خرید تور تابستان ایران بوم گردی

روحانی در عمان: دروازه‌های ایران به‌روی بازرگانان باز است

رئیس‌جمهور با دعوت از تجار و بازرگانان ایرانی و عمانی جهت سرمایه‌گذاری در کشورمان گفت: باید از رقابت‌های ناسالم و رقابت‌هایی که گاهی خصمانه می‌شود، عبور کنیم.
به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در دومین و آخرین روز سفر خود به عمان در جمع بازرگانان و تجار ایرانی و عمانی با یادآوری این‌که «ایران و بالاخص دولت جدید اولویتش روابطی نزدیک‌تر با دنیای اسلام و کشورهای همسایه است» گفت: در طول شش ماه و اندی که این دولت شروع به کار کرد یکی از سیاست‌های مهم آن تعامل سازنده با جهان و دیگر کشورها بوده است.
وی مبنای این سیاست‌ را منافع مشترک و توسعه منطقه‌ای برشمرد و گفت: براساس این سیاست شاهد امنیت بیشتر در منطقه خواهیم بود، که در این راستا دولت جدید ایران در قدم اول ایجاد ثبات و امنیت در بازار داخلی را دنبال کرد.
رئیس جمهور در ادامه با تشریح اوضاع بازار داخلی ایران با تاکید بر این‌که «در حال حاضر شاهد نوعی ثبات در زمینه اقتصادی هستیم» گفت: وضعیت بازار سرمایه و بورس ما طی شش ماه و اندی گذشته حکایت از همین ثبات دارد و بازار ارز و فلزات گران‌بها نیز از همین ثبات و استقلال برخوردار است.
روحانی با تاکید بر این‌که «تلاش ما این است که در بازار ایران تورم را به شاخص و رشد قابل قبولی برسانیم» گفت: طی شش ماه گذشته ما توانستیم تورم نقطه به نقطه را 22 واحد کاهش دهیم.
وی با اشاره به در پیش‌رو بودن سال جدید ایرانی اظهار کرد: ما به مردم وعده دادیم که تورم را به زیر 25 درصد برسانیم و پیش‌بینی برخی اقتصاددانان این است که تورم سال آینده از این رقم پایین‌تر بیاید.
رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که «شرایط منطقه‌ای را طوری دنبال می‌کنیم که ایران به محیط امنی جهت سرمایه‌گذاری خارجی تبدیل شود» افزود: امروز به همان نسبتی که در دنیا جهانی شدن در حال حرکت به سمت جلو است منطقه‌گرایی نیز مورد توجه است.
روحانی با اشاره به سهم منطقه‌گرایی در توسعه اقتصادی و فرهنگی مناطق مختلف جهان یادآور شد: همانطور که باید بخش‌های مختلف یک کشور را به هم نزدیک کنیم در منطقه ما نیز همینطور است باید کشورهای مختلف منطقه و منافع آنها را به هم نزدیک کنیم.
وی در ادامه با تاکید بر تقویت منافع مشترک و رفع اختلافات موجود گفت: باید افکار و فرهنگ‌ها را به هم نزدیک کنیم و باید وسایل ارتباطی مختلف ملت‌های منطقه را به هم نزدیک کنیم.
رئیس جمهور با تاکید بر این‌که «باید تکنولوژی را به خدمت بگیریم توسعه کشتیرانی و بنادر، راه شوسه، راه‌آهن را به عنوان ابزارهایی که مناطق مختلف را به هم نزدیک می‌کند» مورد تاکید قرار داد و گفت: باید از رقابت‌های ناسالم عبور کنیم،‌ باید از رقابت‌های کشورها که گاهی خصمانه می‌شود عبور کرد.
روحانی در ادامه با مروری بر اوضاع 40 سال اخیر منطقه که در آن یک حزب در یک کشور با تجاوز و تعدی به کشورهای همسایه با حرکت‌های خصمانه مشکلاتی را در منطقه ایجاد کرد، با طرح این سوال که آثار این تجاوز و تعدی به جز عراق برای منطقه چه بود؟ گفت: این مساله عراق یک نمونه در ردیف رقابت‌های خصمانه و نا سالم بود.
وی همچنین روابط ایران و عمان طی 40 سال گذشته را مورد مرور قرار داد و از آن به عنوان یک نمونه رقابت سالم یاد کرد.
رئیس‌جمهور بار دیگر در سخنانش تقویت همکاری‌های منطقه‌ای را مورد تاکید قرار داد و با اشاره به نمونه‌هایی از آن در جهان که به توسعه کشورها منتهی شده است اتحادیه منطقه‌ای آ.سه.آن و از آن در توسعه اقتصاد جنوب شرق آسیا به عنوان سندی برای سخنان خود یاد کرد.
وی گفت: اگر همه در کشورهای یکدیگر سرمایه‌گذاری کنیم و تجار و بازرگانان در رفت و آمد باشند این امر می‌تواند بهترین وسیله دفاعی ما باشد. چرا که هواپیما، توپ و تانک امنیت نمی‌آورد این اقتصاد است که امنیت می‌آورد.
روحانی بار دیگر توسعه رفت و آمدهای تجار و بازرگانان کشورهای منطقه و تسهیل لوازم این رفت و آمد را در بخش‌های مختلف مورد تاکید قرار داد و گفت: باید به جایی برسیم که امت واحده تلقی شویم.
رئیس‌جمهور همچنین ظرفیت‌های منطقه به خصوص ایران و عمان به عنوان دو کشوری که به خلیج فارس و دریای عمان راه دارند را مورد تاکید قرار داد و گفت: شما تجار، کارآفرینان و سرمایه‌گذاران می‌توانید نقش بزرگی را در اتحاد امت اسلامی به وجود بیاورید.
وی در بخش دیگری از سخنانش با یادآوری این‌که «این تجار و بازرگانان و علما بودند که اسلام را به شرق آسیا آوردند» گفت: این بازرگانان در آن مقطع زمانی پیام‌آور فرهنگ، اخلاق و معنویت هم بودند هرچه زمان بگذرد نقش دولت‌ها در اقتصاد کمتر و کمتر می‌شود و نقش بخش خصوصی و مردمی بیشتر و موثرتر.
روحانی تاکید کرد: دروازه‌های ایران به روی بازرگانان، صنعتگران و کل منطقه و به ویژه عمان باز است و ظرفیت‌های زیادی برای همکاری وجود دارد.
رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که «یکی از برنامه‌های دولت ایران توسعه و شکوفایی سواحل جنوبی کشور است و در این راه مصمم است» توسعه بنادر، اتصال راه‌آهن از این بنادر به کشورهای شمالی ایران را در این راستا مورد تاکید قرار داد و گفت: برای تحقق این امر نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی داریم.
وی خطاب به بازرگانان و تجار حاضر تاکید کرد: شما همسایه ما هستید. چرا ما که به هم نزدیک‌تریم برای سرمایه‌گذاری همکاری نکنیم. سرمایه‌گذاری‌ای که خیر و برکت برای ایران و کل منطقه دارد.
روحانی با تاکید بر این‌که «ما توسعه روابط با هیچ کشوری را علیه کشور دیگر نمی‌خواهیم» سیاست ایران را در زمینه همکاری‌های منطقه‌ای صلح، صفا و برادری توصیف کرد.
رئیس‌جمهور اضافه کرد: می‌دانم مسائل اختلافی کوچکی وجود دارد، اما توسعه اقتصادی همه را به حاشیه می‌برد. ضمنا بازرگانان و سرمایه‌گذاران تنها پیام‌آور سرمایه اقتصادی نیستند بلکه پیام‌آور صلح‌ و امنیت و رفع سوء تفاهم‌ها هستند.
وی با اشاره به اوضاع حاکم بر عمان و حضور سلطان قابوس در رهبری این کشور در راس این کشور گفت: فکر می‌کنم فضا و زمینه برای همکاری متقابل وجود دارد. فضا را برای خودمان و رفاه خودمان و فرزندان و آیندگانمان فراهم کنیم.
وی گفت: ایران دست دوستی و برادری را به سمت همه کشورهای منطقه به ویژه کشورهای جنوب خلیج فارس دراز می‌کند و معتقد است این همکاری به نفع همه، منطقه و حتی جهان خواهد بود.
ادامه دارد …

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا