خرید تور تابستان ایران بوم گردی

متن گفتگوی الجزیره با سیدحسین موسویان

سیدحسین موسویان، عضو ارشد تیم پیشین هسته‌ای و معاون اسبق سیاست خارجی شورای عالی امنیت ملی در تازه ترین گفتگو با شبکه الجزیره دلایل تعیین جایزه آمریکا برای دو فرمانده حزب الله را مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مشروح مصاحبه موسویان با شبکه الجزیره به شرح زیر است:

مجری: آمریکا مدتهاست که حزب الله را بعنوان یک گروه تروریستی قلمداد نموده است. اما دلیل اینکه اخیرا برای دستگیری دو فرمانده حزب الله جایزه تعیین کرده چیست؟

موسویان: سالهاست که آمریکا ایران را “تروریسم دولتی” و حزب الله را به عنوان یک گروه تروریستی وابسته به ایران قلمداد نموده است. متقابلا ایران و حزب الله هم آمریکا را حامی اصلی گروه های تروریستی در منطقه خوانده اند. لذا این چیز تازه ای نیست.

اما حقیقت این است که همکاری مشترک ایران، روسیه، حزب الله و دولت های سوریه و عراق قدرتمندترین جبهه مبارزه باداعش در منطقه را شکل داده است. تحول تازه این است که درطول یک سال گذشته، داعش متحمل شکست های سنگینی درسوریه و عراق شده که این دستاورد بزرگ صرفا به خاطر همکاری جبهه ایران و روسیه بوده است. هرچه این جبهه درمبارزه با داعش موفق تر عمل کرده، آمریکا هم متقابلا فشارهای خود علیه ایران و حزب الله و روسیه افزایش داده است.لذا در روند در پیش رو هرچه جبهه همکاری ایران-روسیه-حزب الله-سوریه و عراق درمبارزه با داعش موفق تر عمل کنند، آمریکا فشارهای خود علیه ایران و حزب الله و درصورت توان، روسیه را افزایش خواهد داد.

مجری:پس شما می گویید که حزب الله بخشی از گروه بزرگ تری از کشورهای منطقه درمبارزه با داعش است؟

موسویان: بله و قطعا. این واقعیتی است که برای همه روشن است.

مجری: پس علت چیست؟ آمریکا که می خواهد علیه داعش مبارزه کند. آیا این به خاطر استراتژی جدید آمریکا علیه ایران است؟

موسویان: قطعا این بخشی از استراتژی جدید ترامپ درمورد ایران است. استراتژی او تشدید فشار علیه ایران درمنطقه است. معادله جدید این است که هرچه ایران درمبارزه و حذف داعش موفق تر باشد از سوی آمریکا بیشتر تحت فشار قرار خواهد گرفت. چون آمریکا پیشرفت ایران در مبارزه با داعش را موجب افزایش نقش و اقتدار منطقه ای ایران می داند. واقعیت روی زمین هم این است که ایران و روسیه و حزب الله موثرترین ائتلاف علیه داعش هستند. لذا هرچه آمریکا فشار روی ایران و حزب الله را افزایش دهد، موجب تقویت بیشتر داعش خواهد شد.

مجری: پس شما میگویید که فشارهای آمریکا علیه ایران و حزب الله، برای مقابله با داعش در منطقه نتیجه معکوس خواهد داشت. از حضور شما متشکرم

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا