خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«این همه حساسیت به وزارت علوم برای دانشگاهیان آزار دهنده است»

رییس انجمن علمی رفاه اجتماعی ایران گفت: سئوال بزرگی که درحال حاضر ذهن دانشگاهیان را درگیر کرده است این است که چرا باید وزارت علوم بعد از سه ماه همچنان بلاتکلیف باشد؟! چرا این وزارتخانه همانند وزارتخانه‌های دیگر در زمان مقرر وزیر خود را به مجلس معرفی نکرده است؟ رفتاری که با وزارت علوم صورت می‌گیرد به گونه‌ای است که گویی قحط الرجال است و این همه نگاه سیاسی و حساسیت به وزارت علوم واقعا برای دانشگاهیان آزاردهنده است.

دکتر محمد زاهدی اصل در گفتگو با ایسنا با اعلام این مطلب اظهار کرد: عدم استقبال دانشگاه‌ها مهم‌ترین چالش فعلی آموزش عالی به شمار می‌رود. متاسفانه دانشگاه‌ها مانند واحدی از وزارت‌ علوم تلقی می‌شوند در صورتی که بر اساس قانون این مراکز دارای شخصیت حقوقی مستقل هستند و باید در تصمیم گیری‌های مختلف خودمختار باشند.

وی در ادامه تصریح کرد:‌ متاسفانه در حال حاضر دانشگاه‌های کشور به دلیل وابستگی به وزارت علوم اختیار کافی در حوزه‌های مختلف آموزشی، جذب هیات علمی، پذیرش دانشجو به ویژه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، مالی و بودجه‌ای، انتخاب رییس توسط اساتید، امکان تضارب آرا و اندیشه، برنامه‌ریزی‌ در حوزه پژوهشی و غیره را ندارند.

عدم استقلال دانشگاه‌ها در انتخاب مدیر دانشگاه بیشترین ضربه برای آموزش عالی

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر اینکه عدم استقلال دانشگاه‌ها در انتخاب مدیر دانشگاه بیشترین ضربه را به‌ آموزش عالی وارد کرده است گفت: اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه به عنوان فرهیخته‌ترین قشر جامعه در این مراکز مشغول به کار هستند. چگونه ممکن است این افراد صلاحیت لازم را برای انتخاب مسئول خود نداشته باشند و رییس دانشگاه به نوعی انتخاب شده از سوی آنها باشد. بنابراین زمانی که این افراد بتوانند مدیر خودشان را انتخاب کنند می‌توانند در زمینه‌های مختلف همراهی لازم با وی داشته باشند.

دکتر زاهدی اصل ادامه داد: طبیعتا شرایط آموزش عالی باید به گونه‌ای باشد که در آن وزارت علوم نقشی نظارتی داشته باشد و دانشگاه‌ها نیز در سایر امور استقلال داشته باشند.

رییس مجمع صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی به مهمترین دلایل تعلل در انتخاب وزیر علوم اشاره کرد و گفت:‌ تلقی کلان جامعه از وزارت علوم این است که وزیر باید در همه امور مربوط به دانشگاه‌ها دخالت کند و دانشگاه‌ها نیز باید پیرو تصمیم‌گیری‌های این وزارتخانه باشند. بنابراین شرایط این وزارت علوم با این تلقی حساس می‌شود و انتظار می‌رود هر طیفی فرد مورد نظر را در راس امور قرار دهد. در حالی که اگر دانشگاه‌ها استقلال لازم را داشته باشند و وزارت علوم نیز تنها نقش نظارتی را ایفاد کند این بهم ریختگی ایجاد نمی‌شود.

وی همچنین با تاکید بر اینکه فضای موجود در دانشگاه‌ها باید توام با احساس امنیت و آرامش باشد گفت: متاسفانه در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که تضارب آرا بر احساس امنیت در این فضا احساس نمی‌شود و حتی دانشجویان دوره دکتری نیز به نوعی محافظه کارانه برخورد می‌کنند. در واقع اساتید ما نتوانسته‌اند این فضا را در دانشگاه ایجاد کنند و به دلیل عدم استقلالی که وجود دارد همواره به دانشگاه‌ها از بیرون نگاه سیاسی صورت می‌گیرد.

دانشگاه باشگاه سیاسی نیست

رییس انجمن علمی رفاه اجتماعی ایران با بیان اینکه دانشگاه باشگاه سیاسی نیست افزود: اگر چه معتقد هستیم دانشگاه بنگاه سیاسی نیست اما باید محل تضارب آرا، آزاد اندیشی و همچنین تدوینگر سیاست‌های علمی و آموزش باشد. همچنان که امام خمینی (ره) فرمودند: ” دانشگاه اگر دانشگاه باشد جامعه را سعادتمند می‌کند” بنابراین دانشگاهی که فضایی توام با آرامش امنیت و تضارب آرا نداشته باشد و اندیشمندان ما مدام به شرقی، غربی و بیگانه پرستی متهم شون ایده‌های جدیدی تولید نخواهد شد و جامعه نیز به توسعه نخواهد رسید.

به گفته دکتر زاهدی اصل، متاسفانه شرایط دانشگاه‌های ما به گونه‌ای شده که برای جذب اعضا هیات علمی که باید توسط گروه آموزش دانشگاه گزینش شوند و یا پذیرش دانشجویان دکتری که باید بر اساس عقلانیت و دانش آنها پذیرش صورت بگیرد به وزارت علوم وابسته هستند.

وزارت علوم به یک وزارت خانه سیاسی تبدیل شده است

این عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه وزارت علوم به یک وزارت خانه سیاسی تبدیل شده است گفت: وقتی نگاه این است که دانشگاه‌ها در همه امور به وزارت علوم متکی باشند، بنابراین وزارت علوم به وزارتخانه‌ سیاسی تبدیل می‌شود و حساسیت انتخاب وزیر از حد متعارف خارج می شود. در نتیجه تمامی افراد و گروه‌ها برای معرفی وزیر اعمال نظر می‌کنند و این وضعیت برازنده آموزش عالی کشور نیست.

وی ادامه داد: بلاتکلیفی وزارت علوم در شرایط فعلی بیشترین آسیب را به آموزش عالی و دانشگاه وارد می‌کند گفت: اگر چه در حال حاضر دانشگاه‌ها با توجه به استقلال نسبتا محدود خود امور علمی و آموزشی خود را پیگیری می‌کنند اما وضعیت نامعلوم وزارت علوم تبعات روحی روانی سنگینی را بر دانشگاهیان وارد کرده و آنها را از ادامه راه قرار گرفتن در مسیر توسعه دلسرد می‌کند.

دکتر زاهدی در پایان خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود رییس جمهور هر چه سریع‌تر فردی از جنس دانشگاهی، آشنا به مسائل مدیریتی، معتقد به استقلال دانشگاه‌ها، دارای دیدگاه آزاد اندیشانه و معتقد به تضارب آرا در مراکز آموزشی، متوجه به آرامش و نشاط محیط‌ های علمی، با سابقه ریاست دانشگاه و مجرب را برای تصدی وزارت علوم انتخاب کند و آموزش عالی را از بیماری که دچار آن شده است نجات بدهد و فضایی توام با حاکمیت علم و عقلانیت در دانشگاه‌ها ایجاد کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا