خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ادامه‌ی واکنش‌ها به قتل خاشقچی در توییتر فارسی

ماجرای قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد حکومت عربستان همچنان در شبکه‌های اجتماعی ایرانیان واکنش‌هایی را به دنبال دارد.

تعدادی از این واکنش‌ها را به انتخاب خبرنگار انصاف نیوز در زیر می‌خوانید:

سعید جعفری: بخش اعظم رسوایی سعودی در جریان خاشقجی را الجزیره و میدل‌ایست‌آی که دو رسانه قطری هستند هدایت کردند. اما قطر را بن‌سلمان به دشمن عربستان تبدیل کرد، در حالیکه ریاض و دوحه سالها روابط نزدیکی با یکدیگر داشتند. بن‌سلمان خود بیش از همه بر چهره خود و سعودی لطمه زده است.

محسن عموشاهی: برخورد ترکیه با داستان خاشقجي را مقایسه کنید با برخورد ما، با اعدام شیخ باقر النمر او چگونه سعودیها را در افکار عمومی دنیا محکوم کرد و ما چگونه آنها را سربلند! شرم‌آور است که چنین بی‌تدبیر و خودسر پروریم شرم‌آورتر آن که هنوز عاملان و آمران آن فاجعه به درستی معرفی نشدند!

یاسر صادقی: حکومت سعودی، بن سلمان و ترامپ به سبک فیلم‌های اصغر فرهادی فیلم‌نامه نوشتن و آخرش رو باز گذاشتن. باید خودت حدس بزنی جنازه خاشقجی چی شده

زهره سادات: عربستان نیازی ندید قتل جمال خاشقجي رو تمیز و حساب شده انجام بده، چون سکوت دنيا رو مقابل سایر جنایتهاش دیده بود. بن سلمان تصور نميکرد این بار یقه شو بگيرن.

محمد بینایی: یه عده بودن همین چند وقت پیش می گفتن با این اصلاحات عربستان داریم از اونا هم عقب افتاده تر میشیم گویا خاشقجی هم در مسیر چرخ اصلاحات بوده، تیکه تیکه شده

م.جوان: گاهی برای شکست یک حکومت لشکر زرهی، نیروی هوایی و موشک نقطه زن لازم نیست یک خاشقجی کفایت میکند

محسن میلانی: تأییدعربستان در قتل خاشقجی در داخل کنسولگری در استانبول نه تنها اخر داستان نیست، بلکه آغاز یک داستان طولانی و پیچیده با عواقبی غیرقابل پیشگویی برای عربستان و رابطه آن با امریکاست.

آریو: تنها نتیجه مقایسه قتل جمال خاشقجي با پرونده قتلهای زنجیره‌ای عادی جلوه دادن این قتل و نظائر آن در خاورمیانه است. روزنامه نگارانی که هدفشان صرفا محکوم کردن قتلهای ۲۰سال پیش است مراقب باشند به ابزار پروپاگاندای سعودیها تبدیل نشوند.

بهزاد مهرانی: بسیاری از افرادی که می‌گویند به آمریکا و غرب چه مربوط است که در امور داخلی کشورهای استبدادی دخالت می‌کنند امروز به درستی خواهان آن هستند که سر قتل جمال خاشقجى آمریکاو غرب ورود کنند و کمترکسی می‌گوید که پرونده را به قوه قضاییه! عربستان و مردم آن کشور بسپریم تا عدالت برقرار کنند.

امیرعلی ایرانی: مقامات سعودی در رابطه با قتل خاشقجی هجده نفر رو بازداشت کردن و در عین حال می‌گن علت قتل یه درگیری تو کنسولگری بوده. ای‌کاش حالا که کل دنیا داره بهشون توجه می‌کنه این‌قدر خنگ نباشن. یک نفر هیچ‌وقت با هجده نفر درگیر نمی‌شه! مگر فیلم رزمیه؟

فرشاد: قتل خاشقجی نتیجه طبیعی استبداد خاورميانه‌ای است؟ نه عزیز، اتفاقا بیشتر از محمدبن‌سلمان، خونش گردن (مثلا) دموکرات‌ترین کشورهای دنیای مدرن است که سالها بخاطر مطامع مالی و سیاسی حامیانه درکنار عربستان مجوز کشتار، دستگیری، شکنجه، آدم‌ربایی و گرسنگی‌دادن را به عربستان دادند.

حسن نمکدوست: خون بي گناه با پول پاك نمي شود. با هيچ چيز پاك نمي شود. هيچ وقت پاك نمي شود. فقط مي شود مدتي آن را پنهان كرد. اين يكي از سرراست ترين درس هاي تاريخ است و جمال خاشقچي تازه ترين مثال آن. عجيب است استبداد؛ در آموختن اين درس سرراست چقدر كودن است و در ياد گرفتن قساوت چه حد توانا!

حسین دهباشی: خون بی‌گناه اغلب پاک می‌شود. چه با پول، چه با دروغ چه با توجیه و چه باهزار حلّال دیگر. وای از خونی که یک‌شب از ریختن آن گذشته باشد. همین خون جمال خاشقجي هم اگر در خود سعودی یا اگر خارج از محیط دیپلماتیک ریخته شده بود، به راحتی پاک می‌شد. پاک نمی‌شد؟

کریم ارغنده‌پور: بلایی که بر سر جمال خاشقجی آمد تصویر عریان قدرت در دنیاست. به همین نحوست و به همین بی بند و باری. لات بازی در بالاترین سطح و تسامح سایرین چون جانی پول‌دار است! قتل این روزنامه‌نگار نمونه‌ای سمبلیک است که می‌تواند در مراکز آموزشی تدریس شود و شناخت همگانی از دنیا را ارتقا بخشد.

سارا معصومی: عربستان سعودى سرانجام مسئولیت قتل جمال خاشقچی را پذیرفت.این اعتراف نتیجه فشارمداوم و ماراتن هماهنگ رسانه های مطرح بین المللی بود.کاش همان کمپین رسانه ای دست کودکان گرسنه یمن را هم می گرفت و تا قطع بمباران های سعودی رها نمی کرد.

مریم مهذبیه: فجیع‌ترین جنایت را در یمن رقم زدند،نخست‌وزیر کشوری را گروگان گرفتند و در ادامه این فجایع خبرنگاری را در کنسول به قتل رساندند؛این سلسله وقایع ماهیت سعودی را نشان می‌دهد اما شیفتگان ایرانی اصلاح‌گر قرن در قتل خاشقچی نیز تجلی اصلاحاتش را می‌بینند و با ایران مقایسه‌اش می‌کنند.

علی نصری: بعد از آل سعود٬ بزرگترین بازنده ماجرای خاشقچی گروهها٬ شخصیتها و رسانه‌های برانداز ایرانی بودند. در شرایطی که تمام جهان٬ حتی سیاستمداران تندروی آمریکا٬ این جنایت را محکوم کردند؛ واکنش براندازان ایرانی سکوت یا تکرار توجیهات آل سعود یا تلاش برای انحراف خشم عمومی به سمت ایران بود

احسان سلطانی: چند ساعت پس از مکالمه تلفنی اردوغان و ملک سلمان،سعودی بالاخره به مرگ خاشقچی اعتراف کرد،ملک سلمان کمیته ای به ریاست ولیعهد تشکیل داد. تعداد زیادی چهره امنیتی برکنار شدند. امروز ینی شفق اما تیتر زده بن سلمان باید برود. ترکیه با انتشار اطلاعات جدید،بازی حفظ بن سلمان را بهم خواهد زد؟

محمدعلی ابطحی: خودسرها خیلی بدبخت هستند. در ماجرای خاشقچی اولین خودسر، تصادف کرد و مرد. همیشه و همه جا خود سرها سرنوشت مشترک دارند. دارای تاریخ مصرف هستند. پس از پایان کار یا با تصادف و یا خودکشی قربانی می شوند.و بالاخره منزوی می شوند. اصلا ترحم برانگیزند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا