خرید تور تابستان ایران بوم گردی

معنای خروج آمریکا از یونسکو

«محمدرضا کلاهی» دکترای جامعه شناسی فرهنگی در یادداشتی تلگرامی درباره معنای خروج آمریکا از یونسکو نوشت:

«آمریکا گفته که از سازمان ضداسرائیلی یونسکو خارج می‌شود».

«حسین باستانی»، در تلگرام خود درباره این خبر اظهار نظری کرده است. اما قبل از دیدن اظهار نظر او، به این فکر کنیم که درباره این خبر چه می‌توان گفت و چه می‌توان نگفت؟ (گاهی آن چه گفته نمی‌شود، بسیار بیش از آن چه که گفته می‌شود معنای پنهان در پشت یک اظهار نظر را افشا می‌کند). به نظر من این خبر پرسش‌هایی از این قبیل طرح می‌کند:
– آیا واقعاً یونسکو «ضداسرائیلی» است به صرف این که آمریکا آن را ضداسرائیلی خوانده؟
– یونسکو دقیقاً چه فعالیتی انجام داده که دولت ترامپ آن را «ضداسرائیلی» دانسته؟
– اسرائیل چه ایرادی دارد که منافعش با فعالیت‌های یک سازمان فرهنگی مانند یونسکو در تعارض قرار می‌گیرد؟
– آیا آمریکا بر یونسکو فشار می‌آورد تا امتیازات بیشتری بگیرد؟ آیا آمریکا می‌خواهد سازمانی با ماهیت فرهنگی را درگیر مناسبات سیاسی کند؟

همه‌ی این پرسش‌ها که درباره‌ی خبر فوق «می‌توان گفت»، چیزهایی است که حسین باستانی در واکنش به این خبر تصمیم گرفته نگوید. به جای این‌ها تصمیم گرفته بگوید که «این، همان سازمانی است که در ایران سازمان صهیونیستی خوانده می‌شود».

پی نوشت:
1. من شخصاً نشنیده‌ام که کسی در ایران یونسکو را سازمان صهیونیستی بداند (این به معنای دروغ دانستن حرف حسین باستانی نیست. ممکن است کسی چنین نسبتی به یونسکو داده باشد و من نشنیده باشم)
2. به فرض که افراطی‌هایی وجود داشته باشند که یونسکو را صهیونیست بدانند، آیا باید نظر آن‌ها را به کل ایران سرایت داد و گفت «در ایران» یونسکو را سازمان صهیونیستی می‌دانند؟ آیا این که دولت ترامپ یونسکو را ضداسرائیلی می‌خواند به معنای آن است که «آمریکاییان» یونسکو را ضداسرائیلی می‌دانند؟
3. یونسکو سال‌ها است در ایران نمایندگی رسمی دارد و رسماً فعالیت‌های فرهنگی مختلفی انجام می‌دهد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا