خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نیروهای پیشمرگ به مناطق 2003 بازمی‌گردند

«ناظم دباغ»، نماینده‌ی اقلیم کردستان در ایران، ضمن حضور در غرفه‌ی انصاف‌نیوز در نمایشگاه مطبوعات درباره‌ی آخرین تحولات اقلیم کردستان صحبت کرد و گفت توافق شده است تا نیروهای پیشمرگ به مناطق مورد توافق در سال 2003 بازگردند.

«ناظم دباغ» در گفت‌وگو با خبرنگار انصاف نیوز درباره‌ی ارزیابی از واکنش ایران به همه پرسی اقلیم کردستان عراق گفت: واکنش مردم و دولت و کشور ایران، که به‌خاطر منافع کشور خودشان بود، واکنشی نبود که ما راضی باشیم؛ ولی اگر بازگردیم و توضیحات گذشته‌ی جمهوری اسلامی ایران را ببینیم، دیده می‌شود که از اول نظرشان این بود که کرد نباید همه‌پرسی انجام دهد. ولی جمهوری اسلامی ایران واقعا آمادگی خود را نشان داد که کرد را در چارچوب قانون اساسی عراقی و در چارچوب حفظ وحدت عراق ساپورت کند.

دباغ درباره‌ی چشم انداز روابط اقلیم کردستان با ایران گفت: در طول تاریخ چشم انداز روابط کرد با ایران این‌گونه بوده است که ما به ایران نیاز داریم؛ چرا؟ چون‌که ما با جمهوری اسلامی ایرانی یک جغرافی مشترکی داریم، نه فقط همسایه هستیم، بلکه اصل زمین کردستان و زمین ایران، ریشه‌اش بازمی‌گردد به زمین آریایی؛ همیشه باهم همکار بودیم، از لحاظ فرهنگی، از لحاظ اقتصادی و حتی از لحاظ دینی، همگی مسلمان بودیم. در طول تاریخ، ایران پناهگاه مردم کردی بوده است که در عراق قیام کرده بودند و حرکت و جنبش خود را شروع کرده بودند و به ایران پناهنده شدند.

دباغ در ارزیابی اخبار متفاوتی که از اقلیم کردستان می‌رسد گفت: اتفاقات در اقلیم ضد و نقیض نیست، شاید هر کسی به منفعت خودش تعبیر و تفسیر داشته باشد؛ ولی حقیقت این است که اقلیم کردستان آمادگی خود را نشان داده است که با عراق در چارچوب قانون اساسی عراقی، مذاکره‌اش را ادامه دهد تا با هم توافق کنند و این توافقاتی که دارند انجام می‌دهند با حمایت بین‌المللی و سازمان ملل و کشورها انجام می‌شود.

دباغ درباره‌ی آخرین تحولات در اقلیم کردستان گفت: آخرین تحولات این بود که توافقات بین‌ نیروهای پیشمرگ و نیروهای ارتش عراقی به‌وجود آمد که حالا جلسه دارند تا باقی نیروهای پیشمرگ بازگردند به مناطق توافق شده در سال 2003.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا