خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاوری تا سال 2022 تحت تعقیب است [+سند]

هفته گذشته بود که بار دیگر نامی آشنا به سرخط خبرهای کشور بازگشت و ادعا شد که نام محمودرضا خاوری، مدیرعامل فراری بانک ملی و از متهمان اختلاس 3000 میلیاردی در دولت قبل از لیست اعلان قرمز پلیس بین الملل پاک شده است؛ موضوعی که رییس اینترپل ناجا ضمن تکذیب آن به تشریح جزئیات این اعلان پرداخته است.

به گزارش ایسنا، پس از انتشار خبری در خصوص حذف نام خاوری در سایت اینترپل، بازار شایعاتی که عمدتا از بی اطلاعی از قوانین پلیس بین الملل نشات می گیرد در فضای مجازی داغ شده و برخی از شبکه ها و کانالهای تلگرامی ادعا کردند که خاوری دیگر تحت تعقیب اینترپل نیست. این موضوع اما بلافاصله واکنش سردار سعید منتظرالمهدی، سخنگو و معاون اجتماعی ناجا را به دنبال داشت و او با تکذیب این شایعه گفت: اصولاً برای متهمانی که تحت تعقیب هستند و محل اقامتشان معلوم نیست، از سوی اینترپل اعلان قرمز صادر می‌شود و همچنین مشخصات آنها بر روی پورتال عمومی سازمان اینترپل ثبت می‌شود اما به محض اینکه محل اقامت این افراد مشخص شده و به تأیید اینترپل می‌رسد، مشخصاتش از روی پورتال حذف می‌شود بنابراین اعلان قرمز محمودرضا خاوری به قوت خود باقی است.

پس از اظهارات منتظرالمهدی، سردار مسعود رضوانی، رییس اینترپل ناجا نیز توضیحاتی اجمالی در این خصوص ارائه کرد و گفت: این اعلان در سیستم اصلی سازمان اینترپل و جود داشته و در دسترس ومورد استناد و اقدام پلیس اینترپل کشورهاست و درصورت تردد آقای خاوری به سایر کشورهای جهان، پلیس آن کشور به استناد همین اعلان که در سیستم پلیس کشورها همچنان فعال است، باید متوقف شده و موضوع را به اینترپل تهران اطلاع دهند.
*خاوری تا سال ۲۰۲۲ تحت تعقیب است

شایعه خروج نام خاوری از لیست افراد تحت تعقیب اینترپل با توجه به طولانی شدن زمان دستگیری او و انتقالش به کشور و همچنین عدم همکاری کشور کانادا با پلیس ایران چنان باور پذیر شده بود که علیرغم تکذیب دو مقام مسئول در نیروی انتظامی همچنان از گوشه و کنار شنیده می شد؛ موضوعی که رییس پلیس بین الملل ناجا را مجبور به ارائه توصیحات و مستندات بیشتر از پرونده خاوری کرده و او تاکید کرده که هیچ تغییری در وضعیت خاوری ایجاد نشده است.
سردار مسعود رضوانی در این باره به ایسنا گفت: همانطور که بارها گفته شده اعلان قرمز یا بخشنامه جلب بین المللی علیه متهم فراری محمودرضا خاوری همچنان معتبر بوده و برای کشورهای عضو سازمان اینترپل قابلیت اجرا دارد.
وی با اشاره به روند صدور اعلان قرمز علیه متهمان فراری از سوی پلیس بین الملل، گفت: صدور اعلان قرمز علیه افراد تحت پیگرد فراری به خارج از کشور به درخواست مرجع قضایی و به استناد مستندات و مدارک قضایی و پس از طی شدن فرایندی توسط سازمان اینترپل و به منظور ردیابی و شناسایی محل اختفای متهمان صادر می شود.
رییس اینترپل ناجا با بیان اینکه این اعلان مبنایی برای دستگیری، بازداشت و استرداد متهمان است، گفت: این اعلان یک آگهی است که با هدف ردیابی و شناسایی محل اختفای متهمان صادر می شود و سازمان اینترپل به عنوان یک سازمان هماهنگ کننده بین پلیس کشورها آن را بنا به درخواست کشور درخواست کننده در وبسایت عمومی و وبسایت محرمانه قرار می دهد.
وی با بیان اینکه سایت عمومی در فضای مجازی و به صورت اینترنتی در دسترس تمامی افراد است، ادامه داد: اما سایت محرمانه صرفا در اختیار پلیس کشورهای جهان است و در خصوص متهم فراری محمودرضا خاوری نیز اعلان قرمز این فرد در هر دو سایت عمومی و محرمانه ثبت شد، اما زمانی که این متهم در کشور کانادا شناسایی و آدرس محل اختفایش نیز مشخص شد، اعلان قرمز از سایت عمومی اینترپل حذف شد.

رضوانی با اشاره همکاریهای انجام شده میان پلیس ایران و کانادا در خصوص دستگیری خاوری، اظهارکرد: میان پلیس ایران و پلیس کانادا مکاتبات بسیاری انجام گرفته و حتی جلسات مختلفی هم بین مقامات ارشد پلیس دو کشور در برگزار شده است و پلیس وظایف خود را به طور کامل انجام داده است.
وی با تاکید بر اینکه اعلان قرمز خاوری در سایت محرمانه اینترپل معتبر و در دسترس پلیس کشورها قرار دارد، اظهار کرد: با توجه به شبهاتی در خصوص حذف اعلان قرمز خاوری در فضای مجازی ایجاد شده است، باید بگویم که اعلان قرمز نامبرده تا سال ۲۰۲۲ اعتبار دارد و پس از آن نیز قابل تمدید است.

به گفته رضوانی برخی از اعلانهایی که برای ایرانیان تحت تعقیب صادر شده در سایت عمومی اینترپل قابل مشاهده نیست و تنها تعداد ۱۰ مورد از این اعلانها برای عموم امکان دسترسی وجود دارد.

به گزارش ایسنا، آنطور که پلیس بارها اعلام کرده، اقدامات و وظایف قانونی اش در این بار انجام داده و به نظر می رسد برای استرداد این متهم اختلاس ۳۰۰۰ میلیاردی باید اقدامات و رایزنی های دیپلماتیک میان دو کشور انجام شود.


انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. خاورى خانه خراب ، مگر اولاً : با دستور « خادم كوچيك انقلاب » به ماموريت خارج از كشور نرفت ؟! ثانياً : بعد از خروج او مگر هم بُز را و هم دزد را دستگير نكردند ؟! آيا او مى توانسته است اوامر دكتر و معاونين پاكدست را اجرا نكند ؟! به كدام دليل ؟! ثالثاً : لغو ممنوع الخروجى او هم روشن است با دستور چه كسى بوده ، چرا رسانه هاى اصلاح طلب ناخواسته منويات حلقه …. را اجرا ميكنند ؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا