خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«خوب بد زشت» از یک «مدافع حرم»

نمایش «خوب بد زشت» به کارگردانی و نویسندگی «ابوالفضل حاج علی‌خانی» از 27 مهر تا 30 آبان در تالار حافظ اجرا می‌شود. این نمایش؛ داستانی کمدی و باریک‌بینی‌ است از درآمیختگی سیاسی‌کاری‌ها و شهدای مدافع حرم.
به گزارش انصاف نیوز، این نمایش تلاش کرده با شوخی‌های پشت سرهم از فضای جدی و غمگینی که همواره پیرامون فضاهایی مانند دفاع مقدس و مدافعان حرم وجود دارد، دوری کند. این شوخی‌ها موجب شده تا بیننده احساس نزدیکی با شهدا و فضای جبهه‌ها داشته باشد.
خوب بد زشت، داستان تابوت شهید مدافع حرمی است که شخصی می‌خواهد با خاک‌سپاری این شهید در بخشی از شهر، رأی برای انتخابات خود بخرد، اما مرد تعزیه‌خوانی داستان را تغییر می‌دهد.
«ابوالفضل حاج علی‌خانی»، کارگردان این نمایش در گفت‌وگو با انصاف نیوز با بیان این که «در جشنواره‌ی خمسه، جایزه‌ی دوم کارگردانی، بازیگری و جایزه اول طراحی صحنه را کسب است»، گفت: ایده‌ی اولیه‌ی نمایش خوب بد زشت با پیشنهاد دکتر «رحمت امینی» شروع شد. آن زمان «حسن وارسته» در پروژه‌ی پایتخت کار می‌کرد.
وی افزود: طی صحبت‌هایی که با آقای وارسته کردیم، کار کلید خورد. آن زمان صحبت بر این شد که اگر از شخصیت‌هایی مانند دزد، قاچاقچی و افراد بزهکار در نمایشنامه استفاده شود، اتفاق تازه‌ای است و دستاورد کار چیزی شد که در آینده خواهید دید.

حاج علی‌خانی گفت: این نمایش را خانم «شقایق فتحی» برای جشنواره‌ی خمسه کار کرد. در جشنواره فجر هم شرکت کرد و نامزد جایزه‌ی نمایشنامه‌نویسی شد. بنیاد حفظ آثار هم آن را کار برگزیده اعلام کرد. خانم فتحی در آن زمان کارگردانی و طراحی صحنه را به بر دوش داشت.
کارگردان نمایش «خوب بد زشت» با بیان این که «این بار یکسری تغییرات در کار دادم؛ ولی خانم فتحی بخش بزرگ از کار را کارگردانی کرده است»، اظهار کرد: چون هم نویسنده و هم بازیگر کار بودم، یک‌میزان تغییرات که موردعلاقه‌ام بود، در کار اعمال کردم؛ این تغییرات سلیقه‌ای بود. این به ‌منزله‌ی بد یا خوب بودن کار قبلی و کنونی نیست؛ به این معنا که با یک‌میزان تغییرات در میزانسن‌ها، کار را دوباره احیا کردیم.

وی درباره‌ی طراحی صحنه‌ی «خوب بد زشت» گفت: متاسفانه یک هفته قبل از اجرا به ما اعلام شد که اجرا داریم و این موجب شد که صحنه آن‌ چنان‌ که باید آماده نشد و این اتفاق فشار فراوانی بر گروه وارد کرد تا که بتوانند در مدت 10 روز، کار را دوباره شروع کنیم و اکنون کم ‌و بیش نزدیک به یکسال از اجرای قبلی ما می‌گذرد؛ آن‌هم یک سالی که همگی گروه عوض‌شده‌اند.

حاج علی‌خانی با اشاره به نقش تئاتر و هنر در به تصویر کشیدن وضع حقیقی جامعه، گفت: اعتقاد دارم که یک موضوع اگر تنها سیاه‌نمایی یا سفیدنمایی بشود، لوس می‌شود و از دست می‌رود. برای به تصویر کشیدن داستان برای بیننده، روایت را باید خاکستری جلوه داد تا از هر دو طرف به موضوع نگاه بشود؛ هم سیاهی‌ها باید دیده بشود و هم سفیدی‌ها.
وی گفت: در باورهای مذهبی به‌ جز معصومین، همه ممکن الخطا هستند. ما که معصوم نیستم. در این میان یکی کم و دیگری بیشتر. آنچه در جامعه دیده می‌شود حضور سفیدی‌ها و سیاهی‌ها کنار هم است. تئاتر امری جدا از جامعه نیست و از دل جامعه بلند می‌شود. تنها گفت‌وگوهای زیباشناسی به آن اضافه می‌شود و مورد طنازی قرار می‌گیرد و درنهایت درصحنه پرداخته می‌شود و به اجرا درمی‌آید.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا