خرید تور تابستان ایران بوم گردی

احمد خاتمی «مرگ بر آمریکا» را «شعار مقدس» نامید!

امام جمعه موقت تهران گفت: شعار مقدس «مرگ بر آمریکا» شعار عاشورائیانی است که شعار «لعنت بر یزید» را قبول دارند.

به گزارش «انتخاب»؛ حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی شامگاه جمعه در مراسم سوگواری نهمین شب ماه محرم که در محل رواق امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به فرارسیدن تاسوعای حسینی، به جریان مهلت خواستن سیدالشهدا(ع) از لشکر دشمن برای وداع با نماز اشاره کرد و گفت: من معتقدم همانطور که قرآن ظاهر و باطنی دارد، سیدالشهدا(ع) نیز در ظاهر برای نماز و دعا و مناجات مهلت گرفتند اما در باطن ایشان صبر کردند تا یک سرباز به سپاه ایشان برسد و آن فرد حر بن یزید بود که در روز عاشورا به بلوغ در شناخت حقیقت رسید و به امام حسین(ع) پیوست.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: تاسوعا روز تجلیل از سردار 34 ساله عاشورایی است که نفر دوم نهضت کربلاست. نهضتی که گفتمان عزت، عظمت و غیرت دینی را به همگان آموخت. این غیرت دینی در جمله سیدالشهدا(ع) که فرمودند «ارید أن آمر بالمعروف و أنهی عن المنکر» جلوه پیدا کرد و پیامش مبارزه با حکومت فاسد و جایگیزینی حکومت دینی بود.

پیام روشن قیام سیدالشهدا(ع)، ضرورت برپایی حکومت دینی است

وی با بیان این که «سیدالشهدا(ع) از روز اول زندگی می دانستند که در کربلا به شهادت خواهند رسید»، در تبیین علت تأکیدات آن حضرت بر ضرورت تشکیل حکومت دینی، اظهار کرد: دلیل تأکیدات حضرت این بود که پیروان ایشان بدانند که اگر می توانند حتی در یک روستا حکومت دینی برپا کنند، از این امر غافل نشوند.

خاتمی در بخش اصلی سخنان خود به ارائه مستنداتی درباره تأکید سیدالشهدا(ع) بر ضرورت تشکیل حکومت دینی و مبارزه با حکومت فاسد پرداخت و گفت: سیدالشهدا(ع) در پی برقرار ساختن حکومت الهی در جامعه بود چون در نامه های خود به آن اشاره می کردند. تمام حکومت ها دو بخش دارند؛ یکی قانون و دیگری حاکم که مجری قانون محسوب می شود. سیدالشهدا(ع) در نامه ای که برای سران بصره و کوفه نوشتند، هم از قانون اسلامی سخن گفتند و هم از حاکم اسلامی.

امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: سیدالشهدا(ع) در نامه به سران بصره فرمودند «وَ أَنَا أَدْعُوکُمْ إِلى کِتابِ اللّهِ وَ سُنَّةِ نَبِیِّهِ فَاِنَّ السُنَّةَ قَدْ أُمیتَتْ، وَ إِنَّ الْبِدْعَةَ قَدْ أُحْیِیَت» یعنی ای مردم قانون شما باید کتاب خدا و سنت پیامبر(ص) باشد اما قانون بنی امیه قانون خود محورانه استبدادی است. ایشان به مردم کوفه نیز گفتند «مَا الإْمامُ إِلاَّ الْعامِلُ بِالْکِتابِ والاْخِذُ بِالْقِسْطِ وَ الدّائِنُ بِالْحَقِّ وَ الْحابِسُ نَفْسَهُ عَلى ذاتِ اللّهِ.» یعنی امام و رهبر جامعه باید به قرآن عمل کند، عدالت اجتماعی را در جامعه اجرا کند و خود را وقف خدا کند.

انسان عاشورایی از نظریات سکولار پیروی نمی کند

وی تصریح کرد: حکومت لُب سیاست است. انسان عاشورایی نمی تواند تز جدایی دین از سیاست را که رضاخان به دنبالش بود، قبول کند. امیرمؤمنان(ع) در روایتی فرمودند «الاِسلامُ والسُّلطَانُ العادِلُ أخَوَان، لا يَصْلُحُ واحِدٌ مِنْهُما إلاّ بصاحِبِهِ، الاِسْلامُ اُسٌ، والسُّلطانُ العادِلُ حارِسٌ، وَمَا لا اُسَّ لَهُ فَمُنْهَدِمُ، وَمَا لا حَارِسَ لَهُ فَضايعُ » یعنی دین اسلام و حکومت عادل دو برادر هستند که اسلام اساس آن بوده و حکومت اسلامی نگهبان این اساس است و آنچه اساس یا نگهبان نداشته باشد، از بین می رود.

خاتمی با اشاره به الگوگیری انقلاب اسلامی ایران از نهضت سیدالشهدا(ع) افزود: امام راحل عظیم الشأن ما نیز بیش از 40 سال پیش فرمودند «اگر کسی دین را از سیاست جدا بداند، پیامبر اکرم(ص) و امیرمؤمنان(ع) را تکذیب کرده است.»

تحلیل قیام سیدالشهدا(ع) از لوازم برگزاری مجالس عزاداری آن حضرت است

عضو مجلس خبرگان رهبری با هشدار نسبت به تلاش برخی جریان ها برای دامن زدن به نظریه جدایی دین از سیاست، گفت: کسانی در پی آن هستند که مجددا دین را از سیاست جدا کنند و هیأت های مذهبی را به سوی سکولاریسم ببرند. هیأت های مذهبی بدانند که وقتی به مداح می گویند «آمده ایم گریه کنیم؛ پس از امام، انقلاب و شهدا حرفی نزن» معنایش همان تز رضاخانی جدا کردن دین از سیاست است. اگر از امام و انقلاب و شهدا سخن نگوییم، از چه سخن بگوییم؟ جماعتی که این گونه حرف می زنند اگر در روز عاشورا حضور داشتند، به امام حسین(ع) برای مقابله با یزید خرده می گرفتند.

وی تأکید کرد: ما امروز در فضایی منبر می رویم که 38 سال از انقلاب گذشته و بی نظیرترین تشییع پیکر پس از امام راحل را برای یک جوان شهید مدافع حرم انجام داده اند. برخی می خواهند کاری کنند که اگر یک سخنران نهضت سیدالشهدا(ع) را تحلیل کرد، منبر او را بی ارزش بدانند و بی تفاوتی را ارزش تلقی کنند.

عنوان «آخوند حکومتی» در جمهوری اسلامی یک افتخار است

خاتمی تصریح کرد: جوانان بدانند برخی جریان ها عنوان «آخوند حکومتی» را به روحانیون مدافع نظام نسبت می دهند. این عنوان در زمان طاغوت ننگ بود چرا که حکومت حکومت فاسد بود اما امروز همراهی با این نظام، همراهی با دین خداست. امروز حمایت از این نظام افتخار است و نباید اشتباهات برخی مدیران را به حساب کل نظام گذاشت.

امام جمعه موقت تهران افزود: حقیقت این است که امروز پس از قرن ها جولان آمریکایی ها و انگلیسی ها در این کشور، نظام جمهوری اسلامی اسلام ناب محمدی را حاکم کرده است. در دوره قاجار همه کاره در این کشور انگلیسی ها بودند و پس از کودتای 28 مرداد نیز آمریکایی ها بر این کشور تسلط داشتند و در طول 57 سال حکومت سیاه پهلوی یک انتخابات آزاد وجود نداشت اما به برکت این نظام اسلامی امروز مردم به صحنه می آیند و بیش از 30 انتخابات برگزار کرده اند.

وی تصریح کرد: امروز ذلیل ترین و رسواترین دولت در نگاه مردم ما دولت آمریکاست. آیا جا ندارد که وقتی حتی هم پیمانان آمریکا نیز به عهدشکن بودن این دولت اعتراف کرده اند، ما از کنار مرقد امام هشتم(ع) فریاد بزنیم که شعار مقدس «مرگ بر آمریکا» شعار عاشوراییانی است که شعار «لعنت بر یزید» سر دادند؟

خاتمی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: سیدالشهدا(ع) در پی حکومت دینی بودند اما در پی حاکمیت شخص خودشان نبودند. حکومتی که سیدالشهدا(ع) می خواست، به منزله هموار کردن جاده دین و جاده بهشت بود.

حکومت اسلامی باید زمینه دینداری مردم را فراهم کند

امام جمعه موقت تهران در پاسخ به سخنان برخی جریان ها که می گویند «حکومت اسلامی نمی تواند به زور مردم را به بهشت ببرد»، تصریح کرد: کسی نمی خواهد مردم را به زور به بهشت ببرد اما به فرموده قرآن حکومت دینی مسؤولیت دارد بستر دینداری را برای مردم فراهم کند. مفهوم این آیه شریفه که می فرماید «الذين ان مکناهم في الارض اقاموا الصلاة و آتوا الزکاة وامروا بالمعروف و نهوا عن المنکر» همین مسأله است که یاران خدا کسانی هستند که وقتی قدرت به آن ها می دهیم، تمام دغدغه شان این است که چگونه سهم و دین خود را به اسلام ادا کنند؛ نه این که وقتی وارد محیط کارشان شدند، به دنبال تغییر دکور اتاقشان باشند.

وی افزود: چند سال پیش به صراحت در حضور سران قوا گفتم که نگاه نهج البلاغه این است که حاکمان نوکر مردم باشند و بر این نوکری افتخار کنند.» امام راحل می فرمودند «اگر به من خدمتگزار بگویید بهتر از این است که رهبر بگویید.» این ویژگی مسؤولان نظام اسلامی است.

اردوگاه سیدالشهدا در عصر حاضر، همان اردوگاه ولایت فقیه است

آخاتمی تأکید کرد: سالار شهیدان(ع) گفتمان تشکیل و تقویت حکومت دینی را به ما آموختند و از همین روست که ما می توانیم مفهوم «کل أرض کربلا و کل یوم عاشورا» را درک کنیم. ما باید پیوسته ارزیابی کنیم که در کدام جبهه قرار داریم؟ جبهه عاشورا یا جبهه یزید؟

وی در پایان با بیان این که در جهان امروز نظام مقدس جمهوری اسلامی تنها نظام پیاده کننده احکام اسلام ناب است، افزود: روشن است که اگر می خواهیم اردوگاه سیدالشهدا(ع) را در عصر حاضر پیدا کنیم، باید به دنبال اردوگاه ولایت فقیه بگردیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. آقای خاتمی شما چه حسی پیدا میکنید اگر عده ای در یک کشور دیگه فریاد مرگ بر ایران سر بدهند؟ آیا حمل بر این میکنید که بر دولت مرگ میفرستند؟ آیا میگید عیب نداره ما هم با دولت مشکل داریم؟ مطمئنا اینگونه نیست! چنین شعاری تمام ملت ایران را چه موافق دولت باشند چه مخالف خشمگین میکنه. چرا که ایران فقط دولت نیست و این شعار همه ما رو در بر میگیره. مردم آمریکا هم انسانند و دارای همین دست احساسات و عواطف انسانی. فرق نمیکنه “منظور” ما چی باشه، وقتی میگیم مرگ بر آمریکا تفاوتی بین دولت و ملت آمریکا قائل نشدیم، باعث رنجش ملت آمریکا میشیم، اونها رو به سمت انتخاب نمایندگانی که دشمنی با ما را سرلوحه برنامه های خود قرار دهند سوق میدیم. کجای این میتونه به نفع ما باشه که اینقدر روش تاکید میکنید؟ آیا عاقلانه تر این نیست که به جای کاشتن بذر کینه و نفرت سعی کنیم قلبهای مردم آمریکا رو به دست بیاریم و انها رو در برابر سیاستمداران کینه توز و بدخواه قرار بدیم؟ آیا این هوشمندانه تر نیست؟ آیا مقدس تر نیست؟

  2. سيد الشهدا (ع) در پى حكومت دينى بوده اند اما در پى حاكميت شخص خودشان نبودند !
    عجب ! كاش جناب خاتمى توضيح مى دادند اين ادعاى پارادوكسيكال را از كجا استخراج يا استنباط فرموده اند ؟!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا