خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رفع مشکل دانش آموزان افغان در شاهدیه یزد

هر چند وقت یکبار برای مهاجران افغانستانی ساکن استان یزد اتفاقاتی رخ می‌دهد که خبرساز می‌شود؛ اینبار تصاویری از بسته شدن مدرسه «جهاد» که مختص اتباع است در شهر شاهدیه این استان در فضای مجازی منتشر شد و مردم آن منطقه در روز اول مهر با تجمع مانع باز شدن آن مدرسه شدند ولی مشکل از فردای آن رفع شد.

یه گزارش انصاف نیوز، «محمدجواد بلاغی» در صفحه‌ی اینستاگرام خود در این باره نوشت: «مردم شهر شاهدیه یزد اجازه‌ی باز شدن این مدرسه را نداند. در شهر شاهدیه یزد دانش آموزان افغانستانی را در دیگر مدارس ثبت نام نمی‌کنند و آنها باید به مدرسه‌ی جهاد مراجعه کنند. در این مدرسه قبلا دانش‌آموزان ایرانی تحصیل می‌کردند و به دلیل فرسودگی می‌خواستند آنجا را خراب کنند اما دو سال است که این مدرسه را به افغانستانی‌ها اختصاص داده‌اند».

ازدیاد اتباع باعث اعتراض اهالی محل

«عبدالحمید صابری» رییس آموزش و پرورش ناحیه یک یزد درباره بسته شدن مدرسه جهاد به خبرنگار انصاف نیوز گفت: اهالی و همسایه‌های این مدرسه با توجه به اتفاقاتی که افتاده بود و رفتارهای بچه‌گانه‌ای که این دانش آموزان انجام می‌دادند که در خودمان هم داریم، اعتراض داشتند و می‌آمدند به آموزش و پرورش که اینها را نزدیک منازل ما آوردید و مهاجران افغانستانی که از سایر محله‌ها هم، می‌آیند اینجا و تجمع‌شان بیشتر شده است.

اهالی محل مانع بازگشایی مدرسه

وی در ادامه افزود: تعداد دانش آموزان زیاد بود و والدینشان هم دنبال آنها می‌آمدند و این باعث تجمع بیشترشان می‌شد، اهالی محل هم به همین دلیل اعتراض داشتند و صبح اول مهر تجمع کرده و مانع بازگشایی مدرسه شده بودند. با پیگیری‌هایی که با نماینده‌ی ولی فقیه، با دوستان شهرداری و شورا انجام دادیم و نشست‌هایی که با اهالی محل داشتیم، تفاهم کردیم و مدرسه از فردای آن روز باز شد.

عبدالحمید صابری درباره‌ی نقش نیروی انتظامی در باز کردن مدرسه گفت: وقتی مردم اعتراض کردند برخی مانع باز شدن مدرسه شده بودند ولی خدا را شکر برخوردی هم صورت نگرفت.

تفکیک مدارس ایرانی و افغانستانی

رییس آموزش و پرورش ناحیه یک یزد در پاسخ به این پرسش که چرا اتباع افغانستانی در مدرسه‌ی جهاد تفکیک شده‌اند، گفت: طرحی چند سال پیش از طریق آموزش و پرورش تصویب شد که دوستان اتباع به صورت تجمیعی در مدارس استان تحصیل کنند. به طور مثال اگر سه مدرسه کنار هم قرار دارند؛ در یکی از مدارس دانش‌آموزان اتباع درس بخوانند و آن دو مدرسه‌ی دیگر مختص دانش‌آموزان ایرانی باشند، طرح قطبی شدن مدارس برای 60 درصد مناطق استان یزد اجرا شده است، شهر شاهدیه هم به همین شکل است. این دانش‌آموزان با هم هستند و درس می‌خوانند و طرح خیلی خوبی بود، یعنی از نظر فرهنگی مشکلی ندارند یا کسی اعتراض نمی‌کند که نظافت را رعایت نمی‌کنند، اگرچه خیلی از این افراد رعایت می‌کنند اما برخی از شهروندان اعتراضی اینچنینی داشتند و این طرح که اجرا شد؛ هیچ مشکلی خدا را شکر نداشتیم تا این اتفاقی که اخیرا افتاد.

خبرگزاری ایرنا در تاریخ 22 شهریور امسال به نقل از «محمدحسن رادمنش» معاون اداره کل آموزش و پرورش استان یزد نوشت: هفت درصد دانش آموزان استان را اتباع خارجی تشکیل می‌دهند که اکثریت آنها تبعه‌ی افغان هستند و 32 مدرسه مختص اتباع خارجی وجود دارد. تعداد دانش آموزان خارجی در سال تحصیلی جدید 15 هزار نفر است که از این میان 13 هزار نفر در مقطع ابتدایی تحصیل می کنند.

رفع مشکل دانش آموزان افغان در شاهدیه یزد

رفع مشکل دانش آموزان افغان در شاهدیه یزد

رفع مشکل دانش آموزان افغان در شاهدیه یزد

رفع مشکل دانش آموزان افغان در شاهدیه یزد

توضیح آپ یزد درباره‌ی مدرسه افغانستانی‌ها در شاهدیه یزد

خبر تکمیلی درباره‌ی مدرسه «جهاد» شاهدیه یزد

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا