خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جراحتی که ظرف 60 ثانیه بسته می‌شود

محققان نوعی چسب انعطاف‌پذیر جراحی ساختند که ظرف 60 ثانیه زخم پوست و اندام‌های بدن را می‌بندد.

به گزارش ایرنا از ساینس الرت، این چسب انعطاف‌پذیر از نوعی پروتئین کشسان هیبریدی موسوم به MeTro ساخته شده است و علاوه بر مسدود کردن زخم‌های اندام‌های درونی و پوست بدن، موجب تسریع فرآیند بهبود این زخم‌ها نیز می‌شود.

به محض این که MeTro با اندام های بدن تماس می‌یابد، شروع به سفت شدن و تغییر شکل به صورت یک ژل انعطاف‌پذیر می‌کند.

در حال حاضر آزمایشات اولیه این نوع چسب جراحی روی حیوانات انجام گرفته است و محققان با استفاده از این چسب توانسته‌اند زخم اندام‌های مختلف و پارگی ریه را در موش‌ها و خوک‌ها با موفقیت ترمیم کنند. همچنین مقدمات آزمایشات انسانی نیز فراهم شده است.

پس از قرار گرفتن چسب در محل، پرتوهای ماورا بنفش روی آن تابیده می‌شود تا به درستی به محل موردنظر بچسبد. مدت زمان بهبود زخم‌هایی که با استفاده از این نوع چسب بسته می‌شوند، نصف زمان لازم برای بهبود زخم‌هایی است که با استفاده از نخ بخیه یا نوارچسب بسته می‌شوند.

در این چسب نوعی آنزیم وجود دارد که بسته به نوع جراحت می‌توان طول عمر آن را برای زمان مشخصی تعیین کرد. بدین ترتیب چسب بعد از مدت موردنظر در بدن تجزیه می‌شود و هیچگونه ضایعات سمی و مضر برجای نمی‌گذارد. در موقعیت‌های اورژانسی که سرعت عمل اهمیت دارد، MeTro می‌تواند نقش موثری در بستن زخم‌ها یا پارگی ریه‌ها بر عهده گیرد.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science Translational Medicine منتشر شده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا