خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اثر انگشت هر فرد یگانه نیست؟

خبرگزاری مهر نوشت: یک دانشجو با کمک هوش مصنوعی تحقیقی انجام داده تا نشان دهد هر یک از اثر انگشتان فرد یگانه نیستند و مشابهت هایی بین آنها وجود دارد.

این دانشجو در مقطع ارشد دانشگاه کلمبیا تحصیل می کند و تصمیم دارد از هوش مصنوعی برای به چالش کشیدن باور دیرینه یگانه بودن اثر انگشت افراد استفاده کند.

گاب گائو دانشجوی مهندسی مدیریت این پروژه را برعهده دارد که به تازگی در ژورنال «ساینس ادونسز»منتشر شده است. او معتقد است با این پژوهش باوری که طبق آن اثر انگشت افراد به طور موروثی یگانه است را رد کرده است.

در این تحقیق با کمک هوش مصنوعی مشابهت میان انگشتان مختلف یک فرد کشف و این باور که هر انگشت اثری کاملا یگانه دارد را به چالش کشید. پروژه مذکور با همکاری هود لیپسون در دانشگاه مهندسی کلمبیا و ونیائو شو در دانشگاه بوفالوSUNY انجام شد و آنها با کمک یک مدل هوش مصنوعی به نام شبکه کنتراست عمیق(deep contrastive network) این پروژه را پیش بردند که این مدل مشابه فناوری استفاده شده برای شناسایی چهره است.

محققان از داده های یک مخزن دولتی شامل ۶۰ هزار جفت اثر انگشت استفاده کردند که برخی از آنها از دو انگشت مختلف یک فرد بود و برخی دیگر به دو فرد تعلق داشت.

سیستم هوش مصنوعی پس از بررسی داده متوجه شد اثر انگشتان متفاوت متعلق به یک فرد به میزان خارق العاده مشابه است. همزمان با پیشرفت تحقیق دقت سیستم هوش مصنوعی نیز بهتر شد و به تدریج توانست هنگام بررسی یک جفت اثر انگشت متعلق به یک فرد با ۷۷ درصد دقت آن را مشخص کند.

پژوهشگران برای یافتن مشابهت ها روی زوایا و منحنی های مرکز اثر انگشت تمرکز کردند.

البته این پژوهش منتقدانی نیز دارد. به گفته گائو انتشار آن با چالش هایی روبرو بوده و جامعه پزشکی قانونی تردید داشت که این باور را ایجاد کند که هیچ دو اثر انگشتی شبیه هم نیستند. پژوهشگران پزشکی قانونی که در این تحقیق شرکت نکرده بودند نیز درباره این تحقیق اظهار تردید کردند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا