خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تشکیل کمیته محرمانه برای تعیین رهبری صحت دارد؟

سایت روزنامه اعتماد نوشت: سیداحمد خاتمی به عنوان سخنگوی مجلس خبرگان قبل از دومین اجلاسیه پنجمین دوره این مجلس در جمع خبرنگاران از تشکیل یک کمیته محرمانه خبر داده بود که قرار است گزینه‌های محتمل برای رهبری آینده ایران را رصد کند. او با استناد به صحبت‌های رهبری انقلاب تاکید کرده بود که ایشان گفته‌اند که باید حداقل ۱۰ گزینه برای رهبری در آستین داشته باشیم.

در همین راستا بخشی از گفتگو با هاشم‌زاده‌هریسی را در ادامه می‌خوانید:

قبل از اجلاسیه دوم سیداحمد خاتمی در نشست خبری از تشکیل یک کمیته محرمانه برای بررسی گزینه‌های احتمالی رهبری آینده خبر داده بود. شما از وضع و اوضاع این کمیته باخبر هستید؟ این کمیته در حال حاضر در چه مرحله‌ای به سر می‌برد؟

کمیسیونی با نام کمیسیون اصل 109 وجود دارد که براساس اصل صد و نه قانون اساسی تشکیل شده است چیز مهم و جدیدی نیست. در این کمیسیون هم اتفاق و امر جدیدی قرار نیست که اتفاق بیفتد. نباید هم توقع و انتظار یک اتفاق جدید در آن وجود داشته باشد. در این کمیسیون براساس وظیفه درباره معیارهای رهبری صحبت می‌شود و 9 تا 10 معیاری که احتمالا وجود دارد را ارزیابی و بحث فکری می‌کنند. این مباحث همیشه وجود داشته و وجود دارد. ممکن است برخی مواقع هم مطرح کنند که به عنوان نمونه چه کسانی با این معیارها همخوانی بیشتر دارند این افراد شناسایی می‌شوند و اسامی آنها یادداشت می‌شود این موضوع در همین اندازه است و در واقع در مقام تعیین رهبر و مصداق رهبر نیست به جز این اصلا این موضوع در اختیارات این کمیسیون نیست که به تنهایی بخواهد رهبر تعیین کند هیچ نتیجه کاربردی هم ندارد. این کار برای این است که اگر روزی خدای‌ناکرده پیش آمد، در آن جلسه اسم هر کسی مطرح شود و هر کسی رای بیاورد هر کسی بیشتر واجد شرایط‌ باشد او رهبر می‌شود و اصلا به این بحث‌های حاشیه‌ای ربطی ندارد. بعد از رحلت حضرت امام (ره) هم نام مقام معظم رهبری مطرح نبود، اما نام ایشان مطرح شد رای آوردند و با قدرت هم دارند کار می‌کنند. این موضوع هم به همین صورت است اینها چیزهایی نیست که به آنها چشم‌دوخته شود یا تصور شود که تصمیم جدیدی اتخاذ شده است. از ابتدای تشکیل خبرگان این کمیسیون وجود داشته و مباحث آن مباحث فطری است و نهایت آن این است که افراد را برای روز مبادا شناسایی کند. اما این در هر حال هیچ وقت تاثیر ندارد یعنی نه در رای خبرگان موثر است و نه حق تقدم و اولویتی برای آن قائل است. در جلسه‌ای که برای تعیین رهبر گرفته خواهد شد هر کسی می‌تواند اسم فردی را پیشنهاد کند و هر کسی می‌تواند حتی نام خود را مطرح کند و هر کسی رای بیشتری در جلسه آورد او به عنوان رهبر انتخاب خواهد شد. نباید با طرح اینگونه مسائل ذهن جامعه را مشغول کرد.

وظیفه کمیسیون 109 درست است اما یکی از اعضای خبرگان بیان کرده است که بنا به گفته مقام معظم رهبری ما باید حداقل 10 گزینه در آستین داشته باشیم و بر همین اساس هم کمیته‌ای محرمانه برای بررسی این موضوع تشکیل شده است.

نه چنین چیزی نیست و اصلا نمی‌شود چنین کاری کرد. با مبانی قانون اساسی هماهنگ نیست. همان‌طور که گفتم در جلسه‌ای که انتخاب رهبری انجام می‌شود هر کس مطرح شد، هرکس هرکسی را مطرح کرد آزاد است حتی کسانی که در کمیسیون نامشان به عنوان گزینه بررسی نشده است. این که چه کسی گفته را کاری ندارم این مسئله خاصی نیست و تاثیر خاصی هم ندارد.

بله یک شخص خاص که احتمال آن ضعیف است اما اینکه چند نفر را معرفی کند و بگوید از میان این افراد چطور؟

اگر این کمیسیون بررسی کند و اسامی افرادی را هم یادداشت کند روزی که قرار است رهبری را تعیین کنند این اسامی مطرح شوند و رای نیاورد و فرد دیگری که در کمیسیون مطرح نشده رای بیاورد، به نظر شما چه اتفاقی می‌افتد؟

این هم جز گزینه‌ها و محتمل است.

فقهایی که قرار است رای دهند اصلا حساب نمی‌کنند که این در کمیسیون مطرح بوده است. فقها که آن را مطرح نکردند اعضای کمیسیون اعلام کرده‌اند و برای آنها حسن‌نیت ندارد هر کسی، هر کسی را می‌شناسد به او رای می‌دهد. آمادگی‌های ابتدایی انجام می‌شود اما اینها مسئله مهمی نیست یعنی سرنوشت‌ساز نیست. آن کمیسیون باید فقهای کشور که می توانند رهبر شوند را شناسایی کند. کار همین است که اسامی اینها یادداشت شود و آرشیو شود. در روز انتخاب رهبر هم هیچ الزامی وجود ندارد که همه به آن افراد رای دهند یا آنها را اولویت قرار دهند.

با توجه به اینکه سیداحمد خاتمی این خبر را عنوان کرده است حرفی هم از این کمیته نیست بخواهد روی بررسی گزینه‌های محتمل برای رهبری تمرکز کند؟

نه نمی‌تواند تمرکز کند و رهبر را هم خبرگان تعیین می‌کند نه اعضای این کمیسیون.

یعنی ممکن است چنین کمیته‌ای وجود داشته باشد؟

نه کمیته‌ای وجود ندارد و تشکیل نشده است. ممکن است که یک دو نفر را در میان خودشان در کمیسیون انتخاب کرده باشند که این موضوع را بررسی کنند که آن کمیته نمی‌شود و یک امر طبیعی در کمیسیون‌ها است. در هر کمیسیونی ممکن است رییس یک نفر را انتخاب کند تا موضوعی را بررسی کند. آن هم تاثیر کاربردی و خاصی ندارد.

یکی دیگر از اعضای خبرگان اعلام می‌کند که یک کمیته محرمانه در این خصوص وجود دارد و گزینه‌ها را بررسی می‌کند؟

نمی‌توان به آن کمیته گفت، کمیته را باید مجلس خبرگان تعیین کند. اگر در کمیسیون یکی دو نفر انتخاب شدند تا موضوعی را بررسی کنند آن کمیته نمی‌شود. حتی اگر باشد هم که از خود کمیسیون مهمتر نیست و مربوط به آن کمیسیون است. وانگهی این کمیسیون با اختیارات خود چه کرده است که حالا کمیته با آن اختیارات بخواهد چه کند.

به هر حال شما از نگرانی و جلب توجه مردم صحبت می‌کنید اما همین اظهارنظرها که درباره کمیته‌های محرمانه عنوان می‌شود توجهات را جلب می‌کند.

اولا کمیته نیست بعد از آن هم باشد، کمیته و کمیسیون در همین حد است که افراد و فقهایی را که احتمالا شرایط رهبری را دارند شناسایی می‌کنند تا برای روز مبادا باشد. روز مبادا هم ممکن است که آنها رای بیاورند و ممکن هم هست فرد دیگری انتخاب شود و سرنوشت‌ساز نیست حالا سوالی پرسیدند و یک نفر یک چیزی گفته است.

می‌گویید که این کمیته‌ها وجود ندارد اگر باشد هم مهم نیست اما سیداحمد خاتمی به عنوان عضوی از هیات رییسه  خبرگان چنین اظهارنظری کرده است.

من نمی‌گویم که دروغ گفته است می‌گویم اگر هم باشد در تعیین رهبر امر مهمی نیست. حرف اول و آخر نیست. در حد یادداشت است هر کسی را 88 نفر اعضای خبرگان به آن رای دهند، انتخاب می‌شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. ان شاءالله سریعتر به همون که پیروش بودین و رفت ملحق بشین تا رای های مردم رو با برنامه چینی تخریب نکنید
    در مجلس خرداد ۶۸ هم برنامه چید
    اما امام زمان علیه السلام برنامش رو خنثی کرد و شجاعت شریفان جلو خیانت رو گرفت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا