که فکر می‌کنند مستقل شده‌اند و پایکوبی می‌کنند اما نمی‌دانند که قرار است دوده‌ای باشند برای اختلال کوریدورهای شرق به غرب. قرار است کانون جدید بحران منطقه باشند. بوی خون تازه در منطقه‌ای پر از خون و دود به مشام می‌رسد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا