خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کودکان حاشیه با زبان تصوير از حاشیه می‌گویند

كودكان «خانه ايراني شهرري» يكي از مراكز جمعيت امام علي نمايشگاه عكسي با موضوع «زندگي» برگزار مي‌كنند.

به گزارش انصاف نيوز در حاشیه شهر کودکانی هستند که وضعیت مالی و اوضاع خانوادگی آن‌ها را مجبور کرده که فقط برای زنده ماندن، تمام‌وقت خود را کار کنند. کودکانی که اگر مهلت شکوفایی استعدادهایشان داده می‌شد، قطعاً از میان آنها هم تعداد زیادی هنرمند و ورزشکار و… به جامعه معرفی می‌شد.

جمعیت امام علی در مناطق محروم با ایجاد مراکزی تحت عنوان «خانه ایرانی» تلاش دارد تا بتواند با آموزش‌های مختلف بعضی استعدادهای این کودکان حاشیه‌نشین را شکوفا کند. حالا با تلاش یکی از این مراکز در محله «شهرری» تهران 8 نفر از کودکان 12 تا 15 ساله این محله توانسته‌اند گالری عکسی با موضوع «زندگی» و بانام «نوبین» برگزار کنند.

حتماً زاویه نگاه ما به زندگی با زاویه نگاه کودکان محلات حاشیه به زندگی تفاوت بسیاری دارد و این تفاوت باعث خلق 16 قطعه عکس بی‌نظیری توسط این کودکان در این گالری شده است. این گالری از 15 تا 21 مهر در کافه کوخ به نشانی میدان انقلاب، کارگر جنوبی، کوچه مهدی زاده، پلاک 24 با حضور هنرمندان کوچک پدیدآورنده آثار برگزار می‌شود.

«فرشید ذوالفقاری فرد» مربی عکاسی این کودکان در مورد گالری می‌گوید: این گالری حاصل با برگزاری این گالری می‌خواستم تا کودکان ارتباط برقرار کردن با مخاطب را درک کنند. شاید این اتفاق فقط همین یک‌بار اتفاق بیفتد اما همین یک‌بار هم تأثیر خود را خواهد گذاشت.
ذوالفقاری با اشاره به استعداد بی‌نظیر این کودکان می‌گوید: دلیل این استعداد به نظر من وجود مشکلات زیادشان هست، گاهی دردهای زندگی آن‌قدر زیاد است که زبان و واژگان قادر به بیان آن نیست تنها هنر بستر مناسبی برای ابرازش می‌شود، این کودکان در هر حوزهٔ هنری که وارد می‌شوند بسیار موفق‌اند و دلیلش سرکوب‌ها و دردهای زندگی است.
وی در مورد تأثیر خلق آثار هنری در کودکان می‌گوید: هنر به کودکان هویت می‌دهد، هویتی که موردقبول مخاطب است و باعث تشویقشان می‌شود به همین دلیل کودک برای حفظ هویت جدیدش مجبور می‌شود بسیاری از رفتارهای نامناسب را کنار بگذارد، این اتفاق باعث اعتمادبه‌نفس، آرامش و شاد بودنش می‌شود.
فرشید ذوالفقاری در رابطه با برنامه‌های آینده این گروه عکاسی گفت: در فکر برگزاری جشنواره‌های ماهانه در فضای مجازی هستم تا هم باعث رقابت بیشتر بین بچه‌ها باشد و هم مخاطب بیشتری خواهد داشت، در این صورت استعداد و خلاقیتشان بهتر دیده می‌شود و نظرات و نقدهای بیشتری خواهد داشت.

استاد «ابولحسینی» یکی از عکاسان سرشناس ایرانی  که مهمان  گالری بود در با اشاره به ایجاد فضای مناسب برای پیشرفت کودکان گفت: باید با برنامه بلندمدت و افق دید با این کودکان کار شود زیرا آنها مثل بذر و یا نهال‌های کوچک‌اند که نیازمند حمایت و صبر، تحمل‌اند برای شکوفایی.
او با خاطرنشان کردن تفاوت زاویه دید این کودکان افزود: این کودکان باید فضای زندگی‌هایشان را به‌طور کامل به تصویر بکشند، خنده‌ها و غم‌ها را باهم در کادر جا بدهند و نباید همیشه درگیر فضاهای خاکستری و گرفته باشند زیرا در این صورت مشکلات در وجودشان تشدید می‌شود، باید گاهی از فضای زندگی‌هایشان دور شوند ولی نه آن‌قدر که برگرداندنشان به فضای واقعی مشکل‌ساز باشد، این روش در حوزه عکس درمانی جایی می‌گیرد.

 

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا