خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش اکونومیست از زندگی پنهانی شیعیان در مصر

از زمان قتل عام شیعیان مصر به دست صلاح الدین، قرن هاست که شیعیان این کشور در مناسبات اجتماعی وانمود می کنند اهل سنت هستند. برخی از آنها سنت هایشان را در آداب عرفانی صوفی پنهان می کنند. در مقابل بسیاری از اهل سنت آداب تشیع را پذیرفته اند. از این رو این نقل قول معروف است که «مصر از لحاظ اکثریت سنی اما روح آن شیعه است».

به گزارش شفقنا، روزنامه انگلیسی  اکونومیست با انتشار گزارشی از قرن ها زندگی پنهانی شیعیان در مصر، ادعا می کند زندگی شیعیان تحت حکومت عبدل فتاح السیسی اندکی آسان تر شده است.

به نوشته این روزنامه، از صدر اسلام شیعیان برای نفوذ در مصر تلاش کردند. حضرت علی (ع)، نخستین امام شیعیان، یکی از اصحاب وفادارش را برای حکومت به این سرزمین فرستاد. اما وی به محض ورود از سوی مخالفانش که اهل سنت بودند دستگیر و کشته شد. بعدها فاطمیان که یک سلسله شیعه مذهب بودند مصر را تصرف کردند و حدود دو قرن بر آن حکومت راندند. تا اینکه صلاح الدین به این سرزمین حمله کرد و بنابر منابع شیعی درحالیکه بیشتر قسمت های قاهره را به تصرف خود درآورده بود، هزاران نفر را قتل عام نمود.

از آن زمان شیعیان مصر در مناسبات اجتماعی وانمود می کنند که اهل سنت هستند. برخی از آنها سنت هایشان را در آداب عرفانی صوفی پنهان می کنند. به مناسبت میلاد امامان در مولودی ها گردهم می آیند و به زیارت مرقد خاندان پیامبر(ص) می روند. در مقابل بسیاری از اهل سنت آداب شیعه را پذیرفته اند. از این رو این نقل قول معروف است که «مصر از لحاظ فرقه ای سنی اما روح آن شیعه است».

به دلیل همین هویت پنهانی است که هیچ کس دقیقا نمی داند جمعیت شیعیان در مصر چه تعداد است. برآوردهای صورت گرفته در این باره این جمعیت را از پنجاه هزار تا یک میلیون نفر تخمین می زنند. اما از زمان موسوم به بهارعربی در سال ۲۰۱۱ برخی از شیعیان مصر از زندگی پنهانی خارج شدند. ایشان در فیس بوک گروه هایی ایجاد کردند، عمارت هایی برای بزرگداشت شهدای شیعه راه اندازی کردند و به جمع آوری وجوهات مذهبی برای پرداخت به بیت آیت الله سیستانی در عراق پرداختند.

یک آهن فروش شیعه در قاهره که در ظاهر خود را اهل سنت نشان می دهد، می گوید: «در میان شیعیان مصر قاضی، افسر پلیس و کارگران شهری وجود دارند. حتی شیوخ شیعه در دانشگاه الازهر که برجسته ترین مرکز آموزشی اهل سنت در جهان است، حقوق شیعه را تدریس می کنند.»

پس از آنکه در سال ۲۰۱۲ اخوان المسلمین پیروز انتخابات مصر شد، بسیاری از شیعیان به زندگی پنهانی بازگشتند. ماموران سلفی زیارتگاه های شیعیان را تحت کنترل گرفته اند.

به گزارش شفقنا، روزنامه اکونومیست در این گزارش ادعا کرده است که رییس جمهور عبدل فتاح السیسی زندگی را برای شیعیان اندکی آسان تر کرده و حتی ممکن است در روز عاشورا مقام امام حسین (ع) در قاهره باز باشد. اما گزارش های بعدی حاکی از آن است که وزارت اوقاف مصر همانند سال های گذشته امسال نیز در روز عاشورا مسجد امام حسین (ع) در قاهره را به روی شیعیان بست و تنها برای نماز صبح و ظهر این مسجد را باز کرده بود. مقام راس الحسین (ع) در مسجد امام حسین (ع) قاهره قرار دارد که یکی از مهمترین زیارتگاه های شیعیان است.

به علاوه هنوز هم شیعیانی که از مصر برای دیدار علما به ایران و عراق سفر می کنند، در بازگشت به کشورشان مورد بازپرسی قرار می گیرند. شیعیان مصر در اماکن عمومی همانند اهل سنت نماز می خوانند و از بیان یا انتشار اسامی خود اجتناب می کنند. اما به گفته یکی از شیعیان این کشور که در کتابخانه اسکندریه به کتابداری مشغول است، هنوز هم در مصر شیعه بودن آسان تر از سلفی بودن است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا