خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«خاتمی و روحانی در یک ماه اخیر با هم دیدارهایی داشتند»

ایلنا: معاون رییس دولت اصلاحات تاکید کرد: معتقد هستم که دولت دوم روحانی باید دولتی کارامد باشد و با توجه به اینکه نیروهای کارامدی در جریان اصلاحات حضور دارند، این انتظار وجود دارد که دولت هم از این نیروها استفاده کند

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان تربیت بدنی در دولت اصلاحات، استاندار خراسان، معاون وزیر صنایع، معاون سازمان انرژی اتمی، مدیریت بنگاه‌های بزرگ اقتصادی تنها نمونه‌ای از مسئولیت‌های محسن مهرعلیزاده است. کسی که شانس خود را در سال ۸۴ برای کسب مقام ریاست جمهوری آزمود اما در آن مقطع موفقیتی به دست نیاورد. با آنکه از این فعال سیاسی اصلاح‌طلب به عنوان یکی از گزینه‌های شهرداری نام می‌برند، نامش برای تصدی برخی از مسئولیت‌های دیگر در دولت دوازدهم نیز مطرح است با این حال، او نیز این مسائل را تنها گمانه‌زنی رسانه‌ای می‌داند و می‌گوید نامش برای این مسئولیت‌ها در رسانه‌ها شنیده است و ابایی هم ندارد که بگوید شهرداری را به وزارت ترجیح می‌دهد. با او درخصوص شنیده شدن نامش برای تصدی مسئولیت‌های دولتی، رایزنی‌های اصلاح‌طلبان با رئیس جمهور برای چینش دولت دوازدهم و ویژگی‌های دولت آتی گفت‌وگویی داشته‌ایم که مشروح آن را می‌خوانید:

در کنار مطرح بودن نام شما به عنوان شهردار احتمالی تهران و حتی تبریز، از شما به عنوان گزینه برخی از وزارتخانه‌ها و معاونت‌های ریاست جمهوری نیز نام می‌برند. آیا در این باره با شما رایزنی‌ای نیز صورت گرفته است؟

من به دنبال انجام خدمت هستم. در واقع من همانند سربازی هستم که هر جا بگویند، می‌روم و خدمت می‌کنم.

کارگروه‌هایی که از سوی رییس‌جمهور مسئول پیشنهاد افراد برای تصدی مسئولیت‌ها هستند، افراد مدنظرشان را به رئیس‌جمهور داده‌اند. آیا اطلاعی دارید که در این لیست‌ها حضور دارید یا خیر؟

من اطلاع چندانی از این کارگروه‌ها و افرادی که آنها به آقای رییس جمهور داده‌اند، ندارم.

گفته می‌شود افراد مدنظر برای تصدی مسئولیت در دولت، دیدارهایی با شخص رییس جمهور داشته‌اند. آیا دیداری هم میان شما و آقای رئیس‌جمهور انجام شده است؟

تاکنون از من برای دیدار با آقای روحانی از سوی دفتر ایشان دعوتی نشده است.

مطلع هم نیستید که برای چه مسئولیت‌هایی کاندیدا شده‌اید؟

خیر. من نیز مسئولیت‌هایی را شنیده‌ام که رسانه‌ها از آن سخن گفته‌اند و در برخی از محافل نیز شنیده‌ام که شما برای فلان مسئولیت مطرح هستید.

خودتان ترجیح می‌دهید که در شهرداری تهران حضور داشته باشید یا به دولت بروید؟

ترجیح من خیلی مهم نیست ولی با توجه به اینکه از سال ۹۲ درخصوص شهرداری و مدیریت شهری در حال مطالعه هستم، در آن زمینه بیشتر متمرکز هستم و در حال پیش رفتن هستم ولی اگر به من بگویند برای انجام خدمت، به یک قسمت برو و نامه‌رسان بشو، من می‌گویم چشم و درخدمت هستم.

با توجه به اینکه اصلاح‌طلبان مهمترین پشتوانه سیاسی آقای روحانی هستند، بسیاری انتظار دارند که دولت دوازدهم باید اصلاح‌طلب‌تر باشد. چقدر با این مطالبه موافق هستید؟

من فکر می‌کنم دولت دوازدهم باید کارامدتر از دولت یازدهم باشد. مردم در این دوره انتظار و توقع خاصی از دولت دارند؛ به ویژه در عرصه‌های اقتصادی، معیشتی و رفاهی. متاسفانه شرایط برای جوانان ما چندان قابل قبول نیست. در دو دولت آقای احمدی‌نژاد، کشور متوقف شد و اقدام خاص و قابل توجهی در عرصه‌ اقتصادی انجام نشد و کشور با مشکلات بسیاری همانند رکود، تورم و تحریم روبه‌رو شد و باقیمانده آن شرایط نیز به دولت آقای روحانی رسید و ایشان کار سختی را برای حل این مسائل داشتند. ما هم‌اینک در روزهایی قرار داریم که دومین سالگرد دستیابی به برجام است. خوشبختانه گام‌های برای حل مشکلات اقتصادی برداشته شده است ولی اینها کافی نیست.

مردم توقع دارند حاصل برجام را مشخص‌تر و علنی‌تر ببینند و این علیرغم همه کارشکنی‌هایی است که طرف خارجی به ویژه امریکایی‌ها انجام می‌شود یا مخالفت‌هایی است که در درون کشور با توافق هسته‌ای اعلام می‌شود و می‌خواهند مردم به برجام خوش‌بین نباشند. با این حال، مردم ایران به برجام خوش‌بین هستند و از آن حمایت می‌کنند و امید دارند تا مشکلات مربوط به مسائل اقتصادی، بانکی و مالی، سرمایه‌گذاری بخش‌های خصوصی اعم از داخلی و خارجی و… حل و فصل شود. انتظار مردم ایجاد رونق اقتصادی و حل مشکلات مربوط به اشتغال است. مردم فارغ از اینکه چینش دولت اصلاح‌طلب باشد یا نباشد، به دولتی کارا هستند.

قبول دارید که تجربه نشان داده است که اصلاح‌طلبان در مسئولیت‌هایی که برعهده داشته‌اند، کارامدتر هستند؟

من این مسئله را کاملا قبول دارم ولی اینکه فکر کنیم افراد اصلاح‌طلب در مسند امور باشند، مسائل حل می‌شود، درست نیست. من معتقد هستم دولت باید افراد کارامد را برای تصدی امور انتخاب کند. البته بنده اعتقاد دارم که دولت آقای خاتمی کارامدترین دولت در طول تاریخ پس از انقلاب اسلامی است. همه شاخصه‌ها و معیارها همانند پاکدستی، رشد، توسعه و.. نشان از موفقیت این دولت در همه ادوار دارد؛ در نتیجه بدیهی است که برای موفقیت و افزایش کارامدی از آن افراد یا افراد شبیه به آنها استفاده کند. تفکر و توانمندی آن افراد تضمین‌بخش برای موفقیت دولت است و آقای روحانی هم باید به این مسئله توجه داشته باشند اما اینکه بگوییم باید دولت اصلاح‌طلب باشد چون ما از آنها حمایت کردیم، ممکن است برای برخی شائبه سهم‌خواهی داشته باشد در حالی که جریان اصلاحات به دنبال سهم‌خواهی نیست. فارغ از سهم‌خواهی من معتقد هستم که دولت دوازدهم باید دولتی کارامد باشد و با توجه به اینکه نیروهای کارامدی در جریان اصلاحات حضور دارند، این انتظار وجود دارد که دولت هم از این نیروها استفاده کند.

هم‌اینک سه گارگروه از سوی آقایان جهانگیری، شریعتمداری و واعظی برای پیشنهاد نامزدهای وزارتخانه‌ها تشکیل شده است. آیا شما در این کارگروه‌ها عضویتی دارید؟

خیر.

طی روزهای گذشته جمعی کمیته تعامل شورای عالی سیاستگذاری با آقای روحانی دیدار داشتند. در آن دیدار چه مباحثی مطرح شده است؟

در آن دیدار، آقای دکتر عارف نقش اصلاح‌طلبان در حمایت از نامزدی آقای روحانی در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری را کم‌نظیر دانسته و از ضرورت همکاری اصلاح‌طلبان با دولت در آینده در زمینه‌های مختلف تاکید کردند. در این دیدار، اعضای کمیته تعامل نیز یادآور شدند که در دولت دوازدهم لازم است تا با دقت بیشتری به مطالبات مردم پاسخ داده شود زیرا مردم با رای خود به روشنی مطالبات‌شان را بیان کردند و نشان دادند که خواستار چه چیزی هستند. خوشبختانه آقای روحانی نیز برخورد و رویکرد تعاملی خوبی از خود نشان دادند و اعلام کردند باید مطالبات مردم را سرلوحه کار خود قرار بدهیم.

آقای روحانی در دیداری که با اعضای کمیته شورای عالی سیاستگذاری داشتند گفتند که با برخی از شخصیت‌های اصلاح‌طلب هم دیدار داشته‌اند. چه کسانی این دیدارها را انجام داده بودند و در چه برهه‌ای؟

من از برخی دیدارها اطلاع دارم و از برخی هم خیر.

آقای خاتمی هم دیدار با آقای روحانی دیدار داشته‌اند؟

بله؛ در فاصله یک ماه و نیم گذشته پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و مشخص شدن نتایج آن، دیدارهایی هم انجام شده است.

چه موضوعاتی در آن دیدارها مطرح شده است؟

در آن دیدارها مسائلی از تبریک گفتن به آقای روحانی به خاطر پیروزی قاطع‌شان در انتخابات ریاست جمهوری و جلب رای مردم تا توصیه‌های کلان درخصوص رویکردهای دولت آتی، چینش کابینه، ویژگی‌های دولت و توقعات مردم از دولت دوازدهم مطرح شده است.

دیدار این افراد به صورت شخصی بوده یا آنکه این افراد جریان و گروهی را نمایندگی می‌کردند؟

این دیدارها فردی و خصوصی بوده و نمایندگی افراد یا جریانی را برعهده نداشته‌اند.

فکر می‌کنید ضرورت تغییر در کدامیک از بخش‌های دولت ضروری است؟ به نظر شما چند درصد دولت باید تغییر کند؟

اصلاح و تغییر در بخش‌هایی از دولت ضروری است ولی نمی‌توان از عدد و رقم سخن گفت. دولت نخست آقای روحانی در حوزه سیاست خارجی عملکرد موفقی داشته است و تواسته توقعات مورد انتظار از سوی مردم و رئیس دولت را برآورده کند. بدیهی است که در این باره نیاز به تغییر چندان اصلاح نمی‌شود ولی درخصوص مسائل مربوط به اشتغال، اقتصاد و ایجاد رونق کسب و کار ما نیازمند اقدامات جدی‌تری هستیم و بخش عمده‌ای از مطالبات عامه مردم نیز مربوط به این مسائل است. در این باره ما نیازمند یک هماهنگی میان وزرا و تیم اقتصادی هستیم. سطح هر یک از این ورزا هم باید هر کدام‌شان در اندازه‌ای باشد که پاسخگوی مطالبات مردم باشد و هم با استراتژی‌های اقتصادی دولت همسو باشند و اینطور نباشد که هر کدام از آن ورزا ساز خود را کوک کند. مجموع این دو مسائل موجب می‌شود تا تیم اقتصای دولت به سطح بالایی از هماهنگی برسند.

در صورتی که شما شهردار تهران بشوید، برای انتخابات ریاست جمهور سال ۱۴۰۰ کاندیدا خواهید شد؟

من صراحتا می‌گویم برنامه‌ای برای انتخابات سال ۱۴۰۰ ندارم و همه توانم را برای حل و فصل مشکلات و معضلات تهران بکار خواهم بست.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا