خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تو را به خدا؛ کمی سعه‌ی صدر

به گزارش انصاف نیوز، حجت الاسلام «هادی سروش» مدرس حوزه در یادداشتی درباره‌ی مناقشه‌های اخیر برخی مسوولان عالی رتبه از طریق تریبون‌های رسانه‌ای نوشت:

هر از گاهی می‌بینیم شخصیت‌های سیاسی در قبال سخن یکدیگر، تابِ تحمل را از دست داده و فوری عکس العمل نشان می‌دهند و با پاسخ‌های کوبنده، بوکس زنان وارد تشک می‌شوند!

نویسنده‌ی این نوشته‌ی مختصر، نه در موقعیت داوری است، و نه در جایگاه مذمت، و نه در مسند ریاست و فرمان، و نه واعظ درس اخلاق گو!

فقط در مقام بیان یک نکته است که؛ به خدا، ریاست و مسوولیت همه‌ی ابزار موفقیتش در یک کلمه جمع است و آن “سعه صدر و ظرفیت بالا” است.

و هر چه مسئولیت بالاتر باشد شرح صدر بیشتری ضرورت پیدا می‌کند. چرا که بی ظرفیتی مسئولان؛ نه تنها مسئولیت و مشروعیت و مقبولیتشان را فناء می‌کند، بلکه جامعه را به بد اخلاقی سوق می‌دهد.

عجب است بر کسی که بر صندلی قدرت، تکیه زده باشد و اجازه بی پاسخ گذاشتن هیچ حرفی را ندهد، و تازه؛ حمله تک تیراندازی فردی را با کاتیوشا پاسخ داده و بمباران کند!

مگر مولایمان نفرمود: آله الریاسه سعه الصدر.

واقعاً درد است؛ که شیعه‌ای از آن بی بهره باشد ولی دیگران از آن بهره‌ها بردند و به ریاست و مسئولیتشان دوام و استمرار بخشیدند!

یکی از آنان معاویه است که با تمام خود رایی ها و ظلم و غارت‌ها و…. اما به نقل تصریح تاریخ و تأیید جدی استاد مطهری؛ در حکومت داری و برخورد ظاهری با مخالفان بسیار از خود سعه صدر و صبوری نشان می‌داده تا جایی که مورد اعتراض برخی از تندخویان مانند مروان وقتی قرار گرفت، گفت: من و هر کسی در موقعیت من باید در مقابل سخنان منفی دیگران صبوری کرده و با تبسم عبور کند!

خدا نکند که تندخویی و پاسخگویی‌های سریع و توام با ادبیات تحقیری نشان از عدم موفقیت برخی از آقایان در زمینه “تهذیب و تزکیه نفس” باشد که واویلا می‌شود.

اگرباشد، نشان از تاریکی دل و نبود نور معنویت و توحید است! پناه به خدای بزرگ از شر نفس شیطانی!

رسول الله (ص) فرمود: “نور یقذفه الله فی قلب المومن یشرح له صدره و ینفسح – نور معنویت است که در قلب مؤمن می‌تابد و ظرفیت آدمی را بالا می‌برد”.

یک سالن بسیار بزرگ ولی تاریک، در انسان تنگنا ایجاد می‌کند، قهر می‌کند، دعوا می‌کند، زود قضاوت می‌کند، تحقیر می‌کند، و خلاصه همه جوره بی تابی می‌کند ولی همینکه نور می‌آید “فسحت” و گشایش ایجاد می‌کند.

بدون تعارف؛ ما شهروندان نشسته‌ایم و مسئولان و خدمتگزاران را رصد می‌کنیم، بر شرح صدر و سعه صدر آنانیکه باید با اخلاق و ادب و ظرفیت بالایشان، به عضلات حیاتی جامعه آرامش و بزرگواری تزریق فرمایند، و احیاناً نمی‌فرمایند، واقفیم!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. جناب سروش تازمانیکه مانپذیریم سمت ومسئولیتی که دراختیارمان است اجلی برایش معین شده همین است وایضا خودرا عین نظام دانستن وهرمنتقدی را مستحق همه چیز دانستن حتی بجای خدا خودرا نشاندن وبیکباره هم مدعی العموم هم قاضی وهم مجری بدانیم …بقولی بطورمبتذلی خوش بین میشویم.

  2. جناب سروش ، سعه صدر با نصیحت به دست نمی آید ، سعه صدر برآیند چندین و چند صفت است و در راس آن اصالت .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا