خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تلاش کنگره برای تصویب نوع دیگری از تحریم ها

به گزارش انصاف نیوز به نقل از دیپلماسی ایرانی، قانونگذاران آمریکایی پس از تن دادن به درخواست دولت باراک اوباما برای عقب نشینی از تصویب تحریم ها در زمینه مساله هسته ای ایران، در حال تدوین تحریم های جدیدی در زمینه تروریسم هستند.
المانیتور در گزارشی در این زمینه نوشت: کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا به دنبال بررسی راه هایی برای تحریم حزب الله و شاخه ایرانی آن است تا از این طریق روند حمایت از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه را هدف قرار دهد. به گزارش المانیتور این اقدام موجب می شود که قانونگذاران آمریکایی استقلال خود از کاخ سفید در مورد پرداختن به موضوع ایران را به نمایش بگذارند و در عین حال به نوعی به بحران سوریه رسیدگی کنند که وارد چهارمین سال خود می شود.
الیوت انگل، سناتور دمکرات کمیته امور خارجی در این زمینه اظهار داشت: همه می دانیم که حزب الله بدون حمایت ایران نمی تواند به بقای خود ادامه دهد و کنگره باید اقدامی انجام دهد. به گفته انگل، او و همکاران اش روی این طرح کار می کنند اما برخی منابع می گویند در این طرح از قانون تحریم های جامع ایران مصوب سال 2010 به عنوان یک الگو استفاده شده است. به این ترتیب بخش های بانکداری لبنان و اروپا نیز در صورت تعامل مالی با حزب الله تحریم می شوند. اروپا تحت فشار آمریکا در تابستان گذشته شاخه نظامی حزب الله را در فهرست سازمان های تروریستی قرار دارد اما همچنان از اینکه شاخه سیاسی حزب الله را نیز به این فهرست اضافه کند، سر باز می زند. مت لویت، مقام سابق خزانه داری آمریکا ادعا می کند هدف اصلی قطع بودجه ایرانیان برای حزب الله است.
بنا بر ادعای وی، نوع فعالیت هایی که توسط حزب الله انجام می شود حاکی از آن است که این فعالیت ها به پول زیادی نیاز دارد. به همین دلیل باید راه هایی که از طریق آن منابع مالی حزب الله تامین می شود، مورد شناسایی قرار گیرد.
این در حالی است که مجلس نمایندگان آمریکا در نامه ای که در اوایل ماه جاری میلادی با امضاء 395 نماینده برای باراک اوباما؛رئیس جمهور آمریکا ارسال شده بود به اقدامات مضاعف علیه ایران اشاره کرده بود. در این نامه خاطرنشان شد که قانونگذاران آمریکایی می خواهند در توافق هسته ای نهایی با ایران باید نگرانی های در مورد رویکرد جمهوری اسلامی تعدیل شود.
در بخش دیگری از این نامه نیز ادعا شده است، هرچند گروه 1+5 روی برنامه های هسته ای ایران متمرکز است ، اما ایران فعالیت های دیگری نیز دارد که تاثیر منطقه ای و فرامنطقه ای دارد. این گروه باید در توافق نهایی با ایران به این موضوعات و فعالیت ها توجه کنند.
منابع آگاه ادعا می کنند تلاش برای هدف قرار دادن حزب الله ماه هاست که ادامه دارد اما پس از اینکه دولت اوباما از کنگره خواست در مورد مساله هسته ای، تحریم های بیشتری را علیه ایران اعمال نکند، این تلاش ها تشدید شد.  
در همین حال برخی قانونگذاران تندروی آمریکایی ادعا می کنند پس از توافق هسته ای مقدماتی ژنو و لغو بخشی از تحریم ها ، دسترسی ایران به منابع ارزی بیشتر شده و این روند می تواند به افزایش منابع مالی حزب الله منجر شود.
این در حالی است که دولت اوباما ادعا می کند ذخایر ارزی آزاد شده ایران بخش اندکی از دارایی های ارزی بلوکه شده این کشور را تشکیل می دهد و از سوی دیگر نظارت زیادی روی استفاده از این منابع ارزی وجود دارد.
به هر ترتیب به نظر نمی رسد که تا مردادماه که فرجه شش ماهه اجرای توافق هسته ای مقدماتی ژنو به پایان می رسد و ایران و گروه 1+5 باید به یک توافق نهایی دست یابند، تحریم های جدیدی علیه تهران به تصویب برسد.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا