خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اصلاح سن‌ازدواج کودکان و مخالفانی بیرون از مجلس!

طیبه سیاووشی نماینده تهران و عضو فراکسیون زنان مجلس می‌گوید: گره کار مسئله زنان است، مسائل مربوط به زنان در کشور ما خیلی راحت پیش نمی‌رود، چون هم بخش سنتی مورد بحث است و هم حساسیت‌های سیاسی که ایجاد می‌کنند، یک عده هستند که بحث را سیاسی می‌کنند در صورتی که بحث ما اصلا سیاسی نیست.

خبرآنلاین نوشت: طرح اصلاح سن ازدواج کودکان در مجلس هنوز چالش‌برانگیز است. نمایندگان فراکسیون زنان مجلس به دنبال تصویب طرحی هستند که براساس آن سن ازدواج کودکان بالا رود و نظارت‌ها در این زمینه بالا برود. پیش از این طیبه سیاووشی نماینده تهران و عضو کمیسیون زنان مجلس به خبرآنلاین گفت بود: «در حال حاضر برای افزایش سن ازدواج با مخالفت رو به رو شدیم، البته هنوز دلائل مخالفت را من نمی‌دانم.»

حالا  با گذشت 3 ماه دوباره خبرآنلاین پیگیر این طرح از سوی فراکسیون زنان مجلس شده است و طیبه سیاووشی می‌گوید فضای مجلس برای تصویب این طرح آماده‌است اما مخالفت‌ها بیشتر از بیرون مجلس ایراد می‌شود

گفت‌وگو با طیبه سیاووشی نماینده تهران و عضو فراکسیون زنان را در ادامه می‌خوانید:

در مصاحبه قبلی اعلام کردید اصلاح سن کودکان با مخالفت رو به رو شده، توانستید نظر مخالفین جلب کنید؟

بله ولی خب در مجلس با مخالفت روبه رو نشدیم، بلکه مخالفت‌ها در بیرون مجلس است.

البته که ما جلسات کارشناسی را ادامه می‌دهیم و تقریبا تا یک یا دو ماه آینده با جلسات متعدد کارشناسی به یک طرح واحد می‌رسیم، هفته قبل هم جلسه کارشناسی با حضور کارشناسان از اتباع مختلف، لعیا جنیدی معاونت امور حقوقی ریاست جمهوری، شهیندخت ملاوردی، مردم شناس، مرکز پژوهش‌ها و 3 نفر از زنان حقوقدان وافرادی هم از مرکز تحقیقاتی اسلامی قم برگزار شد.

در این جلسه به این نتیجه رسیدیم که از جنبه بهداشتی، کارشناسان مرکز تحقیقاتی اسلامی قم و حقوقدانان همگی روی سن 15 سال تمام شمسی اجماع کردیم به دلائل مختلف.

مثلا دخترانی که به سن 15 سال می‌رسند، حدودا 2 سال بعد از قاعدگی آنان سن مناسبتری است برای ازدواج حالا کمتر یا بیشتر، مواردی هم به لحاظ عقلی، فقهی و قانون مدنی سال 1310که اولین قانون مدنی ایران بوده است و در آن سن ازدواج دختران را 15 سال تمام شمسی ذکر کرده، بر همین اساس تقریبا یک توافقی شد در این جلسه که روی سن 15 سال صحبت کنیم، منتها باید در جلسات بعدی هم بیشتر بهش بپردازیم، تا یک طرحی را آماده و ارائه دهیم.

گره کار کجاست؟

گره کار مسئله زنان است، مسائل مربوط به زنان در کشور ما خیلی راحت پیش نمیرود، این یک مساله مسلم است. چون هم بخش سنتی مورد بحث است و هم حساسیت‌های سیاسی که ایجاد می‌کنند، یک عده هستند که بحث را سیاسی می‌کنند در صورتی که بحث ما اصلا سیاسی نیست.

بحثی است که ما منافع مردم، اجتماع و نظام را در نظر گرفتیم، به‌هرحال آمار طلاقی که سال قبل درباره این کودک بیوه‌های 15 و 16 ساله مطرح شد، باعث نگرانی همگان شد زیرا این دخترانی که بیوه شدند نیاز به حمایت دارند، اینها اگر خانوادهای ثروتمند داشتند که تن به ازدواج با مردان 20 30 سال بزرگتر از خودشان یا مهاجرین نمیدادند. بیشتر این دختران از خانوادهای فقیر، پدران معتاد و بی‌بضاعت است، که وادار به ازدواج می‌شوند.

البته ما ‌تبصره‌ای هم در این باره تهیه می‌کنیم و حداکثر فاصله سنی را در نظر می‌گیریم تا این دختران مجبور نباشند با مردان 30 سال بزرگتر از خودشان ازدواج کنند.

مخالفین چه کسانی هستند؟

بحث را یک عده سیاسی کردند که من به افرادی خاصی اشاره نمی‌کنم، حالا بحث نگرانی سنتی برای ما قابل درک بود ولی اینکه این بحث سیاسی شود که ما داریم مانع باروری و رشد موالید در کشور می‌شویم واقعا برای ما عجیب است؛ چون ما بحثمان حداقل سن ازدواج است، مسئولین اگر بخواهند برای افزایش باروری کاری کنند، باید برای کاهش ازدواج در سنین بالا فکری کنند، نه روی بچه 10 11 ساله که فکر کنند، اینها باعث رشد موالید و افزایش جمعیت کشور هستند و جمعیت کمی را افزایش می‌دهند نه جمعیت کیفی، دوباره این دور تسلسل فکر معیوب فقر این قشر ادامه پیدا می‌کند، دختر فقیری که در سن 10 ساله ازدواج کرده، فرزند خودش را از چرخه آموزشی محروم  و آن را وادار به ازدواج می‌کند.

توانستید فقهای دیگر را با آیت‌الله مکارم شیرازی همراه کنید؟

ما نتوانستیم مستقیما نظر فقهای دیگر را جلب کنیم ولی مرکز تحقیقاتی اسلامی قم که وابسته به مجلس است، خیلی خوب دارد کار را پیش می‌برود، معمولا نظر کارشناسی که ارائه می‌دهند در ارتباط با فقها است.

گفته بودید با انجمن مامایی زنان صحبت کردید، که معتقد بودند بارداری زنان در سنین پایین خطرات زیادی دارد، از وزارت بهداشت یک سری مستندات را گرفتید تا برای مذاکره به قم بروید، آیا توانستید این کارو انجام دهید؟

بله، پیشتر گفتم که در آن جلسه کارشناسی ناهید خداکرمی حضور داشتند، نظر بهداشتی ارائه کردند.

شما پیش بینی می‌کنید تا کی این طرح آماده و در صحن مجلس ارائه شود؟

ما سعی می‌کنیم تا آخر امسال این طرح آماده شود و به مجلس ورود پیدا کند ولی تصویب آن را نمیدانم.

برای تعیین حداقل سن ازدواج پسران هم فکری شده؟

بله، درباره ازدواج پسران 15 ساله که از تمام حقوق مالی و قانونی خود محرومند ولی فقط حق ازدواج دارند، بحث شد. کسی که در سن 15 سالگی پدر می‌شود ولی حق انجام هیچ کار بانکی را ندارد در مورد این هم قطعا به نقطه نظرهای میرسیم.

حداقل سنی هم برای ازدواج پسران مدنظر قرار دادید؟

فعلا نه، انشالله در مورد سن دختران به یک اجماع برسیم، قطعا در مورد سن پسران هم صحبت می‌کنیم. در کل ماده 1060 قانون مدنی احتیاج به اصلاح دارد زیرا در نص قانون سن ازدواج برای دختران و پسران قید شده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا