خرید تور تابستان ایران بوم گردی

احتمال انتخاب یک ایرانی به عضویت در کمیسیون حقوق بین الملل سازمان ملل

«فرید سلطان قیس»، دانشجوی دکتری حقوق بین الملل در یادداشتی برای انصاف نیوز نوشت: خبر نامزدی استاد حقوق بین الملل ایران، پروفسور «جمشید ممتاز» برای عضویت در کمیسیون حقوق بین الملل سازمان ملل متحد، اگرچه در فضای حقوقی کشور و میان دانش پژوهان و دانش آموختگان حقوق بین الملل به صورت گسترده منتشر شد اما انتشار این اتفاق مهم بین مردم در میان هیاهوی وقایع سیاسی کشور و منطقه مغفول مانده است.

کمیسیون حقوق بین الملل که مهم‌ترین نهاد حقوقی سازمان ملل متحد است، متشکل از حقوقدانان برجسته از اقصی نقاط جهان است که توسط دولت‌های عضو سازمان ملل متحد انتخاب می‌شوند. در انتخابات امسال که قرار است پنجشنبه 13 آبان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شود پنجاه و دو حقوقدان از پنج قاره به رقابت با یکدیگر خواهند پرداخت و در نهایت 34 نفر از ایشان به مدت پنج سال و از ابتدای سال 2017 به عضویت این نهاد انتخاب خواهند شد.

از طرف جمهوری اسلامی ایران نیز پروفسور جمشید ممتاز استاد بازنشسته‌ی حقوق بین الملل دانشگاه تهران که پیش از این یکبار سابقه‌ی عضویت در کمیسیون مذکور را دارا بوده و در سال 2005 به ریاست این نهاد مهم و تخصصی حقوقی منصوب شده، معرفی شده است.

دکتر ممتاز که در مذاکرات منتهی به برجام نیز عضو تیم مذاکره بود، صاحب کرسی تدریس در آکادمی حقوق لاهه در کشور هلند است. همچنین عضویت در انستیتو حقوق بشر، انجمن فرانسوی حقوق بین الملل، شورای آکادمی حقوق بین الملل لاهه، مشاور حقوقی کمیته‌ی بین المللی صلیب سرخ نیز در کارنامه‌ی این استاد هفتاد و چهار ساله دیده می‌شود. عضویت در هیأت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، عضویت و سرپرستی مشاوران حقوقی جمهوری اسلامی ایران در پرونده سکوهای نفتی در دیوان بین المللی دادگستری لاهه نیز از دیگر سوابق این استاد گرانقدر به شمار می‌رود. ایشان صاحب تالیفات مهم در حقوق بین الملل بوده و در حوزه حقوق جنگ از اساتید صاحب نظر در سطح بین الملل به شمار می‌رود.

در اهمیت کمیسیون حقوق بین‌الملل باید خاطرنشان کرد که این نهاد وظیفه‌ی تدوین و توسعه‌ی حقوق بین‌الملل را بر عهده دارد. بدین معنی که قواعد و مقررات مورد نیاز کشورها و جامعه‌ی بین‌المللی توسط اعضای این کمیسیون تهیه‌شده پس از تدوین پیش‌نویس آن، برای تصویب به دولت‌ها ارائه می‌شود. در حقیقت مقرراتی که در این کمیسیون تدوین می‌شوند بعدها به عهدنامه‌ها و کنوانسیون‌های بین‌المللی تبدیل می‌شوند.

انتخاب در این کمیسیون بر مبنای صلاحیت‌های علمی هر فرد صورت می‌پذیرد. حضور مجدد یک استاد ایرانی در این کمیسیون علاوه بر آنکه یک موفقیت دیپلماتیک برای کشور به‌حساب می‌آید، به معنای مشارکت نظام حقوقی ایران در روند تدوین قوانین بین‌المللی هم بوده و در آینده راه را برای عضویت سایر حقوقدانان ایرانی هموارتر کرده و استمرار حضور نمایندگان حقوقی ایران را تضمین خواهد کرد.

پیش از دکتر ممتاز، دکتر «احمد متین دفتری» در دهه‌ی 30 شمسی به عضویت کمیسیون حقوق بین‌الملل انتخاب‌شده است. امید است انتخاب استاد گران‌قدر، افتخاری دیگر برای ایران در عرصه‌ی بین‌المللی فراهم آورده و موجب سرور و شادی جامعه‌ی حقوقی ایران شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. درود بر جوانان علمی و آینده سازان مملکت و این دکتر جوان و میهن پرست کشور جمهوری اسلامی ایران که در اعتلای نام مقدس کشورمان از هیچ کوششی فرو گذار نمیکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا