خرید تور تابستان ایران بوم گردی

استقبال مردم از نمایش فیلم برزیلی «نیسه: دیوانگی محض»

مراسم افتتاحیه‌ی هفته‌ی فیلم برزیل با حضور جمعی از هنرمندان و سفرای کشورهای برزیل، ویتنام، بلغارستان، ارمنستان، فنلاند، نیکاراگوئه، یونان و رایزن فرهنگی هند و بلغارستان در خانه هنرمندان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار انصاف نیوز، علیرضا شجاع نوری، رضا میرکریمی، سیف‌الله صمدیان، هوشنگ گلمکانی،امیرحسین علم‌الهدی،جعفر صانعی‎مقدم، امیر اسفندیاری، عباس یاری، شهرام مکری، سروش محمدزاده، حسین کندری، بهتاش صناعی‌ها، خاطره حاتمی، و… از هنرمندان حاضر در این مراسم بودند.

پس از صحبت‌های سفیر برزیل و مهمانان برنامه، فیلم «نیسه:دیوانگی محض» به کارگردانی روبرتو برلینر نمایش داده شد. «روبرتو برلینر»، یکی از کارگردانان مطرح حال حاضر سینمای برزیل است که جایزه‌ی اصلی جشنواره‌ی توکیو را در کارنامه‌ی هنری خود دارد.

فیلم او داستان روانپزشک زنی را روایت می‌کند که در دهه‌ی چهل میلادی با وجود مخالفت‌های شدید جامعه‌ی پزشکی مردسالار آن دوران و با الهام از مکتب روانکاوی «یونگ» توانست انقلابی در شیوه‌ی معالجه‌ی بیماران روانی یک تیمارستان بوجود آورد که پیش از آن به شدت خشن و غیرانسانی بود؛ فیلمی بسیار تاثیرگذار و خوش‌ساخت که شروع خوبی برای معرفی سینمای برزیل در هفته‌ی فیلم برزیل بود.

سپس جلسه‌ی پرسش و پاسخ با کارگردان فیلم برگزار شد و سرانجام ورک شاپ آموزشی «ساخت فیلم مشترک» از سوی همین کارگردان و «شهرام مکری» برگزار شد که به بطور وصف ناپذیری خسته‌کننده بود!

برخی از حواشی جالب روز افتتاحیه:

  • رضا میرکریمی کارگردان فیلم «خیلی دور، خیلی نزدیک» در ابتدای مراسم آرزو  کرد که سینمای برزیل همچون فوتبالش برای همگان شناخته شود.
  • سفیر برزیل در سخنرانی خود سینمای برزیل را ستود و بطور مشخص از «روبرتو برلینر» فیلمساز برزیلی نام برد که با تشویق هیات همراه برزیلی همراه شد.
  • حضور تعداد قابل توجهی از سفیران و رایزن‌های کشورهای مختلف جلب توجه می‌کرد.
  • در اوایل مراسم افتتاحیه، روسری خانمی که گویا از کشور برزیل بود و در ردیف اول نشسته بود از سرش افتاد که با تذکر یکی از خانمهای برگزارکننده‌ی مراسم، روسری را به سر جایش برگرداند!
  • در میانه‌ی مراسم افتتاحیه، ازدحام مردم و گرمای بیش از حد سالن به حدی کلافه کننده شده بود که چندبار روسری برخی از خانم‌ها از جمله خانم تذکردهنده به خانم برزیلی از سرشان افتاد،اما روسروی خانم برزیلی دیگر «شل» نشد!
  • استقبال مردم از نمایش فیلم «نیسه: دیوانگی محض» به حدی بود که تماشاگران زیادی مجبور شدند فیلم را بصورت نشسته در راهروها و پله‌های سالن سینما تماشا کنند.
  • در جلسه‌ی پرسش و پاسخ، از کارگردان فیلم سوال شد که تا چه حد با سینمای ایران آشناست؟ پاسخ او نشان داد که تقریبا «هیچ»!
  • روبرتو برلینر از عباس کیارستمی به عنوان سینماگری یاد کرد که بسیار در جامعه‌ی سینمایی برزیل مورد احترام است؛ اگرچه او در تکمیل صحبت‌هایش درباره‌ی کیارستمی از فیلم «ماهی و گربه» بعنوان فیلم مورد علاقه‌ی خودش نام برد که شهرام مکری بلافاصله واکنش نشان دهد و گفت که «این فیلم منه»!

  • روبرتو برلینر درباره‌ی شخصیت واقعی «نیسه» زن روانپزشکی که این فیلم داستان او را روایت می‌کند، توضیح داد که او در دهه‌ی چهل میلادی تز سوی حکومت شبه‌فاشسیتی وقت بدلیل عقاید کمونیستی، مدتی را در زندان سپری کرده بود.
  • برخی از پرسش‌های حضار و خبرنگاران عجیب بود و ثابت می‌کرد برخی از ما «دو دو تا چهارتا» بلد نیستیم؛ مثلا یکی از تماشاگران از «برلینر» پرسید: با توجه به این که شخصیت اصلی فیلم کمونیست بود، واکنش دولت برزیل به این فیلم چه بود و آیا اصولا فیلم در برزیل اکران شده است یا خیر؟! این که مدتی است احزاب سوسیالیست و چپگرا در برزیل زمام قدرت را در دست داشته‌اند به کنار! ظاهرا پرسش کننده، توجهی به حضور «سفیر دولت برزیل» که کلی هم از فیلم و فیلمساز تعریف کرد، نداشت!
  • ورک شاپ آموزشی «تولید فیلم مشترک» فرصت مناسبی بود برای برخی از حضار تا در صندلی‌های خود، کمی چرت بزنند و ماحصل آن، این بود: روبرتو برلینر ابراز امیدواری کرد که سینمای برزیل و ایران با یکدیگر تولیدات مشترکی داشته باشند، اما اضافه کرد که واقعا نمی‌داند «چگونه»!
  • خبرنگار انصاف نیوز از شهرام مکری پرسید که آیا در سالهای اخیر در سینمای ایران فیلم مشترک با دیگر کشورها تولید شده است یا خیر؟، شهرام مکری پاسخ داد که با پیشرفت تکنولوژی که نمایش فیلم را از انحصار سینما و به تبع آن دولت خارج می‌کند و همچنین ضرورت‌های اقتصاد ایران، این اتفاق دیر یا زود خواهد افتاد.

  • در پایان ورک شاپ، مجری مراسم گفت که بدلیل نبود وقت، سه نفر از تماشاگران انتخاب شده‌اند تا هرکدام سوال خود را بسیار کوتاه از مهمانان مراسم بپرسند و مهمانان مراسم هم فقط در حد یک دقیقه پاسخ دهند. دو نفر اول سوال خود را پرسیدند و نفر آخر که یک خانم بود پس از گرفتن میکروفون گفت که «سه تا سوال دارم!». تلاش مجری برای گرفتن میکروفون از او البته بی‌نتیجه بود!
  • سفیر برزیل در پایان مراسم روز اول به همراه تمامی هنرمندان و تماشاگران عادی حاضر در سالن نمایش عکس دسته‌جمعی یادگاری گرفتند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا