خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جرمی کوربین تهدید ترامپ به پاره کردن برجام را محکوم کرد

جرمی کوربین رهبر حزب کارگر انگلیس روز چهارشنبه در آخرین روز از کنفرانس این حزب در شهر «برایتون»، تهدید دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا را به پاره کردن برجام، «ناراحت‌کننده» توصیف کرد و گفت: انگلیس باید به واشنگتن هشدار دهد که مسیر اشتباهی را می‌پیماید.

به گزارش ایرنا، کوربین افزود: بگذارید صریح بگویم، اظهارات هفته گذشته رئیس‌جمهوری آمریکا در سازمان ملل متحد ناراحت‌کننده بود. او در سخنان خود، به جنگ و پاره کرده توافق بین‌المللی (برجام) اشاره کرد. این سخنان در شان یک رهبر جهانی نیست.

وی با بیان اینکه «دولت انگلیس قادر نیست در این مسیر آمریکا را همراهی کند» افزود: اگر رابطه ویژه انگلیس با آمریکا معنایی دارد، باید به واشنگتن هشدار دهیم که مسیر اشتباهی را طی می‌کند.

رهبر حزب کارگر همچنین حمایت خود را از مردم مظلوم فلسطین اعلام کرد و گفت: 50 سال اشغالگری و شهرک‌سازی غیرقانونی باید پایان یابد و به سمت راه‌حل تشکیل دو دولت فلسطینی و اسرائیل پیش برویم.

کوربین در ادامه تشریح سیاست خارجی حزب کارگر، جنایت‌های رژیم آل سعود در یمن و فروش اسلحه توسط انگلیس به عربستان را به ‌شدت محکوم و تصریح کرد که رژیم آل سعود برای دمکراسی و حقوق بشر ارزشی قائل نیست.

این سیاستمدار انگلیسی همچنین از خشونت‌های صورت گرفته علیه اقلیت مسلمان میانمار انتقاد کرد و گفت: آنگ سان سوچی – معروف به قهرمان دمکراسی و حقوق بشر – باید هرچه سریع‌تر خشونت را در استان راخین پایان داده و اجازه دهد تا نهادهای حقوق بشری و سازمان ملل به این منطقه دسترسی داشته باشند.

وی تصریح کرد: مردم روهینگیا بیش‌ از اندازه رنج‌ کشیده‌اند و این امر باید پایان یابد.

رهبر حزب کارگر در بخش دیگری از اظهاراتی خود آمادگی حزب کارگر را برای سکان‌داری دولت انگلیس اعلام کرد و گفت: حزب کارگر آماده است تا به نسل جوان فرصت و به نسل کهنسال امنیت دهد، در اقتصاد سرمایه‌گذاری کند، صلح و امنیت را در قلب سیاست خارجی جای دهد و با دنیا رابطه روبه‌پیشرفت داشته است.

وی دولت محافظه‌کار «ترزا می» (نخست وزیر) را ‘ائتلاف هرج‌ومرج’ توصیف کرد و گفت: از زمان روی کار آمدن ترزا می، شمار افراد بی‌خانمان زیاد شده، چهار میلیون کودک در فقر زندگی می‌کنند و 20 هزار پلیس کار خود را از دست‌ داده‌اند.

کوربین با بیان اینکه «آینده کشور در دولت محافظه‌کار در معرض خطر قرار دارد»، افزود: محافظه‌کاران، ده سال پس از بحران اقتصادی انگلیس همچنان به سیاست‌های ریاضتی اعتقاد دارند و این در حالی است که کشور به ورطه ورشکستگی رسیده است.

این سیاستمدار انگلیسی همچنین از راهبرد دولت می برای خروج از اتحادیه اروپا، انتقاد کرد و گفت: محافظه‌کاران بیشتر از آنکه به فکر دستیابی به توافق مطلوبی برای منافع کشور باشند، به فکر مطامع خودشان هستند. حتی اگر دلیل دیگری برای کنار رفتن محافظه‌کاران از قدرت وجود ندارد، بی‌کفایتی آنها در رابطه با برگزیت، کفایت می‌کند.

کوربین خاطرنشان ساخت: من پیام ساده‌ای برای کابینه دارم؛ به خاطر بریتانیا تدبیر کنید و یا از سر راه کنار بروید.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش به حادثه آتش‌سوزی برج گرنفل که براثر آن ده‌ها تن کشته شدند، اشاره کرد و گفت: گرنفل نه ‌تنها محصول تصمیمات بد سیاسی است، بلکه نشاندهنده شکست دستگاه حاکم است که حزب کارگر بایستی آن را جایگزین کند.

کنفرانس سراسری حزب کارگر از یکشنبه گذشته به مدت چهار روز در شهر «برایتون» گشایش یافته است. در این مدت شماری از شخصیت‌های برجسته این حزب از تریبون این کنفرانس به ارائه دیدگاه‌های خود پرداختند.

جرمی کوربین هم‌ زمان با گشایش این کنفرانس در یادداشتی که در نشریه آبزرور منتشر شد، نوشت: حزب کارگر اکنون «مرکز ثقل سیاست در این کشور را تغییر داده» و به دنبال اجرای «سیاست امید و سیاست برای مردم» است.

وی عنوان کرد: حزب محافظه‌کار پس از انتخابات سراسری ماه «می» گذشته ناتوان و ضعیف شده و پشتوانه‌ای برای اقدامات خود ندارد. این در حالی است که به گفته وی، «حزب کارگر به جریان اصلی سیاست در کشور بدل گشته است.»

کنفرانس سراسری حزب محافظه‌کار نیز از یکشنبه آینده در شهر منچستر آغاز می‌شود و به مدت چهار روز ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا