خرید تور تابستان ایران بوم گردی

زیباکلام: با ایده‌ی نظام پارلمانی باید به شدت برخورد کرد

«صادق زیباکلام»، به انتشار خبری مبنی بر احتمال درخواست چند نماینده از رهبری برای ایجاد «نظام پارلمانی» [لینک] واکنش نشان داد و گفت که باید با این ایده به‌شدت برخورد کرد.

دکتر زیباکلام در واکنش به خبر احتمال درخواست چند نماینده از رهبری برای ایجاد نظام پارلمانی به خبرنگار انصاف‌نیوز گفت: من نمی‌دانم که چه کسانی به‌دنبال این هستند که «نظام ریاست جمهوری» را به «نظام پارلمانی» تبدیل کنند؛ نمی‌خواهم کسانی را که به‌دنبال این مساله هستند متهم کنم، چون الان چندین سال است که این موضوع مطرح شده است که نظام ریاست جمهوری به نظام پارلمانی تبدیل شود. فکر می‌کنم مطرح شدن این مساله به این خاطر است که تنها بخشی از نظام ما که همچنان انتخابی مانده است و انتصابی نیست، ریاست جمهوری است؛ بنابراین این بخش را هم عملاً با پارلمانی کردن، می‌خواهند بیاورند و زیرنظر بخش انتصابی قرار دهند و عملاً هیچ بخشی نماند که مردم مستقیماً در انتخابش نقش داشته باشند.

او در ادامه گفت: ببینید اگر که الان شما دقت کنید، می‌بینید که نهاد ریاست جمهوری و شخص رییس جمهور، تنها بخشی از حاکمیت جمهوری اسلامی ایران است که مردم مستقیماً در آن نقش دارند و به هرحال چهار سال یک‌بار انتخابات می‌شود، هشت سال یک‌بار رییس‌جمهور عوض می‌شود. اما اگر پارلمانی شود، قوه‌ی مجریه عملاً زیر نظر مجلسی می‌آید که مجلس مستقلی نیست؛ یعنی با توجه به نظارت استصوابی موجود، امکان انتخاب نمایندگان مستقل وجود ندارد؛ فیلتر شورای نگهبان، اجازه نمی‌دهد که نامزدهای مستقل و دگراندیش در انتخابات شرکت کنند. مجلسی که ما در حال حاضر داریم، تا حدود زیادی مجلس مستقلی نیست.

او در پاسخ به این پرسش که با توجه به ترکیب مجلس، آیا اکثریت نمایندگان موافق نظام پارلمانی خواهند بود یا خیر، گفت: بله، موافق این طرح خواهند بود. به این دلیل که اکثریت مجلس، نمایندگان مستقلی نیستند؛ مجلس دهم را عرض می‌کنم. بنابراین بدشان نمی‌آید که اختیاراتشان بیشتر شود و نخست‌وزیر را انتخاب کنند. همین مجلس دهم را شما در نظر بگیرید، فرض کنیم مجلس دهم بخواهد نخست‌وزیر تعیین کند، همین مجلسی که لیست فراکسیون امید هم در آن 100 و اندی نماینده دارد، اگر همین مجلس دهم نخست‌وزیری را تعیین کند، آیا آن نخست وزیر کسی به‌جز آقای رییسی، کسی به‌جز آقای قالیباف، کسی به‌جز آقای باهنر، کسی به‌جز آقای لاریجانی خواهد بود؟ در بهترین حالت کسی این‌چنین خواهد بود.

زیباکلام در آخر تاکید کرد: سخن این است که مجلس نهم، مجلس هشتم، مجلس هفتم، مجلس دهم اگر نخست‌وزیر انتخاب کنند آیا ما تردید داریم که نخست‌وزیری خواهد بود که در خط جناح راست و 100 درصد در خط اصول‌گرایان خواهد بود؟ پاسخ این است که نه، هیچ تردیدی نباید داشته باشیم. این ایده به‌نظر من ایده‌ای است که به شدت باید با آن برخورد کنیم؛ بنابراین انتخاب مستقیم رییس‌جمهور توسط مردم آخرین جزیره‌ای است که انتصابی نیست و انتخابی است، بنابراین نباید این را هم از بین ببریم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. حالا چرا نمايندگان به اين طرف – مردم – غش نكرده اند ؟! ضمن اينكه بعيد ميدانم اين طرح محصول انديشه خودشان باشد !

    30
    5
  2. آقای زیبا کلام لطف کنید کمتر دروغ بگید و مطالعات تون رو کمی بیشتر کنید؛
    اولا نظام پارلمانی یک مدل بسیار پیشرفته تر و بهتر از نظام انتخابی هست جرا که جلوی اثر مخرب رسانه ها و تبلیغات دروغین و فریب اذهان عمومی را می گیرد و فرد انتخاب شده را طبق صلاحیت واقعی و مطابق با قانون اساسی انتخاب میکند، بگذریم از دلایل دیگر..
    دوما شورای نگهبان اکنون هم بر نامزد ریاست جمهوری نظارت و حق رد صلاحیت دارد پس اگنون هم همه چیز انتخابی نیست.
    سوما مجلس کنونی که بیشتر از مجلس قبلی با ذائقه شما هماهنگی دارد، بالاخره لیست امید و رنگ بنفش و سلفی با موگرینی و …چطور مستقل نیست!
    اساسا جنابعالی بسیار اهل حاشیه بوده و علاقه دارید که مطرح بشید ولو با حرف های بی پایه و غیر واقعی.
    به جای دروغ و شلوغ کاری بیشتر مطالعه کنید.
    اساسا نبایستی هم کا

    8
    44
    1. در نظام هایی که احزاب به رسمیت شمرده شوند و شورای نگهبان [اینچنین] نباشد بله پارلمانی بهتر است

      16
      1
  3. برای اولین بار است که با آقای زیباکلام کاملاْ هم عقیده ام. آقایان هنگام انتخابات مجلس با روش های مختلف مردم را از رفتن به سر صندوقها نومید خواهند کرد و نمایندگان خود را به مجلس خواهند برد و سپس یکی مثل معجزه هزاره سوم را به مردم خقنه می کنند. کل طرح نظام پارلمانی توطئه ای است که انتخاب شخص دوم کشور را از دست مردم در بیاورد.

    15
    2
  4. بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا پارلمانی اند. این یارو خول و چله حرفشو گوش نکنید .

    4
    34
    1. سیستم پارلمانی در صورتی خوب است که ور ایران هم مثل انگلستان همه احزاب آزادی کامل داشته باشند و هر حزبی که تعداد بیشتری نماینده در پارلمان بدست بیاورد آنوقت رئیس آن حزب نخست وزیر میشود که کابینه دولت وقت را تشکیل میدهد. مشکل اینجاست که در ایران هیچ حزبی اجازه فعالیت ندارد. در حال حاضر به ظاهر مثلا چند حزب … داریم که ….

      28
      2
    2. بلی جناب خان خول کسی است که خودش می گوید در کشورهای پیشرفته مدل نخست وزیری خوبه نه در کشور ما که هیچ حزب قوی و مستقلی وجود ندارد.درود بر جناب آقای زیباکلام که به عنوان دیده بان بیدار و هوشیار هستند.الان هم دولت زیردست مجلس است.چه فرقی می کند وقتی چند نفر را ازصافی گذرانده و به مردم دیکته کنند

  5. زیبا کلام اگر سواد بیشتر و انصاف داشتی این حرف های الکی رو نمیزدی؛
    نظام پارلمانی خیلی منطقی تره

    4
    32
  6. این مجلسی که ما از اول انقلاب تا الآن داشتیم هیچ ارده ای از خود نداشت هر وقت خواست کسی را باز خواست کند بلافاصله یک پس گردنی خورد. همانطور که استاد زیبا کلام فرمودند این فیلتر شورای نگهبان اجازه ورود افراد کار آمد را می گیرد .اینکه دوستی گفتند این فیلتر برای ریاست جمهوری نیز هست در جواب باید گفت بله هست ولی برای ریاست جمهوری افرادی کاندیدا می شوند که سابقه وزارت معاونت ریاست جمهوری و خلاصه مشهوریت خیلی بیشتری نسبت به کاندیداهای مجلس دارند و این باعث می شود هزینه حذف این افراد توسط شورای نگهبان خیلی بالاتر باشد .ثانیا برای مجلس افراد زیادی می توانند کاندید شوند و این موجب می گردد دست شورای نگهبان برای حذف افراد خیلی بازتر باشد.
    در یک کلام باید گفت در صورت انجام این کار این دو مثقال آزادی انتخابی هم که داریم از ما گرفته می شود .الفاتحه

    24
    3
  7. نظام پارلمانی پیشرفته تر و منطقی تره و جلوی تقلب و دروغگویی نامزدها رو میگیره و عادلانه تره؛ شما با آن مخالفید. اساسا شما اهل حاشیه و سر و صدای الکی هستید جناب زیبا کلام!

    2
    7
  8. بابا حالا این رئیس جمهور چیه که ما داریم. وزیر اصولگرا کشور ، شهردار اصلاح طلب شیراز و برکنار کرد (رد کرد) ، وزیر اصولگرا بهداشتم ریاست 16 سال دانشگاه علوم پژشکی شیراز برای یک عضو جبهه پایداری تمدید کرد !!!!!!!!!!

  9. جناب کیوان خودت هم می دونی داری چرند میگی حق با زیبا کلامه و منطق محکم جواب نداره

    4
    1
  10. معلم دورغ نمی گوید به معلم واستاد دانشگاه تهمت دورغ گوی ازافت نظام پارلمانی است او معلم است تحلیل گرست فورا به سمت […] هدایتش نکنید نظام پالمانی برای نظامی است که دربرابر قانون همه افراد یکسان هستند ناظر شهربه شهر ودهات به دهات نمی گردد وجلسه برگزار نمی کنند وهی نمی گویند که اینان بنی صدردوم هستند سال هفتاد شش چهارکاندید انتخاب ریاست جمهوری بودند که یکی ازانان سیدی باتقوا وفرزند معنوی امام بود اما تمام امام جمعه استان ما وهم جوار وحتی همراه سه نفرحقوق دادن شورا وارگان نظامی وفقیه وبعضی استاتید طراز اول درحد اهل فتوا انقدر سخنان گفتند که اخر اقای ناطق نوری بلند شد گفت تبریک اقای خاتمی ولی جناب دبیر درنماز جمعه به منتخب مردم تسلیت گفت وبه انان که نامزدشان قبول نشده تبریک گفت خاطرات سیاسی که گوز کوبی شود همین اقای زیبا کلام را بگذارید که غرب باورش بشود بیان علوم سیاسی قابل احترام است نه دروغ گوکجای دنیا احتمال را دورغ خطاب می کنند تفکیر وفتنه ونفوذی واختلاس گر دشمن شاد کن می شوند یک جریان ودشمن ستیز خدا جو مسلمان مبارز پاکدست می شود اصوال گرا صدا وسیما قوه قضاییه حقوق دادن وفقیه شورای نگهبان امامان جمعه وخیابان ها و بلوارها ازادی خرمشهر خرمشهر و ایام الله عاشورا ومداح همه می شوند اصوال گرا کجا یکسان برای همه جریان ها یکسان قانون اساسی برای همه بود پس می شود گفت نظام پالمانی خوب است اما وقتی برنامه ثریا می شود نقدکنند اصلاح طلب خودفروش این یک سوارخ را برای ملت بگذارید

  11. به ادبیات افرادی که مخالف هستند توجه کردید؟بجای نوشتن نظرخود فقط بفکربدوبیراه گفتن هستند.نظام پارلمانی فقط درصورت داشتن احزاب مستقل امکان پذیراست که درایران بااین روش حکومت اصلاحزب مستقل نمی تواندرشدکند چون تابخواهد انتقاد کند فورامیشود ضدنظام،ضد امنیت ملی،تشویش اذهان عمومی و…..ازآن مهمتر بایدرسانه های مستقل وتلویزیون خصوصی و….بوجود بیایند.که این هم حداقل ده سال زمان میبرد

    1
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا