خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کریمه استقلال خود را از اوکراین اعلام کرد

به گزارش انصاف نیوز، خبر زیر، گزارش بی.بی.سی از استقلال کریمه است:
پارلمان کریمه امروز (دوشنبه ۲۶ اسفند) استقلال خود را از اوکراین اعلام و تمام اموال دولتی اوکراین را ملی کرد. این پارلمان از سازمان ملل و دیگر کشورها خواسته تا استقلال کریمه را به رسمیت بشناسند. کریمه امروز درخواست پیوستن خود را به روسیه بطور رسمی به مسکو ارائه می‌کند.
امروز سرگی آکسیونونف نخست وزیر موقت و تعدادی از نمایندگان پارلمان کریمه به مسکو سفر می‌کنند تا درخواست پیوستن به روسیه را رسما به این کشور ارائه کنند.
در همین حال وزرای خارجه ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا در بروکسل گرد هم آمده‌اند تا تحریم علیه روسیه را بررسی کنند.
این اتحادیه و آمریکا همه‌پرسی کریمه را که نزدیک به ۹۶ درصد رای‌دهندگان خواستار پیوستن به روسیه شدند غیرقانونی می دانند.
باراک اوباما رییس جمهور آمریکا هم به مسکو هشدار داده آمریکا حاضر است تا هزینه اقدامات روسیه را در اوکراین و کریمه بالا ببرد.
ژاپن هم گفته با هماهنگی دیگر کشورهای صنعتی (G-۷) به این اقدام روسیه واکنش نشان خواهد داد.
چین اما خوستار خویشتنداری طرفین شده و راه حل دیپلماتیک را تنها راه برون رفت از بحران اوکراین دانسته است.
اتحادیه اروپا پیش از این گفتگو درباره یک معاهده اقتصادی با روسیه و نیز تسهیل صدور ویزا را متوقف کرده بود.
انتظار می‌رود وزرای خارجه این اتحادیه در مرحله اول ممنوعیت صدور ویزا و مسدود کردن دارایی‌ها را در نظر بگیرند و در جلسه امروز فهرست افرادی را که این تحریم‌ها باید شامل آنها شود تهیه کنند.
 
سرگی آکسیونونف که عملا نخست وزیر کریمه است نتیجه همه‌پرسی را تاریخی خواند.
گوین هیویت سردبیر امور اروپای بی‌بی‌سی می‌گوید نمایندگان اتحادیه اروپا باید به این سوال پاسخ دهند که چه کسانی باید مشمول تحریم‌ها شوند.
آیا فقط افرادی که مناصب قدرت را در کریمه در دست قرار گرفته‌اند هدف تحریم‌ها باشند یا این تحریم‌ها حلقه افراد نزدیک به ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه را هم در بر بگیرد.
به گفته آقای هیویت در این مورد بین وزاری خارجه اتحادیه اروپا اختلاف نظر وجود دارد.
آنها که موافق تحریم علیه صاحبان قدرت در کرملین هستند استدلال می کنند که اگر چنین رویکردی در پیش گرفته شود نشانه ضعف تلقی خواهد شد.
اما مخالفان می گویند گنجاندن نام افرادی که دیر یا زود باید با آنها مذاکره کرد رویه مناسبی نیست.
 
هواداران روسیه دیروز دادستانی و چند مرکز حکومتی دیگر را دونتسک در شرق اوکراین اشغال کردند
اگر ممنوعیت صدور ویزا و مسدود کردن دارایی‌ها مانع از تحرکات نظامی روسیه در شرق اوکراین نشود اتحادیه اروپا در مرحله بعد تحریم‌های اقتصادی را در نظر خواهد گرفت.
این نگرانی وجود دارد که روسیه در شرق اوکراین هم وارد عمل شود؛ بعد از آنکه تظاهرکنندگان طرفدار روسیه تعدادی از ساختمان‌های دولتی را اشغال کردند.
همه‌پرسی مناقشه‌برانگیز
اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای همه پرسی کریمه را “غیرقانونی و نامشروع” خواند و گفت نتایج آن را به رسمیت نخواهد شناخت.
آمریکا هم اعلام کرده این همه پرسی ناقض قانون اساسی اوکراین و نتیجه دخالت نظامی روسیه است بنابراین این کشور و جامعه جهانی هرگز آن را به رسمیت نخواهند شناخت.
شمارش سه چهارم آرا نشان میدهد ۹۵.۷ رای دهندگان به پیوستن به روسیه رای داده‌اند. نتیجه نهایی امروز اعلام خواهد شد.
۱.۵ میلیون نفر در کریمه واجد شرایط برای رای دادن بودند و برگزارکنندگان انتخابات می‌گویند بیش از ۸۰ درصد در آن شرکت کرده‌اند.
پس از اعلام اولین نتایج رای گیری دیشب هزاران نفر از مردم کریمه به خیابان‌ها آمدند و پیوستن به روسیه را جشن گرفتند.
 
نیروهای ناوگان دریای سیاه روسیه در جشن موافقان پیوستن به روسیه شرکت داشتند و برایشان برنامه اجرا کردند.
سرگی آکسیونونف نخست وزیر موقت کریمه که از ماه گذشته و بعد از اینکه روسیه کریمه را در کنترل خود گرفت قدرت را بدست گرفته، در سیمفروپول مرکز کریمه، در مراسمی که در آن پرچم روسیه به اهتزار در آمده بود و سرود این کشور نواخته می‌شد و نیروهای ناوگان دریای سیاه روسیه در آن شرکت داشتند خطاب به حاضران گفت کریمه “در حال برگشتن به خانه” است و نتیجه این رای‌گیری را تاریخی خواند.
آقای آکسیونوف گفت امروز به مسکو سفر خواهد تا از مسکو رسما درخواست کند کریمه را به خاک خود ضمیمه کند.
مجلس عوام روسیه هم اعلام کرده در اسرع وقت با گذراندن قانونی این الحاق را رسمی خواهد کرد.
جمعیت کریمه از ۵۸ درصد روس تشکیل شده و بقیه مردم اوکراینی یا تاتار هستند بنابراین انتظار می رفت بسیاری از آنها به پیوستن به روسیه رای دهند.
تاتارها ۱۲ درصد جمعیت را تشکیل می دهند رای گیری یکشنبه را بایکوت کردند. آنها می‌خواهند این شبه جزیره بخشی از خاک اوکراین باقی بماند.
رفعت جباروف رهبر پارلمان غیر رسمی تاتارها همه پرسی کریمه را غیر قانونی خوانده و آن را عجولانه و زیر فشار نیروهای روس توصیف کرده است.
“سرنوشت سرزمین مادری ما نباید در چنین شرایطی و در سایه سلاح سربازان تعیین شود.”
 
یکی از مخافان روسیه در تظاهرات در مقابل سفارت روسیه در ویلنیوس پایتخت لیتوانی
استالین تاتارها را در سال ۱۹۴۴ به زور به آسیای مرکزی تبعید کرد و پس از فروپاشی شوروی آنها توانستند به این شبه جزیره برگردند.
در همه پرسی کریمه از رای دهندگان سوال شده بود که مایلند این جمهوری خودمختار به روسیه ملحق شود یا بازگشت به وضعیت پیش از قانون اساسی سال ۱۹۹۲ اوکراین را ترجیح می‌دهند.
باقی ماندن به عنوان بخشی از اوکراین در میان گزینه‌های این همه‌پرسی نبود.
در ماه فوریه پس از سقوط دولت ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهور اوکراین که از حمایت روسیه برخوردار بود، نیروهای هوادار روسیه کنترل کریمه را به دست گرفتند.
دولت تازه بر سر کار آمده اوکراین می‌گوید مسکو رسما با اعزام نیرو به کریمه این شبه جزیره را در کنترل و اشغال خود در آورده اما روسیه می‌گوید نظامیانی که با لباس‌های بدون نشان در کریمه مستقر شده‌اند نیروهای کریمه‌ای هستند که قصد دفاع از سرزمین خود را دارند.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا